• Kansi
  • Sisällysluettelo

Lukioiden kestävyystiekartasto

Reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä
cover

Sisällysluettelo

Lukioiden kestävyystiekartasto

Reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä

1. EsipuheSivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.order-1 parity-odd

1. Esipuhe

Sivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.

1. Esipuhe

Sivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.

1. Esipuhe

Sivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.

1. Esipuhe

2. KäyttäjälleTervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!order-2 parity-even

2. Käyttäjälle

Tervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!

2. Käyttäjälle

Tervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!

2. Käyttäjälle

Tervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!

2. Käyttäjälle

3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiotaMiksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?order-3 parity-odd

3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiota

Miksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?

3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiota

Miksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?

3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiota

Miksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?

3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiota

3.1. Miksi juuri me?Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelutorder-4 parity-even

3.1. Miksi juuri me?

Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

3.1. Miksi juuri me?

Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

3.1. Miksi juuri me?

Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

3.1. Miksi juuri me?

3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeilujaPekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelutorder-5 parity-odd

3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeiluja

Pekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeiluja

Pekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeiluja

Pekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeiluja

3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessaVille Lähde, BIOS-tutkimusyksikköorder-6 parity-even

3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessa

Ville Lähde, BIOS-tutkimusyksikkö

3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessa

Ville Lähde, BIOS-tutkimusyksikkö

3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessa

Ville Lähde, BIOS-tutkimusyksikkö

3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessa

3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessaLaura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiöorder-7 parity-odd

3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessa

Laura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö

3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessa

Laura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö

3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessa

Laura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö

3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessa

4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa12 näkökulmaa kestävyyteenorder-8 parity-even

4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa

12 näkökulmaa kestävyyteen

4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa

12 näkökulmaa kestävyyteen

4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa

12 näkökulmaa kestävyyteen

4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa

4.1. Mikä GreenComp?Niina Mykrä, ECF4CLIM-hankeorder-9 parity-odd

4.1. Mikä GreenComp?

Niina Mykrä, ECF4CLIM-hanke

4.1. Mikä GreenComp?

Niina Mykrä, ECF4CLIM-hanke

4.1. Mikä GreenComp?

Niina Mykrä, ECF4CLIM-hanke

4.1. Mikä GreenComp?

4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassaNiina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopistoorder-10 parity-even

4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa

Niina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopisto

4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa

Niina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopisto

4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa

Niina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopisto

4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa

4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuuttaorder-11 parity-odd

4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta

4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta

4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta

4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta

5. Reittejä kohti kestävyyttäInnostavia case-esimerkkejä lukioiden arjestaorder-12 parity-even

5. Reittejä kohti kestävyyttä

Innostavia case-esimerkkejä lukioiden arjesta

5. Reittejä kohti kestävyyttä

Innostavia case-esimerkkejä lukioiden arjesta

5. Reittejä kohti kestävyyttä

Innostavia case-esimerkkejä lukioiden arjesta

5. Reittejä kohti kestävyyttä

Pedagogiikka 5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaenBiologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabigorder-13 parity-odd

5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaen

Biologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabig

5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaen

Biologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabig

5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaen

Biologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabig

5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaen

5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossaTiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiostaorder-14 parity-even

5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa

Tiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiosta

5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa

Tiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiosta

5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa

Tiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiosta

5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa

5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksiaIisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakkaorder-15 parity-odd

5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksia

Iisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakka

5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksia

Iisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakka

5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksia

Iisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakka

5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksia

Toimintakulttuuri ja johtaminen 5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuriJenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattajaorder-16 parity-even

5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuri

Jenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattaja

5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuri

Jenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattaja

5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuri

Jenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattaja

5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuri

5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystäSiiri Tarvus, Joroisten lukioorder-17 parity-odd

5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystä

Siiri Tarvus, Joroisten lukio

5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystä

Siiri Tarvus, Joroisten lukio

5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystä

Siiri Tarvus, Joroisten lukio

5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystä

5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot OulussaKestävyys rakenteisiinorder-18 parity-even

5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot Oulussa

Kestävyys rakenteisiin

5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot Oulussa

Kestävyys rakenteisiin

5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot Oulussa

Kestävyys rakenteisiin

5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot Oulussa

5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistusKati Heikkilä-Huhtaorder-19 parity-odd

5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistus

Kati Heikkilä-Huhta

5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistus

Kati Heikkilä-Huhta

5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistus

Kati Heikkilä-Huhta

5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistus

5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuriaPerttu Karjalainen, Kuusamon lukioorder-20 parity-even

5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuria

Perttu Karjalainen, Kuusamon lukio

5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuria

Perttu Karjalainen, Kuusamon lukio

5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuria

Perttu Karjalainen, Kuusamon lukio

5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuria

Osana yhteiskuntaa 5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polullaMaija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkelaorder-21 parity-odd

5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polulla

Maija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkela

5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polulla

Maija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkela

5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polulla

Maija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkela

5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polulla

5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekarttaJarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtoriorder-22 parity-even

5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekartta

Jarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtori

5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekartta

Jarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtori

5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekartta

Jarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtori

5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekartta

5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutusHenna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenojaorder-23 parity-odd

5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutus

Henna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenoja

5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutus

Henna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenoja

5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutus

Henna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenoja

5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutus

5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukioMinna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukioorder-24 parity-even

5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukio

Minna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukio

5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukio

Minna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukio

5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukio

Minna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukio

5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukio

6. Malleja ja materiaalejaorder-25 parity-odd

6. Malleja ja materiaaleja

6. Malleja ja materiaaleja

6. Malleja ja materiaaleja

6. Malleja ja materiaaleja

7. Askelia reitin varrelleorder-26 parity-even

7. Askelia reitin varrelle

7. Askelia reitin varrelle

7. Askelia reitin varrelle

7. Askelia reitin varrelle

8. Lisätietoja ja kiitoksetorder-27 parity-odd

8. Lisätietoja ja kiitokset

8. Lisätietoja ja kiitokset

8. Lisätietoja ja kiitokset

8. Lisätietoja ja kiitokset