Lukioiden kestävyystiekartasto Reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä cover Sisällysluettelo Lukioiden kestävyystiekartasto Reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä 1. EsipuheSivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.order-1 parity-odd1. EsipuheSivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.1. EsipuheSivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.1. EsipuheSivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.1. Esipuhe 2. KäyttäjälleTervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!order-2 parity-even2. KäyttäjälleTervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!2. KäyttäjälleTervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!2. KäyttäjälleTervetuloa valtakunnallisen lukioiden kestävyystiekartaston pariin!2. Käyttäjälle 3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiotaMiksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?order-3 parity-odd3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiotaMiksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiotaMiksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiotaMiksi lukioidenkin pitäisi tavoitella kestävyyttä?3. Kohti hyvinvoivaa ja kestävää lukiota 3.1. Miksi juuri me?Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelutorder-4 parity-even3.1. Miksi juuri me?Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut3.1. Miksi juuri me?Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut3.1. Miksi juuri me?Jussi Tomberg ja Paula Ratava, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut3.1. Miksi juuri me? 3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeilujaPekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelutorder-5 parity-odd3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeilujaPekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeilujaPekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeilujaPekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeiluja 3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessaVille Lähde, BIOS-tutkimusyksikköorder-6 parity-even3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessaVille Lähde, BIOS-tutkimusyksikkö3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessaVille Lähde, BIOS-tutkimusyksikkö3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessaVille Lähde, BIOS-tutkimusyksikkö3.3. Koulu ekologisessa jälleenrakennuksessa 3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessaLaura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiöorder-7 parity-odd3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessaLaura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessaLaura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessaLaura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö3.4. Keskusteleva yhteisö – supervoima muutoksessa 4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa12 näkökulmaa kestävyyteenorder-8 parity-even4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa12 näkökulmaa kestävyyteen4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa12 näkökulmaa kestävyyteen4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa12 näkökulmaa kestävyyteen4. Kestävyysosaamisen kehykset lukiossa 4.1. Mikä GreenComp?Niina Mykrä, ECF4CLIM-hankeorder-9 parity-odd4.1. Mikä GreenComp?Niina Mykrä, ECF4CLIM-hanke4.1. Mikä GreenComp?Niina Mykrä, ECF4CLIM-hanke4.1. Mikä GreenComp?Niina Mykrä, ECF4CLIM-hanke4.1. Mikä GreenComp? 4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassaNiina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopistoorder-10 parity-even4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassaNiina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopisto4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassaNiina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopisto4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassaNiina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopisto4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa 4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuuttaorder-11 parity-odd4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta4.3. Lukiolaisen 12 kestävyysosaamisen ulottuvuutta 5. Reittejä kohti kestävyyttäInnostavia case-esimerkkejä lukioiden arjestaorder-12 parity-even5. Reittejä kohti kestävyyttäInnostavia case-esimerkkejä lukioiden arjesta5. Reittejä kohti kestävyyttäInnostavia case-esimerkkejä lukioiden arjesta5. Reittejä kohti kestävyyttäInnostavia case-esimerkkejä lukioiden arjesta5. Reittejä kohti kestävyyttä Pedagogiikka 5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaenBiologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabigorder-13 parity-odd5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaenBiologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabig5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaenBiologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabig5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaenBiologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabig5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön – monimuotoisuutta oppien ja osallistaen 5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossaTiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiostaorder-14 parity-even5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossaTiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiosta5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossaTiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiosta5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossaTiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiosta5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa 5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksiaIisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakkaorder-15 parity-odd5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksiaIisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakka5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksiaIisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakka5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksiaIisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakka5.3. Muurame & Jämsä – tiekartta osana ryhmänohjauksia Toimintakulttuuri ja johtaminen 5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuriJenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattajaorder-16 parity-even5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuriJenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattaja5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuriJenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattaja5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuriJenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattaja5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuri 5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystäSiiri Tarvus, Joroisten lukioorder-17 parity-odd5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystäSiiri Tarvus, Joroisten lukio5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystäSiiri Tarvus, Joroisten lukio5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystäSiiri Tarvus, Joroisten lukio5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystä 5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot OulussaKestävyys rakenteisiinorder-18 parity-even5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot OulussaKestävyys rakenteisiin5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot OulussaKestävyys rakenteisiin5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot OulussaKestävyys rakenteisiin5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot Oulussa 5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistusKati Heikkilä-Huhtaorder-19 parity-odd5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistusKati Heikkilä-Huhta5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistusKati Heikkilä-Huhta5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistusKati Heikkilä-Huhta5.7. Oulun steinerkoulun lukio: Talkoilu ja syksyinen yösuunnistus 5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuriaPerttu Karjalainen, Kuusamon lukioorder-20 parity-even5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuriaPerttu Karjalainen, Kuusamon lukio5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuriaPerttu Karjalainen, Kuusamon lukio5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuriaPerttu Karjalainen, Kuusamon lukio5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuria Osana yhteiskuntaa 5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polullaMaija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkelaorder-21 parity-odd5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polullaMaija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkela5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polullaMaija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkela5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polullaMaija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkela5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polulla 5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekarttaJarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtoriorder-22 parity-even5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekarttaJarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtori5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekarttaJarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtori5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekarttaJarmo Lehtinen, ilmastosoturi, historian ja yhteiskuntaopin lehtori5.10. Lempäälän lukion kestävyystiekartta 5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutusHenna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenojaorder-23 parity-odd5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutusHenna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenoja5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutusHenna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenoja5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutusHenna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenoja5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutus 5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukioMinna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukioorder-24 parity-even5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukioMinna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukio5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukioMinna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukio5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukioMinna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukio5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukio 6. Malleja ja materiaalejaorder-25 parity-odd6. Malleja ja materiaaleja6. Malleja ja materiaaleja6. Malleja ja materiaaleja6. Malleja ja materiaaleja 7. Askelia reitin varrelleorder-26 parity-even7. Askelia reitin varrelle7. Askelia reitin varrelle7. Askelia reitin varrelle7. Askelia reitin varrelle 8. Lisätietoja ja kiitoksetorder-27 parity-odd8. Lisätietoja ja kiitokset8. Lisätietoja ja kiitokset8. Lisätietoja ja kiitokset8. Lisätietoja ja kiitokset