5.5. Joroisten lukio: toimivaa kierrätystä

Siiri Tarvus, Joroisten lukio

Vaikuttavaa matalan kynnyksen toimintaa

Jo­rois­ten lu­ki­os­sa on noin 75 opis­ke­li­jaa, jo­ten tii­viis­sä yh­tei­sös­sä on mah­dol­lis­ta to­teut­taa kes­tä­vyys­toi­min­taa ma­ta­lal­la kyn­nyk­sel­lä. Täs­tä hy­vä­nä esi­merk­ki­nä on kier­rät­tä­mi­nen. Lu­ki­o­lai­set os­ta­vat pal­jon pul­lo­ja ja tölk­ke­jä, mut­ta nii­den kier­rät­tä­mi­nen ko­et­tiin haas­ta­vak­si. Nii­tä löy­tyi jat­ku­vas­ti ros­kien se­as­ta, kos­ka ku­kaan ei pa­laut­ta­nut suo­raan kaup­paan. Lu­ki­oon sekä sa­mas­sa ra­ken­nuk­ses­sa toi­mi­vaan ylä­kou­luun han­kit­tiin pul­lon­ke­räys­as­ti­oi­ta käy­tä­vil­le ja au­loi­hin. 

Pullot ja tölkit kiertoon roskisten sijaan

Opis­ke­li­joi­den oli aluk­si haas­ta­vaa muis­taa lait­taa töl­kit/pul­lot kier­rä­tys­as­ti­oi­hin, mut­ta pian sii­tä tuli tapa eikä nii­tä enää löy­ty­nyt ros­kik­sis­ta. Tär­kein avain­te­ki­jä oli opis­ke­li­joi­den osal­lis­ta­mi­nen. Lu­ki­o­vä­keä on osal­lis­tet­tu si­ten, että opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen jä­se­net huo­leh­ti­vat ke­räys­as­ti­oi­den tyh­jen­tä­mi­ses­tä. Töl­keis­tä/pul­lois­ta saa­dut pant­ti­ra­hat me­ne­vät opis­ke­li­ja­kun­nan toi­min­taan. 

Green­Comp -osaa­mis­a­lu­eis­ta teko edis­tää kes­tä­vyys­toi­min­taa, sen kan­nus­ta­es­sa ryh­ty­mään yh­tei­söl­li­seen kes­tä­vyys­toi­meen.

Pul­lo­jen ja tölk­kien kier­rä­tys­as­ti­oi­ta on si­joi­tet­tu nä­ky­vil­le pai­koil­le lu­ki­on ti­loi­hin. Nii­den tyh­jen­nyk­ses­tä vas­taa­vat opis­ke­li­jat. Kuva: Sii­ri Tar­vus.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024