5.9. Otaniemen lukio kestävyyden polulla

Maija Flinkman, Kirsi Haapamäki ja Maija Honkela

Johdanto

Oppi­lai­tok­set kul­ke­vat kes­tä­vyys­kas­va­tuk­ses­sa usein sa­man­kal­tais­ta pol­kua – yk­si­lön huo­les­ta yh­tei­sön ym­mär­ryk­seen ja osak­si glo­baa­lia toi­min­taa.

LOPS (2019):in pe­rus­tei­den mu­kai­ses­ti yksi kol­mes­ta laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen kat­to­ta­voit­tees­ta on kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­nen. Kak­si muu­ta ovat hyvä yleis­si­vis­tys sekä vah­vat jat­ko-opin­to-, työ­e­lä­mä- ja kan­sain­väli­syys­val­miu­det. Näis­tä kai­kis­ta opis­ke­li­jan tu­li­si lu­ki­os­sa saa­da tar­vit­ta­vien tie­to­jen, tai­to­jen, ar­vo­jen, asen­tei­den ja tah­don muo­dos­ta­ma ko­ko­nai­suus.

Fyysinen ympäristö sekä Kestävän kehityksen vastuuopettaja

Ota­nie­men lu­ki­ol­la on uu­si­o­ra­ken­nus met­ro­a­se­man ku­pees­sa. Es­poon stra­te­gi­a­na on si­joit­taa lu­ki­ot rai­de­lii­ken­ne­yh­teyk­sien var­teen. Näin lu­ki­oi­den saa­vu­tet­ta­vuus on erin­o­mai­nen ja sa­mal­la ne si­jait­se­vat kes­tä­vän liik­ku­mi­sen kan­nal­ta oi­val­li­ses­ti. Kou­lu­ra­ken­nuk­sia suun­ni­tel­ta­es­sa kes­tä­vyys­näkö­kul­mat ote­taan Es­poos­sa huo­lel­li­ses­ti huo­mi­oon.

Kou­lu­pyö­rät ja eril­li­nen sul­jet­tu pyö­rä­park­ki hou­kut­te­le­vat pyö­räi­le­mään. La­jit­te­lu­as­ti­oi­den saa­mi­sek­si lu­ki­oon käy­tiin mel­koi­nen neu­vot­te­lu­pro­ses­si, joka tuot­ti tu­los­ta ja mah­dol­li­ses­ti myö­hem­min kai­kil­le es­poo­lai­sil­le lu­ki­oil­le sa­man. Pro­ses­si myös osoit­ti opis­ke­li­joil­le ja opet­ta­jil­le, että asi­oi­hin voi vai­kut­taa! Vai­kut­ta­mis­ta on jat­ket­tu esim. hä­vik­ki­ruu­an vä­hen­tä­mi­ses­sä si­ten, että ulko­puo­li­nen ruo­ka­la­y­rit­tä­jä­kin ak­tii­vi­ses­ti osal­lis­tuu tä­hän. Fyy­si­sen ym­pä­ris­tön ke­hi­tys­työs­sä hy­vä­nä työ­ka­lu­na toi­mii Kou­lun kor­jaus­opas.

Kes­tä­väs­tä ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va opet­ta­ja/opet­ta­jat saa­vat Ota­nie­mes­sä teh­tä­väs­tä kor­vaus­ta. Es­poos­sa opet­ta­jia on kou­lu­tet­tu myös eko­tuki­hen­ki­löik­si.

Ota­nie­men lu­ki­os­sa yksi opet­ta­ja­tii­meis­tä on ol­lut kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­mi. Se suun­nit­te­lee kes­tä­vyys­toi­min­taa pi­dem­mäl­lä aika­jän­teel­lä. Se voi mo­nel­la ta­val­la täy­den­tää opis­ke­li­joi­den va­paa­eh­tois­ryh­män toi­min­taa sekä luo suu­rem­mal­le opet­ta­ja­jou­kol­le osal­li­suut­ta kes­tä­vyys­tee­maan.

Vapaaehtoisryhmä KeTut

Opis­ke­li­joi­den va­paa­eh­tois­ryh­mää kut­su­taan ni­mel­lä Ke­Tut. Ryh­mä on toi­mi­nut pit­kään ja sen toi­min­ta on ol­lut opis­ke­li­ja­läh­töis­tä ja moni­puo­lis­ta. Kui­ten­kin se on ta­voit­ta­nut vuo­sit­tain vain noin kym­men­kun­ta ak­tii­via yli tu­han­nes­ta opis­ke­li­jas­ta. Ryh­mä tuo jous­ta­vuut­ta kes­tä­vyys­toi­min­taan ja mah­dol­lis­taa osal­lis­tu­mi­sen eri­lai­siin ver­kos­toi­hin ja ta­pah­tu­miin.

Ke­Tut ovat “pe­las­ta­neet maa­il­maa” enim­mäk­seen pit­kän kou­lu­päi­vän jäl­keen ja tämä on var­mas­ti ol­lut yksi syy vä­häi­seen osal­lis­tu­ja­mää­rään. Kui­ten­kin osal­lis­tu­neet opis­ke­li­jat ovat saa­neet ko­ke­muk­sia toi­saal­ta “kä­det sa­veen” toi­min­nas­ta ja toi­saal­ta ta­pah­tu­ma­jär­jes­tä­mi­ses­tä, yh­teis­työs­tä yli­o­pis­to­jen ja yri­tys­ten kans­sa, nuor­ten il­mas­to­huip­pu­ko­kouk­ses­ta, kon­fe­rens­si­e­siin­ty­mi­sis­tä sekä vai­kut­ta­mi­ses­ta aina mi­nis­te­ri­ta­sol­le asti. Osa opis­ke­li­jois­ta on ky­en­nyt ra­ken­ta­maan omia ver­kos­to­ja jo lu­ki­o­ai­ka­na. Ke­Tut an­taa ää­nen opis­ke­li­joil­le.

Nollapäästöpäivä

Yksi Ota­nie­men lu­ki­on kes­tä­vyys­toi­min­nan kul­ma­ki­vis­tä on ol­lut Nol­la­pääs­tö­päi­vän ta­pah­tu­man jär­jes­tä­mi­nen lu­ki­o­lai­sil­le vuo­sit­tain 21.9. yh­teis­työs­sä CLC:n (Cli­ma­te Le­a­ders­hip Co­a­li­ti­on) kans­sa. Nol­la­pääs­tö­päi­vän tar­koi­tuk­se­na on ol­lut nos­taa esiin il­mas­ton ja kes­tä­vyy­den eteen teh­tyä työ­tä ja luo­da toi­voa.

Nol­la­pääs­tö­päi­vän lu­en­to­ti­lai­suu­teen on kut­sut­tu pu­hu­jik­si asi­an­tun­ti­joi­ta, yri­tys­ten ja jär­jes­tö­jen edus­ta­jia sekä po­lii­tik­ko­ja. Näkö­kul­ma tai tee­ma on vaih­del­lut vuo­sit­tain. Vuo­des­ta 2021 al­ka­en lu­en­to­ta­pah­tu­ma on strii­mat­tu ja pu­heen­vuo­rois­ta on teh­ty tal­len­teet.

Päi­vää var­ten on vuo­sit­tain jul­kais­tu myös Nol­la­pääs­tö­päi­vän vink­ki­lis­ta, jo­hon on koot­tu ide­oi­ta päi­vän oppi­tun­neil­le. Oppi­tun­neil­la on to­teu­tet­tu esi­mer­kik­si toi­min­nal­li­sia teh­tä­viä, kil­pai­lu­ja ja met­sä­mie­li­har­joi­tuk­sia. Ma­te­ri­aa­li eli tal­len­teet ja vink­ki­lis­tat ovat tar­jol­la lu­ke­ma­ver­kos­to.fi-si­vuil­la ja nii­den avul­la on mah­dol­lis­ta jär­jes­tää oman­nä­köi­nen tee­ma­päi­vä mis­sä ta­han­sa lu­ki­os­sa mil­loin vain. Vii­me syk­sy­nä (2023) Ota­nie­men lu­kio jär­jes­ti yh­des­sä Lem­pää­län lu­ki­on Il­mas­to­so­tu­rei­den kans­sa il­mas­to­teko­ki­san yri­tyk­sil­le.

Intensiivikurssit ja oppimisympäristöt

Lu­ki­o­ar­keen tar­vi­taan kai­ken säh­köi­syy­den rin­nal­le toi­min­nal­li­suut­ta. Näin ovat  syn­ty­neet esi­mer­kik­si Ota­nie­men lu­ki­on Itä­meri­kurs­si tai me­hi­läis­bi­o­lo­gi­an opin­to­jak­so. Kes­tä­vyys­toi­min­taa ei kui­ten­kaan voi to­teut­taa pel­käs­tään ajal­li­ses­ti ra­ja­tul­la opin­to­jak­sol­la, kos­ka lu­ki­on kes­tä­vyys­työ on jat­ku­vaa.

Kau­pun­ki­vil­je­ly-ym­pä­ris­tö tar­jo­aa toi­sen­lai­sen lä­hes­ty­mis­ta­van. Te­ras­si­puu­tar­haan/kas­va­tus­par­vek­kee­seen työl­lis­tet­tiin bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen opin­to­jak­so­ja, jot­ka te­ki­vät jon­kin pie­nen osan as­ka­reis­ta ku­ten sie­men­ten kyl­vä­mi­sen, tai­mien kou­li­mi­sen, bio­hii­len val­mis­ta­mi­sen tai bo­kas­hi­kom­pos­toin­nin. Ke­Tut ovat toi­mi­neet jous­ta­va­na työ­ruk­ka­se­na. Tämä kaik­ki on taan­nut, että aika moni opis­ke­li­ja on voi­nut olla yl­peä yh­tei­ses­tä saa­vu­tuk­ses­ta.

Kau­pun­ki­vil­je­ly-ym­pä­ris­tö on myö­hem­min laa­jen­tu­nut ruo­ka­op­pi­mis­ym­pä­ris­tök­si, jo­hon moni muu­kin oppi­aine ku­ten kie­let tai us­kon­to ovat liit­ty­neet.

Ota­nie­mes­sä on ha­lut­tu teh­dä kes­tä­vyyt­tä nä­ky­väk­si kai­kil­le. Lu­ki­os­sa on ko­keil­tu ilma­pe­ru­noi­den kas­va­tus­ta ruo­ka­las­sa yh­teis­työs­sä Ae­ro­pod Oy:n kans­sa sekä ra­ken­net­tu opis­ke­li­joi­den kans­sa diy-vesi­vil­je­ly­jär­jes­tel­mä bi­o­lo­gi­an luok­kaan. Tu­le­vai­suu­den toi­ve­lis­tal­la on ruo­ka­lan yrt­ti­sei­nä ja ehkä pie­ni sie­ni­kas­vat­ta­mo.

Ota­nie­men lu­ki­os­sa kas­vaa opis­ke­li­joi­ta ja kurk­ku­ja. Kuva: Kir­si Haa­pa­mäki.

Kaupunkikohtainen Kestävä tulevaisuus -opintojakso

Es­poos­sa pe­rus­tet­tiin työ­ryh­mä suun­nit­te­le­maan kau­pun­ki­koh­tai­nen Kes­tä­vä tu­le­vai­suus -opin­to­jak­so. Poh­ja­na suun­nit­te­lus­sa käy­tet­tiin Ota­nie­mes­sä Hel­sin­gin yli­o­pis­ton kans­sa yh­teis­työs­sä ke­hi­tet­tyä kes­tä­vyys­o­pin­to­jak­soa. Opin­to­jak­sos­ta ra­ken­net­tiin käy­tän­nön­lä­hei­nen ja muun­tu­va ko­ko­nai­suus. Ide­a­na oli lä­hes­tyä kes­tä­vyyt­tä eri ta­soil­la yk­si­lös­tä oman kou­lun ja kau­pun­gin kaut­ta aina val­ti­ol­li­seen ja glo­baa­liin ta­soon asti. Lä­hes­ty­mis­tapa on moni­tie­tei­nen ja rat­kai­su­kes­kei­nen. Opin­to­jak­sos­ta jopa puo­let voi­daan si­toa opis­ke­li­joi­den pro­jek­ti­työn käyt­töön. Täs­sä osuu­des­sa opis­kel­laan työ­e­lä­mä­tai­to­ja ja ak­tii­vis­ta toi­mi­juut­ta ja vai­kut­ta­mis­ta.

Yhteistyö kytkee lukion osaksi ympäröivää yhteiskuntaa

Eri vai­heis­sa ja kai­kes­sa toi­min­nas­sa Ota­nie­mes­sä on saa­tu teh­dä yh­teis­työ­tä eri­lais­ten ta­ho­jen kans­sa. Yh­teis­työ ulko­puo­lis­ten ta­ho­jen kans­sa on laa­jen­ta­nut ja tar­ken­ta­nut lu­ki­on omaa nä­ke­mys­tä kes­tä­vyy­des­tä.

Lu­kio te­kee jat­ku­vas­ti yh­teis­työ­tä kau­pun­gin kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen osaa­mis­kes­kuk­sen, mo­nien yri­tys­ten, kor­ke­a­kou­lu­jen ja kol­man­nen sek­to­rin toi­mi­joi­den kans­sa. Esi­mer­kik­si scien­ce-kurs­sil­la on ta­vat­tu osaa­mis­kes­kuk­sen työn­te­ki­jöi­tä ja ym­mär­ret­ty, että mo­net ra­ken­teel­li­set rat­kai­sut (ku­ten met­ro) tuo­vat kes­tä­vyyt­tä tu­le­vai­suu­teen. Kou­lut ovat toi­mi­joil­le mie­lui­sia yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta, kos­ka he­kin ha­lu­a­vat sat­sa­ta nuo­riin ja tu­le­vai­suu­teen.

Teoriakortit luovat ymmärrystä ja yhteistyömahdollisuuksia

Va­paa­eh­tois­ryh­mät ja Kes­tä­vä tu­le­vai­suus -opin­to­jak­so ta­voit­ta­vat vain pie­nen jou­kon opis­ke­li­joi­ta. Tee­ma­päi­vät ovat vaih­te­lua ar­keen, mut­ta to­teu­tu­vat usein sa­tun­nai­ses­ti.

Suu­res­sa lu­ki­os­sa mo­duu­lien yh­dis­tä­mi­nen kes­tä­vyys­kas­va­tuk­sen sys­te­maat­ti­se­na rat­kai­su­na jäy­kis­tää kurs­si­tar­jot­ti­men ja tar­jo­aa yh­teis­työ­mah­dol­li­suu­den vain tiet­ty­jen oppi­ai­nei­den kes­ken. OPH:n ra­hoit­ta­man kak­si­vuo­ti­sen Il­mas­to- ja kes­tä­vyys­kas­va­tuk­sen hank­keen ta­voit­tee­na on ol­lut sel­vit­tää eri oppi­ai­nei­den kes­tä­vyys­suh­det­ta ja -si­säl­tö­jä tut­ki­mal­la ope­tus­suun­ni­tel­maa ja oppi­ma­te­ri­aa­le­ja. Hank­kees­sa on tuo­tet­tu te­o­ria- ja toi­min­ta­kort­te­ja.

Te­o­ri­a­kort­ti on noin yh­den oppi­tun­nin mit­tai­nen ko­ko­nai­suus oppi­ai­neen ope­tus­suun­ni­tel­mas­ta. Sii­nä ku­va­taan tiet­ty kes­tä­vyys­si­säl­tö tai kes­tä­vyy­den ym­mär­tä­mi­seen tar­vit­ta­va tai­to.  Sa­man ai­neen opet­ta­jat laa­ti­vat te­o­ri­a­kor­tit yh­des­sä. Näin syn­tyi oppi­ai­neit­tain nä­ke­mys sii­tä, mis­tä tee­mois­ta oppi­aine vas­taa yk­sin ja mis­sä mah­dol­li­ses­ti voi­si löy­tyä tart­tu­ma­pin­to­ja oppi­ai­nei­den vä­li­sel­le yh­teis­työl­le.

Apu­na te­o­ri­a­kort­tien laa­ti­mi­ses­sa sekä val­mii­ta kort­te­ja tar­kas­tel­ta­es­sa käy­tet­tiin eri­lai­sia kes­tä­vyys­ke­hyk­siä ku­ten YK:n Agen­da 2030 ta­voit­teet, eu­roop­pa­lai­nen oppi­lai­tok­sil­le suun­nat­tu Green­Comp sekä EU:n Green­De­al. Kun kort­ti­pino val­mis­tui, al­koi vä­hi­tel­len hah­mot­tua koko yh­tei­sön ja­et­tu nä­ke­mys lu­ki­on kes­tä­vyys­kas­va­tuk­ses­ta.

Kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen vaa­tii ra­ken­tu­ak­seen eri tie­te­na­lo­jen vä­lis­tä yh­teis­työ­tä. Lu­kio on lois­ta­va ym­pä­ris­tö, kos­ka lu­ki­os­sa yh­dis­ty­vät eri tie­teen­a­loil­le omi­nai­set ajat­te­lu­ta­vat.

Toiminta luo toivoa

Te­o­ri­a­kort­tien rin­nal­le ra­ken­net­tiin hank­kees­sa ak­tii­vis­ta toi­min­taa ku­vaa­vat toi­min­ta­kor­tit. Toi­min­ta an­taa ti­laa ajat­te­lul­le ja luo sy­väl­li­sem­pää ym­mär­rys­tä. Se tuo ko­ke­muk­sel­li­suut­ta op­pi­mi­seen sekä har­joit­taa tu­le­vai­suu­den tai­to­ja. Kor­teis­ta ra­ken­tuu idea­pank­ki.

Hank­kees­sa to­teu­te­taan toi­min­taa tu­ke­via ti­lo­ja, jot­ka pal­ve­le­vat niin for­maa­lia op­pi­mis­ta oppi­tun­neil­la kuin in­for­maa­lia op­pi­mis­ta opis­ke­li­joi­den hyp­py­tun­neil­la. Ti­lo­jen ym­pä­ril­le on mah­dol­lis­ta ra­ken­taa oppi­ai­nei­den yh­teis­työ­tä. Täl­löin yh­den ti­lan ym­pä­ril­le voi ra­ken­tua isom­pi­kin te­o­ria- ja toi­min­ta­kort­tien ko­ko­nai­suus. Mum­mo­la tu­lee ole­maan kier­to­ta­lou­teen, kä­den tai­toi­hin ja hy­vään oloon kes­kit­ty­vä tila. Sää­a­se­ma tuot­taa käyt­töön omaa sää­da­taa. Vir­tu­aa­li­ti­las­sa voi vaik­ka­pa mat­kail­la hii­li­neut­raa­lis­ti. Hil­jai­nen tila to­teut­taa so­si­aa­lis­ta kes­tä­vyyt­tä tar­jo­a­mal­la ais­ti­le­poa.

Sa­man­ai­kai­ses­ti OPH:n hank­keen kans­sa Ota­nie­men lu­ki­os­sa on ol­lut käyn­nis­sä kan­sain­väli­syys­hank­kei­ta. Nii­den vih­re­ät ta­voit­teet ovat edis­tä­neet opet­ta­jien kes­tä­vyys­o­saa­mis­ta, luo­neet vuo­ro­pu­he­lua hank­kei­den kes­ken sekä osoit­ta­neet, että kes­tä­vyys­poh­din­nat ovat tätä päi­vää. Esi­mer­kik­si Eras­mus-hank­kees­sa on ra­ken­net­tu vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jä liit­ty­en EU Green­De­a­liin.

Vuo­ro­pu­he­lua eri ai­nei­den opet­ta­jien kes­ken. Kuva Pen­tik Kar­ta­nos­ta Ti­mis­jär­vel­tä. Kuva: Kir­si Haa­pa­mäki.

Kohti arjen rakenteita

Näl­kä kas­vaa syö­des­sä! Tu­le­vai­suu­des­sa on tar­koi­tus läh­teä et­si­mään hy­viä oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viä käy­tän­tei­tä. Mie­les­sä ei­vät niin­kään siin­te­le va­lin­nai­set oppi­ai­nei­den yh­tei­set opin­to­jak­sot, kos­ka ne ei­vät yk­sin­ker­tai­ses­ti mah­du opis­ke­li­joi­den opin­to­suun­ni­tel­miin. En­nem­min Ota­nie­mes­sä et­si­tään arki­päi­vän mah­dol­li­suuk­sia, mel­ko pie­nel­lä kyn­nyk­sel­lä, yh­dis­tel­lä jo ole­mas­sa ole­vaa.

Myös opis­ke­li­joi­den si­tout­ta­mi­ses­sa ti­loi­hin ja toi­min­taan on työ­sar­kaa, joka al­kaa aina alus­ta, kun uu­det opis­ke­li­jat tu­le­vat lu­ki­oon. Suu­res­sa lu­ki­os­sa ha­e­taan ra­ken­tei­ta tä­hän­kin.

Saat­taa olla, että tu­le­vai­suu­des­sa Ota­nie­mes­sä tul­laan yh­tei­sö­nä lop­pu­tu­lok­seen, jon­ka yksi hank­kees­sa mu­ka­na ole­va opet­ta­ja hy­vin tii­vis­ti: 

”On­ko­han niin, että kaik­ki mitä opis­ke­li­ja tun­neil­la­ni op­pii, tar­jo­aa pa­li­koi­ta juu­ri­kin kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­seen. Ehkä mi­nun opet­ta­ja­na vain pi­tää sa­noit­taa asi­oi­ta hie­man eri ta­voin!”

 Lisä­tie­toa: lu­ke­ma­ver­kos­to.fi ja il­mas­to­kas­va­tus.fi

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024