4.2. Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa

Niina Mykrä, Sirpa Suojoki-Saarinen ja Anna Lehtonen, Jyväskylän yliopisto

Anna Leh­to­nen ja Nii­na Myk­rä

Sir­pa Suo­joki-Saa­ri­nen

Ope­tus­suun­ni­tel­ma on opet­ta­jien ja oppi­ma­te­ri­aa­lien te­ki­jöi­den ohje­nuo­ra. Ope­tus­suun­ni­tel­man esit­tä­mät ta­voit­teet ja si­säl­löt sekä an­ta­vat ti­laa kes­tä­vyys­ky­sy­myk­sil­le että vel­voit­ta­vat nii­den pa­riin. Eu­roo­pan Uni­o­nin jä­sen­mai­den yh­tei­se­nä ta­voit­tee­na on in­teg­roi­da kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen en­tis­tä tii­viim­min osak­si ope­tus­ta kai­kil­la kou­lu­tuk­sen ta­soil­la Green­Com­pin mu­kai­ses­ti. Si­säl­löt ovat pit­käl­ti van­ho­ja tut­tu­ja, mut­ta kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­nen op­pi­mi­sen mo­tii­vi­na nou­see pää­o­saan. Jo nyt lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den 2019 mu­kaan lu­kio-ope­tuk­sen tu­lee vah­vis­taa ym­mär­rys­tä ih­mi­sen toi­min­nan vai­ku­tuk­sis­ta ym­pä­ris­tön ti­laan ja oh­ja­ta toi­mi­maan kes­tä­vän elä­män­ta­van hy­väk­si.

Seu­raa­vas­sa kes­tä­vyys­o­saa­mis­ta jäl­ji­te­tään Green­Com­pin avul­la en­sin lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ta­voit­teis­ta, sit­ten oppi­aine­koh­tai­ses­ta ope­tus­suun­ni­tel­mas­ta.

Eettisyys ja ympäristöosaaminen on kaikille oppiaineille yhteinen tavoite

Lu­kio-ope­tuk­sen kuu­den laa­ja-alai­sen ta­voit­teen tar­koi­tuk­se­na on mää­ri­tel­lä ne yh­tei­set ta­voit­teet, joi­hin py­ri­tään kai­kis­sa lu­kio-opin­nois­sa. Kes­tä­vyys­ky­sy­myk­set ovat kes­kei­nen osa näi­tä ta­voit­tei­ta.

Jos opis­ke­li­ja saa­vut­taa Eet­ti­syys ja ym­pä­ris­tö­o­saa­mi­nen -ta­voit­teen mu­kai­sen osaa­mi­sen, hän sa­mal­la tu­lee pe­reh­ty­neek­si ai­na­kin jol­lain ta­sol­la kaik­kiin kah­teen­tois­ta Green­Com­pin ku­vaa­maan kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen ulot­tu­vuu­teen. Ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan opis­ke­li­ja ar­vi­oi toi­min­tan­sa eet­ti­syyt­tä ja vas­tuul­li­suut­ta (vrt. Green­Comp 1.1 Kes­tä­vyy­den ar­vos­ta­mi­nen), ym­mär­tää eri­lai­sis­sa olo­suh­teis­sa elä­vien eri­lai­sia läh­tö­koh­tia (1.2 Oi­keu­den­mu­kai­suu­den tu­ke­mi­nen) ja tu­tus­tuu luon­non moni­muo­toi­suu­den tur­vaa­mi­seen sekä saa ko­ke­muk­sia luon­toon koh­dis­tu­vas­ta huo­len­pi­dos­ta (1.3 Luon­non tär­key­den tun­nus­ta­mi­nen). Hän tun­nis­taa kes­tä­vyy­teen vai­kut­ta­via ra­ken­tei­ta ja kes­ki­näis­riip­pu­vuuk­sia (2.1 Jär­jes­tel­mä­läh­töi­nen ajat­te­lu), ref­lek­toi ha­vain­to­jaan (2.2 Kriit­ti­nen ajat­te­lu) ja tun­nis­taa kes­tä­vyy­den mah­dol­li­suuk­sia ja es­tei­tä (2.3 On­gel­man ra­jaa­mi­nen). Opis­ke­li­ja poh­tii myös kes­tä­vää tu­le­vai­suut­ta (3.1 Tu­le­vai­suus­luku­tai­to), tu­tus­tuu käy­tän­töi­hin il­mas­ton­muu­tok­sen hil­lit­se­mi­sek­si ja luon­non moni­muo­toi­suu­den tur­vaa­mi­sek­si (3.2 So­peu­tu­mis­kyky) sekä saa mah­dol­li­suuk­sia suun­ni­tel­la ja tut­kia kes­tä­vyys­muu­tos­ta (3.3 Tut­ki­va ajat­te­lu). Li­säk­si hän tar­kas­te­lee asi­oi­ta yh­teis­kun­nal­li­sen vai­kut­ta­mi­sen näkö­kul­mas­ta (4.1 Po­liit­ti­nen toi­mi­juus), poh­tii kes­tä­vyy­des­sä tar­vit­ta­via kump­pa­nuuk­sia (4.2 Yh­teis­työ) ja vah­vis­taa omaa pa­nos­taan kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den hy­väk­si (4.3 Yk­si­lön aloit­teel­li­suus).

Va­li­tet­ta­vas­ti kaik­ki nämä kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen ulot­tu­vuu­det ei­vät kul­je ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa joh­don­mu­kai­ses­ti läpi kaik­kien oppi­ai­nei­den ja kai­kil­le pa­kol­lis­ten mo­duu­lien ta­voit­tei­den, jo­ten opet­ta­jan on syy­tä oppi­tun­te­ja suun­ni­tel­les­saan muis­tu­tel­la mie­leen­sä myös nämä kaik­kia kos­ke­vat ylei­sen osan ta­voit­teet.

Kaik­kien oppi­ai­nei­den näkö­kul­mia tar­vi­taan, jot­ta lu­kio-opis­ke­li­jan kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen muo­dos­tui­si kyl­lin moni­puo­li­sek­si. (Kuva: Su­ra­sak Chu­ay­moo / stock.ado­be.com).

Kestävyysosaaminen on mukana myös muissa laaja-alaisissa tavoitteissa

Myös muut laa­ja-alai­set ta­voit­teet kä­sit­te­le­vät kes­tä­vyys­o­saa­mis­ta. Hy­vin­voin­ti­o­saa­mi­nen-ta­voit­tee­seen on ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa kir­jat­tu epä­var­muu­den sie­to­ky­vyn (vrt. Green­Comp 3.2) ja tu­le­vai­suu­den luot­ta­muk­sen (GC 3.1) ke­hit­tä­mi­nen sekä tu­tus­tu­mi­nen yh­teis­kun­nal­li­siin kei­noi­hin edis­tää yh­tei­sö­jen ja eko­sys­tee­mien hy­vin­voin­tia (GC 1.2, 1.3, 4.1). Vuo­ro­vai­ku­tus­o­saa­mi­nen-ta­voit­teen mu­kai­ses­ti opis­ke­li­ja op­pii käyt­tä­mään tun­tei­ta voi­ma­va­ra­na (GC 3.2) ja hah­mot­taa ra­ken­ta­van vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ja kult­tuu­rien­vä­li­sen ym­mär­ryk­sen mer­ki­tyk­sen kes­tä­väl­le tu­le­vai­suu­del­le (GC 1.2 ja 3.1). Moni­tie­tei­nen ja luo­va osaa­mi­nen -ta­voi­te puo­les­taan tu­kee eko­lo­gis­ten arvo­läh­tö­koh­tien poh­din­taa (GC 1.1). Sen mu­kai­ses­ti opis­ke­li­ja op­pii te­ke­mään vaih­to­eh­toi­sia tu­le­vai­suus­ske­naa­ri­oi­ta (GC 3.3) ja osaa ot­taa huo­mi­oon ym­pä­ris­tön, ta­lou­den, tek­no­lo­gi­an ja po­li­tii­kan yh­teyk­siä (GC 2.1). Yh­teis­kun­naal­li­nen osaa­mi­nen -ta­voit­teen mu­kai­ses­ti opis­ke­li­jan ym­mär­rys omas­ta roo­lis­ta, vas­tuus­ta ja mah­dol­li­suuk­sis­ta sy­ve­nee (GC 4.3) ja hän mo­ti­voi­tuu ot­ta­maan kan­taa yh­teis­kun­nal­li­siin ky­sy­myk­siin (GC 4.1) ja te­ke­mään aloit­tei­ta (GC 4.3). Li­säk­si yl­tä­es­sään Glo­baa­li- ja kult­tuu­ri­o­saa­mi­nen -ta­voit­tee­seen opis­ke­li­ja sy­ven­tää ym­mär­rys­tään yh­teis­kun­nan kult­tuu­ri­ses­ta mo­ni­nai­suu­des­ta (GC 1.2), ref­lek­toi elä­män­ta­po­jen poh­jal­la ole­via ar­vo­ja (GC 1.1) ja op­pii hyö­dyn­tä­mään mah­dol­li­suuk­sia mo­nen­kes­ki­seen yh­teis­työ­hön (GC 4.2).

Jokaisella oppiaineella on omia kestävyysosaamisen tavoitteita

Ym­pä­ris­tö­krii­si ei ole se­lä­tet­tä­vis­sä yh­den tie­teen­alan kei­noin. Myös lu­ki­os­sa kaik­kien oppi­ai­nei­den näkö­kul­mat tar­vi­taan, jot­ta opis­ke­li­jan kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen muo­dos­tui­si kyl­lin moni­puo­li­sek­si. Ope­tus­suun­ni­tel­ma hei­jas­taa oppi­ai­nei­den ja tie­teen­a­lo­jen eri­lai­sia roo­le­ja. Lu­ki­on oppi­aine­koh­tai­ses­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa osas­sa oppi­ai­nei­ta kes­tä­vyys on nä­ky­väs­ti esil­lä, toi­sis­sa taas kai­va­taan tul­kin­taa ja lu­ki­jan kes­tä­vyys­o­saa­mis­ta, jot­ta kes­tä­vyy­teen liit­ty­vät ta­voit­teet ja si­säl­löt ovat tun­nis­tet­ta­vis­sa. Seu­raa­vaan lu­et­te­loon ja ar­tik­ke­lis­sa ole­vaan ku­vaan  on poi­mit­tu jo­kai­sen oppi­ai­neen ope­tus­suun­ni­tel­mas­ta yksi ai­nut­laa­tui­nen teh­tä­vä kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen ke­hit­tä­jä­nä ja yh­dis­tet­ty se vas­taa­vaan Green­Com­pin ulot­tu­vuu­teen:

Jo­kai­sen oppi­ai­neen ope­tus­suun­ni­tel­mas­ta on poi­mit­tu ku­vaan yksi ai­nut­laa­tui­nen teh­tä­vä kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen ke­hit­tä­jä­nä ja yh­dis­tet­ty se vas­taa­vaan Green­Com­pin ulot­tu­vuu­teen. Kuva: Nii­na Myk­rä.

Klik­kaa yllä ole­va kuva uu­teen ik­ku­naan

Vaik­ka edel­lä ole­va lu­et­te­lo an­taa kul­le­kin oppi­ai­neel­le oman roo­lin­sa, tar­kem­pi ope­tus­suun­ni­tel­man tar­kas­te­lu osoit­taa, että eko­lo­gi­nen kes­tä­vyys ja kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen ovat eri oppi­ai­nei­den ta­voit­teis­sa esil­lä epä­joh­don­mu­kai­ses­ti, oppi­ai­nei­den ylei­set kes­tä­vyys­ta­voit­teet ei­vät aina näy pa­kol­li­sis­sa mo­duu­leis­sa eikä yh­teys kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen ole esi­tet­ty sel­ke­äs­ti (tau­luk­ko 2). Ei siis voi­da olet­taa, että vain ny­kyis­tä lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­maa seu­raa­mal­la oppi­ma­te­ri­aa­lin te­ki­jä tai opet­ta­ja pys­tyi­si oh­jaa­maan opis­ke­li­joi­ta koh­ti moni­puo­lis­ta kes­tä­vyys­o­saa­mis­ta. Mo­nis­sa mo­duu­leis­sa yh­teyk­sien oi­val­ta­mi­nen jää opet­ta­jien ja oppi­ma­te­ri­aa­lin te­ki­jöi­den kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen va­raan.

Kestävyysosaaminen löytää oppitunneille vain opettajan osaamisen kautta

On var­mis­tet­ta­va, että kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen ja myös eko­lo­gi­sen kes­tä­vyy­den näkö­kul­mat si­säl­ty­vät jo­kai­sen oppi­ai­neen pa­kol­li­siin opin­toi­hin. Opet­ta­jan au­to­no­mia on­nek­si mah­dol­lis­taa kes­tä­vyys­ky­sy­mys­ten kä­sit­te­lyn, vaik­ka ope­tus­suun­ni­tel­ma­teks­ti oli­si­kin asi­an suh­teen epä­sel­vä. Kun ny­kyi­nen lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma val­mis­tui, Green­Com­pia ei vie­lä ol­lut ole­mas­sa, mut­ta tu­le­vai­suu­den ope­tus­suun­ni­tel­ma­työs­sä se voi aut­taa hah­mot­ta­maan kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen moni­ta­hoi­suut­ta. Toi­saal­ta kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen pur­ka­mi­nen osiin moni­a­lai­ses­ti ja eri oppi­ai­nei­den vas­tui­den mää­rit­te­ly oli­si tär­ke­ää, toi­saal­ta tar­vi­taan oppi­ai­neet ylit­tä­vää yh­teis­työ­tä. Jo­kai­sel­la oppi­ai­neel­la on oma ai­nut­laa­tui­nen roo­lin­sa, jota muut oppi­ai­neet ei­vät voi täyt­tää, mut­ta ym­mär­rys ko­ko­nai­suu­des­ta syn­tyy vas­ta si­säl­tö­jen kie­tou­tu­es­sa yh­teen.

Tämä ar­tik­ke­li on kir­joi­tet­tu osa­na ECF4CLIM-han­ket­ta, joka on saa­nut ra­hoi­tuk­sen EU:n Ho­ri­zon 2020 tut­ki­mus- ja in­no­vaa­tio-oh­jel­mas­ta (han­ke­so­pi­mus 101036505). Klik­kaa täs­tä alla ole­va kuva uu­teen ik­ku­naan.

Tau­luk­ko 2. Green­Comp ja lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man 2019 kai­kil­le pa­kol­li­set aine­koh­tai­set ta­voit­teet (Suo­joki-Saa­ri­nen 2024).

Läh­teet

Eu­roo­pan ko­mis­sio, Yh­tei­nen tut­ki­mus­kes­kus, (2022). Green­Comp, kes­tä­vää ke­hi­tys­tä kos­ke­va eu­roop­pa­lai­nen osaa­mis­ke­hys, Eu­roo­pan uni­o­nin jul­kai­su­toi­mis­to. Saa­ta­vil­la: https://data.eu­ro­pa.eu/doi/10.2760/13286

Ope­tus­hal­li­tus (2019). Lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet 2019. Mää­räyk­set ja oh­jeet 2019:2a. Saa­ta­vil­la: https://www.oph.fi/si­tes/de­fault/fi­les/do­cu­ments/lu­ki­on_ope­tus­suun­ni­tel­man_pe­rus­teet_2019.pdf

Suo­joki-Saa­ri­nen, Sir­pa (2024). Kes­tä­vyys­o­saa­mi­nen lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man oppi­aine- ja mo­duu­li­koh­tai­sis­sa ta­voit­teis­sa. Pro gra­du. Saa­ta­vil­la: https://jyx.jyu.fi/hand­le/123456789/93679

Poh­din­ta 3: Näh­dään­kö teil­lä eko­lo­gi­nen kes­tä­vyys osa­na kaik­kien ai­nei­den ope­tus­ta, jois­sa ku­kin näkö­kul­ma ri­kas­taa koko­nais­ym­mär­rys­tä? Onko yh­teis­o­pet­ta­juu­den, laa­ja-alais­ten tee­mo­jen ja kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen yh­dis­tä­mi­nen mah­dol­lis­ta teil­lä? Mi­ten?

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024