7. Askelia reitin varrelle

Tämä luku esit­te­lee joi­ta­kin kes­kei­siä kei­no­ja pääs­tä lu­ki­on kes­tä­vyys­työs­sä al­kuun tai ke­hit­tää jo ole­mas­sa ole­vaa toi­min­taa. Voit myös hyö­dyn­tää pit­kin tie­kar­tas­toa sekä täs­sä lu­vus­sa ole­via poh­din­ta­ky­sy­myk­siä oman yh­tei­sön­ne ke­hit­tä­mi­ses­sä. Ra­ken­ne­taan ku­kin oma tie­kart­tam­me osak­si yh­teis­tä tie­kar­tas­toa!

Luk­ko­ja kes­tä­vyy­den ovel­la

Mat­kal­la koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää lu­ki­o­ta on mo­nen­lai­sia es­tei­tä, joi­hin hy­vin al­ka­nut muu­tos voi py­säh­tyä. Jot­ta pääs­tään eteen­päin, täy­tyy siis tie­tää, mik­si sei­nä nou­si vas­taan. Haas­teet voi­vat liit­tyä mm.  

Poh­din­ta 8: Min­kä­lai­sia haas­tei­ta teil­lä on täl­lä het­kel­lä eko­lo­gi­sen kes­tä­vyy­den edis­tä­mi­ses­sä, ku­ten luon­to-, kier­to­ta­lous- ja il­mas­to­tee­mois­sa? Ovat­ko haas­teet eri­tyi­ses­ti ra­ken­teis­sa, toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa vai ope­tuk­ses­sa? Mil­lai­sis­ta yh­teis­työ­kump­pa­neis­ta, tu­es­ta tai ma­te­ri­aa­leis­ta oli­si teil­le hyö­tyä?

 Kes­tä­vyys­teot esil­le

Haas­te­koh­tien sel­vit­tä­mi­sen jäl­keen on myös hyvä poh­tia, mit­kä asi­at jo su­ju­vat lu­ki­o­yh­tei­sös­sä hy­vin eko­lo­gi­sen kes­tä­vyy­den osal­ta. Usein hom­mat luis­ta­vat, mi­kä­li:

Kes­tä­vyys­te­ois­ta on tär­ke­ää vies­tiä sen li­säk­si, että nii­tä to­teu­te­taan. Se li­sää nii­den vai­kut­ta­vuut­ta, mut­ta myös toi­veik­kuut­ta, kun nä­kee tois­ten­kin toi­mi­van. Vai­kut­ta­vuut­ta li­sää myös kes­tä­vyys­te­ko­jen moni­puo­li­suus ja koh­dis­ta­mi­nen vaih­del­len esim. asen­tei­siin ja ar­voi­hin, tie­toi­hin, tai­toi­hin, ra­ken­tei­siin tai toi­min­taan. Osa kes­tä­vyys­te­ois­ta on kir­jat­tu vuo­si­suun­ni­tel­maan tai kun­nan il­mas­to-oh­jel­maan, osa on vain kir­joit­ta­mat­to­mia sään­tö­jä – joko kes­tä­vyy­den puo­les­ta tai vas­taan.

Avai­mia luk­koi­hin

Mikä sit­ten mah­dol­lis­taa haas­tei­den kään­ty­mi­sen kes­tä­vyys­te­oik­si? Muu­tok­sen mah­dol­lis­ta­jia voi­vat olla niin yk­sit­täi­set ih­mi­set, tai­dot, omi­nai­suu­det, pää­tök­set kuin ra­ken­teet­kin ja ne riip­pu­vat pal­jon lu­ki­o­yh­tei­sön koos­ta, si­jain­nis­ta, hen­ki­lö­kun­nan tai kun­nan päät­tä­jien asen­teis­ta ja osaa­mi­ses­ta. Tär­ke­ää kes­tä­vyys­tee­mas­sa oli­si toi­mia yh­des­sä ja yh­tei­sö­nä, sil­lä se mah­dol­lis­taa sys­tee­mi­a­jat­te­lun eli asi­oi­den kyt­kös­ten ha­vait­se­mi­sen, moni­puo­li­set näkö­kul­mat ja ri­kas­tu­mi­sen tois­ten aja­tuk­sis­ta.

 Poh­din­ta 9: Mil­lai­sia kes­tä­vyys­te­ko­ja teil­lä jo teh­dään eko­lo­gi­sen kes­tä­vyy­den puo­les­ta eli esi­mer­kik­si luon­non moni­muo­toi­suu­den li­sää­mi­sek­si, pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­sek­si ja luon­non­va­ro­jen sääs­tä­mi­sek­si? Mit­kä ovat juu­ri tei­dän lu­ki­o­yh­tei­sön­ne vah­vuuk­sia, jot­ka ovat tä­hän men­nes­sä jo mah­dol­lis­ta­neet kes­tä­vyys­teot? Mitä vah­vuuk­sia voi­sit­te käyt­tää kes­tä­vän lu­ki­on ra­ken­ta­mi­seen?

 Läh­tee­nä täs­sä teks­tis­sä on Koh­ti ym­pä­ris­tö­vas­tuul­lis­ta op­pi­mis­yh­tei­söä -hank­keen joh­dol­le ja hen­ki­lös­töl­le suun­nat­tu dia­e­si­tys ja muis­tiin­pa­not, jot­ka ovat tuot­ta­neet Ou­lun kau­pun­gin si­vis­tys- ja kult­tuu­ri­pal­ve­lut yh­teis­työs­sä WWF Suo­men kans­sa. Ma­te­ri­aa­lit löy­ty­vät Map­pa-pal­ve­lus­ta tääl­tä, (link­ki 

6 askelta kohti kestävyyttä

Seu­raa­vat kuu­si as­kel­ta ki­teyt­tä­vät eri näkö­kul­mia kes­tä­vyy­den edis­tä­mi­seen: ohei­ses­sa ku­vas­sa ki­tey­tet­ty­nä ja alla avat­tu­na. Löy­dät jo­kai­ses­ta koh­das­ta muu­ta­man tär­ke­än teh­tä­vän, kei­no­ja nii­den edis­tä­mi­seen sekä tar­ken­ta­via ky­sy­myk­siä poh­dit­ta­vak­si. Li­sää kei­no­ja ja si­säl­töä löy­dät Map­pa.fi-pal­ve­lus­ta, jon­ne lu­ki­ot voi­vat li­sä­tä omia hy­väk­si ha­vait­tu­ja kei­no­ja ja ma­te­ri­aa­le­jaan kun­kin kuu­den koh­dan mu­kai­seen rep­puun. Seit­se­män­teen rep­puun koo­taan lu­ki­oi­den laa­ti­mia tie­kart­to­ja, jois­ta toi­set lu­ki­ot voi­vat ha­kea tu­kea ja ins­pi­roi­tua. Map­pa.fi-pal­ve­lus­sa eri tee­moi­hin liit­ty­viä aihe­ko­ko­nai­suuk­sia kut­su­taan re­puik­si ja nii­tä löy­tyy eri kou­lu­as­teil­le. Lu­ki­oi­den käyt­töön ke­rä­tään oma ma­te­ri­aa­lin­sa, joka on hel­pos­ti löy­det­tä­vis­sä.  

Kes­tä­vää ja hy­vin­voi­vaa lu­ki­oi­ta voi­daan ra­ken­taa esi­mer­kik­si seu­raa­vien as­ke­lien kaut­ta – elin­i­käi­sen op­pi­mi­sen kaut­ta ja aina uu­del­leen ke­hit­ty­en.

1. Vah­vis­ta yh­tei­söä

Teh­tä­vää:

Kei­no­ja:

Ky­sy­myk­siä:

Green­Comp 4.2. Yh­teis­työ

Kes­tä­vä ja hy­vin­voi­va lu­kio: Vah­vis­ta yh­tei­söä

2. Oh­jaa re­surs­seil­la

Teh­tä­vää:

Kei­no­ja:

Ky­sy­myk­siä:

Green­Comp: 4.3. Yk­si­kön aloit­teel­li­suus

Kes­tä­vä ja hy­vin­voi­va lu­kio: Oh­jaa re­surs­seil­la

3.  Kar­toi­ta ti­lan­ne

Teh­tä­vää:

Kei­no­ja:

Ky­sy­myk­siä:

Green­Comp: 2.1. Jär­jes­tel­mä­läh­töi­nen ajat­te­lu

Kes­tä­vä ja hy­vin­voi­va lu­kio: Kar­toi­ta ti­lan­ne

4. Suun­nit­te­le vai­kut­ta­vak­si

Teh­tä­vää:

Kei­no­ja:

Ky­sy­myk­siä:

Green­Comp: 2.3. On­gel­man ra­jaa­mi­nen

Kes­tä­vä ja hy­vin­voi­va lu­kio: Suun­nit­te­le vai­kut­ta­vas­ti

5.  Toi­mi koh­ti hy­vää

Teh­tä­vää:

Kei­no­ja:

Ky­sy­myk­siä:

Green­Comp: 3.2. So­peu­tu­mis­kyky

Kes­tä­vä ja hy­vin­voi­va lu­kio: Toi­mi koh­ti hy­vää

6. Ar­vi­oi ja opi

Teh­tä­vää:

Kei­no­ja:

Ky­sy­myk­siä:

Green­Comp: 1.1. Kes­tä­vyy­den ar­vos­ta­mi­nen

Kes­tä­vä ja hy­vin­voi­va lu­kio: Ar­vi­oi ja opi

Poh­din­ta 10: Olet­te nyt rei­tin yh­des­sä eta­pis­sa. Mi­ten mat­ka jat­kuu täs­tä? Mil­lai­sia ovat seu­raa­vat konk­reet­ti­set as­ke­leen­ne täl­lä vii­kol­la, seu­raa­val­la pe­ri­o­dil­la ja seu­raa­va­na luku­vuon­na? Ot­ta­kaa roh­kei­ta as­ke­lia koh­ti kes­tä­vyyt­tä ja muis­ta­kaa: tämä teh­dään yh­des­sä! #mei­dän­reit­ti

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024