1. Esipuhe

Sivistyksellä hyvään elämään planetaarisissa rajoissa. Hanna Pohjonen, Opetushallitus.

Päi­vit­täin lu­em­me luon­to­ka­don, il­mas­ton­muu­tok­sen, ma­ke­an ve­den ku­lu­tuk­sen, ke­mi­al­li­sen saas­tu­mi­sen ja mui­den pla­ne­taa­ris­ten ra­jo­jen ylit­tä­mi­sis­tä. Vuo­si vuo­del­ta Suo­mes­sa, hy­vin­voin­ti­val­ti­os­sa ja kou­lu­tuk­sen kär­ki­maas­sa, yli­ku­lu­tus­päi­vää vie­te­tään yhä ai­em­min ja ai­em­min. Suo­mi ra­ken­taa tu­le­vai­suut­taan kes­tä­mät­tö­mäs­ti. Mi­ten tämä on mah­dol­lis­ta?

Han­na Poh­jo­nen, Ope­tus­hal­li­tus

Opetussuunnitelman perusteet viitoittavat tietä kohti kestävyyttä

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den 2014 arvo­poh­jas­sa to­de­taan: ”Ih­mi­nen on osa luon­toa ja täy­sin riip­pu­vai­nen eko­sys­tee­mien elin­voi­mai­suu­des­ta. Tä­män ym­mär­tä­mi­nen on kes­keis­tä ih­mi­se­nä kas­vus­sa.” Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den 2019 arvo­pe­rus­tan mää­rit­te­ly jat­kaa:” Lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den arvo­pe­rus­ta ra­ken­tuu demo­kra­ti­al­le ja suo­ma­lai­sel­le si­vis­tys­i­han­teel­le, joka mu­kaan opis­ke­lu ja op­pi­mi­nen uu­dis­ta­vat yh­teis­kun­taa ja kult­tuu­ria”. Li­säk­si to­de­taan: ”Opis­ke­li­ja ym­mär­tää oman toi­min­tan­sa ja glo­baa­lin vas­tuun mer­ki­tyk­sen luon­non­va­ro­jen kes­tä­väs­sä käy­tös­sä, il­mas­ton­muu­tok­sen hil­lin­näs­sä ja luon­non moni­muo­toi­suu­den säi­lyt­tä­mi­ses­sä”.

“Mi­ten arvo­poh­jan mää­rit­te­lyt nä­ky­vät kes­tä­vän lu­ki­on ar­jes­sa? Riit­tää­kö si­vis­tys­i­han­ne hy­vään elä­mään pla­ne­taa­ri­sis­sa ra­jois­sa?”

Ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet muo­dos­ta­vat jat­ku­mon sekä vii­toit­ta­vat ja vel­voit­ta­vat mei­tä koh­ti kes­tä­vää tu­le­vai­suut­ta pla­ne­taa­ri­sis­sa ra­jois­sa – ”Ih­mi­nen on osa luon­toa”. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa opis­ke­li­joi­den tu­lee ym­mär­tää elä­mäs­sä ja maa­il­mas­sa va­lit­se­via moni­ta­hoi­sia kes­ki­näis­riip­pu­vuuk­sia ja jä­sen­tä­mään laa­ja-alai­sia il­mi­öi­tä kes­tä­vyys­mur­rok­sen ai­kaan­saa­mi­sek­si. Laa­ja-alai­sen yleis­si­vis­tyk­sen vah­vis­ta­mi­nen vaa­tii osaa­mi­sen moni­puo­lis­ta ke­hit­tä­mis­tä, tie­don päi­vit­tä­mis­tä ja jat­ku­vaa op­pi­mis­ta, myös meil­tä ai­kui­sil­ta. Koko lu­ki­o­yh­tei­sön tu­lee edis­tää osal­li­suut­ta, muu­tos­tar­pei­den avoin­ta koh­taa­mis­ta ja nii­den kriit­tis­tä ar­vi­oi­mis­ta sekä vas­tuun ot­ta­mis­ta tu­le­vai­suut­ta ra­ken­ta­vis­ta va­lin­nois­ta. ”…ym­mär­tää oman toi­min­tan­sa ja glo­baa­lin vas­tuun mer­ki­tyk­sen”. Käy­tän­nön ope­tus ja op­pi­mi­nen kui­ten­kin vas­ta rat­kai­see, mi­ten nuo­ret kas­va­vat vas­tuul­li­suu­teen ja mi­ten sekä mi­hin suun­taan he uu­dis­ta­vat yh­teis­kun­taa.

Yhteisenä kehyksenä LOPS:n ja GreenCompin laaja-alainen osaaminen

Lu­kio on ensi­si­jai­ses­ti op­pi­mi­sen paik­ka. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen tu­lee tar­jo­ta opis­ke­li­joil­le riit­tä­vät val­miu­det tu­le­vai­suu­den yh­teis­kun­nan jä­se­ni­nä. Mil­lai­set ovat nämä val­miu­det, joi­ta lu­ki­os­sa opi­taan? Ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ta­voit­teet muo­dos­ta­vat lu­ki­on oppi­ai­nei­den yh­tei­set ta­voit­teet. Laa­ja-alai­nen osaa­mi­nen ra­ken­tuu lu­ki­on arvo­pe­rus­tas­ta.  ”Eet­ti­syys ja ym­pä­ris­tö­o­saa­mi­nen” sa­noit­ta­vat pyr­ki­mys­tä eko­lo­gi­seen kes­tä­vyy­teen. Kui­ten­kin saa­vut­taak­sem­me tu­le­vai­suu­des­sa elä­män­ta­van, joka on sopu­soin­nus­sa pla­ne­taa­ris­ten ra­jo­jen kans­sa, tar­vit­sem­me myös mui­ta laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen osa-alu­ei­ta – hy­vin­voin­ti­o­saa­mis­ta, yh­teis­kun­nal­lis­ta osaa­mis­ta, vuo­ro­vai­ku­tus­o­saa­mis­ta, moni­tie­teis­tä ja luo­vaa osaa­mis­ta sekä glo­baa­li- ja kult­tuu­ri­o­saa­mis­ta. Laa­ja-alai­ses­sa osaa­mi­ses­sa tie­dot, tai­dot, ar­vot, asen­teet ja tah­to muo­dos­ta­vat ko­ko­nai­suu­den. Eu­roo­pan ta­sol­la on mää­ri­tel­ty kes­tä­vää ke­hi­tys­tä vah­vis­ta­va eu­roop­pa­lai­nen osaa­mis­ke­hys, Green­Comp. Green­Comp-osaa­mis­ke­hyk­ses­sä on avat­tu kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen osa­te­ki­jöi­tä, joil­la vah­vis­te­taan vas­tuul­li­sia, ym­pä­ris­tön hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­seen tar­vit­ta­via tie­to­ja, tai­to­ja ja asen­tei­ta. Green­Comp tuo täy­den­tä­vää näkö­kul­maa lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­mien pe­rus­tei­den laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen osa-alu­ei­siin. Ta­voi­te on mo­lem­mis­sa sama – kes­tä­vä tu­le­vai­suus pla­ne­taa­ri­sis­sa ra­jois­sa.

Niin ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den laa­ja-alai­nen osaa­mi­nen kuin Green­Comp luo­vat opet­ta­jil­le yh­tei­sen ke­hyk­sen, jo­hon tu­keu­tua ope­tuk­ses­saan ja lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­ses­sä. Ku­ten laa­ja-alai­nen osaa­mi­nen, myös Green­com­pit konk­re­ti­soi­tu­vat oppi­lai­tos­ten ar­jes­sa. Nämä vaa­ti­vat sa­noit­ta­mis­ta, di­a­lo­gia sekä yh­tei­sen ta­voit­teen aset­ta­mis­ta lu­ki­ois­sa – mil­lai­nen on mei­dän kes­tä­vä lu­kio? Mikä on oppi­ai­nei­den ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen tulo­kul­ma kes­tä­vyy­teen, mi­ten oppi­ai­neet lin­kit­ty­vät laa­jem­paan ko­ko­nai­suu­teen – kes­tä­vään tu­le­vai­suu­teen kas­va­mi­nen.

Ope­tuk­seen ja toi­min­ta­kult­tuu­riin on tar­jol­la eu­roop­pa­lai­nen kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen ke­hys, Green­Comp, mitä tu­kee myös lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma. Ku­vas­sa Laa­ni­lan lu­ki­o­lai­sia. Kuva: Har­ri Tar­vai­nen / Kou­lun kor­jaus­opas

Lukio ympäröivää yhteiskuntaa uudistamassa

Lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na nuo­ret ra­ken­ta­vat arvo­poh­jaa ja poh­ti­vat asen­tei­ta. Nuo­ril­le tu­lee an­taa myös ti­laa toi­mia, op­pia li­sää konk­re­ti­an kaut­ta. Nuo­ret ovat kan­sa­lai­sia ja toi­mi­joi­ta, mei­dän kans­sa yh­des­sä. Tätä osal­li­suut­ta ja toi­mi­juut­ta opet­ta­jien ja muun hen­ki­lös­tön tu­lee tu­kea, jot­ta ope­tuk­sel­le ase­te­tut ta­voit­teet voi­daan saa­vut­taa ja op­pi­mi­sen kaut­ta saa­daan osaa­mis­ta vai­kut­ta­viin, kes­tä­vyyt­tä edis­tä­viin te­koi­hin. Jot­ta voim­me tu­kea nuo­ria, tu­lee myös poh­tia, mil­lai­sia kes­tä­vyys­toi­mi­joi­ta me itse olem­me? Mil­lai­sia muu­tok­sia tu­lee teh­dä kes­tä­vyy­den saa­vut­ta­mi­sek­si?

Kou­lu­tuk­sen mer­ki­tys tu­le­vai­suus­ku­van ra­ken­ta­mi­ses­sa on suu­ri. Ja tu­le­vai­suus­ku­van tu­lee mah­tua pla­ne­taa­ris­ten ra­jo­jen raa­mei­hin. Meil­lä tu­lee olla roh­keut­ta poh­tia pe­da­go­gi­sia rat­kai­su­ja – mi­ten me ope­tam­me, mis­sä me toi­mim­me ja mi­ten me opim­me. Ei rii­tä, että opim­me maa­il­mas­ta ja mi­ten me toi­mim­me sii­nä. Mei­dän tu­lee op­pia ole­maan yhtä ym­pä­röi­vän maa­il­man kans­sa.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tön tu­lee tu­kea ope­tus­ta ja olla yhtä ope­tus­suun­ni­tel­man arvo­maa­il­man ja laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen kans­sa, jot­ta ope­tus oli­si us­kot­ta­vaa. Ar­jen toi­mil­la il­men­ne­tään vas­tuul­lis­ta suh­tau­tu­mis­ta ym­pä­ris­töön. Lu­kio ei ole ir­ral­li­nen yh­teis­kun­nas­ta. Kes­tä­vyys­o­saa­mis­ta vah­vis­ta­vaa toi­min­taa voi tu­kea lu­ki­ois­sa ti­lo­jen käyt­töön ja kou­lu­ruo­kai­luun liit­ty­vil­lä va­lin­noil­la sekä huo­mi­oi­mal­la kes­tä­vyys han­kin­nois­sa, kier­rä­tyk­ses­sä ja liik­ku­mi­ses­sa. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen kes­tä­vyy­teen tar­vi­taan yh­teis­työ­tä mui­den kun­ta­toi­mi­joi­den, jär­jes­tö­jen, yri­tys­ten ja per­hei­den kans­sa. Mut­ta kes­keis­tä on en­nen kaik­kea vah­vis­taa ope­tuk­sen kaut­ta osaa­mis­ta kes­tä­vis­tä elä­män­ta­vois­ta. ”…op­pi­mi­nen ja opis­ke­lu uu­dis­ta­vat yh­teis­kun­taa…”

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­to on yksi vä­li­ne koh­ti kes­tä­vää tu­le­vai­suut­ta ja yh­teyt­tä ym­pä­röi­vän maa­il­man kans­sa. Sa­mal­la se konk­re­ti­soi ja tuo esil­le sen hy­vän työn, jota useis­sa lu­ki­ois­sa on teh­ty kes­tä­vyy­den edis­tä­mi­sek­si. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­muu­tos­ten, lu­ki­oi­den toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­ty­mi­sen ja opis­ke­li­joi­den ja hen­ki­lös­tön kes­tä­vyys­o­saa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sen kaut­ta on löy­det­ty kes­tä­vää muu­tos­voi­maa. Kes­tä­vyys­mur­rok­sen se­lät­tä­mi­nen vaa­tii muut­tu­mis­ta ja muu­tos­ta. Mut­ta myös hy­vien käy­tän­tei­den ja osaa­mi­sen ja­ka­mis­ta. Tä­män osaa­mi­sen ja­ka­mi­nen, yh­teis­op­pi­mi­nen ja kan­nus­ta­mi­nen on mie­les­tä­ni tär­ke­ää. Tie­toa ja tai­toa meil­lä Suo­mes­sa – kou­lu­tuk­sen kär­ki­maas­sa jo on. Si­vis­tys on tär­keim­piä ar­vo­jam­me, mut­ta se on myös te­ko­ja par­haan tie­don va­ras­sa. Tar­vit­sem­me tah­toa ja te­ko­ja.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­to tuo esil­le usei­ta eri reit­te­jä kes­tä­vää lu­ki­o­ar­kea koh­ti.  Kuva: Har­ri Tar­vai­nen / Kou­lun kor­jaus­opas.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024