Yksikään yhteiskunta maailmassa ei elä ekologisen kestävyyden rajoissa. Ekologinen kriisi koostuu sekä globaaleista ongelmista kuten ilmastonmuutos ja valtamerten huono tila että lukemattomista erilaisista tavoista heikentää luonnon monimuotoisuutta ja kuluttaa luonnonvaroja kestämättömästi. Vaurailla ja köyhillä yhteiskunnilla on omat leimalliset ongelmansa, mutta kaikilla haaste on pohjimmiltaan sama. Miten turvata hyvä elämä kaikille planeetan rajoissa? Tätä ajatusta kuvastaa “donitsitalouden” idea: kestävyydellä on katto ja lattia. Pitää löytää turvallinen vyöhyke niiden välistä.
Tarvitaan ekologinen jälleenrakennus
BIOS-tutkimusyksikön kehittämä visio ekologisesta jälleenrakennuksesta (https://eko.bios.fi/) on Suomen yhteiskunnallisiin, kulttuurisiin ja ekologisiin oloihin räätälöity versio tästä ekologisesta murroksesta. Vaikka elämme keskellä globaalia ekologista kriisiä, jokaisessa yhteiskunnassa tulee tarkastella tarvittavaa muutosta omasta paikallisesta näkökulmasta. Lähtötilanteet ovat erilaiset, samoin yhteiskunnalliset piirteet ja ekologinen ympäristö. Näin polku eteenpäin on helpompi hahmottaa. On kannettava oma osa kokonaisuudesta, eikä tarvitse halvaantua liian suurten ongelmien äärellä. Jokaisen yhteiskunnan on muututtava, mutta kenenkään ei tarvitse ratkaista ongelmaa yksin.
Osin muutos on teknologinen: tarvitaan uudenlaista tietämystä ja osaamista, ja siihen tarvitaan tekijöitä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että entinen elämäntapa ja yhteiskunta voidaan säilyttää entisellään – vain erilaisin laittein. On tehtävä tarpeentyydytyksen järjestelmien perusteellinen remontti. Hyvä elämä edellyttää ruokaa, vaatetusta, asumista, liikkumista, terveydenhuoltoa, koulutusta ja monia muita asioita. Nuo tarpeet täytyy kuitenkin tyydyttää eri tavoin kuin ennen, vähemmän saastuttaen, vähemmän materiaalia ja energiaa kuluttaen: liikenteessä paino julkiselle liikenteelle, ravinnossa suurempi kasvisten osuus, kestävämpiä ja korjattavampia rakennuksia ja laitteita ja niin edelleen. Se tarkoittaa tuotannon ja kuluttamisen tapojen rinnakkaista muutosta.
Ekologinen jälleenrakennus edellyttää siten myös muutoksia kulttuurissamme ja luontoa koskevissa käsityksissämme. Samalla kun luodaan fyysisesti uudenlaisia tarpeentyydytyksen järjestelmiä, on tuettava arvojen ja tapojen muutosta. Uudet infrastruktuurit ja yhteiskunnan käytännöt eivät ole vakaita, jolleivät ihmiset osaa ja halua elää niiden piirissä. Muutoksessa mikään alue tai kansanosa ei saa jäädä jälkeen, sillä muutoin uhkaavat yhteiskunnalliset ristiriidat ja katkeruus. Tämä edellyttää oikeudenmukaisuuden ja tasavertaisuuden arvonnousua.
Uuden maailmanajan kansalaistaidot
Ja koska ekologisen jälleenrakennuksen perustavana motiivina on uhka yhteiskuntien ja muiden elämänmuotojen ekologisille edellytyksille, tarvitaan laajapohjaista tieteellistä lukutaitoa. Vain monialainen tieteellinen sivistys auttaa ymmärtämään ekologisten uhkien moninaisuutta ja niiden kytkeytymistä paitsi luonnontieteellisiin myös yhteiskuntatieteellisiin, moraalisiin ja maailmankatsomuksellisiin kysymyksiin. Luottamus tieteeseen on ollut uhattuna monilta eri suunnilta viime vuosina, ja tieteen uskottavuutta pyritään myös tietoisesti nakertamaan. Ekologisessa jälleenrakennuksessa on toimittava ponnekkaasti tätä kehitystä vastaan. On tuettava kriittistä ajattelua, tärkeintä vastavoimaa tiedon sumentamiselle ja kieltämiselle. Irrallisten faktojen lisäksi tarvitaan kykyä tulkita niitä ja tuoda niitä yhteen.
Koulujen rooli on tässä kaikessa ohittamaton, ja erityisen tärkeässä asemassa ovat lukiot ja muut toisen asteen oppilaitokset, joiden tarkoitus on valmentaa oppilaita elämään aikuisuuden kynnyksellä. Juuri silloin pitää luoda pohjaa kaikelle tälle: teknistä ja tieteellistä sivistystä, ymmärrystä yhteiskunnan toiminnasta, ja omaehtoista kykyä kriittiseen ajatteluun, joka ei kuitenkaan katkaise sidettä tieteelliseen ymmärrykseen.
Vielä laajemmin ilmaisten, tarvitaan valmiutta laajempaan kansalaisuuteen. Ekologisessa jälleenrakennuksessa tarvitaan aktiivisia kansalaisia, jotka kurottavat kapeaa äänestäjä–kuluttajan omakuvaa laajemmalle.
Tyrskyissä luovien, katse horisontissa
Ekologisten kriisien ohella elämme lukuisten muiden yhteennivoutuneiden muutosten keskellä, monikriisin aikakaudella. Käynnissä on hitaita kertyviä muutoksia kuten ilmastonmuutos, jotka edellyttävät ylisukupolvista näkökulmaa, ja nopeita yllättäviä tapahtumia, joista viime vuosilta koronapandemia ja sota Euroopassa ovat synkeitä esimerkkejä. Nopeisiin kriiseihin on reagoitava kadottamatta pidemmän aikavälin näkymiä. Näkökulman kaventuminen tämän hetken kiireissä on suurimpia uhkia ekologiselle jälleenrakennukselle.
Tällaisena aikakautena koulujen tärkeänä tehtävänä on valmentaa ihmisiä myös ajatteluun muuttuvassa maailmassa. Ei riitä, että kasvatetaan kansalaisia nykyisen kaltaiseen yhteiskuntaan, eikä liioin voida luoda selkeää tulevaisuudenkuvaa, johon valmistautua. Tulevien sukupolvien elämä on väistämättä sopeutumista, mukautumista ja uusien olosuhteiden ymmärtämistä, tulevaisuuden suunnitelmien sujuvaa muokkaamista. Se on navigoimista epävarmassa säässä kartalla, joka ei ole täydellinen.
Tällainen tulevaisuuden näkymä voi olla ahdistava, eikä syyttä, sillä nykyisillä ja tulevilla sukupolvilla on käsissään kipeitä ja vaikeita ongelmia. Koulun tehtävänä ei ole kaunistella kuvaa todellisuudesta, vaan sen täytyy tarjota eväitä, joilla estää masentuminen tulevaisuuden edessä. Koulun on annettava eväitä uskoa, että omalla työllä on merkitystä kestävämmän ja oikeudenmukaisemman tulevaisuuden rakentamisessa silloinkin, kun yllä on synkeitä pilviä.
Lukioiden kestävyystiekartastoReittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä28.3.2024
“Jokaisen yhteiskunnan on muututtava, mutta kenenkään ei tarvitse ratkaista koko ongelmaa yksin.”