5.3. Muurame & Jämsä - tiekartta osana ryhmänohjauksia

Iisa Orell, Antti Nurmi, Anu Vaskonen, Minna Saikkonen ja Mika Toivakka

“Kes­tä­vyys­kas­va­tuk­sen han­ke on luon­te­vaa jat­ku­moa lu­ki­os­sam­me jo ai­em­min teh­dyl­le työl­le. Pie­net­kin teot, ku­ten säh­kö­tön päi­vä tai puun is­tu­tus, muok­kaa­vat asen­tei­ta ja koko lu­ki­on ajan kes­tä­vät työ­pa­jat luo­vat rat­kai­su­kes­kei­sen ta­van kä­si­tel­lä kes­tä­vää ke­hi­tys­tä” –  Jäm­sän lu­ki­on reh­to­ri Juha Dams­kägg

Muu­ra­men ja Jäm­sän lu­ki­ois­sa kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tie­kart­ta kyt­ket­tiin osak­si ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oi­ta ja näin kes­tä­vyys­työs­tä teh­tiin jat­ku­vaa, mut­ta riit­tä­vän ke­vyt­tä. Läh­tö­a­ja­tuk­se­na oli työs­tää ko­ko­nai­suus, joka oh­jaa ja ak­ti­voi koko kou­lu­yh­tei­söä kes­tä­vyys­te­koi­hin ym­pä­ri vuo­den. Tie­kart­ta koos­tuu useis­ta pe­ri­o­deit­tain to­teu­tet­ta­vis­ta työ­pa­jois­ta, joi­den si­säl­löt vaih­te­le­vat niin, että jo­kai­sel­le vuo­si­luo­kal­le on mää­ri­tel­ty oma taso. Ta­sot laa­je­ne­vat yk­si­lön, yh­tei­sön ja yh­teis­kun­nan näkö­kul­mien kaut­ta glo­baa­leik­si kol­men lu­ki­o­vuo­den ai­ka­na si­säl­tä­en Green Comp:n kes­kei­set osaa­mis­a­lu­eet ja kes­tä­vyys­tai­dot. Työ­pa­jat mah­du­tet­tiin Jäm­säs­sä vii­teen (kuva 1) ja Muu­ra­mes­sa kuu­teen pe­ri­o­diin. Laa­dim­me abi­vuo­den lo­pus­sa uu­sit­ta­van läh­tö­ky­se­lyn, jot­ta sai­sim­me kes­tä­vyys­tie­don ja -tai­don li­säk­si mi­tat­ta­via ja myö­hem­min ver­tai­luun so­pi­via tu­lok­sia muu­tok­sis­ta lu­ki­o­lais­ten ar­vois­sa ja asen­teis­sa.

Työ­pa­jo­jen si­säl­löt ja nii­den si­joit­tu­mi­nen lu­kio-opin­toi­hin.

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tie­kart­ta pyr­kii edis­tä­mään kaik­kia Green Comp:n nel­jää osaa­mis­a­lu­et­ta ja yk­sit­täi­set teh­tä­vät pe­rus­tu­vat 12 Green Comp:n kes­tä­vyys­tai­toon. Ryh­män­oh­jauk­siin yh­dis­te­tyt työ­pa­jat si­to­vat koko kou­lun toi­mi­maan kes­tä­vyys­ar­vo­jen mu­kai­ses­ti (kuva 2). Näin kes­tä­vyy­den moni­ta­hoi­suu­den hal­lin­ta ja kriit­ti­nen tie­don tar­kas­te­lu li­sään­ty­vät. Työ­pa­jo­jen kaut­ta pa­ran­ne­taan myös opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien toi­mi­juut­ta kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Li­säk­si tu­le­vai­suus­työl­lä haas­tam­me koko kou­lu­yh­tei­söä vi­si­oi­maan eri­lai­sia tu­le­vai­suuk­sia ja näi­den ske­naa­ri­oi­den kaut­ta toi­vot­ta­vas­ti vah­vis­tam­me kaik­kien ha­lua ja ky­kyä toi­mia pa­rem­man tu­le­vai­suu­den puo­les­ta sekä re­si­liens­siä riip­pu­mat­ta sii­tä, mil­lai­sek­si tu­le­vai­suus lo­pul­ta muo­tou­tuu.

Työ­pa­jan ai­hee­na kir­sik­ka­puis­ton is­tut­ta­mi­nen. Kuva: Iisa Orell

Tiekarttatyön haasteet ja niiden voittaminen

Val­mis­te­lu­työn suu­rin haas­te on ol­lut riit­tä­vän yk­sin­ker­tai­sen, mut­ta sil­ti tie­dol­li­ses­ti moni­puo­li­sen ma­te­ri­aa­lin tuot­ta­mi­nen. Kes­tä­vyys­työ on erit­täin tär­ke­ää, mut­ta vaa­ti­vaa muun mu­as­sa sen nos­tat­ta­man vas­tus­te­lun vuok­si. Opis­ke­li­jat mo­ti­voi­tu­vat pe­rin­tei­ses­ti huo­nos­ti ky­sei­ses­tä ai­hees­ta. Syi­tä heik­koon mo­ti­vaa­ti­oon on lu­kio-opin­to­jen vaa­ti­vuus ja aika­pula. Myös hen­ki­lö­kun­ta luo oman haas­teen­sa, sil­lä ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oi­ta pi­dem­män tie­kart­ta­de­mon ve­tä­mi­nen vaa­tii ison tie­to­mää­rän omak­su­mis­ta ja ko­ko­nai­suuk­sien hal­lin­taa, jo­hon kai­kil­la opet­ta­jil­la ei vält­tä­mät­tä ole ha­lua tai voi­ma­va­ro­ja ryh­tyä. Kol­mas te­ki­jä liit­tyy aika­tau­lu­tuk­seen, sil­lä vain luku­jär­jes­tyk­seen kiin­te­äs­ti si­dot­tu paik­ka mah­dol­lis­taa pit­kä­jän­tei­sen ja si­to­van kes­tä­vyys­työn. Lu­ki­os­sa opin­to­ja on usein pal­jon ja kou­lu­päi­vien pi­den­tä­mi­nen kes­tä­vyys­työl­lä ei edes­auta sen to­teu­tu­mis­ta.

Kes­keis­tä työn on­nis­tu­neel­le käyn­nis­ty­mi­sel­le kou­luis­sa on ol­lut vii­si­hen­ki­sen tii­min kak­si luku­vuot­ta kes­tä­nyt pit­kä­jän­tei­nen val­mis­te­lu­työ, jol­le on jär­jes­tet­ty riit­tä­väs­ti ai­kaa var­si­nai­sen kou­lu­työn ulko­puo­lel­la. Myös työ­tä ar­vos­ta­vat kou­lu­jen esi­hen­ki­löt ovat li­sän­neet on­nis­tu­mi­sen mah­dol­li­suut­ta. Lu­ki­oi­dem­me koko (~250 opis­ke­li­jaa, ~15 opet­ta­jaa) on täl­lai­ses­sa han­ke­työs­sä sel­keä vah­vuus, sil­lä se tar­jo­aa suur­ta yk­sik­köä pa­rem­man mah­dol­li­suu­den saa­da koko kou­lu­yh­tei­sö hank­keen taak­se. Kou­lu­jem­me toi­min­ta­peri­aat­tei­siin ja ar­voi­hin ovat kuu­lu­neet jo en­nes­tään kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ja eko­lo­gi­sen ajat­te­lun nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen, jo­ten ole­mas­sa ole­via rat­kai­su­ja on pys­tyt­ty hyö­dyn­tä­mään tä­män han­ke­työn edis­tä­mi­seen. Reh­to­rei­den avus­tuk­sel­la si­joi­tim­me työ­paja­päi­vät jous­ta­vas­ti osak­si luku­jär­jes­tyk­siä, Muu­ra­mes­sa kes­kel­le pe­ri­o­dia ja Jäm­säs­sä aina uu­den pe­ri­o­din en­sim­mäi­sel­le kou­lu­päi­väl­le osak­si muu­ta kou­lu­ar­kea elä­vöit­tä­vää toi­min­taa. Hen­ki­lö­kun­nas­sa il­me­ne­vää vas­tus­ta on pie­nen­net­ty oh­jaa­mal­la opet­ta­jia kes­tä­vyys­tee­moi­hin en­nen ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oi­ta. Tun­ne sii­tä, että työ­tä teh­dään koko kou­lu­na, on ot­ta­nut as­ke­leen eteen­päin ja se nä­kyy vä­hi­tel­len myös opis­ke­li­jois­sa.

Call for action!

Kan­nat­taa läh­teä isos­ti liik­keel­le. Kan­nus­tam­me kou­lu­ja ke­hit­tä­mään si­to­via käy­tän­tei­tä, joil­la kes­tä­vyys­työ saa­daan osak­si koko kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ria. Kou­lun omiin ar­voi­hin tu­li­si saa­da si­dot­tua aja­tus kes­tä­väs­tä ke­hi­tyk­ses­tä, jon­ka jäl­keen käy­tän­nön työn te­ke­mi­sel­le voi­daan osoit­taa riit­tä­väs­ti ai­kaa. Pie­ni opis­ke­li­ja­ryh­mä tai­ta­van­kaan opet­ta­jan joh­dol­la ei pys­ty or­ga­ni­soi­maan ja yllä­pi­tä­mään koko kou­lu­yh­tei­sön toi­min­taan täh­tää­vää kult­tuu­ri­muu­tos­ta, jon­ka vuok­si on ensi­si­jais­ta saa­da koko hen­ki­lös­tö mu­kaan työ­hön. Opet­ta­jien vas­ta­ha­koi­suus juon­taa usein kii­reen li­säk­si sii­tä, ett­ei­vät he koe hal­lit­se­van­sa ai­het­ta riit­tä­väs­ti an­taak­seen sil­le omat kas­von­sa. Täl­le muu­tok­sel­le tu­lee an­taa ai­kaa ja se vaa­tii pait­si sin­nik­kyyt­tä, myös to­del­la laa­duk­kaan ma­te­ri­aa­lin, joka an­ne­taan opet­ta­jil­le val­miik­si pu­res­kel­tu­na.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024