5.6. Laanilan ja Haukiputaan lukiot Oulussa

Kestävyys rakenteisiin

Ruoka syötäväksi, ei roskiin! 

Sen­ni Gre­ku­la, Jaa­na Kuik­ka, Laa­ni­lan lu­kio

Ou­lun kau­pun­gin kou­luil­la on jo vuo­sia pu­hut­tu yli­jää­mä­ruu­an ja­ke­lus­ta ja sen puut­tees­ta. Laa­ni­lan lu­ki­ol­la opis­ke­li­jat nos­ti­vat kes­kus­te­lun pöy­däl­le syk­syl­lä 2022 ih­me­tel­len mik­si lop­pu­ruo­ka lai­te­taan bio­jät­tee­seen, ja onko oi­ke­as­ti mah­do­ton­ta, että ruo­kaa voi­si ja­kaa eteen­päin, jos ruu­as­ta on jo ker­ran mak­set­tu? Ih­met­te­ly aloit­ti ak­tii­vi­sen pi­o­nee­ri­työs­ken­te­lyn yli­jää­mä­ruo­ka­ja­ke­lun aloit­ta­mi­sek­si. 

Il­mas­to­lu­ki­o­vas­taa­va­na toi­mi­va opet­ta­ja Sen­ni Gre­ku­la otti yh­teyt­tä usei­siin eri kun­tiin, jois­sa ruo­ka­ja­ke­lu oli jo aloi­tet­tu ja sa­mal­la käyn­nis­tet­tiin neu­vot­te­lut Ou­lun tuo­tan­to­keit­tiö Oy Löö­kin kans­sa. Neu­vot­te­lui­hin osal­lis­tui­vat Löö­kin käyt­tä­jä­pal­ve­lu­pääl­lik­kö Rit­va La­sa­roff, kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­ja ja eri­tyis­a­si­an­tun­ti­ja Jus­si Tom­berg, Laa­ni­lan lu­ki­on reh­to­ri Timo Kärk­käi­nen ja kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu ja Hy­vin­voin­ti-, kult­tuu­ri ja lii­kun­ta­lau­ta­kun­nan pu­heen­joh­ta­ja Susa Vi­ke­vä­kor­va. Ide­oi­ta, eh­do­tuk­sia ja on­gel­ma­koh­tia kar­toi­tet­tiin niin säh­kö­pos­til­la kuin ko­kouk­sis­sa. 

Jos yk­si­kin opis­ke­li­ja ha­kee hä­vik­ki­ruo­kaa ko­tiin vie­tä­väk­si ja mah­dol­lis­taa sil­lä it­sel­leen päi­vän toi­sen läm­pi­män ate­ri­an, sil­loin hä­vik­ki­ruo­an eteen teh­ty työ on ol­lut eh­dot­to­mas­ti vai­van ar­vois­ta. Kuva: Sen­ni Gre­ku­la.

Ruo­ka­ja­ke­lun on­gel­ma­koh­tia oli­vat mah­dol­li­set ruu­an säi­ly­tys­haas­teet kou­lu­päi­vän ai­ka­na, kyl­mä­ket­jun kat­ke­a­mi­nen ja ruo­ka­lan hen­ki­lö­kun­nan työl­lis­tä­mi­nen. On­gel­ma­koh­dat kuo­pat­tiin jär­jes­tä­mäl­lä lu­ki­ol­le yli­mää­räi­nen jää­kaap­pi opis­ke­li­joi­den ti­loi­hin ruu­an säi­ly­tys­tä var­ten, ja kou­lu kus­tan­si muo­vi­ra­si­at ruu­an kul­je­tuk­seen. Hen­ki­lö­kun­ta jät­tää ruu­an lin­jas­tol­le 15 mi­nuu­tin ajak­si, jona ai­ka­na opis­ke­li­jat saa­vat käy­dä ha­ke­mas­sa ruu­an. Tois­tai­sek­si kou­lu on tar­jon­nut eväs­ra­si­at, mut­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen näkö­kul­mas­ta ta­voit­tee­na on, että muo­vi­ra­si­ois­ta pääs­täi­siin mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti eroon ja opis­ke­li­jat ha­ki­si­vat ruo­kaa omiin ko­toa tuo­tui­hin as­ti­oi­hin.   

Tär­ke­ä­nä eteen­päin aja­va­na te­ki­jä­nä hä­vi­kin vä­hen­tä­mi­sen li­säk­si oli tu­kea eri­tyi­ses­ti yk­sin­a­su­via opis­ke­li­joi­ta ja vähä­va­rai­sia per­hei­tä. Ko­em­me että työ­mää­rä on ol­lut kaik­kien tun­tien ar­vois­ta, jos edes yh­den opis­ke­li­jan päi­vän toi­nen ate­ria on tur­vat­tu. Seu­raa­va­na ta­voit­tee­na oli, että mah­dol­li­nen lop­pu­ruo­ka, joka opis­ke­li­joil­la jäi ha­ke­mat­ta, oli­si mah­dol­lis­ta myy­dä hen­ki­lö­kun­nal­le. Tämä etap­pi saa­vu­tet­tiin 1.9.2023. Seu­raa­va koh­de on jo ase­tet­tu täh­täi­meen. Tiet­tä­väs­ti Ou­lun lähi­a­lu­eil­la myy­dään kou­lu­ruo­kaa kai­kil­le kun­nan työn­te­ki­jöil­le ja sitä koh­ti Laa­ni­la ai­koo ede­tä. 

Pie­nen kou­lun tär­keä pro­jek­ti on ilah­dut­ta­vas­ti ja on­nis­tu­nees­ti laa­jen­tu­nut mui­hin Ou­lun alu­een kou­lui­hin ku­ten OSY­Kil­le, jois­sa on on­nis­tu­nees­ti otet­tu Laa­ni­lan mal­li yli­jää­mä­ruu­an ja­ke­lus­sa käyt­töön. Tie­toi­suus Laa­ni­lan hä­vik­ki­ruu­an ja­ke­lus­ta on le­vin­nyt so­si­aa­li­sen me­di­an ja leh­ti­jul­kai­su­jen kaut­ta, min­kä vuok­si olem­me saa­neet yh­tey­den­ot­to­ja muu­al­ta Suo­mes­ta ku­ten Kuo­pi­os­ta, mi­ten sa­mo­jen haas­tei­den kans­sa pai­ni­vat kou­lut voi­si­vat on­nis­tua aloit­ta­maan oman yli­jää­mä­ruu­an ja­ke­lun. Kan­nus­tam­me ole­maan ak­tii­vi­sia, ot­ta­maan mu­kaan usei­ta eri alo­jen osaa­jia ja pai­kal­li­sia vai­kut­ta­jia. 

Haukiputaan lukiolla on laskettu hiilijalanjälkeä ja edistetty ilmastotietoisuutta

Anna-He­le­na Iso­pah­ka­la ja Juk­ka Vi­her­maa, Hau­ki­pu­taan lu­kio

Hau­ki­pu­taan lu­ki­os­sa olem­me teh­neet ak­tii­vis­ta työ­tä lu­ki­on pääs­tö­jen las­ken­nan eteen. Ta­voit­tee­nam­me on li­sä­tä tie­toi­suut­ta il­mas­ton­muu­tok­ses­ta ja kan­nus­taa ym­pä­ris­tö­ys­tä­väl­li­siin va­lin­toi­hin.

Hau­ki­pu­taan lu­ki­ol­la on kar­toi­tet­tu koko kou­lun pääs­töt ruo­kai­lus­ta ja kou­lu­mat­kois­ta. Pääs­tö­jen las­ke­mi­nen to­teu­tet­tiin Forms-ky­se­lyil­lä, jon­ka jäl­keen pääs­töt las­ket­tiin hank­keen luo­mal­la Ex­cel-las­ku­ril­la. Tie­do­tim­me pääs­töt sel­ke­äs­ti info­tau­luil­la kou­lun ti­lois­sa. Li­säk­si il­mas­to-opis­ke­li­jat pi­ti­vät aa­mun­a­vauk­sia, jois­sa he ker­toi­vat pääs­tö­las­ken­nan tu­lok­sis­ta sekä kan­nus­ti­vat kaik­kia vä­hen­tä­mään ruo­ka­hä­vik­kiä ja suo­si­maan jul­kis­ta lii­ken­net­tä omien au­to­jen si­jaan. Läh­tei­nä aa­mun­a­vauk­siin käy­tet­tiin omia pääs­tö­las­ken­nan tu­lok­si­am­me sekä Kou­lun kor­jaus­o­pas­ta.

Kou­lu­mat­ko­jen pi­tuus ja kul­ku­vä­li­ne sel­vi­tet­tiin en­sin Forms-ky­se­lyl­lä, jon­ka tie­doil­la ja Kou­lun hii­li­las­ku­ril­la saa­tiin las­ket­tua pääs­töt. Vi­su­a­li­soin­ti ja ver­taa­mi­nen aut­taa hah­mot­ta­maan pääs­tö­jä. Po­wer­point-dia: Anna-He­le­na Iso­pah­ka­la.

Hau­ki­pu­taal­la on­nis­tut­tiin vä­hen­tä­mään hä­vi­kin mää­rää sekä las­ket­tiin hii­li­ja­lan­jäl­keä niin hä­vi­kil­le kuin kou­lu­ruo­al­le las­ku­rin avul­la sekä vi­su­a­li­soi­tiin sitä mm. kou­lun näy­töil­le. Po­wer­point-dia: Anna-He­le­na Iso­pah­ka­la.

Lu­ki­os­sam­me on si­tou­dut­tu sii­hen, että ku­kin opet­ta­ja teet­tää ai­na­kin yh­den osaa­mis­mer­kin Kou­lun kor­jaus­op­paas­ta jol­lain opin­to­jak­sol­laan. Jo­kai­nen opis­ke­li­ja suo­rit­taa osaa­mis­merk­ki 1:n Ge1:n ja Hi1:n yh­tei­sel­lä opin­to­jak­sol­la, osaa­mis­mer­kit 3-6 ja 7 Bi2:ssa ja osaa­mis­mer­kit 14 ja 21 FYKE1&2- opin­to­jak­sol­la. Opis­ke­li­ja voi ha­lu­tes­saan suo­rit­taa osaa­mis­mer­keil­lä il­mas­to­lu­ki­o­kurs­sin ja jat­kaa näi­den jäl­keen suo­rit­ta­maan osaa­mis­merk­ke­jä li­sää. Kun vaa­dit­ta­va mää­rä on teh­ty, hän saa suo­ri­tet­tua 2 opin­to­pis­teen il­mas­to­lu­ki­o­kurs­sin. Osaa­mis­mer­kit ei­vät ihan sel­lai­se­naan ole kui­ten­kaan so­pi­neet opin­to­jak­soil­le. Osaa opet­ta­jat ovat muo­kan­neet kurs­sin si­säl­töi­hin ja aika­tau­luun pa­rem­min so­pi­vak­si. Joka­vuo­ti­sen Kan­sain­väli­syys­kurs­sin koh­de on luon­nol­li­ses­ti­kin ulko­mail­la. Opis­ke­li­jat las­ke­vat hank­keen Ex­cel-las­ku­ril­la mat­kan ai­heut­ta­mat pääs­töt, jot­ka hy­vi­te­tään pui­den is­tut­ta­mi­sel­la. 

Osana Ilmastolukioita

Pau­la Ra­ta­va ja Jus­si Tom­berg, kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­jat, Ou­lun kau­pun­ki

Laa­ni­lan ja Hau­ki­pu­taan lu­ki­ot Ou­lus­sa ovat teh­neet tii­vis­tä yh­teis­työ­tä kes­tä­vyys­tee­mois­sa usei­den vuo­sien ajan, mitä vauh­dit­ti myös Il­mas­to­lu­ki­ot-hank­keen pi­lot­ti­lu­ki­oi­na toi­mi­mi­nen yh­des­sä Ou­lun Suo­ma­lai­sen Yh­teis­kou­lun lu­ki­on sekä Kuu­sa­mon, Iin ja Rau­das­ky­län lu­ki­oi­den kans­sa 2021–2022. Kul­la­kin pi­lot­ti­lu­ki­ol­la on omat vah­vuu­ten­sa ja pai­no­tuk­sen­sa, mikä nä­kyy moni­puo­li­se­na, in­nos­ta­va­na ja vai­kut­ta­va­na kes­tä­vyys­työ­nä ym­pä­ri Ou­lua ja Poh­jois-Poh­jan­maa­ta. Kou­lun kor­jaus­opas -op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ra­ken­net­tiin hank­kees­sa ja se on edel­leen kaik­kien lu­ki­oi­den yh­tei­söl­li­sen il­mas­to­työn tu­ke­na. Suo­ri­te­tuis­ta il­mas­to-osaa­mis­mer­keis­tä saa syk­sys­tä 2024 al­ka­en hy­väk­si­lu­et­tua opin­to­ja Ou­lun am­mat­ti­kor­ke­a­kou­luun. Li­säk­si Kou­lun hii­li­las­ku­ri on päi­vit­ty­mäs­sä ke­säl­lä 2024 web­bi­poh­jai­sek­si las­ku­rik­si. Lisä­tie­to­ja tie­kar­tas­ton koh­das­sa 6.2.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024