Ruoka syötäväksi, ei roskiin!
Senni Grekula, Jaana Kuikka, Laanilan lukio
Oulun kaupungin kouluilla on jo vuosia puhuttu ylijäämäruuan jakelusta ja sen puutteesta. Laanilan lukiolla opiskelijat nostivat keskustelun pöydälle syksyllä 2022 ihmetellen miksi loppuruoka laitetaan biojätteeseen, ja onko oikeasti mahdotonta, että ruokaa voisi jakaa eteenpäin, jos ruuasta on jo kerran maksettu? Ihmettely aloitti aktiivisen pioneerityöskentelyn ylijäämäruokajakelun aloittamiseksi.
Ilmastolukiovastaavana toimiva opettaja Senni Grekula otti yhteyttä useisiin eri kuntiin, joissa ruokajakelu oli jo aloitettu ja samalla käynnistettiin neuvottelut Oulun tuotantokeittiö Oy Löökin kanssa. Neuvotteluihin osallistuivat Löökin käyttäjäpalvelupäällikkö Ritva Lasaroff, kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettaja ja erityisasiantuntija Jussi Tomberg, Laanilan lukion rehtori Timo Kärkkäinen ja kaupunginvaltuutettu ja Hyvinvointi-, kulttuuri ja liikuntalautakunnan puheenjohtaja Susa Vikeväkorva. Ideoita, ehdotuksia ja ongelmakohtia kartoitettiin niin sähköpostilla kuin kokouksissa.
Ruokajakelun ongelmakohtia olivat mahdolliset ruuan säilytyshaasteet koulupäivän aikana, kylmäketjun katkeaminen ja ruokalan henkilökunnan työllistäminen. Ongelmakohdat kuopattiin järjestämällä lukiolle ylimääräinen jääkaappi opiskelijoiden tiloihin ruuan säilytystä varten, ja koulu kustansi muovirasiat ruuan kuljetukseen. Henkilökunta jättää ruuan linjastolle 15 minuutin ajaksi, jona aikana opiskelijat saavat käydä hakemassa ruuan. Toistaiseksi koulu on tarjonnut eväsrasiat, mutta kestävän kehityksen näkökulmasta tavoitteena on, että muovirasioista päästäisiin mahdollisimman nopeasti eroon ja opiskelijat hakisivat ruokaa omiin kotoa tuotuihin astioihin.
Tärkeänä eteenpäin ajavana tekijänä hävikin vähentämisen lisäksi oli tukea erityisesti yksinasuvia opiskelijoita ja vähävaraisia perheitä. Koemme että työmäärä on ollut kaikkien tuntien arvoista, jos edes yhden opiskelijan päivän toinen ateria on turvattu. Seuraavana tavoitteena oli, että mahdollinen loppuruoka, joka opiskelijoilla jäi hakematta, olisi mahdollista myydä henkilökunnalle. Tämä etappi saavutettiin 1.9.2023. Seuraava kohde on jo asetettu tähtäimeen. Tiettävästi Oulun lähialueilla myydään kouluruokaa kaikille kunnan työntekijöille ja sitä kohti Laanila aikoo edetä.
Pienen koulun tärkeä projekti on ilahduttavasti ja onnistuneesti laajentunut muihin Oulun alueen kouluihin kuten OSYKille, joissa on onnistuneesti otettu Laanilan malli ylijäämäruuan jakelussa käyttöön. Tietoisuus Laanilan hävikkiruuan jakelusta on levinnyt sosiaalisen median ja lehtijulkaisujen kautta, minkä vuoksi olemme saaneet yhteydenottoja muualta Suomesta kuten Kuopiosta, miten samojen haasteiden kanssa painivat koulut voisivat onnistua aloittamaan oman ylijäämäruuan jakelun. Kannustamme olemaan aktiivisia, ottamaan mukaan useita eri alojen osaajia ja paikallisia vaikuttajia.
Haukiputaan lukiolla on laskettu hiilijalanjälkeä ja edistetty ilmastotietoisuutta
Anna-Helena Isopahkala ja Jukka Vihermaa, Haukiputaan lukio
Haukiputaan lukiossa olemme tehneet aktiivista työtä lukion päästöjen laskennan eteen. Tavoitteenamme on lisätä tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja kannustaa ympäristöystävällisiin valintoihin.
Haukiputaan lukiolla on kartoitettu koko koulun päästöt ruokailusta ja koulumatkoista. Päästöjen laskeminen toteutettiin Forms-kyselyillä, jonka jälkeen päästöt laskettiin hankkeen luomalla Excel-laskurilla. Tiedotimme päästöt selkeästi infotauluilla koulun tiloissa. Lisäksi ilmasto-opiskelijat pitivät aamunavauksia, joissa he kertoivat päästölaskennan tuloksista sekä kannustivat kaikkia vähentämään ruokahävikkiä ja suosimaan julkista liikennettä omien autojen sijaan. Lähteinä aamunavauksiin käytettiin omia päästölaskennan tuloksiamme sekä Koulun korjausopasta.
Lukiossamme on sitouduttu siihen, että kukin opettaja teettää ainakin yhden osaamismerkin Koulun korjausoppaasta jollain opintojaksollaan. Jokainen opiskelija suorittaa osaamismerkki 1:n Ge1:n ja Hi1:n yhteisellä opintojaksolla, osaamismerkit 3-6 ja 7 Bi2:ssa ja osaamismerkit 14 ja 21 FYKE1&2- opintojaksolla. Opiskelija voi halutessaan suorittaa osaamismerkeillä ilmastolukiokurssin ja jatkaa näiden jälkeen suorittamaan osaamismerkkejä lisää. Kun vaadittava määrä on tehty, hän saa suoritettua 2 opintopisteen ilmastolukiokurssin. Osaamismerkit eivät ihan sellaisenaan ole kuitenkaan sopineet opintojaksoille. Osaa opettajat ovat muokanneet kurssin sisältöihin ja aikatauluun paremmin sopivaksi. Jokavuotisen Kansainvälisyyskurssin kohde on luonnollisestikin ulkomailla. Opiskelijat laskevat hankkeen Excel-laskurilla matkan aiheuttamat päästöt, jotka hyvitetään puiden istuttamisella.
Osana Ilmastolukioita
Paula Ratava ja Jussi Tomberg, kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettajat, Oulun kaupunki
Laanilan ja Haukiputaan lukiot Oulussa ovat tehneet tiivistä yhteistyötä kestävyysteemoissa useiden vuosien ajan, mitä vauhditti myös Ilmastolukiot-hankkeen pilottilukioina toimiminen yhdessä Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion sekä Kuusamon, Iin ja Raudaskylän lukioiden kanssa 2021–2022. Kullakin pilottilukiolla on omat vahvuutensa ja painotuksensa, mikä näkyy monipuolisena, innostavana ja vaikuttavana kestävyystyönä ympäri Oulua ja Pohjois-Pohjanmaata. Koulun korjausopas -oppimisympäristö rakennettiin hankkeessa ja se on edelleen kaikkien lukioiden yhteisöllisen ilmastotyön tukena. Suoritetuista ilmasto-osaamismerkeistä saa syksystä 2024 alkaen hyväksiluettua opintoja Oulun ammattikorkeakouluun. Lisäksi Koulun hiililaskuri on päivittymässä kesällä 2024 webbipohjaiseksi laskuriksi. Lisätietoja tiekartaston kohdassa 6.2.
Lukioiden kestävyystiekartastoReittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä28.3.2024