5.2. Yrittäjyys ja kestävä tulevaisuus: Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa

Tiia-Jessica Supi, Tiina Mölläri, Max Mäkinen ja Simo Karvinen Lauttasaaren yhteiskoulusta, Kansainvälisen liiketoiminnan lukiosta

Johdanto

Kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den tee­ma­jak­so on kuu­den vii­kon ja kuu­den opin­to­jak­son opin­to­ko­ko­nai­suus Laut­ta­saa­ren yh­teis­kou­lun Kan­sain­vä­li­sen lii­ke­toi­min­nan lu­ki­os­sa. Lu­ki­on 2. vuo­den opis­ke­li­jat opis­ke­le­vat yh­teis­kun­nan lain­a­lai­suuk­sia ja eko­sys­tee­mien toi­min­taa ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta nyt ja tu­le­vai­suu­des­sa. Ta­voit­tee­na on ha­vain­nol­lis­taa käy­tän­nön­lä­hei­ses­ti, mi­ten yri­tys­toi­min­ta vai­kut­taa ym­pä­ris­tön ti­laan ja la­jien elin­ym­pä­ris­tö­vaa­ti­mus­ten to­teu­tu­mi­seen ja mi­ten ym­pä­ris­tö vai­kut­taa yri­tys­toi­min­nan kan­nat­ta­vuu­teen ja mah­dol­li­suuk­siin. Tee­ma­jak­sol­la opis­kel­laan pa­kol­li­sia opin­to­jak­so­ja yh­teis­kun­ta­o­pis­sa ja bi­o­lo­gi­as­sa sekä kou­lu­koh­tai­set opin­to­jak­sot: Teh­dään tu­le­vai­suus, Oma tut­ki­mus, Kes­tä­vä lii­ke­toi­min­ta ja Elä­män­tai­dot.

Kan­sain­vä­li­sen lii­ke­toi­min­nan lu­ki­on logo

Nuoret yrittäjät rakentavat kestävää tulevaisuutta

Opin­to­ko­ko­nai­suu­den ra­ken­ta­mi­nen al­koi ha­vain­nos­ta, että kan­sain­vä­li­sen lii­ke­toi­min­nan lin­jan opis­ke­li­jat, joil­la on eri­tyis­teh­tä­vän mah­dol­lis­ta­ma pa­kol­lis­ten opin­to­jen huo­jen­nus­oi­keus, jät­ti­vät jär­jes­tel­mäl­li­ses­ti käy­mät­tä BI2/BI3-opin­to­jak­son. Scien­ce- ja KVL-koor­di­naat­to­rit oli­vat kau­huis­saan; mi­ten kas­va­tam­me tu­le­vai­suu­den yrit­tä­jiä il­man, että heil­lä on kä­si­tys eko­lo­gi­an pe­rus­teis­ta. Oli tar­tut­ta­va toi­meen!

Opis­ke­li­joil­le luo­tiin kuu­si opin­to­jak­soa si­säl­tä­vä ko­ko­nai­suus, jos­sa oppi­aine­ra­jat unoh­det­tiin ja kes­ki­tyt­tiin te­maat­ti­ses­ti kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den opin­toi­hin: mis­tä koos­tuu tu­le­vai­suu­den kes­tä­vä yh­teis­kun­ta ja mi­ten sitä ra­ken­ne­taan yri­tys­toi­min­nan avul­la. Ko­ko­nai­suus tar­jot­tiin en­nen kaik­kea kan­sain­vä­li­sen lii­ke­toi­min­nan lin­jan opis­ke­li­joil­le ja scien­ce-po­lun opis­ke­li­joil­le, mut­ta sil­le oli­vat ter­ve­tul­lei­ta osal­lis­tu­maan ihan jo­kai­nen toi­sen vuo­den opis­ke­li­ja, joka on kiin­nos­tu­nut yri­tys­toi­min­nas­ta, ta­lou­des­ta, luon­non­tie­teis­tä ja tek­nii­kas­ta. Opin­to­jen moni­puo­li­suus ja opis­ke­li­joi­den eri­lai­set vah­vuu­det toi­vat tee­ma­jak­sol­le sen omi­nai­sen luon­teen, mis­sä ku­kin nuo­ri pää­si opis­ke­le­maan kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den tee­mo­ja it­seä kiin­nos­ta­vas­ta näkö­kul­mas­ta; osa oli kiin­nos­tu­nut tek­no­lo­gi­sis­ta rat­kai­suis­ta, osa tu­le­vai­suu­den yri­tys­toi­min­nas­ta, osa ny­kyis­ten yri­tys­ten kes­tä­vyys­toi­min­nas­ta, osa luon­non moni­muo­toi­suu­des­ta ja sen säi­lyt­tä­mi­seen täh­tää­väs­tä tie­tees­tä ja yri­tys­toi­min­nas­ta.

Kestävää tulevaisuutta opitaan luokkahuoneen ulkopuolella

Tee­ma­jak­son to­teu­tuk­ses­sa olen­nais­ta oli yh­teis­työ eri toi­mi­joi­den kans­sa, kun laa­ja kir­jo kou­lun hen­ki­lö­kun­taa, yh­teis­työ­y­ri­tyk­set, yli­o­pis­to­ta­hot ja kol­man­nen sek­to­rin edus­ta­jat toi­vat ku­kin oman li­sän­sä ko­ko­nai­suu­teen yri­tys­vie­rai­lu­jen, työ­pa­jo­jen, lu­en­to­jen ja ret­kien muo­dos­sa. Tee­ma­jak­soon kuu­lui vii­kon opin­to­mat­ka Han­koon hel­sin­gin yli­o­pis­ton Tvär­min­nen bi­o­lo­gi­sel­le tut­ki­mus­a­se­mal­le sekä päi­vä­ret­kiä pää­kau­pun­ki­seu­dul­la.

Han­gon lin­tu­a­se­mal­la saa­tiin tar­kas­tel­la lä­hem­min mm. ryti­kert­tus­ta. Kuva Tii­na Möl­lä­ri.

Tvär­min­nen ase­mal­la saa­tiin kuul­la me­ren­poh­jaan asen­ne­tuis­ta lat­ti­a­läm­mis­tys­lait­teis­tois­ta, mil­lä tut­ki­taan il­mas­ton­muu­tok­sen vai­ku­tuk­sia poh­jan bio­di­ver­si­teet­tiin. Kuva Tii­na Möl­lä­ri.

Opis­ke­li­jat hah­mot­te­li­vat tu­le­vai­suus­kurs­sin me­ne­tel­mien avul­la eri­lai­sia uto­pi­oi­ta ja tu­tus­tui­vat yh­teis­kun­ta­opin ja bi­o­lo­gi­an kurs­seil­la eko­sys­tee­mien ja yh­teis­kun­tien lain­a­lai­suuk­siin. Opis­ke­li­jat laa­ti­vat omia eko­lo­gi­sia tut­ki­muk­sia ja tu­tus­tui­vat eri yri­tyk­sien tu­le­vai­suu­den nä­ky­miin. Tee­ma­jak­sos­ta nous­sei­den ide­oi­den poh­jal­ta opis­ke­li­jat al­koi­vat laa­tia myös omia tut­ki­muk­si­aan va­lit­se­mis­taan ai­heis­ta, ja myö­hem­min näi­den tu­los­ten poh­jal­ta on mah­dol­li­suus jat­kaa opet­ta­jan oh­jauk­ses­sa yri­tys­i­de­an ke­hit­te­lyä.

Kun opis­ke­li­jat pää­si­vät käy­tän­nös­sä kah­laa­maan Itä­me­reen rak­ko­hau­ru­puis­toon, rap­sut­te­le­maan luon­non­niit­ty­jä yllä­pi­tä­viä leh­miä ja mais­te­le­maan vil­je­li­jän to­maat­te­ja käy­tän­nön yri­tys­toi­min­nan vai­ku­tuk­set ym­pä­ris­töön ja il­mas­ton­muu­tok­sen vai­ku­tuk­set leh­mien re­hun tuo­tan­toon hah­mot­tui­vat mie­liin konk­reet­tis­ten esi­merk­kien kaut­ta.

“Kii­tos tee­ma­jak­sos­ta! Oli ki­vaa eri­tyi­ses­ti Tvär­min­nes­sä. Mi­nua aut­toi tun­neil­la op­pi­maan asi­oi­den nä­ke­mi­nen itse.” 2A:n opis­ke­li­ja

Itä­me­ren eliö­näyt­tei­den ke­rää­mi­nen kah­luu­hoi­suis­sa ja su­kel­lus­pu­vus­sa oli mie­leen­pai­nu­va ko­ke­mus. Kuva Tii­na Möl­lä­ri.

Havskår­da­rin ylä­maan­kar­jaa sai rap­su­tel­la sa­mal­la kun ti­lan emän­tä ker­toi kar­jan te­ke­mäs­tä en­nal­lis­ta­mis­työs­tä ja mer­ki­tyk­ses­tä ran­to­jen bio­di­ver­si­tee­til­le. Myös ran­to­jen ja pel­to­jen ros­kaan­tu­mi­nen ja li­han­tuo­tan­non kus­tan­nuk­set ai­heut­ti kes­kus­te­lua. Kuva Tii­na Möl­lä­ri.

Tulevaisuusvalta siirtyy opiskelijoille

Opet­ta­jan roo­li täl­lai­ses­sa ko­ko­nai­suu­des­sa on luot­sa­ta kes­kus­te­lua ope­tus­suun­ni­tel­man si­säl­tö­jen suun­taan, mut­ta mo­ti­voin­ti ja syy-seu­raus­suh­teet kum­pu­a­vat ai­dois­ta ym­pä­ris­töis­tä. Lu­ki­os­sam­me opet­ta­jat ovat erit­täin tot­tu­nei­ta yh­teis­työ­hön, ja jous­ta­vuus on avain­ase­mas­sa näin suu­ren ko­ko­nai­suu­den to­teu­tuk­ses­sa. Kun koko ope­tus ra­ken­ne­taan uu­des­taan usei­den yh­teis­työ­ta­ho­jen kans­sa, oi­val­ta­mi­nen saa­daan he­rää­mään käy­tän­nön esi­merk­kien kaut­ta yh­teis­kun­nan si­säl­lä, eikä opis­ke­lu mais­tu pa­pe­ril­ta.

Eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­joi­den täy­sin eri­lai­sik­si miel­tä­mien aihe­ko­ko­nai­suuk­sien ni­vou­tu­mi­nen tee­ma­jak­sol­la yh­teen ja vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­den ym­mär­tä­mi­nen oli tär­keim­piä on­nis­tu­mi­sia tee­ma­jak­sol­la. Kun opis­ke­li­jat ovat mo­ti­voi­tu­nei­ta, op­pi­mis­ta ta­pah­tuu…

Vaa­tii roh­keut­ta opet­ta­jal­ta luo­vut­taa (tu­le­vai­suus)val­taa opis­ke­li­joil­le…

Eko­sys­tee­mien, yh­teis­kun­nan ja yri­tys­ten vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­ta ja tu­le­vai­suu­den suun­tia oli an­toi­saa poh­tia yh­teis­työs­sä eri oppi­ai­nei­den näkö­kul­mas­ta. Yh­teis­työ kan­nat­taa! Kuva Tii­na Möl­lä­ri.

Yrittäjyys mahdollistaa ratkaisut aikamme viheliäisiin ongelmiin

Nuor­ten in­nol­la, luo­vuu­del­la ja urau­tu­mat­to­mil­la aja­tuk­sil­la on val­ta­va voi­ma! Usein nuor­ten yri­tys­i­de­oi­hin ja in­no­vaa­ti­oi­hin suh­tau­du­taan nui­vas­ti; “ei ole to­teut­ta­mis­kel­poi­nen”, “ on uto­pis­tis­ta” jne., mut­ta juu­ri täl­lais­ta en­nak­ko­luu­lo­ton­ta ajat­te­lua odo­tam­me yri­tyk­sil­tä. Nuor­ten ajat­te­lu on kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­ses­sa val­jas­tet­ta­va ai­em­paa vah­vem­min rat­kai­su­jen ha­ke­mi­seen. Se, mikä jos­kus vai­kut­ti “uto­pis­ti­sel­ta” ide­al­ta (teks­ti­vies­ti, kos­ke­tus­näyt­tö, verk­ko­pank­ki, tuu­li­voi­ma) on tu­le­vai­suu­den yri­tys­toi­min­taa, ih­mis­ten ar­kea ja yh­teis­kun­tien toi­min­taa.

Yrit­tä­jyys- ja lii­ke­toi­min­ta­o­pe­tuk­sen kaut­ta opi­taan ajat­te­le­maan kes­tä­väs­ti; opi­taan, mitä vi­her­pesu tai pink­ki­pe­su tar­koit­taa, opi­taan, mik­si kes­tä­vät lii­ke­toi­min­ta­mal­lit ovat myös ta­lou­del­li­ses­ti kan­nat­ta­vim­pia ja mi­ten tie­de, tek­no­lo­gia ja kau­pal­li­suus yh­dis­ty­vät kou­lun ulko­puo­lel­la oi­ke­ak­si yri­tys­toi­min­nak­si.

Kestävyyskasvatus on jokaisen vastuulla

Kes­tä­vyys­kas­va­tus lä­pi­va­lai­see koko ope­tus­suun­ni­tel­man eri ai­neis­sa; se ei ole luon­non­tie­tei­den yk­sin­oi­keus eikä vel­vol­li­suus. Kun kes­tä­vyys­tee­mat tu­le­vat esi­tel­lyik­si moni­puo­li­ses­ti eri ai­neis­sa ja esi­mer­kik­si yri­tys­toi­min­nan kaut­ta, se näh­dään po­si­tii­vi­se­na tu­le­vai­suu­den voi­ma­na eikä eri­lais­ten pla­nee­tan ko­kois­ten on­gel­mien vyyh­ti­nä. Esi­mer­kik­si yrit­tä­jyys kiin­nos­taa nuo­ria ja on si­ten luon­te­va väy­lä opet­taa myös kes­tä­vää tu­le­vai­suut­ta. Näin in­nos­tus ja kiin­nos­tus uu­sien rat­kai­su­jen et­si­mi­seen ja ke­hit­te­le­mi­seen näyt­täy­tyy kiin­nos­ta­va­na, ja tu­lem­me kas­vat­ta­neek­si kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­jia. On tär­ke­ää vie­dä kes­tä­vyys­kas­va­tus sin­ne, mis­sä nuo­ret ovat!

Check­list:

Green­Comp:
3 Kes­tä­vien tu­le­vai­suuk­sien vi­si­oin­ti (Tai­to: 3.1 Tu­le­vai­suus­luku­tai­to)
4 Kes­tä­vyys­toi­min­ta (Tai­dot: 4.2 Yh­teis­työ & 4.3 Yk­si­lön aloit­teel­li­suus)

Pro­ses­si­ku­vaus:

Läh­tö­ti­lan­ne:
Halu kas­vat­taa lii­ke­toi­min­nan lin­jan opis­ke­li­jois­ta kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­jia, jot­ka ym­mär­tä­vät yh­teis­kun­nan, yri­tys­maa­il­man ja eko­lo­gi­an vä­li­siä syy-seu­raus­suh­tei­ta ja ha­lu­a­vat ke­hit­tää ja luo­da uu­sia rat­kai­su­ja.

1 vai­he
Kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den opin­to­ko­ko­nai­suu­den ra­ken­ta­mi­nen: ai­hei­den ra­jaa­mi­nen ja pää­tös, mit­kä opin­to­jak­sot si­säl­ty­vät ko­ko­nai­suu­teen.

2 vai­he
Eh­do­tus reh­to­reil­le alus­ta­vi­ne aika­tau­lui­neen ja yh­teis­työ­kump­pa­nei­den kar­toi­tus.

3 vai­he
Tee­ma­jak­son to­teu­tus: oi­val­ta­mi­sen iloa, re­si­liens­si­vaa­tei­ta ja yh­des­sä te­ke­mis­tä.

Lop­pu­ti­lan­ne
Lu­ki­o­lais­ten jouk­ko poh­ti eri yri­tys­ten toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia, haas­tei­ta ja mah­dol­li­suuk­sia tu­le­vai­suu­des­sa. Sa­mal­la nuo­ril­le an­net­tiin tu­le­vai­suus­val­taa näyt­tää, mil­lai­set tu­le­vai­suu­det heis­tä näyt­täy­ty­vät mah­dol­li­sil­ta ja toi­vot­ta­vil­ta. Opin­to­jak­son jäl­keen osa opis­ke­li­jois­ta al­koi ke­hi­tel­lä omia tut­ki­mus- ja yri­tys­hank­kei­ta.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024