Johdanto
Kestävän tulevaisuuden teemajakso on kuuden viikon ja kuuden opintojakson opintokokonaisuus Lauttasaaren yhteiskoulun Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa. Lukion 2. vuoden opiskelijat opiskelevat yhteiskunnan lainalaisuuksia ja ekosysteemien toimintaa ja vuorovaikutusta nyt ja tulevaisuudessa. Tavoitteena on havainnollistaa käytännönläheisesti, miten yritystoiminta vaikuttaa ympäristön tilaan ja lajien elinympäristövaatimusten toteutumiseen ja miten ympäristö vaikuttaa yritystoiminnan kannattavuuteen ja mahdollisuuksiin. Teemajaksolla opiskellaan pakollisia opintojaksoja yhteiskuntaopissa ja biologiassa sekä koulukohtaiset opintojaksot: Tehdään tulevaisuus, Oma tutkimus, Kestävä liiketoiminta ja Elämäntaidot.
Nuoret yrittäjät rakentavat kestävää tulevaisuutta
Opintokokonaisuuden rakentaminen alkoi havainnosta, että kansainvälisen liiketoiminnan linjan opiskelijat, joilla on erityistehtävän mahdollistama pakollisten opintojen huojennusoikeus, jättivät järjestelmällisesti käymättä BI2/BI3-opintojakson. Science- ja KVL-koordinaattorit olivat kauhuissaan; miten kasvatamme tulevaisuuden yrittäjiä ilman, että heillä on käsitys ekologian perusteista. Oli tartuttava toimeen!
Opiskelijoille luotiin kuusi opintojaksoa sisältävä kokonaisuus, jossa oppiainerajat unohdettiin ja keskityttiin temaattisesti kestävän tulevaisuuden opintoihin: mistä koostuu tulevaisuuden kestävä yhteiskunta ja miten sitä rakennetaan yritystoiminnan avulla. Kokonaisuus tarjottiin ennen kaikkea kansainvälisen liiketoiminnan linjan opiskelijoille ja science-polun opiskelijoille, mutta sille olivat tervetulleita osallistumaan ihan jokainen toisen vuoden opiskelija, joka on kiinnostunut yritystoiminnasta, taloudesta, luonnontieteistä ja tekniikasta. Opintojen monipuolisuus ja opiskelijoiden erilaiset vahvuudet toivat teemajaksolle sen ominaisen luonteen, missä kukin nuori pääsi opiskelemaan kestävän tulevaisuuden teemoja itseä kiinnostavasta näkökulmasta; osa oli kiinnostunut teknologisista ratkaisuista, osa tulevaisuuden yritystoiminnasta, osa nykyisten yritysten kestävyystoiminnasta, osa luonnon monimuotoisuudesta ja sen säilyttämiseen tähtäävästä tieteestä ja yritystoiminnasta.
Kestävää tulevaisuutta opitaan luokkahuoneen ulkopuolella
Teemajakson toteutuksessa olennaista oli yhteistyö eri toimijoiden kanssa, kun laaja kirjo koulun henkilökuntaa, yhteistyöyritykset, yliopistotahot ja kolmannen sektorin edustajat toivat kukin oman lisänsä kokonaisuuteen yritysvierailujen, työpajojen, luentojen ja retkien muodossa. Teemajaksoon kuului viikon opintomatka Hankoon helsingin yliopiston Tvärminnen biologiselle tutkimusasemalle sekä päiväretkiä pääkaupunkiseudulla.
Opiskelijat hahmottelivat tulevaisuuskurssin menetelmien avulla erilaisia utopioita ja tutustuivat yhteiskuntaopin ja biologian kursseilla ekosysteemien ja yhteiskuntien lainalaisuuksiin. Opiskelijat laativat omia ekologisia tutkimuksia ja tutustuivat eri yrityksien tulevaisuuden näkymiin. Teemajaksosta nousseiden ideoiden pohjalta opiskelijat alkoivat laatia myös omia tutkimuksiaan valitsemistaan aiheista, ja myöhemmin näiden tulosten pohjalta on mahdollisuus jatkaa opettajan ohjauksessa yritysidean kehittelyä.
Kun opiskelijat pääsivät käytännössä kahlaamaan Itämereen rakkohaurupuistoon, rapsuttelemaan luonnonniittyjä ylläpitäviä lehmiä ja maistelemaan viljelijän tomaatteja käytännön yritystoiminnan vaikutukset ympäristöön ja ilmastonmuutoksen vaikutukset lehmien rehun tuotantoon hahmottuivat mieliin konkreettisten esimerkkien kautta.
Tulevaisuusvalta siirtyy opiskelijoille
Opettajan rooli tällaisessa kokonaisuudessa on luotsata keskustelua opetussuunnitelman sisältöjen suuntaan, mutta motivointi ja syy-seuraussuhteet kumpuavat aidoista ympäristöistä. Lukiossamme opettajat ovat erittäin tottuneita yhteistyöhön, ja joustavuus on avainasemassa näin suuren kokonaisuuden toteutuksessa. Kun koko opetus rakennetaan uudestaan useiden yhteistyötahojen kanssa, oivaltaminen saadaan heräämään käytännön esimerkkien kautta yhteiskunnan sisällä, eikä opiskelu maistu paperilta.
Erityisesti opiskelijoiden täysin erilaisiksi mieltämien aihekokonaisuuksien nivoutuminen teemajaksolla yhteen ja vuorovaikutussuhteiden ymmärtäminen oli tärkeimpiä onnistumisia teemajaksolla. Kun opiskelijat ovat motivoituneita, oppimista tapahtuu…
Vaatii rohkeutta opettajalta luovuttaa (tulevaisuus)valtaa opiskelijoille…
Yrittäjyys mahdollistaa ratkaisut aikamme viheliäisiin ongelmiin
Nuorten innolla, luovuudella ja urautumattomilla ajatuksilla on valtava voima! Usein nuorten yritysideoihin ja innovaatioihin suhtaudutaan nuivasti; “ei ole toteuttamiskelpoinen”, “ on utopistista” jne., mutta juuri tällaista ennakkoluulotonta ajattelua odotamme yrityksiltä. Nuorten ajattelu on kestävän tulevaisuuden rakentamisessa valjastettava aiempaa vahvemmin ratkaisujen hakemiseen. Se, mikä joskus vaikutti “utopistiselta” idealta (tekstiviesti, kosketusnäyttö, verkkopankki, tuulivoima) on tulevaisuuden yritystoimintaa, ihmisten arkea ja yhteiskuntien toimintaa.
Yrittäjyys- ja liiketoimintaopetuksen kautta opitaan ajattelemaan kestävästi; opitaan, mitä viherpesu tai pinkkipesu tarkoittaa, opitaan, miksi kestävät liiketoimintamallit ovat myös taloudellisesti kannattavimpia ja miten tiede, teknologia ja kaupallisuus yhdistyvät koulun ulkopuolella oikeaksi yritystoiminnaksi.
Kestävyyskasvatus on jokaisen vastuulla
Kestävyyskasvatus läpivalaisee koko opetussuunnitelman eri aineissa; se ei ole luonnontieteiden yksinoikeus eikä velvollisuus. Kun kestävyysteemat tulevat esitellyiksi monipuolisesti eri aineissa ja esimerkiksi yritystoiminnan kautta, se nähdään positiivisena tulevaisuuden voimana eikä erilaisten planeetan kokoisten ongelmien vyyhtinä. Esimerkiksi yrittäjyys kiinnostaa nuoria ja on siten luonteva väylä opettaa myös kestävää tulevaisuutta. Näin innostus ja kiinnostus uusien ratkaisujen etsimiseen ja kehittelemiseen näyttäytyy kiinnostavana, ja tulemme kasvattaneeksi kestävän tulevaisuuden rakentajia. On tärkeää viedä kestävyyskasvatus sinne, missä nuoret ovat!
Checklist:
- Ennakkoluuloton asenne
- Oppiainerajat rikki
- Yrittäjyysopetusta tai muuta oppiainerajat ylittävää LOPS:ssa
- Reksi mukana
- Opet mukana
-
Vastuuopet valittuna
-> Hommiin!
GreenComp:
3 Kestävien tulevaisuuksien visiointi (Taito: 3.1 Tulevaisuuslukutaito)
4 Kestävyystoiminta (Taidot: 4.2 Yhteistyö & 4.3 Yksilön aloitteellisuus)
Prosessikuvaus:
Lähtötilanne:
Halu kasvattaa liiketoiminnan linjan opiskelijoista kestävän tulevaisuuden rakentajia, jotka ymmärtävät yhteiskunnan, yritysmaailman ja ekologian välisiä syy-seuraussuhteita ja haluavat kehittää ja luoda uusia ratkaisuja.
1 vaihe
Kestävän tulevaisuuden opintokokonaisuuden rakentaminen: aiheiden rajaaminen ja päätös, mitkä opintojaksot sisältyvät kokonaisuuteen.
2 vaihe
Ehdotus rehtoreille alustavine aikatauluineen ja yhteistyökumppaneiden kartoitus.
3 vaihe
Teemajakson toteutus: oivaltamisen iloa, resilienssivaateita ja yhdessä tekemistä.
Lopputilanne
Lukiolaisten joukko pohti eri yritysten toimintamahdollisuuksia, haasteita ja mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Samalla nuorille annettiin tulevaisuusvaltaa näyttää, millaiset tulevaisuudet heistä näyttäytyvät mahdollisilta ja toivottavilta. Opintojakson jälkeen osa opiskelijoista alkoi kehitellä omia tutkimus- ja yrityshankkeita.
“Kiitos teemajaksosta! Oli kivaa erityisesti Tvärminnessä. Minua auttoi tunneilla oppimaan asioiden näkeminen itse.” 2A:n opiskelija