Honkajoen lukiossa GreenCompin mukainen kestävyystoiminta on ollut osa arkea koulun uudisrakennuksen suunnittelusta lähtien. Lukion keskeisiltä toimijoilta, opiskelijoilta ja opettajilta rakennusaikana tullut ajatus hyötykasveista sekä niityistä ja kedoista koulun piha-alueella toteutui ja sittemmin monimuotoisuustyö on laajentunut myös koulualueen ulkopuolelle. Rakennusvaiheessa piha-alueella tavoiteltu luonnonmukaisuus ja monimuotoisuus säästivät rakennusvaiheessa kalliilta maansiirtotöiltä, kun luontaisesti hiekkapohjaiseen pihaan ei tarvittu multaa ruohoa varten. Uudisrakennuksen pihasuunnitelman laadinnassa hyödynnettiin biologian opettajan asiantuntemusta ja luontoarvot huomioitiin osana toimivaa kouluympäristöä.
Monimuotoisuutta lisätty sekä koulun pihalle että moottoriradan paahdeympäristöihin
Kestävästi lukiossa -hankkeen aikana monimuotoisuuden edistämistä on jatkettu koko koulun luontoliikuntapäivinä sekä aktiivisen toiminnan opintojaksoilla, joiden aikana opiskelijat ovat osallistuneet sekä siementen että pottitaimenien istutukseen. Koulun piha-alueen valmistuttua monimuotoisuustöitä on jatkettu Pesämäen moottoriurheilualueella. Alue on ollut moottoriurheilukäytössä 1980-luvulta lähtien. Yhteistyön tavoitteena on lisätä moottoriradan alueen monimuotoisuutta ja hyödyntää alueen joutomaiden ominaispiirteet ja muokata niistä harvinaisiksi käyneitä paahdeympäristöjä.
Alueelle on vuosien saatossa muotoutunut tyypillinen korvaava paahdeympäristö, jossa esimerkiksi perhosilla on merkittävä rooli. Alue elättää tiettävästi Suomen pohjoisimman punaruuniyökkösen (Xestia castanea) esiintymän, muita lajeja ovat esim. vihermaayökkönen (Actebia praecox), synkkämaayökkönen (Spaelotis suecica), vajayökkönen (Rhyacia simulans), kiilakatkoyökkönen (Agrotis vestigialis). Lajiston monipuolistamiseksi alueelle tarvittaisiin useampia ravinto- ja mesikasvivaihtoehtoja. Moottorikerhon väelle koululaisten ja opiskelijoiden tekemä maisemointityö sopi varsin hyvin, sillä samalla kun monimuotoisuutta lisätään, poistetaan näköesteinä olevaa puustoa ja muuta korkeampaa kasvillisuutta.
Opiskelijat ovat mm. muokanneet moottoriurheilualueen joutomaita, poistaneet näköesteinä olleita männyntaimia, siistineet suojavalleja sekä istuttaneet ja kylväneet valleille paahdekasveja. Istutettaviksi kasveiksi valikoitua mm. nuokkukohokki (Silene nutans), kangasajuruoho (Thymus serpyllum), ketoneilikka (Dianthus deltoides) ja ahomansikka (Fragaria vesca). Kasvi-istutukset on tehty pottitaimilla, jolloin työ on varsin tehokasta ja taimihinnatkin ovat pysyneet varsin kohtuullisina. Siemenkylvöt on tehty alueelle suunnitellulla siemensekoituksella.
Monimuotoisuustyöt ja opinnot edistävät laaja-alaista kestävyysosaamista
Monimuotoisuustoimet jalkauttavat eurooppalaista kestävän kehityksen viitekehystä monitasoisesti. Aktiivinen monimuotoisuutta edistävä kestävyystoiminta vahvistaa nuorten kykyä toimia aloitteellisesti samalla kun luonnon kannalta yksinomaan negatiivisena nähty moottoriurheilurata toimii kestävien tulevaisuuksien visiointikykyä ja joustavaa ajattelua vahvistavana toimintakenttänä. Monimuotoisuustöiden alueellinen rajaaminen perustuen alueen ympäristöoloihin ja mahdollisuuksiin auttaa jäsentämään kestävyyden monimuotoista ilmenemistä. Monimuotoisuuden puolesta yhdessä tehty työ nostaa arvostusta monimuotoista luontoa kohtaan ja tulevat vuodet mahdollistavat toimien vaikutusten seurannan ja arvioinnin.
Tiedollista oppia monimuotoisuustyön tueksi on hankittu hankkeen avulla järjestetyillä ympäristökasvatuksen biodiversiteetti-opintojaksoilla. Hankkeen ansiosta opintojakso oli mahdollista toteuttaa huomattavan monipuolisena ja siihen sisältyikin sekä mm. biodiversiteettiin liittyviä tutkimuksia (mm. vesien pieneliötutkimukset sekä puutiais- sekä kasvillisuusruutulaskennat samoilta aloilta, joilta tutkittiin maaperän happamuutta) että perehtymistä biodiversiteetin suojeluohjelmiin alan ammattilaisten ohjauksessa. Hanke mahdollisti opintomatkat Ahvenanmaalle ja Helsinkiin ja mm. tutustumiset Turun yliopiston biodiversiteettitutkimukseen, Åbo Akademin luonnontieteellisen museon kokoelmiin, viherrakentamiseen kauppakeskus Triplassa sekä Korkeasaaren suojeluohjelmiin ja samalla opiskelijoilla oli mahdollisuus kurkistaa millaisia uramahdollisuuksia ympäristöala voi tarjota.
Kestävyystyö Honkajoen lukiossa jatkuu varmasti ja yhteinen kestävyystoiminta on rehtorinkin iloksi nostanut kestävyyteen liittyviä teemoja myös muun opetushenkilökunnan tietoisuuteen. Tiedostaminen mahdollistaa kestävät valinnat, joista tulevaisuutemme on riippuvainen.
Greencompin kestävyystaidot erityisesti tässä hankkeessa:
Kestävyysarvojen ilmentäminen
– luonnon tärkeyden tunnustaminen
Kestävyyden monitahoisuuden hallint
– järjestelmälähtöinen ajattelu
– ongelman rajaaminen
Kestävien tulevaisuuksien visiointi
– sopeutumiskyky
– tulevaisuuslukutaito
Kestävyystoiminta
– yhteistyö
– yksilön aloitteellisuus
“Hanke mahdollisti monipuolisesti erilaisia keinoja tutkimuksen tekemiseen ja kohteita tutustumiseen. Toiminta innosti tekemään luonnossa ja toimimaan sen hyväksi.”, kokee molemmille opintojaksoille osallistunut opiskelija Roosa Kinnunen.