5.1. Honkajoen lukio: kestävyyttä käytäntöön - monimuotoisuutta oppien ja osallistaen

Biologian ja maantieteen lehtori Kalle Männistö ja rehtori Mari Fabig

Hon­ka­joen lu­ki­os­sa Green­Com­pin mu­kai­nen kes­tä­vyys­toi­min­ta on ol­lut osa ar­kea kou­lun uu­dis­ra­ken­nuk­sen suun­nit­te­lus­ta läh­tien. Lu­ki­on kes­kei­sil­tä toi­mi­joil­ta, opis­ke­li­joil­ta ja opet­ta­jil­ta ra­ken­nus­ai­ka­na tul­lut aja­tus hyö­ty­kas­veis­ta sekä nii­tyis­tä ja ke­dois­ta kou­lun piha-alu­eel­la to­teu­tui ja sit­tem­min moni­muo­toi­suus­työ on laa­jen­tu­nut myös kou­lu­a­lu­een ulko­puo­lel­le. Ra­ken­nus­vai­hees­sa piha-alu­eel­la ta­voi­tel­tu luon­non­mu­kai­suus ja moni­muo­toi­suus sääs­ti­vät ra­ken­nus­vai­hees­sa kal­liil­ta maan­siir­to­töil­tä, kun luon­tai­ses­ti hiek­ka­poh­jai­seen pi­haan ei tar­vit­tu mul­taa ruo­hoa var­ten. Uu­dis­ra­ken­nuk­sen piha­suun­ni­tel­man laa­din­nas­sa hyö­dyn­net­tiin bi­o­lo­gi­an opet­ta­jan asi­an­tun­te­mus­ta ja luon­to­ar­vot huo­mi­oi­tiin osa­na toi­mi­vaa kou­lu­ym­pä­ris­töä.

Kou­lu­nii­tyn pe­rus­ta­mi­sen pro­ses­si­ku­vaus.

Monimuotoisuutta lisätty sekä koulun pihalle että moottoriradan paahdeympäristöihin

Kes­tä­väs­ti lu­ki­os­sa -hank­keen ai­ka­na moni­muo­toi­suu­den edis­tä­mis­tä on jat­ket­tu koko kou­lun luon­to­lii­kun­ta­päi­vi­nä sekä ak­tii­vi­sen toi­min­nan opin­to­jak­soil­la, joi­den ai­ka­na opis­ke­li­jat ovat osal­lis­tu­neet sekä sie­men­ten että pot­ti­tai­me­nien is­tu­tuk­seen. Kou­lun piha-alu­een val­mis­tut­tua moni­muo­toi­suus­töi­tä on jat­ket­tu Pesä­mäen moot­to­ri­ur­hei­lu­a­lu­eel­la. Alue on ol­lut moot­to­ri­ur­hei­lu­käy­tös­sä 1980-lu­vul­ta läh­tien. Yh­teis­työn ta­voit­tee­na on li­sä­tä moot­to­ri­ra­dan alu­een moni­muo­toi­suut­ta ja hyö­dyn­tää alu­een jou­to­mai­den omi­nais­piir­teet ja muo­ka­ta niis­tä har­vi­nai­sik­si käy­nei­tä paah­de­ym­pä­ris­tö­jä.

Alu­eel­le on vuo­sien saa­tos­sa muo­tou­tu­nut tyy­pil­li­nen kor­vaa­va paah­de­ym­pä­ris­tö, jos­sa esi­mer­kik­si per­ho­sil­la on mer­kit­tä­vä roo­li. Alue elät­tää tiet­tä­väs­ti Suo­men poh­joi­sim­man pu­na­ruu­niyök­kö­sen (Xes­tia cas­ta­nea) esiin­ty­män, mui­ta la­je­ja ovat esim. vi­her­maa­yök­kö­nen (Ac­te­bia pra­e­cox), synk­kä­maa­yök­kö­nen (Spa­e­lo­tis su­e­ci­ca), vaja­yök­kö­nen (Rhya­cia si­mu­lans), kii­la­kat­ko­yök­kö­nen (Ag­ro­tis ves­ti­gi­a­lis). La­jis­ton moni­puo­lis­ta­mi­sek­si alu­eel­le tar­vit­tai­siin use­am­pia ra­vin­to- ja mesi­kas­vi­vaih­to­eh­to­ja. Moot­to­ri­ker­hon vä­el­le kou­lu­lais­ten ja opis­ke­li­joi­den te­ke­mä mai­se­moin­ti­työ sopi var­sin hy­vin, sil­lä sa­mal­la kun moni­muo­toi­suut­ta li­sä­tään, pois­te­taan näkö­es­tei­nä ole­vaa puus­toa ja muu­ta kor­ke­am­paa kas­vil­li­suut­ta. 

Syk­syl­lä 2023 moot­to­ri­ra­dan jou­to­maa-alu­eil­le is­tu­tet­tiin noin 1000 keto­kas­vin tain­ta ja suu­ri mää­rä kas­vien sie­me­niä. Te­hok­kail­la nuo­ril­la urak­kaan meni ai­no­as­taan kak­si tun­tia.

Opis­ke­li­jat ovat mm. muo­kan­neet moot­to­ri­ur­hei­lu­a­lu­een jou­to­mai­ta, pois­ta­neet näkö­es­tei­nä ol­lei­ta män­nyn­tai­mia, siis­ti­neet suo­ja­val­le­ja sekä is­tut­ta­neet ja kyl­vä­neet val­leil­le paah­de­kas­ve­ja. Is­tu­tet­ta­vik­si kas­veik­si va­li­koi­tua mm. nuok­ku­ko­hok­ki (Si­le­ne nu­tans), kan­gas­aju­ruo­ho (Thy­mus ser­pyl­lum), keto­nei­lik­ka (Di­ant­hus del­toi­des) ja aho­man­sik­ka (Fra­ga­ria ves­ca). Kas­vi-is­tu­tuk­set on teh­ty pot­ti­tai­mil­la, jol­loin työ on var­sin te­ho­kas­ta ja tai­mi­hin­nat­kin ovat py­sy­neet var­sin koh­tuul­li­si­na. Sie­men­kyl­vöt on teh­ty alu­eel­le suun­ni­tel­lul­la sie­men­se­koi­tuk­sel­la.

Monimuotoisuustyöt ja opinnot edistävät laaja-alaista kestävyysosaamista

Moni­muo­toi­suus­toi­met jal­kaut­ta­vat eu­roop­pa­lais­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen vii­te­ke­hys­tä moni­ta­soi­ses­ti. Ak­tii­vi­nen moni­muo­toi­suut­ta edis­tä­vä kes­tä­vyys­toi­min­ta vah­vis­taa nuor­ten ky­kyä toi­mia aloit­teel­li­ses­ti sa­mal­la kun luon­non kan­nal­ta yk­sin­o­maan ne­ga­tii­vi­se­na näh­ty moot­to­ri­ur­hei­lu­rata toi­mii kes­tä­vien tu­le­vai­suuk­sien vi­si­oin­ti­ky­kyä ja jous­ta­vaa ajat­te­lua vah­vis­ta­va­na toi­min­ta­kent­tä­nä. Moni­muo­toi­suus­töi­den alu­eel­li­nen ra­jaa­mi­nen pe­rus­tu­en alu­een ym­pä­ris­tö­o­loi­hin ja mah­dol­li­suuk­siin aut­taa jä­sen­tä­mään kes­tä­vyy­den moni­muo­tois­ta il­me­ne­mis­tä. Moni­muo­toi­suu­den puo­les­ta yh­des­sä teh­ty työ nos­taa ar­vos­tus­ta moni­muo­tois­ta luon­toa koh­taan ja tu­le­vat vuo­det mah­dol­lis­ta­vat toi­mien vai­ku­tus­ten seu­ran­nan ja ar­vi­oin­nin.

Op­pi­laat is­tut­ti­vat keto­kas­vien tai­mia met­sän­hoi­to­yh­dis­tyk­sel­tä lai­nak­si saa­duil­la pot­ti­put­kil­la.

Tie­dol­lis­ta op­pia moni­muo­toi­suus­työn tu­ek­si on han­kit­tu hank­keen avul­la jär­jes­te­tyil­lä ym­pä­ris­tö­kas­va­tuk­sen bio­di­ver­si­teet­ti-opin­to­jak­soil­la. Hank­keen an­si­os­ta opin­to­jak­so oli mah­dol­lis­ta to­teut­taa huo­mat­ta­van moni­puo­li­se­na ja sii­hen si­säl­tyi­kin sekä mm. bio­di­ver­si­teet­tiin liit­ty­viä tut­ki­muk­sia (mm. ve­sien pien­eliö­tut­ki­muk­set sekä puu­ti­ais- sekä kas­vil­li­suus­ruu­tu­las­ken­nat sa­moil­ta aloil­ta, joil­ta tut­kit­tiin maa­pe­rän hap­pa­muut­ta) että pe­reh­ty­mis­tä bio­di­ver­si­tee­tin suo­je­lu­oh­jel­miin alan am­mat­ti­lais­ten oh­jauk­ses­sa. Han­ke mah­dol­lis­ti opin­to­mat­kat Ah­ve­nan­maal­le ja Hel­sin­kiin ja mm. tu­tus­tu­mi­set Tu­run yli­o­pis­ton bio­di­ver­si­teet­ti­tut­ki­muk­seen, Åbo Aka­de­min luon­non­tie­teel­li­sen mu­se­on ko­ko­el­miin, vi­her­ra­ken­ta­mi­seen kaup­pa­kes­kus Trip­las­sa sekä Kor­ke­a­saa­ren suo­je­lu­oh­jel­miin ja sa­mal­la opis­ke­li­joil­la oli mah­dol­li­suus kur­kis­taa mil­lai­sia ura­mah­dol­li­suuk­sia ym­pä­ris­tö­ala voi tar­jo­ta.


“Han­ke mah­dol­lis­ti moni­puo­li­ses­ti eri­lai­sia kei­no­ja tut­ki­muk­sen te­ke­mi­seen ja koh­tei­ta tu­tus­tu­mi­seen. Toi­min­ta in­nos­ti te­ke­mään luon­nos­sa ja toi­mi­maan sen hy­väk­si.”, ko­kee mo­lem­mil­le opin­to­jak­soil­le osal­lis­tu­nut opis­ke­li­ja Roo­sa Kin­nu­nen. 

Kes­tä­vyys­työ Hon­ka­joen lu­ki­os­sa jat­kuu var­mas­ti ja yh­tei­nen kes­tä­vyys­toi­min­ta on reh­to­rin­kin ilok­si nos­ta­nut kes­tä­vyy­teen liit­ty­viä tee­mo­ja myös muun ope­tus­hen­ki­lö­kun­nan tie­toi­suu­teen. Tie­dos­ta­mi­nen mah­dol­lis­taa kes­tä­vät va­lin­nat, jois­ta tu­le­vai­suu­tem­me on riip­pu­vai­nen.

Green­com­pin kes­tä­vyys­tai­dot eri­tyi­ses­ti täs­sä hank­kees­sa:

Kes­tä­vyys­ar­vo­jen il­men­tä­mi­nen
 – luon­non tär­key­den tun­nus­ta­mi­nen

Kes­tä­vyy­den moni­ta­hoi­suu­den hal­lint
 – jär­jes­tel­mä­läh­töi­nen ajat­te­lu
 – on­gel­man ra­jaa­mi­nen

Kes­tä­vien tu­le­vai­suuk­sien vi­si­oin­ti
 – so­peu­tu­mis­kyky
 – tu­le­vai­suus­luku­tai­to

Kes­tä­vyys­toi­min­ta
 – yh­teis­työ
 – yk­si­lön aloit­teel­li­suus

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024