Jussi Tomberg, kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettaja ja erityisasiantuntija
Paula Ratava, kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettaja
Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut
Lukioiden kestävyystiekartasto on rakennettu toiveesta saada lukioille tukea kestävyyden edistämiseen, niin opetuksessa, toimintakulttuurissa ja johtamisessa kuin rakenteissa. Jotta tässä nykymaailman myllerryksessä pärjää, valmistuvan abiturientin pitäisi ensinnäkin ymmärtää ihmisen, muiden lajien ja koko maailmamme toimintaa ja toisekseen osata huolehtia omasta ja koko ympäristönsä hyvinvoinnista. Miten juuri teidän lukionne vastaa hyvän ja kestävän elämän tavoitteisiin?
Lukio voi toimia monialaisena edelläkävijänä
Kestävyys- ja ilmastotoimet vaativat monialaista ja monitieteellistä lähestymistä eli yleissivistystä. Monialainen, koulutusasteetkin ylittävä yhteiskehittäminen luo valmiuksia lukiolaisille korkeakouluopintoihin ja korkeakouluopiskelijoille työelämään. Näillä nuorilla tulee olemaan vastaus siihen, mitä heitä kysytään tulevissa työhaastatteluissa: millaista kestävyys- ja ilmasto-osaamista sinulla on?
Tämän päivän koulu ei enää ole sivustaseuraaja, vaan ottaa kestävyys- ja ilmastotyössä aktiivisen toimijan roolin. Koulu haastaa infran, liikkumisen, ruokailun, hankinnat ja etenkin oman asenteensa. Koulu rakentaa tieteeseen nojautuvan todenmukaisen tilannekuvan kaikille yhteisön jäsenille. Näytämme yhdessä tulevaisuuden suuntaa kestäväksi, luontoa arvostavaksi ja vähähiiliseksi. Kun tieto muuttuu toiminnaksi, myös ahdistus vähenee. Hyvät asiat poikivat hyviä asioita. Kestävä yhteisö kasvattaa itsestään maailmaa parantavan ja arvostavan yhteisön.
Kannustetaan yhteiseen ja innostavaan tekemiseen
Kestävyysteemoista tulisikin rakentaa innostavia ja tilannekuvaan perustuvaa toiveikasta toimintaa. Se voidaan nivoa aika vaivattomasti osaksi opetussuunnitelman mukaista oppimista. Tulisiko meidän aina jakson alussa selventää itsellemme ja opiskelijoille, miten juuri tässä jaksossa otamme aiheen esille, niin ettei se ole toisteista ja palvelee oppisisältöjä. Ongelmahan on, että puhumme samat asiat eri oppiaineissa ja opiskelijoiden saturaatiopiste saavutetaan. Viestistä tulee itseään vastaan kääntyvää julistamista.
Joissakin lukioissa on käytössä kestävyyspolku, johon esimerkiksi aineryhmittäin kootaan käsiteltävät teemat ja työtavat sekä siihen mahdollisesti liittyvät kumppanit. Näin kaikille tulee kokonaiskuva siitä, mitä lukiossa tapahtuu ja asioita tehdään yhdessä.
Teemoihin on lisäksi kytketty tutkimuksellisuutta, jolloin opiskelijoille syntyy omistajuus ja merkityksellisyys. Kouluissa on esimerkiksi laskettu hiilijalanjälkeä, tutkittu liikkumista ja asenteita. Tällöin ollaan saatu myös tutkimusaineistoa, jolla voidaan rakentaa tilannekuvaa ja mahdollisesti jopa tehdä kannanottoja ja toimenpidesuosituksia.
Kilpailu lukiolaisten ajasta on kovaa ja osallistuminen muuhun kuin opiskelun kannalta täysin välttämättömään on kortilla. Voitaisiinko osallistumista vielä paremmin opinnollistaa. Kokemus on osoittanut, että maailmanparannustarve yleensä kasaantuu muutamien aktiivien harteille ja he kuormittuvat. Lisäksi kestävyys aiheena on epäkiinnostava ja ehkä tässä teemassa joillekin saturaatiopiste on toisteisuudessa saavutettu. Esimerkkinä uudenlaisesta osallisuudesta on Lempäälästä alkanut Ilmastosoturi-toiminta, joka on saavuttanut nuorten keskuudessa vahvaa jalansijaa, koska se lähtee heistä itsestään ja on keskittynyt toimintaan. Lisäksi he menevät sinne ja missä ihmiset ovat, kuten kauppakeskuksiin ja urheilutapahtumiin. Helppoa, hauskaa ja vaikuttavaa, olisiko siinä taikasanat?
Lukio hiipuvan elämän elvyttäjänä
Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja, professori, Ilari Sääksjärvi, puhui Biodiful-hankkeen webinaarissa elämän hiipumisesta – kuinka hyvin se kuvastaakaan maapallomme tilannetta! Monimuotoisuus köyhtyy niin Suomen metsissä, Sääksjärven tutkimassa Amazoniassa kuin ihmisen hyödyllisten mikrobien kirjossa. Myös ihmisten elämänlaatu hiipuu ylikulutuksen ja tehokkuuden riivaamissa länsimaissa: maapallon kantokykyä ylittäessämme olemme ylittäneet myös oman kantokykymme. Lopultahan tavoitteemme on kuitenkin hyvin yksinkertainen: hyvä elämä meille kaikille.
Lukio-opetuksen perustana on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen sekä ihmisarvon loukkaamattomuus (LOPS21). Luonnon monimuotoisuuden hälyttävällä hupenemisella on vaikutuksensa ihmisen selviämiseen muuttavalla planeetalla, mutta ihmislajin empatian ja huolen kautta myös mieliimme, kun tiedämme tilanteen olevan vakava. Hiipuva elämä kaipaa rinnalleen puolustajia. Sammalet ja sienet eivät kykene vaikuttamaan kaavoihin, vaelluskalat eivät rakenna itse kalateitä eivätkä lukiolaiset ole vastuussa rakenteiden muuttamisesta luontomyönteisimmiksi. Jokaisen lajin elämänlaatu kärsii tällä hetkellä ihmisen toiminnasta, mihin lukiokoulutus voi yhteiskuntaan uudistavalla roolillaan vaikuttaa. Olisiko siis elämää ylläpitävien mekanismien puolustaminen osa kaikkea lukioiden toimintaa – koko lukion elinkaaren ajan?
Hyvinvointia sinulle, hänelle ja heille
Lukion opetussuunnitelman yhtenä tavoitteena on edistää opiskelijoiden hyvinvointia entistä paremmin. Emme kuitenkaan voi edistää pelkän ihmislajin hyvinvointia ilman kokonaisvaltaista ympäristömme huomioimista. Tarvitsemme mukaan planetaarisen hyvinvoinnin ajatuksen, jossa myös muunlajiset ja ekosysteemit otetaan huomioon. Planeetan hyvinvoinnin huomioiminen tarkoittaa yleensä myös oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä, kuten esimerkiksi kasvisten lisääminen ja lihasvoimin liikkuminen hyvin näyttävät.
Jyväskylän yliopiston määritelmän mukaan: ”Planetaarinen hyvinvointi keskittyy kuvaamaan kaiken inhimillisen ja luonnon hyvinvoinnin yhteisiä edellytyksiä: jos nämä edellytykset eivät ole riittävällä tasolla, ei hyvinvoinnin tavoittelu pidemmän ajan kuluessa ole mahdollista ihmiselle eikä monille muillekaan lajeille” (Lähde: Hyvä elämä ja planetaarinen hyvinvointi -verkkokurssi 2024, Jyväskylän yliopisto). Ottaen huomioon esimerkiksi ravinnon, veden ja elinympäristön tärkeys ihmisen elämässä, ne eivät voi olla vain biologian ja maantieteen opetuksen sisältöjä, vaan kiinteä osa kaikkea toimintaa. Oppiiko lukiolainen kunnioittamaan planeettamme rajoja, muita lajeja ja elinympäristöjä lukiotaipaleensa aikana vai kasvattaako lukio kohti entistä ylikuluttavampaa maailmaa – menneen ajan ihmiskuntaa?
Hyvä elämä ihmiselle on ennen kaikkea merkityksellisyyden löytämistä: harvoin se lopulta löytyy oman navan seudulta, vaan ojentamalla käsi toiselle. Hyvä elämä, kestävä hyvinvointi, kestävä tulevaisuus – millä nimellä tavoitettamme kutsummekin – edellyttää ihmisyyden parhaiden puolien käyttämistä, kuten empatiaa, innovointikykyä ja kuvittelun taitoa. Me kyllä ratkaisemme tämänkin vyyhdin, mutta se vaatii rakentavaa arvokeskustelua ja arjen kestävyysvalintojen helpoksi tekemistä. Mahtuisivatko nämä myös lukion arkeen?
Miksi siis juuri me?
Yleissivistävässä lukiossa piilee valtava mahdollisuus laaja-alaiseen ja syvälliseen maailman ja ihmisen tarkkailuun ja sitä kautta ratkaisun avaimet ihmiskunnan kriisitilaan – yhteisönä ja yhdessä muiden vastuullisten toimijoiden kanssa. Vastuu on aikuisilla, mutta koko monimuotoisen lukioyhteisön voimin pystymme tekemään arjessamme kestäviä tekoja ja levittämään hyvää yhteiskuntaan ympärillämme. Aivan ulottuvillamme – ja tämän planeetan rajoissa – on siis myös nämä lukion klassisen sivistysihanteen tavoitteet: totuus, hyvyys ja kauneus.
Lukioiden kestävyystiekartastoReittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä28.3.2024