6. Malleja ja materiaaleja

Täs­sä lu­vus­sa on joi­ta­kin toi­min­ta­mal­le­ja ja ma­te­ri­aa­le­ja, joi­ta voit hyö­dyn­tää oman oppi­lai­tok­sen­ne ke­hit­tä­mi­ses­sä. 

Vih­reä lip­pu

Vih­reä Lip­pu on pit­kään Suo­mes­sa käy­tös­sä ol­lut lap­si- ja nuo­ri­kes­kei­nen kes­tä­vyys­oh­jel­ma ja -ser­ti­fi­kaat­ti, joka poh­jaa eri­tyi­ses­ti osal­lis­tu­mi­seen ja toi­mi­juu­teen. Sen kes­ki­ös­sä on las­ten ja nuor­ten raa­dit, jot­ka suun­nit­te­le­vat, to­teut­ta­vat ja ar­vi­oi­vat omaa toi­min­taan­sa yh­des­sä hei­tä oh­jaa­vien opet­ta­jien kans­sa. Vih­reä Lip­pu -oh­jel­man suo­sio on suu­rin­ta var­hais­kas­va­tuk­ses­sa ja ala­kou­luis­sa, mut­ta oh­jel­ma toi­mii yhtä hy­vin myös ylä­kou­lus­sa ja lu­ki­os­sa. Lu­ki­oil­ta saa­duis­sa pa­laut­teis­sa nä­kyy kes­kei­se­nä kas­vat­ta­mi­nen ak­tii­vi­seen ym­pä­ris­tö­kan­sa­lai­suu­teen ja ym­pä­ris­tö­kuor­mi­tuk­sen vä­hen­tä­mi­nen konk­reet­ti­sil­la te­oil­la. Li­säk­si yh­des­sä te­ke­mi­nen, yh­tei­söl­li­syys ja ta­voit­teel­li­suus ko­e­taan mo­ti­voi­vik­si te­ki­jöik­si.

Oh­jel­man vah­vuus on sii­nä, että sitä suun­ni­tel­laan ja to­teu­te­taan itse. Kes­tä­vyys­ta­voit­teet tee­moi­te­taan pro­jek­ti ker­ral­laan, jol­loin hom­ma py­syy ki­vas­ti hal­lin­nas­sa ja mah­dol­li­suus kes­kit­tyä olen­nai­seen hel­pot­tuu. Oh­jel­man ra­por­toin­tia pi­de­tään jos­kus taak­ka­na, mut­ta se on itse asi­as­sa oi­val­li­nen työ­kalu oman työn ar­vi­oin­tiin.  Vih­reä lip­pu -ser­ti­fi­kaa­tin tun­nuk­se­na oppi­lai­tok­sen sal­koon saa­daan lie­hu­maan hy­väs­tä kes­tä­vyys­työs­tä saa­vu­tet­tu lip­pu. Toi­min­taa koor­di­noi ja tu­kee Ym­pä­ris­tö­kas­va­tus­jär­jes­tö FEE Suo­mi.

Tu­tus­tu Vih­re­ään lip­puun: www.vih­re­a­lip­pu.fi    

Ins­tag­ram: @vih­re­a­lip­pu

Vih­reä lip­pu -ser­ti­fi­kaa­tin tun­nuk­se­na oppi­lai­tok­sen sal­koon saa­daan lie­hu­maan hy­väs­tä kes­tä­vyys­työs­tä saa­vu­tet­tu lip­pu. Kuva: Lena Ahl­roth.

Oppi­lai­tos­ten kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ser­ti­fi­kaat­ti

Oppi­lai­tos­ten kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ser­ti­fi­oin­ti on OKKA-sää­ti­ön yllä­pi­tä­mä jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­ja, ma­te­ri­aa­le­ja, neu­von­taa ja kou­lu­tus­ta kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työn tu­ek­si. Jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen kri­tee­rei­hin, jot­ka kan­nus­ta­vat hen­ki­lös­töä ja opis­ke­li­joi­ta ar­vi­oi­maan ja ke­hit­tä­mään yh­des­sä oppi­lai­tok­sen toi­min­taa.

Kri­tee­rien avul­la oppi­lai­tos voi ra­ken­taa oman kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen oh­jel­man. Ne mah­dol­lis­ta­vat myös toi­min­nan ul­koi­sen ar­vi­oin­nin ja ser­ti­fi­oin­nin, ja ovat yh­teen­so­pi­via oppi­lai­tos­ten laa­tu­työ­ka­lu­jen kans­sa. Ser­ti­fi­oin­ti on suun­nat­tu pe­rus­kou­luil­le, lu­ki­oil­le, am­ma­til­li­sil­le oppi­lai­tok­sil­le ja va­paan si­vis­tys­työn oppi­lai­tok­sil­le.

Jär­jes­tel­män työ­ka­lu­ja ovat hyö­dyn­tä­neet use­at sa­dat oppi­lai­tok­set ja tu­han­net opet­ta­jat. OKKA-sää­tiö on kou­lut­ta­nut Suo­meen val­ta­kun­nal­li­sen kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen au­di­toi­ja­ver­kos­ton, joka koos­tuu opet­ta­jis­ta ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen asi­an­tun­ti­jois­ta.

Tu­tus­tu OKKA-ser­ti­fi­oin­tiin: https://kou­lu­jaym­pa­ris­to.fi/

OKKA-sää­ti­ön ser­ti­fi­oin­ti tar­jo­aa työ­ka­lu­ja, oh­jaus­ta ja kou­lu­tus­ta kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työn tu­ek­si. Kuva: OKKA-sää­tiö.

 

Kou­lun kor­jaus­opas – koh­ti hii­li­neut­raa­li­suut­ta

Kou­lun kor­jaus­opas on pe­da­go­gi­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö, jos­ta löy­tyy:

Kou­lu­yh­tei­sön tie­kart­ta on nel­jäs­tä kou­lu­yh­tei­sön osaa­mis­mer­kis­tä koos­tu­va yh­tei­söl­li­nen ko­ko­nai­suus, jon­ka ta­voit­tee­na on kor­ja­ta kou­lu hii­li­neut­raa­lik­si vuo­teen 2030. Pro­ses­si al­kaa oman kou­lun vi­si­on laa­ti­mi­sel­la, ete­nee nyky­ti­lan kar­toi­tuk­seen sekä reit­tien eli kou­lun il­mas­to­te­ko­jen va­lin­taan. Lo­puk­si näis­tä koos­te­taan kou­lun yh­tei­nen tie­kart­ta.

Ko­ko­nai­suu­teen voi yh­dis­tää opis­ke­li­joi­den il­mas­to-osaa­mis­mer­kit tai käyt­tää nii­tä teh­tä­vi­nä eri oppi­ai­nei­den il­mas­to­näkö­kul­mien löy­tä­mi­ses­sä. Opis­ke­li­joil­le ra­ken­ne­tut il­mas­to­teh­tä­vät si­säl­tä­vät kou­lua kar­toit­ta­via, il­mas­to­tie­toa tes­taa­via, vi­si­oi­via ja his­to­ri­aa pei­laa­via sekä il­mas­to­te­ko­jen suun­nit­te­luun oh­jaa­via teh­tä­viä.

Uut­ta Kor­jaus­op­paas­sa: Syk­sys­tä 2024 al­ka­en opis­ke­li­joi­den osaa­mis­mer­kit hy­väk­si­lu­e­taan Ou­lun am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa. Teh­tä­viä päi­vi­te­tään ke­sän 2024 ai­ka­na. Teh­tä­vis­sä tai kou­lun kar­toi­tuk­ses­sa voi hyö­dyn­tää kou­lun hii­li­las­ku­ria pääs­tö­las­ken­nan tu­ek­si. Ex­ce­lin rin­nal­le saa­daan ke­sän 2024 ai­ka­na se­lain­poh­jai­nen las­ku­ri, joka te­kee käy­tös­tä hel­pom­paa ja vi­su­a­li­soi kou­lun pääs­tö­jä.

Tu­tus­tu Kou­lun kor­jaus­op­paa­seen: www.kou­lun­kor­jaus­opas.fi

Kou­lun kor­jaus­opas ko­ros­taa yh­tei­sön il­mas­to­te­ko­ja ja omien vah­vuuk­sien löy­tä­mis­tä yh­tei­seen hy­vään.

Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­to

Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­to on Ope­tus­hal­li­tuk­sen pal­ve­lu, joka ko­ko­aa avoi­mia oppi­ma­te­ri­aa­le­ja yh­teen kaik­kien kou­lu­tus­as­tei­den yh­tei­seen nä­ky­mään. Pal­ve­lus­sa voi ja­kaa ja käyt­tää avoi­mia oppi­ma­te­ri­aa­le­ja.

Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­to edis­tää avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien käyt­töä. Pal­ve­lu mah­dol­lis­taa opet­ta­jien ja asi­an­tun­ti­joi­den te­ke­mien sekä eri hank­keis­sa tuo­tet­tu­jen ma­te­ri­aa­lien pit­kä­i­käi­syy­den sekä nä­ky­vyy­den. Tal­len­ta­mal­la oppi­ma­te­ri­aa­lin pal­ve­luun ma­te­ri­aa­li on käy­tet­tä­vis­sä niin omas­sa oppi­lai­tok­ses­sa kuin myös muis­sa oppi­lai­tok­sis­sa ja nii­den ulko­puo­lel­la. Kir­jas­ton tar­koi­tuk­se­na on teh­dä avoi­men oppi­ma­te­ri­aa­lin löy­tä­mi­nen mah­dol­li­sim­man hel­pok­si niin opet­ta­jil­le, op­pi­joil­le kuin ai­van kai­kil­le op­pi­mi­ses­ta kiin­nos­tu­neil­le. (Läh­de: Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien pal­ve­lu.)

Tu­tus­tu Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien pal­ve­luun: https://aoe.fi/#/etu­sivu

Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien pal­ve­lus­ta voi et­siä esi­mer­kik­si lu­ki­oi­hin ja il­mas­toon liit­ty­viä ma­te­ri­aa­le­ja.

Map­pa-ma­te­ri­aa­li­pank­ki

MAP­PA.fi on kes­tä­vyys­kas­va­tuk­sen moni­toi­mi­työ­kalu ja ja­ka­mis­a­lus­ta opet­ta­jil­le. Kuka ta­han­sa voi löy­tää pal­ve­lus­ta yli 300 toi­mi­jan kes­tä­vyys­o­saa­mis­ta vah­vis­ta­via oppi­ma­te­ri­aa­le­ja, kou­lu­tuk­sia ja tuki­pal­ve­lui­ta sekä ja­kaa omia si­säl­tö­jään toi­sil­le.

Si­säl­löt on luo­ki­tel­tu hel­pos­ti löy­det­tä­vik­si mm. koh­de­ryh­män, lu­ki­on ja pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­mien ta­voit­tei­den, asia­sa­no­jen sekä eri­lais­ten tee­mo­jen mu­kai­ses­ti. Pal­ve­lun pe­rus­käyt­tö ei vaa­di re­kis­te­röi­ty­mis­tä. Hae haku­sa­nal­la tai osaa­mis­pe­rus­tei­ses­ti, se­laa tee­ma­rep­pu­ja tai kurk­kaa ka­len­te­riin!

Kir­jau­tu­nee­na MAP­PAan voi myös täh­dit­tää omia suo­sik­ki­ma­te­ri­aa­le­ja, koo­ta tee­ma­rep­pu­ja tai suun­ni­tel­la op­pi­mis­ko­ko­nai­suuk­sia. MAP­PA on hyvä näy­te­ik­ku­na kou­luis­sa to­teu­tet­ta­vil­le pro­jek­teil­le ja hank­kei­den tuo­tok­sil­le. Hy­vien esi­merk­kien sii­vit­tä­mä­nä val­miik­si tes­ta­tut ide­at ja toi­mi­vat käy­tän­nöt saa­daan le­vi­ä­mään.

MAP­PAa yllä­pi­tää Suo­men luon­to- ja ym­pä­ris­tö­kou­lu­jen liit­to, jon­ka toi­min­taa ra­hoit­taa Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö.

Tu­tus­tu Map­paan: www.map­pa.fi

Ma­pas­ta löy­tää lu­ki­oon ja kes­tä­vyys­tee­maan liit­ty­viä si­säl­tö­jä, luo­ki­tel­tu­na mm. asia­sa­no­jen, tee­mo­jen tai Green­Comp-ulot­tu­vuuk­sien mu­kaan

Mui­ta hyö­dyl­li­siä ma­te­ri­aa­le­ja tu­tus­tut­ta­vak­si:

Kes­tä­vä tu­le­vai­suus -jul­kai­su: opas op­pi­mi­sen, toi­min­ta­kult­tuu­rin ja arki­käy­tän­tö­jen ke­hit­tä­mi­seen kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen maa­il­mas­sa. Ope­tus­hal­li­tus. https://www.oph.fi/fi/kes­ta­va-tu­le­vai­suus

Vas­tuul­li­nen ja kes­tä­vä am­ma­til­li­nen kou­lu­tus 2030. Vas­ki-ver­kos­to. https://www.thing­link.com/card/1675139763587252226

Poh­din­ta 7: Mil­lai­sia työ­ka­lu­ja ja toi­min­ta­mal­le­ja teil­lä on käy­tös­sän­ne kes­tä­vyy­den edis­tä­mi­seen? Mi­ten ne lin­kit­ty­vät kou­lun muu­hun suun­nit­te­lu- ja ar­vi­oin­ti­työ­hön? Mil­lais­ta te­o­ria- tai muu­ta tut­ki­mus­tu­kea tar­vit­si­sit­te käy­tän­nön taus­tal­le?

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024