Tässä luvussa on joitakin toimintamalleja ja materiaaleja, joita voit hyödyntää oman oppilaitoksenne kehittämisessä.
Vihreä lippu
Vihreä Lippu on pitkään Suomessa käytössä ollut lapsi- ja nuorikeskeinen kestävyysohjelma ja -sertifikaatti, joka pohjaa erityisesti osallistumiseen ja toimijuuteen. Sen keskiössä on lasten ja nuorten raadit, jotka suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat omaa toimintaansa yhdessä heitä ohjaavien opettajien kanssa. Vihreä Lippu -ohjelman suosio on suurinta varhaiskasvatuksessa ja alakouluissa, mutta ohjelma toimii yhtä hyvin myös yläkoulussa ja lukiossa. Lukioilta saaduissa palautteissa näkyy keskeisenä kasvattaminen aktiiviseen ympäristökansalaisuuteen ja ympäristökuormituksen vähentäminen konkreettisilla teoilla. Lisäksi yhdessä tekeminen, yhteisöllisyys ja tavoitteellisuus koetaan motivoiviksi tekijöiksi.
Ohjelman vahvuus on siinä, että sitä suunnitellaan ja toteutetaan itse. Kestävyystavoitteet teemoitetaan projekti kerrallaan, jolloin homma pysyy kivasti hallinnassa ja mahdollisuus keskittyä olennaiseen helpottuu. Ohjelman raportointia pidetään joskus taakkana, mutta se on itse asiassa oivallinen työkalu oman työn arviointiin. Vihreä lippu -sertifikaatin tunnuksena oppilaitoksen salkoon saadaan liehumaan hyvästä kestävyystyöstä saavutettu lippu. Toimintaa koordinoi ja tukee Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi.
Tutustu Vihreään lippuun: www.vihrealippu.fi
Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatti
Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi on OKKA-säätiön ylläpitämä järjestelmä, joka tarjoaa arviointityökaluja, materiaaleja, neuvontaa ja koulutusta koulujen ja oppilaitosten kestävän kehityksen työn tueksi. Järjestelmä perustuu kestävän kehityksen kriteereihin, jotka kannustavat henkilöstöä ja opiskelijoita arvioimaan ja kehittämään yhdessä oppilaitoksen toimintaa.
Kriteerien avulla oppilaitos voi rakentaa oman kestävän kehityksen ohjelman. Ne mahdollistavat myös toiminnan ulkoisen arvioinnin ja sertifioinnin, ja ovat yhteensopivia oppilaitosten laatutyökalujen kanssa. Sertifiointi on suunnattu peruskouluille, lukioille, ammatillisille oppilaitoksille ja vapaan sivistystyön oppilaitoksille.
Järjestelmän työkaluja ovat hyödyntäneet useat sadat oppilaitokset ja tuhannet opettajat. OKKA-säätiö on kouluttanut Suomeen valtakunnallisen kestävän kehityksen auditoijaverkoston, joka koostuu opettajista ja kestävän kehityksen asiantuntijoista.
Tutustu OKKA-sertifiointiin: https://koulujaymparisto.fi/
Koulun korjausopas – kohti hiilineutraalisuutta
Koulun korjausopas on pedagoginen oppimisympäristö, josta löytyy:
- Käsikirja, jossa korostetaan kouluyhteisön ilmastotyötä ja hyvinvointia
- 42 ilmastotehtävää/osaamismerkkiä opiskelijalle/eri oppiaineiden opetukseen
- Tiekarttamalli: 4 kouluyhteisön osaamismerkkiä
- Koulun hiililaskuri: Excel-taulukko ja selainpohjainen laskuri (kesällä 2024)
Kouluyhteisön tiekartta on neljästä kouluyhteisön osaamismerkistä koostuva yhteisöllinen kokonaisuus, jonka tavoitteena on korjata koulu hiilineutraaliksi vuoteen 2030. Prosessi alkaa oman koulun vision laatimisella, etenee nykytilan kartoitukseen sekä reittien eli koulun ilmastotekojen valintaan. Lopuksi näistä koostetaan koulun yhteinen tiekartta.
Kokonaisuuteen voi yhdistää opiskelijoiden ilmasto-osaamismerkit tai käyttää niitä tehtävinä eri oppiaineiden ilmastonäkökulmien löytämisessä. Opiskelijoille rakennetut ilmastotehtävät sisältävät koulua kartoittavia, ilmastotietoa testaavia, visioivia ja historiaa peilaavia sekä ilmastotekojen suunnitteluun ohjaavia tehtäviä.
Uutta Korjausoppaassa: Syksystä 2024 alkaen opiskelijoiden osaamismerkit hyväksiluetaan Oulun ammattikorkeakoulussa. Tehtäviä päivitetään kesän 2024 aikana. Tehtävissä tai koulun kartoituksessa voi hyödyntää koulun hiililaskuria päästölaskennan tueksi. Excelin rinnalle saadaan kesän 2024 aikana selainpohjainen laskuri, joka tekee käytöstä helpompaa ja visualisoi koulun päästöjä.
Tutustu Koulun korjausoppaaseen: www.koulunkorjausopas.fi
Avointen oppimateriaalien kirjasto
Avointen oppimateriaalien kirjasto on Opetushallituksen palvelu, joka kokoaa avoimia oppimateriaaleja yhteen kaikkien koulutusasteiden yhteiseen näkymään. Palvelussa voi jakaa ja käyttää avoimia oppimateriaaleja.
Avointen oppimateriaalien kirjasto edistää avointen oppimateriaalien käyttöä. Palvelu mahdollistaa opettajien ja asiantuntijoiden tekemien sekä eri hankkeissa tuotettujen materiaalien pitkäikäisyyden sekä näkyvyyden. Tallentamalla oppimateriaalin palveluun materiaali on käytettävissä niin omassa oppilaitoksessa kuin myös muissa oppilaitoksissa ja niiden ulkopuolella. Kirjaston tarkoituksena on tehdä avoimen oppimateriaalin löytäminen mahdollisimman helpoksi niin opettajille, oppijoille kuin aivan kaikille oppimisesta kiinnostuneille. (Lähde: Avointen oppimateriaalien palvelu.)
Tutustu Avointen oppimateriaalien palveluun: https://aoe.fi/#/etusivu
Mappa-materiaalipankki
MAPPA.fi on kestävyyskasvatuksen monitoimityökalu ja jakamisalusta opettajille. Kuka tahansa voi löytää palvelusta yli 300 toimijan kestävyysosaamista vahvistavia oppimateriaaleja, koulutuksia ja tukipalveluita sekä jakaa omia sisältöjään toisille.
Sisällöt on luokiteltu helposti löydettäviksi mm. kohderyhmän, lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmien tavoitteiden, asiasanojen sekä erilaisten teemojen mukaisesti. Palvelun peruskäyttö ei vaadi rekisteröitymistä. Hae hakusanalla tai osaamisperusteisesti, selaa teemareppuja tai kurkkaa kalenteriin!
Kirjautuneena MAPPAan voi myös tähdittää omia suosikkimateriaaleja, koota teemareppuja tai suunnitella oppimiskokonaisuuksia. MAPPA on hyvä näyteikkuna kouluissa toteutettaville projekteille ja hankkeiden tuotoksille. Hyvien esimerkkien siivittämänä valmiiksi testatut ideat ja toimivat käytännöt saadaan leviämään.
MAPPAa ylläpitää Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto, jonka toimintaa rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tutustu Mappaan: www.mappa.fi
Muita hyödyllisiä materiaaleja tutustuttavaksi:
Kestävä tulevaisuus -julkaisu: opas oppimisen, toimintakulttuurin ja arkikäytäntöjen kehittämiseen kasvatuksen ja koulutuksen maailmassa. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/kestava-tulevaisuus
Vastuullinen ja kestävä ammatillinen koulutus 2030. Vaski-verkosto. https://www.thinglink.com/card/1675139763587252226
Pohdinta 7: Millaisia työkaluja ja toimintamalleja teillä on käytössänne kestävyyden edistämiseen? Miten ne linkittyvät koulun muuhun suunnittelu- ja arviointityöhön? Millaista teoria- tai muuta tutkimustukea tarvitsisitte käytännön taustalle?