Nykyhetkestä katse kohti tulevaisuutta
Kestävä kehitys on yhteisöllisyyden ja sisukkuuden ohella yksi Kuusamon lukion arvoista. Kestävän kehityksen työtä on tehty pitkäjänteisesti jo kymmeniä vuosia. Pitkäjänteisyyden ilmentymänä voidaan pitää OKKA- säätiön myöntämä Kestävän kehityksen sertifikaattia, jota lukiomme on vaalinut aina vuodesta 2008.
Sertifikaatti on ohjannut Kuusamon lukion kestävän kehityksen työryhmän toimintaa, joka onkin ansiokkaasti arvioinut koulumme toiminnan perustasoa jo lähes kaksi vuosikymmentä. Arkipäivän toimintaa on hienosäädetty olemassa olevassa toimintaympäristössä, sekä toimintakulttuurissa kohti sertifikaatin ohjaamia tavoitteita.
Samaan aikaan kuitenkin koulussamme on havahduttu siihen, että toiminta on kasautunut pienen ryhmän harteille ja vaikka toiminta saa tunnustusta verkostoista, ei välttämättä osaaminen ja asiantuntijuus välity oman yhteisömme sisällä. Henkilökunnan tasolla tämä ilmenee vahvimmin sertifikaattityön kyseenalaistamisena. ”Mitä hyötyä isosta byrokraattisesta arviointi työstä on?” ”Mitä me sertifikaatilla teemme, kun se ei näy missään?” Toiminta on siis alkanut kiertämään omalla tavallaan kehää.
Lähtötilanne: keke-työryhmä työskentely on muuttunut kuormittavaksi
Oppilaitoksessa on tehty pitkäjänteistä työstä Kestävän kehityksen sertifikaatin eteen. Hyvästä työstä ansaittu maine on levinnyt, mutta samaan aikaan koulun opiskelijat ja muu henkilökunta kuin kestävän kehityksen työryhmässä työskentelevät, eivät ole työskentelystä kärryillä. Työryhmän työskentelyä on alettu kokea byrokraattisesti kuormittavaksi ja junnaavaksi. Työskentelyyn käytetyn ajan ja siitä saatavan hyödyn merkitystä on alettu kyseenalaistaa. Kestävän kehityksen työryhmään joutumista on alettu pitämään epätoivottavana.
1.vaihe -> Todetaan nykytilanne ja kehittämisen tarve
Kestävän kehityksen työ ajautui eksistentiaaliseen risteyskohtaan samoihin aikoihin, kun Kuusamon lukio aloitti työskentelyn opetushallituksessa rahoittamassa ”Verkostosta laatua seutulukioihin” -hankkeessa, jonka tavoitteena yhdessä muiden vastaavien verkostohankkeiden kanssa on muodostaa lukioihin laatujärjestelmä.
Niin kuin kaikki kehittäminen yleensä, myös laatujärjestelmän rakentaminen lähti liikenteeseen nykytilan tarkastelusta, eli tässä tapauksessa sen tunnistamisesta mitä oman toiminnan arviointia Kuusamon lukiossa jo nyt toteutetaan ja kuinka suunnitelmallista toiminta on. Pelkkä nykytilanteen arviointi on kuitenkin vasta alku. On tärkeää, että kehittämiselle löytyy selkänoja ja perustelut. Laatutyön suunta ja perustelut tulevat opetus- ja kulttuuriministeriöltä, mutta mistä selkänoja ja tuki kestävän kehityksen työskentelyn kehittämiselle?
2.1 vaihe -> Sisällytetään KEKE-sertifikaatti osaksi koulun laatujärjestelmän rakenteita
Nopeasti havaitsimme, että meillä on jo olemassa ainakin yksi merkittävä omaa toimintaa ja etenkin koulun keskeistä arvoa ilmentävä arviointityökalu käytössä, eli kestävän kehityksen sertifikaatti. Miten erillisen työryhmän hallinnoima työkalu saataisiin laajemmin käyttöön?
Keskeisten arvojen, kuten kestävän kehityksen, tulisi välittyä kaikessa toiminnassa, eikä pelkästään erillisen työryhmän toiminnassa. Kestävän kehityksen työskentelyn ja kouluissa tapahtuvan kestävyyskasvatuksen näkökulmasta tätä tukee myös kestävän kehityksen työskentelyn kaiken toiminnan läpileikkaava perusluonne. Keskeisten arvojen, kuten kestävän kehityksen, tulisi välittyä kaikessa toiminnassa, eikä pelkästään erillisen työryhmän toiminnassa. Edellä esitettyjä ajatuksia jalostamalla päädyimme siihen, että aiemman kestävän kehityksen ryhmän kehittämissuunnitelman, tulisi olla koko koulun kehittämissuunnitelma. Kun arviomme kestävän kehityksen arvoja heijastelevan kehittämissuunnitelman tavoitteiden toteutumista, eli sitä kuinka laadukasta oppilaitoksemme toiminta on, voimme hyödyntää yhtenä arviointityökaluna ulkoista auditointia ja kestävän kehityksen sertifikaatin kriteeristöjen toteutumista. Näin ollen sertifikaatilla vahvistettu laadukas kestävän kehityksen työ on myös todiste ja tunnustus laadukkaasta lukiotyöskentelystä. Laatujärjestelmä ja kestävän kehityksen työskentely nivoutuvat yhteen saumattomasti.
2.2.vaihe -> Kestävän kehityksen työ näkyväksi ja houkuttelevaksi
Kun aiempi kestävän kehityksen työryhmän kehittämissuunnitelma- ja toiminnan laadunvalvontatyö siirtyy kehittämisryhmän tehtäväksi ja sitä kautta koko kouluyhteisön harteille, vapautuu resurssia kestävän kehityksen arkipäivän työskentelylle. Työryhmällä säilyy edelleen oma roolinsa kestävän kehityksen toiminnan edunvalvojana ja laaduntarkkailijana, mutta se ei enää vie kaikkea työryhmälle suunnattua resurssia. Eniten keskusteluissa onkin kaivattu juuri mahdollisuutta toteuttaa, koulun arkeen sopivia ihmisen kokoisia tempauksia ja projekteja yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoita osallistava toiminta on yleensä sitä, missä toiminta tulee parhaiten näkyväksi myös yhteisön sisällä
Tavoite/lopputilanne:
Lukion opiskelija tunnistaa koulun perusarvot ja kasvaa lukio-opintojensa aikana kohti kestävän kehityksen teemoja tiedostavaa ja omaa toimintaa reflektoivaa kansalaista. Kuusamon lukion kestävän kehityksen työ ja asiantuntijuus tunnetaan ja tunnistetaan paikkakunnalla. Kuusamon lukio osallistuu aktiivisesti kestävyys kysymyksien kanssa työskenteleviin verkostoihin niin omalla paikkakunnalla, kuin myös valtakunnallisissa vertaisverkostoissa.
Lukioiden kestävyystiekartastoReittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä28.3.2024
Kestävän kehityksen toiminta kaikkine dimensioineen on tunnustettu kouluyhteisön osalta tärkeäksi osaksi Kuusamon lukion toimintaa. Tämä näkyy vahvasti myös Kuusamon lukion arvopohjassa, jossa kestävä kehitys on yksi kolmesta koulumme arvosta. Kestävyysajattelu- ja toiminta on läpileikkaavaa kaikessa toiminnassa, jolloin se on nähtävä oleellisena osana myös laatutyötä. Lukion kansallisessa opetussuunnitelmassa kestävä elämäntapa on keskeinen tekijä opetussuunnitelman arvopohjassa. Näin ollen Kuusamon lukio jo etabloituneena kestävyystoimijana voi syventää omaa ajatteluaan ja toimintaansa vielä kestävämpään suuntaan sitomalla asiat luontevasti yhteen yhdeksi holistiseksi kokonaisuudeksi. – Tomi Meriläinen, Kuusamon lukion rehtori