5.8. Kuusamon lukio: Kestävän kehityksen arvo osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuria

Perttu Karjalainen, Kuusamon lukio

Nykyhetkestä katse kohti tulevaisuutta

Kes­tä­vä ke­hi­tys on yh­tei­söl­li­syy­den ja si­suk­kuu­den ohel­la yksi Kuu­sa­mon lu­ki­on ar­vois­ta. Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ­tä on teh­ty pit­kä­jän­tei­ses­ti jo kym­me­niä vuo­sia. Pit­kä­jän­tei­syy­den il­men­ty­mä­nä voi­daan pi­tää OKKA- sää­ti­ön myön­tä­mä Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ser­ti­fi­kaat­tia, jota lu­ki­om­me on vaa­li­nut aina vuo­des­ta 2008.

Ser­ti­fi­kaat­ti on oh­jan­nut Kuu­sa­mon lu­ki­on kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ­ryh­män toi­min­taa, joka on­kin an­si­ok­kaas­ti ar­vi­oi­nut kou­lum­me toi­min­nan pe­rus­ta­soa jo lä­hes kak­si vuo­si­kym­men­tä. Arki­päi­vän toi­min­taa on hie­no­sää­det­ty ole­mas­sa ole­vas­sa toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä, sekä toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa koh­ti ser­ti­fi­kaa­tin oh­jaa­mia ta­voit­tei­ta.

Sa­maan ai­kaan kui­ten­kin kou­lus­sam­me on ha­vah­dut­tu sii­hen, että toi­min­ta on ka­sau­tu­nut pie­nen ryh­män har­teil­le ja vaik­ka toi­min­ta saa tun­nus­tus­ta ver­kos­tois­ta, ei vält­tä­mät­tä osaa­mi­nen ja asi­an­tun­ti­juus vä­li­ty oman yh­tei­söm­me si­säl­lä. Hen­ki­lö­kun­nan ta­sol­la tämä il­me­nee vah­vim­min ser­ti­fi­kaat­ti­työn ky­seen­a­lais­ta­mi­se­na. ”Mitä hyö­tyä isos­ta byro­kraat­ti­ses­ta ar­vi­oin­ti työs­tä on?” ”Mitä me ser­ti­fi­kaa­til­la teem­me, kun se ei näy mis­sään?” Toi­min­ta on siis al­ka­nut kier­tä­mään omal­la ta­val­laan ke­hää.

Lähtötilanne: keke-työryhmä työskentely on muuttunut kuormittavaksi

Oppi­lai­tok­ses­sa on teh­ty pit­kä­jän­teis­tä työs­tä Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ser­ti­fi­kaa­tin eteen. Hy­väs­tä työs­tä an­sait­tu mai­ne on le­vin­nyt, mut­ta sa­maan ai­kaan kou­lun opis­ke­li­jat ja muu hen­ki­lö­kun­ta kuin kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ­ryh­mäs­sä työs­ken­te­le­vät, ei­vät ole työs­ken­te­lys­tä kär­ryil­lä. Työ­ryh­män työs­ken­te­lyä on alet­tu ko­kea byro­kraat­ti­ses­ti kuor­mit­ta­vak­si ja jun­naa­vak­si. Työs­ken­te­lyyn käy­te­tyn ajan ja sii­tä saa­ta­van hyö­dyn mer­ki­tys­tä on alet­tu ky­seen­a­lais­taa. Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ­ryh­mään jou­tu­mis­ta on alet­tu pi­tä­mään epä­toi­vot­ta­va­na.

Kuu­sa­mon lu­ki­on kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen toi­min­nan mas­kot­ti Keke-pos­su. Kuva: Ka­ri­ta Kur­vi­nen

1.vaihe ->  Todetaan nykytilanne ja kehittämisen tarve

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ ajau­tui ek­sis­ten­ti­aa­li­seen ris­teys­koh­taan sa­moi­hin ai­koi­hin, kun Kuu­sa­mon lu­kio aloit­ti työs­ken­te­lyn ope­tus­hal­li­tuk­ses­sa ra­hoit­ta­mas­sa ”Ver­kos­tos­ta laa­tua seu­tu­lu­ki­oi­hin” -hank­kees­sa, jon­ka ta­voit­tee­na yh­des­sä mui­den vas­taa­vien ver­kos­to­hank­kei­den kans­sa on muo­dos­taa lu­ki­oi­hin laa­tu­jär­jes­tel­mä.

Niin kuin kaik­ki ke­hit­tä­mi­nen yleen­sä, myös laa­tu­jär­jes­tel­män ra­ken­ta­mi­nen läh­ti lii­ken­tee­seen nyky­ti­lan tar­kas­te­lus­ta, eli täs­sä ta­pauk­ses­sa sen tun­nis­ta­mi­ses­ta mitä oman toi­min­nan ar­vi­oin­tia Kuu­sa­mon lu­ki­os­sa jo nyt to­teu­te­taan ja kuin­ka suun­ni­tel­mal­lis­ta toi­min­ta on. Pelk­kä nyky­ti­lan­teen ar­vi­oin­ti on kui­ten­kin vas­ta alku. On tär­ke­ää, että ke­hit­tä­mi­sel­le löy­tyy sel­kä­noja ja pe­rus­te­lut. Laa­tu­työn suun­ta ja pe­rus­te­lut tu­le­vat ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­öl­tä, mut­ta mis­tä sel­kä­noja ja tuki kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työs­ken­te­lyn ke­hit­tä­mi­sel­le?

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen toi­min­ta kaik­ki­ne di­men­si­oi­neen on tun­nus­tet­tu kou­lu­yh­tei­sön osal­ta tär­ke­äk­si osak­si Kuu­sa­mon lu­ki­on toi­min­taa. Tämä nä­kyy vah­vas­ti myös Kuu­sa­mon lu­ki­on arvo­poh­jas­sa, jos­sa kes­tä­vä ke­hi­tys on yksi kol­mes­ta kou­lum­me ar­vos­ta. Kes­tä­vyys­a­jat­te­lu- ja toi­min­ta on läpi­leik­kaa­vaa kai­kes­sa toi­min­nas­sa, jol­loin se on näh­tä­vä oleel­li­se­na osa­na myös laa­tu­työ­tä.  Lu­ki­on kan­sal­li­ses­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa kes­tä­vä elä­män­tapa on kes­kei­nen te­ki­jä ope­tus­suun­ni­tel­man arvo­poh­jas­sa. Näin ol­len Kuu­sa­mon lu­kio jo etab­loi­tu­nee­na kes­tä­vyys­toi­mi­jana voi sy­ven­tää omaa ajat­te­lu­aan ja toi­min­taan­sa vie­lä kes­tä­väm­pään suun­taan si­to­mal­la asi­at luon­te­vas­ti yh­teen yh­dek­si ho­lis­ti­sek­si ko­ko­nai­suu­dek­si.  – Tomi Me­ri­läi­nen, Kuu­sa­mon lu­ki­on reh­to­ri

2.1 vaihe -> Sisällytetään KEKE-sertifikaatti osaksi koulun laatujärjestelmän rakenteita

No­pe­as­ti ha­vait­sim­me, että meil­lä on jo ole­mas­sa ai­na­kin yksi mer­kit­tä­vä omaa toi­min­taa ja eten­kin kou­lun kes­keis­tä ar­voa il­men­tä­vä ar­vi­oin­ti­työ­kalu käy­tös­sä, eli kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ser­ti­fi­kaat­ti.  Mi­ten eril­li­sen työ­ryh­män hal­lin­noi­ma työ­kalu saa­tai­siin laa­jem­min käyt­töön?

Kes­keis­ten ar­vo­jen, ku­ten kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen, tu­li­si vä­lit­tyä kai­kes­sa toi­min­nas­sa, eikä pel­käs­tään eril­li­sen työ­ryh­män toi­min­nas­sa. Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työs­ken­te­lyn ja kou­luis­sa ta­pah­tu­van kes­tä­vyys­kas­va­tuk­sen näkö­kul­mas­ta tätä tu­kee myös kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työs­ken­te­lyn kai­ken toi­min­nan läpi­leik­kaa­va pe­rus­luon­ne. Kes­keis­ten ar­vo­jen, ku­ten kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen, tu­li­si vä­lit­tyä kai­kes­sa toi­min­nas­sa, eikä pel­käs­tään eril­li­sen työ­ryh­män toi­min­nas­sa. Edel­lä esi­tet­ty­jä aja­tuk­sia ja­los­ta­mal­la pää­dyim­me sii­hen, että ai­em­man kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ryh­män ke­hit­tä­mis­suun­ni­tel­man, tu­li­si olla koko kou­lun ke­hit­tä­mis­suun­ni­tel­ma.  Kun ar­vi­om­me kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ar­vo­ja hei­jas­te­le­van ke­hit­tä­mis­suun­ni­tel­man ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta, eli sitä kuin­ka laa­du­kas­ta oppi­lai­tok­sem­me toi­min­ta on, voim­me hyö­dyn­tää yh­te­nä ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­na ul­kois­ta au­di­toin­tia ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ser­ti­fi­kaa­tin kri­tee­ris­tö­jen to­teu­tu­mis­ta.  Näin ol­len ser­ti­fi­kaa­til­la vah­vis­tet­tu laa­du­kas kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ on myös to­dis­te ja tun­nus­tus laa­duk­kaas­ta lu­ki­o­työs­ken­te­lys­tä. Laa­tu­jär­jes­tel­mä ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työs­ken­te­ly ni­vou­tu­vat yh­teen sau­mat­to­mas­ti.

2.2.vaihe ->  Kestävän kehityksen työ näkyväksi ja houkuttelevaksi

Kun ai­em­pi kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ­ryh­män ke­hit­tä­mis­suun­ni­tel­ma- ja toi­min­nan laa­dun­val­von­ta­työ siir­tyy ke­hit­tä­mis­ryh­män teh­tä­väk­si ja sitä kaut­ta koko kou­lu­yh­tei­sön har­teil­le, va­pau­tuu re­surs­sia kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen arki­päi­vän työs­ken­te­lyl­le. Työ­ryh­mäl­lä säi­lyy edel­leen oma roo­lin­sa kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen toi­min­nan edun­val­vo­ja­na ja laa­dun­tark­kai­li­ja­na, mut­ta se ei enää vie kaik­kea työ­ryh­mäl­le suun­nat­tua re­surs­sia. Eni­ten kes­kus­te­luis­sa on­kin kai­vat­tu juu­ri mah­dol­li­suut­ta to­teut­taa, kou­lun ar­keen so­pi­via ih­mi­sen ko­koi­sia tem­pauk­sia ja pro­jek­te­ja yh­des­sä opis­ke­li­joi­den kans­sa. Opis­ke­li­joi­ta osal­lis­ta­va toi­min­ta on yleen­sä sitä, mis­sä toi­min­ta tu­lee par­hai­ten nä­ky­väk­si myös yh­tei­sön si­säl­lä

Tavoite/lopputilanne:

Lu­ki­on opis­ke­li­ja tun­nis­taa kou­lun pe­rus­ar­vot ja kas­vaa lu­kio-opin­to­jen­sa ai­ka­na koh­ti kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tee­mo­ja tie­dos­ta­vaa ja omaa toi­min­taa ref­lek­toi­vaa kan­sa­lais­ta. Kuu­sa­mon lu­ki­on kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ ja asi­an­tun­ti­juus tun­ne­taan ja tun­nis­te­taan paik­ka­kun­nal­la. Kuu­sa­mon lu­kio osal­lis­tuu ak­tii­vi­ses­ti kes­tä­vyys ky­sy­myk­sien kans­sa työs­ken­te­le­viin ver­kos­toi­hin niin omal­la paik­ka­kun­nal­la, kuin myös val­ta­kun­nal­li­sis­sa ver­tais­ver­kos­tois­sa.

Kuu­sa­mon lu­ki­os­sa kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ on koko kou­lun asia. Kuva: Riik­ka Hil­tu­nen.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024