5.4. Kotkan lyseo: opiskelijalähtöinen toimintakulttuuri

Jenni Salmi, lehtori ja ympäristökasvattaja

Kot­kan ly­se­os­sa kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen työ on mo­nien vai­hei­den kaut­ta va­kiin­tu­nut osak­si toi­min­ta­kult­tuu­ria. Osaa­mis­tam­me ovat opis­ke­li­ja­läh­töi­sen ym­pä­ris­tö­raa­din oh­jaa­mi­nen ja vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sien tar­jo­a­mi­nen nuo­ril­le. Toi­min­tam­me on ol­lut ser­ti­fi­oi­tua jo kym­me­nen vuo­den ajan, vii­mei­sim­pä­nä Vih­reä lip­pu -oh­jel­man kaut­ta.

“Raa­ti tar­jo­aa lois­ta­van mah­dol­li­suu­den pääs­tä vai­kut­ta­maan kou­lun asi­oi­hin” Kot­kan ly­se­on opis­ke­li­ja.

Mikä on Raati?

Raa­ti muo­dos­tuu eri vuo­si­ta­so­jen opis­ke­li­jois­ta. Raa­ti ko­ko­aa opis­ke­li­joi­ta opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­ses­ta, tu­to­reis­ta, lii­kun­ta­tu­to­reis­ta, UNES­CO-kil­ta­lai­sis­ta, eko­a­gen­teis­ta ja ym­pä­ris­tö­o­pin­to­jen opis­ke­li­jois­ta. Raa­tiin ovat kaik­ki lys­ka­lai­set ter­ve­tul­lei­ta. Ko­kouk­set ovat avoi­mia ja nii­hin saa osal­lis­tua myös pel­käs­tä mie­len­kiin­nos­ta. Täl­lä het­kel­lä ak­tii­vi­sia raa­ti­lai­sia on noin 25–30 ja opis­ke­li­joi­ta oh­jaa­via opet­ta­jia usei­ta. Raa­din ko­koon­pano vaih­te­lee opis­ke­li­joi­den kiin­nos­tuk­sen ja heil­lä käy­tet­tä­vis­sä ole­van ajan mu­kaan.

Raa­dis­sa toi­mi­mi­nen on nuo­ril­le va­paa­eh­tois­ta ja he viih­ty­vät usein Raa­dis­sa koko lu­kio-opin­to­jen­sa ajan. Raa­dis­sa nuo­ret pää­se­vät vai­kut­ta­maan ar­ki­siin asi­oi­hin, mut­ta myös nä­ke­mään kou­lu­yh­tei­sös­sä ta­pah­tu­vat muu­tok­set opis­ke­lu­vuo­sien­sa ai­ka­na. Li­säk­si hei­dän oma ke­hi­tys­pol­kun­sa on ihail­ta­vaa. Raa­dis­ta on pon­nis­tet­tu Nuo­ri­so­val­tuus­ton pu­heen­joh­ta­jak­si sekä edus­ta­jak­si kun­nan­val­tuus­toon ja -hal­li­tuk­seen. Ta­voit­teem­me on, että nuo­ris­ta kas­vaa kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ha­vait­si­joi­ta, ke­hit­tä­jiä ja ym­pä­ris­tö­tie­toi­suu­den le­vit­tä­jiä.

Kot­kan ly­se­on ym­pä­ris­tö­opin­nois­ta. Kuva: Jen­ni Sal­mi

Raadissa harjoitellaan monipuolisesti vaikuttamistaitoja 

Raa­dis­sa toi­min­ta pe­rus­tuu va­paa­eh­toi­suu­teen ja oma-aloit­tei­suu­teen. Toi­min­ta­kau­den alus­sa va­li­taan hen­ki­löt, jot­ka si­tou­tu­vat vuo­den ajak­si yh­teys­hen­ki­löik­si, vies­ti­jöik­si ja kir­jeen­vaih­ta­jik­si. Muut opis­ke­li­jat saa­vat jat­kaa ri­vi­raa­ti­lai­si­na. Li­säk­si raa­ti­lais­ten jou­kos­ta va­li­taan opis­ke­li­ja­e­dus­ta­jat Ly­se­on joh­to­tii­miin ja opis­ke­li­ja­huol­to­ryh­mä Luot­siin. Huo­mi­oi­ta­vaa on, että Raa­dis­sa ei ole py­sy­vää pu­heen­joh­ta­jaa ja sih­tee­riä, vaan jo­kai­sen ko­kouk­sen aluk­si va­lit­sem­me hen­ki­löt näi­hin teh­tä­viin. Näin toi­mi­mal­la tar­jo­am­me use­am­mal­la opis­ke­li­jal­le mah­dol­li­suu­den har­joi­tel­la ko­kous­tai­to­ja. Pu­heen­joh­ta­ja vie ko­kous­ta eteen­päin en­nak­koon laa­di­tun asia­lis­tan avul­la ja sih­tee­ri huo­leh­tii muis­ti­on kir­joit­ta­mi­ses­ta. Tar­vit­ta­es­sa va­li­taan ään­ten­las­ki­jat.

Yh­tei­siä ko­kouk­sia on vuo­den ai­ka­na kah­dek­san, mut­ta muu­ta teh­tä­vää löy­tyy lä­hes vii­koit­tain. Opis­ke­li­jat vas­taa­vat mm. pa­lau­tet­ta­vien pan­til­lis­ten juo­ma­tölk­kien pa­lau­tuk­ses­ta lähi­mar­ket­tiin, eri­lais­ten tee­ma­päi­vien ja -viik­ko­jen jär­jes­te­lyis­tä ja Vih­reä lip­pu -työm­me ra­por­toin­nis­ta. Työs­ken­te­ly Raa­din teh­tä­vis­sä kir­ja­taan ylös ja lu­kio-opin­to­jen­sa päät­teek­si opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus saa­da 2 op suo­ri­tus va­lin­nai­ses­ta YMP3 Ym­pä­ris­tö­raa­ti -opin­to­jak­sos­ta. Opin­to­jak­so on kir­jat­tu ope­tus­suun­ni­tel­maan ja on tar­jol­la joka vuo­si. To­sin, opin­to­jak­soa ei ole si­dot­tu luku­jär­jes­tyk­seen, mis­tä syys­tä Raa­din toi­min­nal­le tu­lee löy­tää ai­kaa ope­tus­tun­tien ulko­puo­lel­ta. Tar­vit­ta­vat ko­kous­ajat olem­me löy­tä­neet pi­dem­mil­tä ruo­ka­tauoil­ta, jol­loin ko­koon­num­me luok­kaan noin 30–60 min ajak­si. Kai­kis­sa ko­koon­tu­mi­sis­sa syöm­me kou­lu­lou­naan ja li­säk­si opis­ke­li­jat saa­vat ha­lu­tes­saan keit­tää kah­via ja tee­tä.

Kot­kan ly­se­on pi­han Yh­tei­nen maa­pal­lo -katu­lii­tu­maa­laus. Kuva: Jen­ni Sal­mi.

Raadin toiminta leviää koko kouluun 

Raa­din toi­min­ta­vuo­si al­kaa vuo­si­ta­voit­teen aset­ta­mi­sel­la ja toi­min­ta­suun­ni­tel­man laa­ti­mi­sel­la. Tee­ma va­li­taan ko­kouk­ses­sa sul­je­tul­la lip­pu­ää­nes­tyk­sel­lä, jos­sa kul­la­kin läs­nä­o­li­jal­la on käy­tet­tä­vä­nään yksi ääni. Ta­voit­teet hi­o­taan yh­tei­ses­sä kes­kus­te­lus­sa ja kir­ja­taan ylös. Tee­mas­ta ja ta­voit­teis­ta tie­do­te­taan opet­ta­ja­kun­taa ja asi­oi­ta kä­si­tel­lään kun­kin vuo­si­ta­son ryh­män­oh­jaus­tun­neil­la. Lys­ka­lai­set osal­lis­te­taan kes­kus­te­le­maan Raa­din va­lit­se­mis­ta ai­heis­ta pien­ryh­mis­sä, hei­dän mie­li­pi­tei­tään ke­rä­tään luku­vuo­sit­tain ky­se­lyil­lä ja toi­si­naan raa­ti­lai­set lä­het­tä­vät vi­de­o­ter­vei­siä. Toi­min­ta­kau­den päät­ty­es­sä Raa­din teh­tä­vä­nä on kes­kus­tel­la ja ar­vi­oi­da ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta, ra­por­toi­da ja pal­ki­ta toi­mi­jat.

Konk­reet­ti­ses­ti kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen toi­min­ta ja pa­ran­nuk­set eko­ar­keen ta­pah­tu­vat siis Raa­din ko­kous­ten ulko­puo­lel­la. Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sel­la, tu­to­reil­la, lii­kun­ta­tu­to­reil­la ja UNES­CO-toi­min­nal­la on kul­la­kin omat oh­jaa­vat opet­ta­jan­sa. Li­säk­si Kot­kan ly­seo tar­jo­aa va­lin­nai­so­pin­toi­na ym­pä­ris­tö­tee­mai­sia opin­to­jak­so­ja mm. il­mas­ton­muu­tok­ses­ta ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen kou­lun ar­jes­ta. Nuo­ret voi­vat siis va­li­ta usei­ta eri­lai­sia ta­po­ja osal­lis­tua.

Ta­voit­teem­me on, että Raa­ti mu­kau­tuu toi­mi­maan eri­lai­sis­sa teh­tä­vis­sä. Raa­dil­la on oma ni­met­ty oh­jaa­va opet­ta­ja, joka on raa­ti­lais­ten apu­na ja tu­ke­na. Oh­jaa­jal­ta vaa­di­taan tark­kaa ha­vain­noin­ti­ky­kyä nuor­ten po­ten­ti­aa­lis­ta sekä kan­nus­ta­vaa ja in­nos­ta­vaa asen­net­ta koh­da­ta opis­ke­li­joi­ta. Hän oh­jaa raa­ti­lai­sia eteen­päin ja yh­dis­tää Raa­din oppi­lai­tok­sen muu­hun toi­min­taan. Oh­jaa­jan tu­lee yllä­pi­tää kes­kus­te­lua työ­yh­tei­sön mui­hin ai­kui­siin ja oh­ja­ta myös hei­tä Raa­din pa­riin. Yh­des­sä olem­me jär­jes­tä­neet isom­pia tee­ma­viik­ko­ja ja -päi­viä, ku­ten ke­väi­sen Ar­to­fest-ta­pa­tu­man ja syk­syi­sen Itä­meri­päi­vän.

Toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tos 10 vuo­den ai­ka­na: 

Tu­le­vai­suu­des­sa py­rim­me löy­tä­mään luon­te­vat rat­kai­sut yh­teis­työ­hön huol­ta­jien ja va­paa-ajan­toi­mi­joi­den kans­sa.

Green­Comp: 4.4. Kes­tä­vyys­toi­min­ta

Kot­kan ly­se­on abi­tu­rient­te­ja 2024: Vih­reä lip­pu. Kuva: Mar­jut Siro

Raa­ti on Lys­kan sy­dän <3

Jen­ni Sal­mi, leh­to­ri ja ym­pä­ris­tö­kas­vat­ta­ja, Kot­kan ly­seo
Puh:
040 120 8215
jen­ni.sal­mi@kot­ka.fi
Ins­tag­ra­mis­sa @Jii­Sal­mi #ymp­pi­o­pe 

Kot­kan ly­se­on eko­a­gent­tien jou­lu­puu. Kuva: Jen­ni Sal­mi.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024