Ilmastonmuutoksen torjumiseksi Muhoksen, Limingan ja Kempeleen lukioissa päädyttiin tekemään erikseen ja yhdessä hanketyötä. Syksyllä 2022 kolmen lukion opettajat kokoontuivat yhteistyöpäivään, jossa mm. heräteltiin opettajia ilmastonmuutoshuoleen ja vastuuseen opetustyössä. Myöhemmin laatu- ja saavutettavuus ohjelman kautta jokainen koulu sai valtion erityisavustusta, josta osa kohdennettiin koulun kestävyysremonttiin. Kaikissa kolmessa koulussa aloitti kaksi ilmastotutoropettajaa, jotka yhdessä kokoontuen ja verkostoituen ideoivat omien koulujensa hankkeen toteutuksen, tai oikeastaan lähtötilanteen – opiskelijat olivat keskeiset asiantuntijat.
Remonttireiskat koulua korjaamaan
Muhoksen lukiossa haettiin elokuussa 2023 opiskelijoista kestävän kehityksen remonttireiskoja. Mukaan lähti 11 innokasta opiskelijaa. Materiaalina käytetään Koulun korjausopas -käsikirjaa. Remontin toteutuksen painopisteet päätettiin yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Työskentely tapahtuu kolmen 8 viikkoa kestävän jakson aikana, ei perinteisillä oppitunneilla. Remonttiryhmä kokoontuu pari kertaa joka jaksossa. Työskentelyyn saa ohjausta tapaamisten välillä. Koko projektin lopuksi opiskelijat saavat työskentelystä 2 opintopistettä.
Muhoksen lukiossa opiskelijat jakaantuvat kolmeen ryhmään ja eri teemojen sisällä jokainen ryhmä saa oman painotusalueensa.
- Ruoka-teema. Kerätään ja jaetaan tietoa ruokalan ruokahävikistä puntarin avulla, suunnitellaan ja toteutetaan kouluruokakysely lukiolaisille ja yläkoululaisille. Hankitaan tietoa planetaarisesta ruokavaliosta ja peilataan sitä koulun ruokalistaan. Selvitetään, miten kasvisruoan saisi nostettua erityisruokavalion roolista kaikkien ruokailijoiden ruokavaihtoehdoksi. Selvitetään koulun ylijäämäruoan käsittelyä, ja pohditaan mahdollisia parannuksia. Seurataan ruokahävikin määrää ja mietitään keinoja hävikin vähentämiseksi. Kootaan kaikesta edellisestä esitys remontti-ideoineen. Esitellään tulokset kunnan ateriapalvelupäällikölle. Yhdessä mietitään toteutettavat kehittämisratkaisut.
- Jätteiden lajittelu -teema. Käydään läpi koulun jäte- ja kierrätysastiat, pohditaan niiden paikat, koot ja riittävyys sekä analysoidaan voisiko jätteiden lajittelua parantaa jonkin jätelajin osalta. Mietitään myös, mitä koulullamme tehdään hyvin jätteiden lajittelun suhteen. Kokonaisuudesta kootaan tuotos. Rehtorille tai kunnan tekniselle puolelle esitetään korjaus- tai täydennysehdotukset. Asenteitakin on hyvä pohtia, kuinka opiskelijat ja opettajat lajittelevat.
- Kierrätys ja kestävät hankinnat -teema. Perehdytään pikamuodin ja kestävän laadun eroihin. Tarkkaillaan koulun hankintoja, ovatko ne kestäviä, turvallisia ja ekologisia, onko käytetty lähituotteita. Mahdollisesti valmistellaan koulun kierrätyspäivä.
- Energia-teema. Perehdytään kouluun ja opiskelijoiden liikkumiseen liittyen energia-asioihin. Jälleen ryhmä tuottaa esityksen ja se käydään koko remonttiryhmässä läpi.
Yhteistyötä ja vierailuja
Keväällä ryhmä matkustaa tutustumaan Ruskon jätekeskukseen ja sen toimintaan sekä johonkin muuhun teemaan sopivaan kohteeseen – esimerkiksi vedenpuhdistuslaitokseen ja/tai kestävän kehityksen ravintolatoimintaan. Keväällä toteutetaan koko koulun innovaatiopäivä, jossa ryhmät esittelevät vastuualueensa ja remonttioppaan asioita ideoi koko kouluyhteisö. Tarkoituksena on myös, että kolmen koulun remonttiryhmien opiskelijat tapaavat ja vaihtavat ajatuksia.
Kestävyys luonteva osa arkea
Kestävyysajattelu on jo ennestään ollut laajasti mukana Muhoksen lukion koko toimintakulttuurissa ja ympäristöasiat ovat siivu siitä. Ratkaisevaa on, että pienetkin kestävät valinnat tehdään näkyväksi ja sanoitetaan ne. Perustellaan ääneen teot ja toimintamallit kestävyyden näkökulmalla. Näin kestävyysajattelusta tulee luonteva osa arkea. Myös se on tärkeää, että johdonmukaisesti toimitaan ympäristöä kunnioittaen, eikä rajata kestävyysajattelua vain tiettyihin, irrallisiin tekoihin.
GreenComp -osaamisalueista vahvana toteutuu “Kestävyystoiminta”.
Toiminta tuo toivoa ja luottamusta – omilla teoilla ja valinnoilla on merkitystä ilmastoasioissa!
Prosessin kuvaus:
- Lähtötilanne: Kierrätys toimi, mutta kehittämiseen ja toteutukseen haluttiin aktiivisesti opiskelijat mukaan. Toiminta tuo nuorille luottamusta, tulevaisuuteen voi vaikuttaa.
- 1. vaihe: Valitaan kaksi vastuuopettajaa, jotka perehtyvät Koulun korjausoppaaseen (https://koulunkorjausopas.fi). Vastuuopettajat esittelevät tiimi-idean opiskelijoille, jotta saadaan yritteliäät ja motivoituneet opiskelijat mukaan remonttiryhmään.
- 2. vaihe: Remonttiryhmä sopii yhdessä prosessin tavoitteet ja tämän lukuvuoden teemat. Tiimit perehtyvät omiin vastuualueisiin, sen osalta koulun tilanteeseen ja tarvittaessa toteuttavat lähtötaso- ja ideointikyselyn aiheestaan koko kouluyhteisölle.
- 3. vaihe: Jaetaan tietoa ja laajennetaan näkemystä. Remonttiryhmä vierailee kohteissa, tapaa verkostoja ja toteuttaa koko koulun innovaatiopäivän.
- Prosessi jatkuu. Opiskelijoiden ideointi ja aktiivisuus on otettu hyvin myönteisesti vastaan kunnassa ja toiveita toteutettu. Remontti jatkuu.
Pohdinta 6: Case-esimerkeissä nähtiin paljon esimerkkejä ekologisen kestävyyden edistämisestä. Miten teidän lukiossanne edistetään luonnon monimuotoisuuden suojelua ja luontosuhteen vahvistamista? Entäpä luonnonvarojen kestävää käyttöä ja kiertotalouden periaatteita? Kuinka ilmasto-osaaminen kertyy lukionne opetuksessa ja muussa toiminnassa?
“Kestävä kehitys on tulevaisuuden rauhanpolitiikkaa”.
“Kestävä kehitys ei ole vain haitan vähentämistä. Kyse on enemmän hyvän tekemisestä.”
“Meidän on tärkeä olla ajan tasalla siitä mitä maapallollamme tapahtuu ja osata nopeasti tarvittaessa muokata toimintatapojamme kestävämmiksi.”
“Painavatko varakkuus ja yhteiskunnan viihtyvyys vaakalaudalla enemmän kuin planeettamme hyvinvointi?”
Hankkeessa mukana olevien nuorten ajatuksia