5.12.Lukioiden kestävyysremontti, kohti ilmastoystävällistä lukiota, Muhoksen lukio

Minna Kemppainen, Anna-Kaisa Karppinen ja Kaisa Jaako, Muhoksen lukio

“Kes­tä­vä ke­hi­tys on tu­le­vai­suu­den rau­han­po­li­tiik­kaa”.

“Kes­tä­vä ke­hi­tys ei ole vain hai­tan vä­hen­tä­mis­tä. Kyse on enem­män hy­vän te­ke­mi­ses­tä.”

“Mei­dän on tär­keä olla ajan ta­sal­la sii­tä mitä maa­pal­lol­lam­me ta­pah­tuu ja osa­ta no­pe­as­ti tar­vit­ta­es­sa muo­ka­ta toi­min­ta­ta­po­jam­me kes­tä­väm­mik­si.”

“Pai­na­vat­ko va­rak­kuus ja yh­teis­kun­nan viih­ty­vyys vaa­ka­lau­dal­la enem­män kuin pla­neet­tam­me hy­vin­voin­ti?”

Hank­kees­sa mu­ka­na ole­vien nuor­ten aja­tuk­sia

Il­mas­ton­muu­tok­sen tor­ju­mi­sek­si Mu­hok­sen, Li­min­gan ja Kem­pe­leen lu­ki­ois­sa pää­dyt­tiin te­ke­mään erik­seen ja yh­des­sä han­ke­työ­tä. Syk­syl­lä 2022 kol­men lu­ki­on opet­ta­jat ko­koon­tui­vat yh­teis­työ­päi­vään, jos­sa mm. he­rä­tel­tiin opet­ta­jia il­mas­ton­muu­tos­huo­leen ja vas­tuu­seen ope­tus­työs­sä. Myö­hem­min laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus oh­jel­man kaut­ta jo­kai­nen kou­lu sai val­ti­on eri­tyis­a­vus­tus­ta, jos­ta osa koh­den­net­tiin kou­lun kes­tä­vyys­re­mont­tiin. Kai­kis­sa kol­mes­sa kou­lus­sa aloit­ti kak­si il­mas­to­tu­tor­o­pet­ta­jaa, jot­ka yh­des­sä ko­koon­tu­en ja ver­kos­toi­tu­en ide­oi­vat omien kou­lu­jen­sa hank­keen to­teu­tuk­sen, tai oi­ke­as­taan läh­tö­ti­lan­teen – opis­ke­li­jat oli­vat kes­kei­set asi­an­tun­ti­jat.

Kai­ken ei tar­vit­se olla uu­des­sa kou­lus­sa uut­ta ja eten­kään las­tu­le­vyä. Kirp­pa­ri­löy­tö, jol­la on jo elä­män­ta­ri­naa ta­ka­na! Pirt­ti­ka­lus­to on yh­tei­söl­li­nen, jy­ke­vä ja ti­la­va. De­sign lam­put pääl­lä. Puu­ka­lus­te kes­tää, luo läm­pöä ja kas­vat­taa.

”Onni on oma muki”. Opis­ke­li­ja­kun­nan kah­vi­os­sa ei ole ker­ta­käyt­tö­kup­pe­ja. Ku­vat: Min­na Kemp­pai­nen.

Remonttireiskat koulua korjaamaan

Mu­hok­sen lu­ki­os­sa ha­et­tiin elo­kuus­sa 2023 opis­ke­li­jois­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen re­mont­ti­reis­ko­ja. Mu­kaan läh­ti 11 in­no­kas­ta opis­ke­li­jaa. Ma­te­ri­aa­li­na käy­te­tään Kou­lun kor­jaus­opas -käsi­kir­jaa. Re­mon­tin to­teu­tuk­sen pai­no­pis­teet pää­tet­tiin yh­des­sä opis­ke­li­joi­den kans­sa.

Työs­ken­te­ly ta­pah­tuu kol­men 8 viik­koa kes­tä­vän jak­son ai­ka­na, ei pe­rin­tei­sil­lä oppi­tun­neil­la. Re­mont­ti­ryh­mä ko­koon­tuu pari ker­taa joka jak­sos­sa. Työs­ken­te­lyyn saa oh­jaus­ta ta­paa­mis­ten vä­lil­lä. Koko pro­jek­tin lo­puk­si opis­ke­li­jat saa­vat työs­ken­te­lys­tä 2 opin­to­pis­tet­tä.

Mu­hok­sen lu­ki­os­sa opis­ke­li­jat ja­kaan­tu­vat kol­meen ryh­mään ja eri tee­mo­jen si­säl­lä jo­kai­nen ryh­mä saa oman pai­no­tus­a­lu­een­sa.

  1. Ruo­ka-tee­ma. Ke­rä­tään ja ja­e­taan tie­toa ruo­ka­lan ruo­ka­hä­vi­kis­tä pun­ta­rin avul­la, suun­ni­tel­laan ja to­teu­te­taan kou­lu­ruo­ka­ky­se­ly lu­ki­o­lai­sil­le ja ylä­kou­lu­lai­sil­le. Han­ki­taan tie­toa pla­ne­taa­ri­ses­ta ruo­ka­va­li­os­ta ja pei­la­taan sitä kou­lun ruo­ka­lis­taan. Sel­vi­te­tään, mi­ten kas­vis­ruo­an sai­si nos­tet­tua eri­tyis­ruo­ka­va­li­on roo­lis­ta kaik­kien ruo­kai­li­joi­den ruo­ka­vaih­to­eh­dok­si. Sel­vi­te­tään kou­lun yli­jää­mä­ruo­an kä­sit­te­lyä, ja poh­di­taan mah­dol­li­sia pa­ran­nuk­sia. Seu­ra­taan ruo­ka­hä­vi­kin mää­rää ja mie­ti­tään kei­no­ja hä­vi­kin vä­hen­tä­mi­sek­si. Koo­taan kai­kes­ta edel­li­ses­tä esi­tys re­mont­ti-ide­oi­neen. Esi­tel­lään tu­lok­set kun­nan ate­ri­a­pal­ve­lu­pääl­li­köl­le. Yh­des­sä mie­ti­tään to­teu­tet­ta­vat ke­hit­tä­mis­rat­kai­sut.

 

  1. Jät­tei­den la­jit­te­lu -tee­ma. Käy­dään läpi kou­lun jäte- ja kier­rä­tys­as­ti­at, poh­di­taan nii­den pai­kat, koot ja riit­tä­vyys sekä ana­ly­soi­daan voi­si­ko jät­tei­den la­jit­te­lua pa­ran­taa jon­kin jäte­la­jin osal­ta. Mie­ti­tään myös, mitä kou­lul­lam­me teh­dään hy­vin jät­tei­den la­jit­te­lun suh­teen. Ko­ko­nai­suu­des­ta koo­taan tuo­tos. Reh­to­ril­le tai kun­nan tek­ni­sel­le puo­lel­le esi­te­tään kor­jaus- tai täy­den­nys­eh­do­tuk­set. Asen­tei­ta­kin on hyvä poh­tia, kuin­ka opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat la­jit­te­le­vat.

 

  1. Kier­rä­tys ja kes­tä­vät han­kin­nat -tee­ma. Pe­reh­dy­tään pika­muo­din ja kes­tä­vän laa­dun eroi­hin. Tark­kail­laan kou­lun han­kin­to­ja, ovat­ko ne kes­tä­viä, tur­val­li­sia ja eko­lo­gi­sia, onko käy­tet­ty lähi­tuot­tei­ta. Mah­dol­li­ses­ti val­mis­tel­laan kou­lun kier­rä­tys­päi­vä.

La­vois­ta teh­ty rahi. Ku­vat: Min­na Kemp­pai­nen.

Kan­net väri­pa­le­teik­si – jäte tai­puu käyt­tö­e­si­neek­si. Ku­vat: Min­na Kemp­pai­nen.

  1. Ener­gia-tee­ma. Pe­reh­dy­tään kou­luun ja opis­ke­li­joi­den liik­ku­mi­seen liit­ty­en ener­gia-asi­oi­hin. Jäl­leen ryh­mä tuot­taa esi­tyk­sen ja se käy­dään koko re­mont­ti­ryh­mäs­sä  läpi.
Yhteistyötä ja vierailuja

Ke­vääl­lä ryh­mä mat­kus­taa tu­tus­tu­maan Rus­kon jäte­kes­kuk­seen ja sen toi­min­taan sekä jo­hon­kin muu­hun tee­maan so­pi­vaan koh­tee­seen – esi­mer­kik­si ve­den­puh­dis­tus­lai­tok­seen ja/tai kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ra­vin­to­la­toi­min­taan. Ke­vääl­lä to­teu­te­taan koko kou­lun in­no­vaa­ti­o­päi­vä, jos­sa ryh­mät esit­te­le­vät vas­tuu­a­lu­een­sa ja re­mont­ti­op­paan asi­oi­ta ide­oi koko kou­lu­yh­tei­sö. Tar­koi­tuk­se­na on myös, että kol­men kou­lun re­mont­ti­ryh­mien opis­ke­li­jat ta­paa­vat ja vaih­ta­vat aja­tuk­sia.

Kestävyys luonteva osa arkea

Kes­tä­vyys­a­jat­te­lu on jo en­nes­tään ol­lut laa­jas­ti mu­ka­na Mu­hok­sen lu­ki­on koko toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa ja ym­pä­ris­tö­a­si­at ovat sii­vu sii­tä. Rat­kai­se­vaa on, että pie­net­kin kes­tä­vät va­lin­nat teh­dään nä­ky­väk­si ja sa­noi­te­taan ne. Pe­rus­tel­laan ää­neen teot ja toi­min­ta­mal­lit kes­tä­vyy­den näkö­kul­mal­la. Näin kes­tä­vyys­a­jat­te­lus­ta tu­lee luon­te­va osa ar­kea. Myös se on tär­ke­ää, että joh­don­mu­kai­ses­ti toi­mi­taan ym­pä­ris­töä kun­ni­oit­ta­en, eikä ra­ja­ta kes­tä­vyys­a­jat­te­lua vain tiet­tyi­hin, ir­ral­li­siin te­koi­hin.

Green­Comp -osaa­mis­a­lu­eis­ta vah­va­na to­teu­tuu “Kes­tä­vyys­toi­min­ta”.

Toiminta tuo toivoa ja luottamusta – omilla teoilla ja valinnoilla on merkitystä ilmastoasioissa!

 Pro­ses­sin ku­vaus:

Ken­gät­tä puh­taam­paa –> ken­gä­tön kou­lu sääs­tää mo­nel­la ta­val­la ja huo­ne­ilma on puh­taam­paa. Sääs­tyy siis­ti­jöi­den työ­ai­kaa, pesu­ke­mi­kaa­lien käyt­tö pie­nem­pää ja kou­lun pin­nat ku­lu­vat hi­taam­min. Kuva: Min­na Kemp­pai­nen.

Poh­din­ta 6: Case-esi­mer­keis­sä näh­tiin pal­jon esi­merk­ke­jä eko­lo­gi­sen kes­tä­vyy­den edis­tä­mi­ses­tä. Mi­ten tei­dän lu­ki­os­san­ne edis­te­tään luon­non moni­muo­toi­suu­den suo­je­lua ja luon­to­suh­teen vah­vis­ta­mis­ta? En­tä­pä luon­non­va­ro­jen kes­tä­vää käyt­töä ja kier­to­ta­lou­den peri­aat­tei­ta? Kuin­ka il­mas­to-osaa­mi­nen ker­tyy lu­ki­on­ne ope­tuk­ses­sa ja muus­sa toi­min­nas­sa?

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024