Ilmastonmuutos ja luontokato ovat viheliäisimpiä ongelmia, joiden edessä yhteiskuntamme seisoo. Lukiokoulutuksessa on tärkeää antaa opiskelijoille valmiudet ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkitys ja toimia vastuullisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan, miten ilmasto- ja ympäristöosaaminen voidaan integroida lukiokoulutukseen.
Lukiokoulutuksen tavoitteena on kasvattaa nuorista sivistyneitä ja vastuullisia yhteiskunnan jäseniä. Kun kysymme, mitä nykyajan sivistyksen pitäisi olla, emme voi ummistaa silmiämme ikäviltä tosiasioilta. Elämme nopean ilmaston lämpenemisen, luonnonvarojen hupenemisen ja lajien katoamisen aikaa.
Tarvitsemme planetaarisesti sivistyneitä ihmisiä. Arto O. Salosen mukaan planetaarinen sivistys on huolenpitoa, joka kattaa ihmisten lisäksi myös eläimet, kasvit, maaperän ja ilmakehän. Planetaarisesti sivistynyt ihminen hahmottaa oman toimintansa seuraukset ja ymmärtää, että jokainen voi vaikuttaa tämän päivän valinnoilla siihen, millaiseksi tulevaisuus rakentuu.
Ilmastonmuutos on monimutkainen ilmiö, joka vaikuttaa ympäristöömme, talouteemme ja ihmisten hyvinvointiin. Opiskelijoille on tärkeää kyetä kertomaan, miten ilmastonmuutos syntyy, millaisia seurauksia sillä on ja miten se liittyy ihmisen toimintaan. Tämä tieto auttaa heitä ymmärtämään, miksi ilmastonmuutoksen torjunta on niin tärkeää.
Ilmastoasioiden opettaminen antaa nuorille työkaluja toimia kestävän tulevaisuuden puolesta. Kun opiskelijat ymmärtävät, miten heidän päätöksensä vaikuttavat ympäristöön ja ilmastoon, heillä on edellytykset toteuttaa kestävää kehitystä tukevia valintoja ja päätöksiä. Planetaarinen sivistys luo ja ylläpitää tulevaisuuden toivoa.
Asteen verran kestävämmin
Oulun kaupungin arvot ovat rohkeus, reiluus ja vastuullisuus. Oulu oivaltaa -sivistysohjelmassa lupaamme tehdä asioita asteen verran paremmin. Edistämme älykkäästi kestävää elämäntapaa ja toimimme niin, että myös tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus tehdä valintoja.
Yksi Oulun strategisista painopisteistä on kestävä tulevaisuus. Tavoitteena on rakentaa yhdessä kestävän elämäntavan ja vastuullisuuden yhteisö, jossa korostuvat kiertotalous-, ilmasto- ja luonto-osaaminen. Tähän liittyen sivistysohjelmassa on luvattu ulottaa kestävän tulevaisuuden opinpolku varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Lukiokoulutuksen palvelulupaukseksi on kirjattu muun muassa toimiminen ilmastolukiotavoitteiden viitoittamalla tiellä.
Oulussa on sivistysohjelman hengessä toteutettu yhdessä kumppaneiden kanssa ilmastolukiokokonaisuus, jonka lopputuotoksena on julkaistu upea kestävän kehityksen ja ilmastoasioiden korjausopas. Korjausoppaassa kuvataan erilaisia vinkkejä ja malleja, joilla koulun tasolla ilmastoasioita voidaan edistää. Keskiöön nousevat ruoka, infra, liike ja asenne.
Oululaisissa lukioissa on muutaman viime vuoden aikana aloitettu vegaaniruokailu, mahdollistettu opiskelijoille ylijäämäruuan hankkiminen ja Laanilan lukion katolle on asennettu aurinkopaneelit yhteistyössä kaupungin tilapalvelujen kanssa. Yhteistyö on ollut palkitsevaa, mutta sinnikkyyttä ja asennemuutosta se on vaatinut kaikilta osapuolilta.
Oulun lukioissa on meneillään myös opetushallituksen tukema laatuhanke, jossa keskeistä on koulujen toimintakulttuurin kehittäminen lukio-opettajien yhteistyönä. Hankkeen myötä on perustettu opettajatuutoreiden vetämiä teemaryhmiä, joista yksi on Kestävä kehitys ja ympäristöosaaminen. Ryhmä suunnittelee ja koordinoi keinoja ilmasto-osaamisen kohentamiseksi opiskelijoiden ja henkilökunnan keskuudessa. Ideoita testataan lukioissa ja uusia hyviä käytänteitä jaetaan koko kaupungin lukioiden opettajien kesken esimerkiksi kaksi kertaa lukuvuodessa järjestettävillä OuLukiopäivillä.
Ilmastoasiat koskettavat lukioiden opiskelijoita monella tapaa. Heillä on ollut tahtoa ja sinnikkyyttä vaikuttaa omaan kouluympäristöönsä. Käytännön ratkaisuja esimerkiksi ruokailujärjestelyjen suhteen on käsitelty myös lukioiden opiskelijakuntien hallituksissa. Erityisen hyvän vastaanoton on saanut mahdollisuus hävikkiruuan hankintaan koulun omasta keittiöstä.
”On ollut innostavaa suunnitella ilmastolukiotoimintaa”
Laanilan lukion opiskelija Alina Rahkonen kirjoittaa: ”On ollut innostavaa suunnitella ilmastolukiotoimintaa yhdessä samanhenkisten opiskelijoiden ja eri aineiden opettajien kanssa. Olen iloinen, että koulussamme on tartuttu kestävän tulevaisuuden edistämiseen. Toivon, että ilmastoasiat näkyisivät tulevina vuosina vielä enemmän lukiomme arjessa, jotta ympäristöosaaminen ja kaikkien tietoisuus kestävästä kehityksestä lisääntyisivät.”
Koulutuksen rooli ilmastoasioissa on merkittävä. Se ei ainoastaan tarjoa tietoa, vaan myös kannustaa nuoria toimimaan aktiivisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Koulutus luo pohjan vastuulliselle toiminnalle ja kouluyhteisöt voivat parhaimmillaan toimia tienraivaajina suhteessa muihin toimijoihin.
Jokaisen teoilla on merkitystä, yhdessä niistä muodostuu suuri vaikutus. Jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden säilymiseen ja planeettamme elinkelpoisuuden turvaamiseen. Me yhdessä päätämme, millainen ja miten sivistynyt on tulevaisuuden maailma.
Lukioiden kestävyystiekartastoReittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä28.3.2024