3.2. Lukiokoulutus kestävän tulevaisuuden rakentajana: tietoa, taitoa, vastuullisuutta ja kokeiluja

Pekka Fredriksson ja Timo Kärkkäinen, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

Pek­ka Fred­riks­son, lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ja va­paan si­vis­tys­työn joh­ta­ja, Oulu

Reh­to­ri Timo Kärk­käi­nen, Laa­ni­lan lu­kio

Il­mas­ton­muu­tos ja luon­to­kato ovat vi­he­li­äi­sim­piä on­gel­mia, joi­den edes­sä yh­teis­kun­tam­me sei­soo. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa on tär­ke­ää an­taa opis­ke­li­joil­le val­miu­det ym­mär­tää luon­non moni­muo­toi­suu­den mer­ki­tys ja toi­mia vas­tuul­li­ses­ti il­mas­ton­muu­tok­sen hil­lit­se­mi­sek­si. Täs­sä kir­joi­tuk­ses­sa tar­kas­tel­laan, mi­ten il­mas­to- ja ym­pä­ris­tö­o­saa­mi­nen voi­daan in­teg­roi­da lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen.

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ta­voit­tee­na on kas­vat­taa nuo­ris­ta si­vis­ty­nei­tä ja vas­tuul­li­sia yh­teis­kun­nan jä­se­niä. Kun ky­sym­me, mitä nyky­ajan si­vis­tyk­sen pi­täi­si olla, emme voi um­mis­taa sil­mi­äm­me ikä­vil­tä tosi­a­si­oil­ta. Eläm­me no­pe­an il­mas­ton läm­pe­ne­mi­sen, luon­non­va­ro­jen hu­pe­ne­mi­sen ja la­jien ka­to­a­mi­sen ai­kaa.

Tar­vit­sem­me pla­ne­taa­ri­ses­ti si­vis­ty­nei­tä ih­mi­siä. Arto O. Sa­lo­sen mu­kaan pla­ne­taa­ri­nen si­vis­tys on huo­len­pi­toa, joka kat­taa ih­mis­ten li­säk­si myös eläi­met, kas­vit, maa­pe­rän ja ilma­ke­hän. Pla­ne­taa­ri­ses­ti si­vis­ty­nyt ih­mi­nen hah­mot­taa oman toi­min­tan­sa seu­rauk­set ja ym­mär­tää, että jo­kai­nen voi vai­kut­taa tä­män päi­vän va­lin­noil­la sii­hen, mil­lai­sek­si tu­le­vai­suus ra­ken­tuu.

Il­mas­ton­muu­tos on moni­mut­kai­nen il­miö, joka vai­kut­taa ym­pä­ris­tööm­me, ta­lou­teem­me ja ih­mis­ten hy­vin­voin­tiin. Opis­ke­li­joil­le on tär­ke­ää ky­e­tä ker­to­maan, mi­ten il­mas­ton­muu­tos syn­tyy, mil­lai­sia seu­rauk­sia sil­lä on ja mi­ten se liit­tyy ih­mi­sen toi­min­taan. Tämä tie­to aut­taa hei­tä ym­mär­tä­mään, mik­si il­mas­ton­muu­tok­sen tor­jun­ta on niin tär­ke­ää.

Il­mas­to­a­si­oi­den opet­ta­mi­nen an­taa nuo­ril­le työ­ka­lu­ja toi­mia kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den puo­les­ta. Kun opis­ke­li­jat ym­mär­tä­vät, mi­ten hei­dän pää­tök­sen­sä vai­kut­ta­vat ym­pä­ris­töön ja il­mas­toon, heil­lä on edel­ly­tyk­set to­teut­taa kes­tä­vää ke­hi­tys­tä tu­ke­via va­lin­to­ja ja pää­tök­siä. Pla­ne­taa­ri­nen si­vis­tys luo ja yllä­pi­tää tu­le­vai­suu­den toi­voa.

Laa­ni­lan lu­ki­on opis­ke­li­joi­ta kes­tä­vyys­tee­mo­jen ää­rel­lä. Kuva: Har­ri Tar­vai­nen / Kou­lun kor­jaus­opas

Asteen verran kestävämmin

Ou­lun kau­pun­gin ar­vot ovat roh­keus, rei­luus ja vas­tuul­li­suus.  Oulu oi­val­taa -si­vis­tys­oh­jel­mas­sa lu­paam­me teh­dä asi­oi­ta as­teen ver­ran pa­rem­min. Edis­täm­me älyk­kääs­ti kes­tä­vää elä­män­ta­paa ja toi­mim­me niin, että myös tu­le­vil­la suku­pol­vil­la on mah­dol­li­suus teh­dä va­lin­to­ja.

Yksi Ou­lun stra­te­gi­sis­ta pai­no­pis­teis­tä on kes­tä­vä tu­le­vai­suus. Ta­voit­tee­na on ra­ken­taa yh­des­sä kes­tä­vän elä­män­ta­van ja vas­tuul­li­suu­den yh­tei­sö, jos­sa ko­ros­tu­vat kier­to­ta­lous-, il­mas­to- ja luon­to-osaa­mi­nen. Tä­hän liit­ty­en si­vis­tys­oh­jel­mas­sa on lu­vat­tu ulot­taa kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den opin­pol­ku var­hais­kas­va­tuk­ses­ta kor­ke­a­kou­lu­tuk­seen. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen pal­ve­lu­lu­pauk­sek­si on kir­jat­tu muun mu­as­sa toi­mi­mi­nen il­mas­to­lu­ki­o­ta­voit­tei­den vii­toit­ta­mal­la tiel­lä.

Ou­lus­sa on si­vis­tys­oh­jel­man hen­ges­sä to­teu­tet­tu yh­des­sä kump­pa­nei­den kans­sa il­mas­to­lu­ki­o­ko­ko­nai­suus, jon­ka lop­pu­tuo­tok­se­na on jul­kais­tu upea kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ja il­mas­to­a­si­oi­den kor­jaus­opas. Kor­jaus­op­paas­sa ku­va­taan eri­lai­sia vink­ke­jä ja mal­le­ja, joil­la kou­lun ta­sol­la il­mas­to­a­si­oi­ta voi­daan edis­tää. Kes­ki­öön nou­se­vat ruo­ka, inf­ra, lii­ke ja asen­ne.

Kou­lu­ruo­an kes­tä­vyys pu­hu­tut­taa myös Laa­ni­lan lu­ki­on opis­ke­li­joi­ta. Kuva: Har­ri Tar­vai­nen / Kou­lun kor­jaus­opas

Ou­lu­lai­sis­sa lu­ki­ois­sa on muu­ta­man vii­me vuo­den ai­ka­na aloi­tet­tu ve­gaa­ni­ruo­kai­lu, mah­dol­lis­tet­tu opis­ke­li­joil­le yli­jää­mä­ruu­an hank­ki­mi­nen ja Laa­ni­lan lu­ki­on ka­tol­le on asen­net­tu au­rin­ko­pa­nee­lit yh­teis­työs­sä kau­pun­gin tila­pal­ve­lu­jen kans­sa. Yh­teis­työ on ol­lut pal­kit­se­vaa, mut­ta sin­nik­kyyt­tä ja asen­ne­muu­tos­ta se on vaa­ti­nut kai­kil­ta osa­puo­lil­ta.

Ou­lun lu­ki­ois­sa on me­neil­lään myös ope­tus­hal­li­tuk­sen tu­ke­ma laa­tu­han­ke, jos­sa kes­keis­tä on kou­lu­jen toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­nen lu­kio-opet­ta­jien yh­teis­työ­nä. Hank­keen myö­tä on pe­rus­tet­tu opet­ta­ja­tuu­to­rei­den ve­tä­miä tee­ma­ryh­miä, jois­ta yksi on Kes­tä­vä ke­hi­tys ja ym­pä­ris­tö­o­saa­mi­nen. Ryh­mä suun­nit­te­lee ja koor­di­noi kei­no­ja il­mas­to-osaa­mi­sen ko­hen­ta­mi­sek­si opis­ke­li­joi­den ja hen­ki­lö­kun­nan kes­kuu­des­sa. Ide­oi­ta tes­ta­taan lu­ki­ois­sa ja uu­sia hy­viä käy­tän­tei­tä ja­e­taan koko kau­pun­gin lu­ki­oi­den opet­ta­jien kes­ken esi­mer­kik­si kak­si ker­taa luku­vuo­des­sa jär­jes­tet­tä­vil­lä Ou­Lu­ki­o­päi­vil­lä.

Il­mas­to­a­si­at kos­ket­ta­vat lu­ki­oi­den opis­ke­li­joi­ta mo­nel­la ta­paa. Heil­lä on ol­lut tah­toa ja sin­nik­kyyt­tä vai­kut­taa omaan kou­lu­ym­pä­ris­töön­sä. Käy­tän­nön rat­kai­su­ja esi­mer­kik­si ruo­kai­lu­jär­jes­te­ly­jen suh­teen on kä­si­tel­ty myös lu­ki­oi­den opis­ke­li­ja­kun­tien hal­li­tuk­sis­sa. Eri­tyi­sen hy­vän vas­taan­oton on saa­nut mah­dol­li­suus hä­vik­ki­ruu­an han­kin­taan kou­lun omas­ta keit­ti­ös­tä.

”On ollut innostavaa suunnitella ilmastolukiotoimintaa”

Laa­ni­lan lu­ki­on opis­ke­li­ja Ali­na Rah­ko­nen kir­joit­taa: ”On ol­lut in­nos­ta­vaa suun­ni­tel­la il­mas­to­lu­ki­o­toi­min­taa yh­des­sä sa­man­hen­kis­ten opis­ke­li­joi­den ja eri ai­nei­den opet­ta­jien kans­sa. Olen iloi­nen, että kou­lus­sam­me on tar­tut­tu kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den edis­tä­mi­seen. Toi­von, että il­mas­to­a­si­at nä­kyi­si­vät tu­le­vi­na vuo­si­na vie­lä enem­män lu­ki­om­me ar­jes­sa, jot­ta ym­pä­ris­tö­o­saa­mi­nen ja kaik­kien tie­toi­suus kes­tä­väs­tä ke­hi­tyk­ses­tä li­sään­tyi­si­vät.”  

Kou­lu­tuk­sen roo­li il­mas­to­a­si­ois­sa on mer­kit­tä­vä. Se ei ai­no­as­taan tar­joa tie­toa, vaan myös kan­nus­taa nuo­ria toi­mi­maan ak­tii­vi­ses­ti il­mas­ton­muu­tok­sen hil­lit­se­mi­sek­si. Kou­lu­tus luo poh­jan vas­tuul­li­sel­le toi­min­nal­le ja kou­lu­yh­tei­söt voi­vat par­haim­mil­laan toi­mia tien­rai­vaa­ji­na suh­tees­sa mui­hin toi­mi­joi­hin.

Jo­kai­sen te­oil­la on mer­ki­tys­tä, yh­des­sä niis­tä muo­dos­tuu suu­ri vai­ku­tus. Jo­kai­nen meis­tä voi omil­la va­lin­noil­laan vai­kut­taa luon­non moni­muo­toi­suu­den säi­ly­mi­seen ja pla­neet­tam­me elin­kel­poi­suu­den tur­vaa­mi­seen. Me yh­des­sä pää­täm­me, mil­lai­nen ja mi­ten si­vis­ty­nyt on tu­le­vai­suu­den maa­il­ma.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024