Tähän viimeiseen osioon on koottu tiivistys tiekartaston rakentamisprosessista, tietoja julkaisusta sekä kiitokset.
Tiivistys
Lukioiden valtakunnallisen kestävyystiekartaston rakentaminen alkoi talvella 2022–2023, jolloin Kestävä opinvirta -toimintamallit lukioiden ilmasto- ja kestävyyskasvatukseen -hanke aloitti. Hankkeen alku kului tiekartastoprosessin suunnittelussa palvelumuotoilun oppeja hyödyntäen ja kiinnostuneita lukioita rekrytoiden. Mukaan oli kutsuttu kaikki samassa Opetushallituksen rahoitushaussa avustuksen saaneet lukioiden kestävyyskasvatushankkeet. Varsinainen tiekartaston tekeminen alkoi aloitustapaamisella talvella 2023, jolloin selvitettiin lukioiden mahdollisuuksia ja toiveita olla mukana. Viisi työpajaa sekä ennakkokyselyt ajalla 5/2023–4/2024 sisälsivät mm. seuraavia aiheita: kartoitus olemassa olevista toimintamalleista ja ohjelmista, ratkaistavat ongelmat, tarpeet ja toiveet, tiekartaston käyttöliittymä ja visuaalinen ilme, GreenComp ja lukion opetussuunnitelma sekä yleinen kommentointi ja keskustelu.
Tietoja julkaisusta
@ Tekijät ja Opetushallitus
Toimittajat
Paula Ratava (FM) toimii kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettajana Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluissa. Taustaltaan hän on biologian, maantieteen ja kielten opettaja sekä ympäristökasvattaja ja -asiantuntija sekä tiekartastosta vastanneen Kestävä opinvirta – toimintamallit lukioiden ilmasto- ja kestävyyskasvatukseen -hankkeen projektipäällikkö.
Jussi Tomberg (FM) on kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettaja ja erityisasiantuntija Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluissa. Hän on koulutukseltaan biologian ja maantieteen opettaja sekä suorittanut laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen erikoisammattitutkinnon.
Työpajoihin osallistuneet ja case-esimerkkien kirjoittajat:
Mukana tiekartaston rakentamisessa ja kommentoinnissa on ollut mukana lukioita ympäri Suomen: Gymnasiet Grankulla samskola, Haukiputaan lukio, Helsingin Uusi yhteiskoulu, Honkajoen lukio, Iin lukio, Joroisten lukio, Jämsän lukio, Kansainvälisen liiketoiminnan lukio, Kauniaisten lukio, Kempeleen lukio, Kimpisen lukio, Kotkan lyseo, Kuusamon lukio, Laanilan lukio, Lappeenrannan lyseon lukio, Lempäälän lukio, Limingan lukio, Muhoksen lukio, Muuramen lukio, Otaniemen lukio, Oulun aikuislukio, Oulun normaalikoulun lukio, Oulun lyseon lukio, Oulun steinerkoulun lukio, Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Pieksämäen lukio, Sammon keskuslukio, Raudaskylän lukio, Ruoveden lukio, Ylöjärven lukio. Lisäksi pajoissa on ollut asiantuntijoita Opetushallituksesta, Kestoa – kestävä toinen aste -hankkeesta (Turku) ja Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluista.
Asiantuntijat:
Hanna Pohjonen (FM) työskentelee ympäristöopin, biologian ja maantieteen opetusneuvoksena Opetushallituksessa. Kestävyysosaamisen edistäminen yleissivistävässä koulutuksessa on tärkeä osa hänen työnkuvaansa.
Pekka Fredriksson on Oulun kaupungin lukiokoulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja. Hän on toiminut vuosien varrella useissa lukio-opetuksen kehittämis- ja luottamustehtävissä. Hän toimi myös tiekartastosta vastanneen hankkeen ohjausryhmässä.
Timo Kärkkäinen (TM, pastori) työskentelee oululaisen Laanilan lukion rehtorina. Laanilan lukio on yksi ilmastolukioista.
Ville Lähde on BIOS-tutkimusyksikön tutkija. Hänen taustansa on ympäristöpolitiikan ja filosofian oppiaineissa. Työssään hän korostaa tieteen popularisointia, kriittisen ajattelun taitoja ja laajaa ekososiaalista sivistystä.
Laura Arikka on Erätauko-säätiön toimitusjohtaja ja pastori. Hän on kansallisen ihmisoikeusvaltuuskunnan jäsen ja on aiemmin toiminut ihmisoikeus- ja yhteisötyön asiantuntijana.
Niina Mykrä (FT) ja Anna Lehtonen (FT) toimivat Jyväskylän yliopistolla Koulutuksen tutkimuslaitoksella tutkijatohtoreina ”Ekososiaalinen kestävyys ja koulutus” -tiimissä (linkki: https://www.jyu.fi/fi/tutkimusryhmat/ekososiaalinen-kestavyys-ja-koulutus). Heidän tutkimuksensa keskittyy kestävyyskysymyksiin kuten kestävyysosaamiseen koulutuksessa.
Sirpa Suojoki-Saarinen (FM, KM) toimii opettajana Heinolassa. Hän tutki pro gradu -työssään (linkki: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93679) kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa.
Taitto: Jukka Sormunen, lukio-opetuspäälikkö, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue
Kuvituskuvat: Markku Jurva
Kiitokset
Lämmin kiitos kaikille eri vaiheissa tiekartaston rakentamiseen osallistuneille: asiantuntija-artikkelien sekä case-esimerkkien kirjoittajille, muita osioita kirjoittaneille, kommentoijille sekä toteutuksen mahdollistaneille. Kiitos myös niille, jotka jäävät tässä mainitsematta! Kiitos rahoituksesta Opetushallitukselle sekä Oulun kaupungille.
Lukioiden kestävyystiekartastoReittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä28.3.2024