Kestävyystoiminta: yhteistyö ja yksilön aloitteellisuus
Oulun steinerkoulun lukiossa on mietitty keinoja yhteisöllisyyden rakentamiseen ja vaalimiseen – tässä kaksi, jotka ovat jo traditioiksi muovautuneet: yhteiset talkoopäivät ja syksyinen rohkeusreitti, yösuunnistus. Nämä yhteisölliset omat juttumme houkuttelevat mukaan myös entisiä lukiolaisiamme (!)
Talkoot kunniaan!
Vietämme heti lukuvuoden aluksi yhteisen talkoopäivän Hietasaaressa, missä opiskelijat ja opet kunnostavat koulun vanhaa huvilaa ja hoitavat sen ympäristöä. Nuoret työskentelevät pienissä ryhmissä, joissa on sekä uusia että vanhoja lukiolaisia. Ryhmähommat vaihtelevat sen mukaan, mitä huvila kulloinkin tarvitsee – yksinkertaisia mutta tärkeitä tehtäviä: rakennusten maalausta, ulkokalusteiden huoltoa, verhojen ompelua, ikkunoiden pesua, sisustusta, opaskylttejä, polttopuita, nikkarointia… Piha ja ympäristö huutavat haravointia, kompostin rakennusta, vieraslajien torjuntaa, hallitun hoitamattomuuden vaalintaa.
Opettajat touhuavat täysillä mukana yhdessä tekemisen iloa ja talkooperinteen arvostusta välittäen.
On hienoa, kun monet välttämättömät hommat suojellulla huvilalla tulevat näin isolla porukalla tehdyksi, mutta ennen kaikkea: opiskelijat saavat mahdollisuuden tutustua toisiinsa leppoisan touhuilun lomassa.
Yhteinen huvila kutsuu hommiin myös keväisin. “Talkoohommat eivät aina ole niin kivoja”, kommentoi eräs rehellisesti. Vaan vaikka nuorille ei heti suoraan aukenisikaan, niin mahdollistuu arvokas kokemus: kuinka voin liittyä maailmaan ja toisiin ihmisiin tekemisen kautta, osallistumalla, omin käsin, sellaisena kuin olen. Kuinka voin pikkuhiljaa oppia näkemään toiminnan paikkoja joihin tarttua ja tarttua niihin – jopa kysymättä paljonko minulle maksetaan. Tämän hoksaamisessa sellaiset ei-niin-sliipatut ympäristöt ovat aarteita, koska ne eivät ole valmiita ja valmiudellaan huuda, että pysy poissa, täällä saavat toimia vain alan ammattilaiset.
Yösuunnistus, syksyinen rohkeusreitti
Perinteinen lukiolaistemme syksyinen rohkeusreitti, yösuunnistus, tapahtuu myös huvilan ympäristössä, mutta voisi toki olla toteutettavissa monenlaisissa paikoissa. Me opet laadimme etukäteen jonkin ajankohtaisen teeman ympärille rastitehtäviä, joissa toimintaa, taidetta ja päänvaivaa. Hämärän laskeutuessa nuoret sitten suunnistavat pikkuporukoissa rasteille tehtäviä tekemään, opet ovat rastien vetäjinä ja joskus myös innokkaat alumnit. Rasteilu on muka-kilpailu, mutta eipä niitä pisteitä kukaan sitten lopuksi laske, vaan kun huvilan nuotiolle ryhmät lopuksi palaavat, on tärkeintä hyvä seura, ruoka ja tuli – sekä huipennus, jossa ryhmät tuovat verannan estradille matkan varrella suunnittelemansa esityksen. Sen voi ujoinkin porukka näytellä vaikka varjoteatterin keinoin. Ilta päättyy yhteislauluun, steinerklassikkoon Kun syksy saapuu.
Avaintekijät, haasteet, vahvuudet ja osallistaminen
Talkoot voi toteuttaa monenlaisissa erilaisissa kohteissa ja etenkin yösuunnistuksen. Molempien järkkäilyyn menee yllättävän vähän aikaa, kun yhdessä ne suunnitellaan ja toteutetaan.
Talkoohommissa on olennaista, että joku tai jotkut opet ottavat alkuun selvää valitun talkookohteen tarpeista eli mitä voi tehdä, paljonkohan nuoria per homma arviolta tarvitaan, mitä välineitä tekeminen vaatii, työturvallisuuden ja ruokailun. Kun kohde tulee tutuksi, on vuosi vuodelta helpompaa. Opet sitten yhdessä palaveroivat, mitä tehdään, miten tiedotetaan, mitä hommia kukin luotsaa ja mistä haalii etukäteen välineet. (Niiden hankintaa siis ei kannata sen yhden open luvata kaikkien puolesta tehdä – koko kollegion osallistaminen tässä ainakin on opittu.) Ja vaikka talkoille on selkeä tavoite saada sovitut hommat tehdyksi niin olennaista päivässä on joustavuus ja tilannetaju: persoonallisuuksien ja ryhmädynamiikan huomiointi sekä mukavan tunnelman vaalinta.
Yösuunnistuksen suunnittelu kollegojen kanssa on osoittautunut ennen kaikkea hauskaksi. Teeman valinta ja erilaisten hullunhilpeiden rastien keksiminen saa välillä mahan naurusta kipeäksi. Koitamme keksiä myös mukavuusrajat ylittäviä haasteita. Saatamme myös pukeutua teeman mukaan. Kuten talkoilussa myös tässä hommat jaetaan luovasti, eikä kaiken tarvitse olla niin viimeisen päälle.
Yhteisöllisyyden rakentaminen monin erilaisin tavoin on keskeistä koko lukioajan, niin nuorille kuin vähän pidemmän lukionakin saaneille koulun aikuisillekin.
Call-for-action: Talkooperinteen arvostaminen ja välittäminen
“Yösuunnistuksessa on aina hauskaa, aina löytyy uusia kavereita!” – 11. luokan nuori
“Talkoopäivä oli luokkahenkeämme yhdistävä päivä, jolloin saimme tutustua toisiimme ja tehdä talkootehtäviä toistemme parissa. Talkoopäivän lisäksi meitä yhdisti hupaisa yösuunnistus. Pidimme hauskaa ja molemmat tapahtumat olivat virkistäviä sekä luokkahenkeä yhdistäviä.” – 10. luokan nuori