5.11. Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutus

Henna Jäppinen, Mira Kankkunen, Juho Moilanen ja Riitta Salmenoja

Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tus on va­lin­nut omat pai­no­pis­teen­sä Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin stra­te­gi­as­ta. Nämä pai­no­pis­teet ovat laa­du­kas kes­tä­vyys­kas­va­tus, lu­ki­oi­den Tie­de­lin­ja, tie­de- ja kes­tä­vyys­kas­va­tuk­sen Lap­peen­ran­ta Ju­ni­or Uni­ver­si­ty (Uni­o­ri) sekä yrit­tä­jyys­kas­va­tus. Laa­du­kas­ta kes­tä­vyys­kas­va­tus­ta ke­hi­täm­me hank­kees­sa Kes­tä­vä opin­vir­ta –toi­min­ta­mal­lit lu­ki­on il­mas­to- ja kes­tä­vyys­kas­va­tuk­seen. Li­säk­si kes­tä­vyys­kas­va­tus on in­teg­roi­tu­na Uni­o­ri –ko­ko­nai­suuk­siin. Li­säk­si on py­rit­ty huo­mi­oi­maan saa­vu­tet­ta­vuus, es­teet­tö­myys sekä so­si­aa­li­nen ke­hi­tys. Mo­lem­mat lu­ki­ot ovat ju­lis­tau­tu­neet syr­jin­näs­tä va­paak­si alu­eek­si. 

 Huo­mi­oim­me kes­tä­vyys­kart­ta­työs­sä eri oppi­ai­nei­den mo­ni­nai­set näkö­kul­mat kes­tä­vyys­kas­va­tuk­sen ko­ko­nai­suu­des­sa. Tar­kas­te­lim­me eri­tyi­ses­ti eet­ti­syys- ja ym­pä­ris­tö­o­saa­mis­ta eri oppi­ai­nei­den pai­kal­li­sis­sa tar­ken­nuk­sis­sa.   

 Nos­tam­me täs­sä ar­tik­ke­lis­sa esiin te­ke­määm­me si­dos­ryh­mä­yh­teis­työ­tä. 

 Case Makea Coffee

Case Ma­kea Cof­fee (link­ki yri­tyk­sen si­vul­le)

Läh­tö­koh­ta­na on ol­lut tuo­da esil­le tuo­te, jon­ka tuo­tan­toon liit­tyy kes­tä­vyys­haas­tei­ta. Va­lit­sim­me tuot­teek­si kah­vin, jota suo­ma­lai­set ku­lut­ta­vat pal­jon ja jon­ka käy­tös­sä ku­lut­ta­jan va­lin­noil­la ja te­oil­la on mer­ki­tys­tä. Opis­ke­li­joil­le ra­ken­ne­taan ko­ko­nai­suus, jon­ka kaut­ta tuo­daan esil­le pai­kal­li­sen toi­mi­jan kes­tä­vyys­va­lin­nat sekä kah­vi­pa­pu­jen han­kin­nas­sa (han­kin­ta­ket­jun läpi­nä­ky­vyys) kuin yri­tys­toi­min­nas­sa (vai­kut­ta­mi­nen tuot­ta­ja­maas­sa). 

Kuva­kaap­paus Visa Tuo­vi­sen vi­de­o­haas­tat­te­lus­ta. Kuva: Juho Moi­la­nen.

Tuote:  

Kah­vi, jota ku­lu­te­taan pal­jon ja jon­ka koko­nais­kuor­mi­tus tuot­ta­ja­maas­sa ote­taan tar­kas­te­luun. Esi­merk­ki­nä käy­te­tään pai­kal­lis­ta kah­vi­paah­ti­moa, jon­ka kah­vin­paah­ta­jaa on vi­de­o­haas­ta­tel­tu. 

1. vai­he: 

Kah­vin­paah­ta­jan vi­de­o­haas­tat­te­lu, jon­ka poh­jal­ta opis­ke­li­joil­le ra­ken­ne­taan teh­tä­vä­pa­ket­ti.  

2. vai­he: 

Teh­tä­vä­pa­ket­ti opis­ke­li­joil­le 

3. vai­he: 

Opis­ke­li­jan lop­pu­ti­lan­ne: 

Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin kans­sa teh­tä­vä yh­teis­työ 

Yh­teis­työ on aloi­tet­tu kes­kus­te­le­mal­la Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin ym­pä­ris­tö­toi­men ja kau­pun­ki­suun­nit­te­lun kans­sa. Kes­kus­te­lu­jen poh­jal­ta löy­sim­me yh­ty­mä­koh­tia niin lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­maan kuin laa­ja-alai­seen tai­toon eet­ti­syys ja ym­pä­ris­tö­o­saa­mi­nen.  

Kaik­ki lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­jat ovat osal­lis­tu­neet oh­jaus­ryh­mä­nä Green­re­a­li­ty -lu­pauk­sen an­ta­mi­seen. Green­re­a­li­ty -toi­min­nas­sa huo­mi­oi­daan kaik­ki kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ulot­tu­vuu­det, jot­ka ovat eko­lo­gi­nen, ta­lou­del­li­nen, so­si­aa­li­nen ja kult­tuu­ri­nen kes­tä­vä ke­hi­tys. Toi­min­taa on jä­sen­net­ty YK:n Agen­da 2030 -poh­jal­ta. Green­re­a­li­ty -lu­pauk­set te­ke­vät kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­teis­ta konk­reet­ti­sia lu­ki­oi­den ar­jes­sa. Lu­pauk­set ovat nuo­ris­ta läh­töi­sin, mut­ta esim. opin­to­jak­so­jen si­säl­löt voi­vat joh­dat­taa tiet­tyi­hin aihe­a­lu­ei­siin. 

Oh­jeis­tus Green­re­a­li­ty -lu­pauk­sen te­ke­mi­seen.

 Oh­jaus­ryh­mien Green­re­a­li­ty -lu­pauk­siin pa­la­taan esim. fy­sii­kan ja maan­tie­teen pa­kol­li­sil­la opin­to­jak­soil­la. 

Case yhteistyö Lappeenrannan kaupungin kaupunkisuunnittelun kanssa 

Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin kau­pun­ki­suun­nit­te­lun kans­sa kes­kus­te­lim­me nuor­ten vai­kut­ta­mi­sen mah­dol­li­suuk­sis­ta ja jär­jes­tim­me mo­lem­piin lu­ki­oi­hin ta­pah­tu­man, jos­sa kau­pun­ki­suun­nit­te­lun työn­te­ki­jät oli­vat pai­kal­la esit­te­le­mäs­sä toi­min­taan­sa ja osal­lis­ta­mas­sa lu­ki­o­lai­sia. Mik­ko Holm, Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin kau­pun­ki­suun­nit­te­lun vuo­ro­vai­ku­tus­suun­nit­te­li­ja to­te­si, että jal­kau­tu­mi­nen oli heil­le hyö­dyl­li­nen ja he sai­vat eri­tyi­ses­ti asun­to­po­liit­ti­seen oh­jel­maan liit­ty­en kii­tet­tä­väs­ti vas­tauk­sia opis­ke­li­joil­ta. Muu­toin­kin mu­ka­na ol­leet suun­nit­te­li­jat pi­ti­vät ko­ko­nai­suu­des­ta ja nuor­ten ta­voit­ta­mi­nen tun­tui mer­ki­tyk­sel­li­sel­tä. 

Läh­tö­ti­lan­ne:

Toi­ve näyt­tää opis­ke­li­joil­le vai­kut­ta­mi­sen ja osal­lis­tu­mi­sen kei­no­ja (Agen­da 2030 Kes­tä­vät kau­pun­git ja yh­tei­söt) 

1. vai­he: 

Kes­kus­te­lu ja yh­teis­i­de­oin­ti Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin kau­pun­ki­suun­nit­te­lun kans­sa.  

2. vai­he: 

Kau­pun­ki­suun­nit­te­lun jal­kau­tu­mi­nen mo­lem­piin lu­ki­oi­hin.  

3. vai­he: 

Opis­ke­li­jat tu­tus­tui­vat alu­ei­den suun­nit­te­luun ja suun­nit­te­lu­pro­ses­siin vai­kut­ta­mi­seen. Opis­ke­li­jat pää­si­vät an­ta­maan mie­li­pi­teen­sä esim. asun­to­po­liit­ti­seen oh­jel­maan.  

Lop­pu­ti­lan­ne

Opis­ke­li­joil­le konk­re­ti­soi­tuu eri­lai­set vai­kut­ta­mi­sen ja osal­lis­tu­mi­sen kei­not oman elin­ym­pä­ris­tön­sä ke­hit­tä­mi­ses­sä, suun­nit­te­lus­sa ja pää­tök­sen­te­os­sa. Kau­pun­ki­suun­nit­te­lu saa kai­paa­mi­an­sa nuor­ten näkö­kul­mia ke­hit­teil­lä ole­viin suun­ni­tel­miin. Lu­ki­ot saa­vat mer­kit­tä­vän si­dos­ryh­mä­yh­teis­työn jal­kau­tet­tua lu­ki­oi­hin ja hei­dän tar­jo­a­man­sa tie­to tai­don käyt­töön­sä.Pi­dem­mäl­lä täh­täi­mel­lä nuo­ret kiin­nit­ty­vät asuin­ym­pä­ris­töön­sä pa­rem­min, tie­dos­ta­es­saan heil­le tar­jol­la ole­vat vai­kut­ta­mi­sen kei­not. 

 

Kau­pun­ki­suun­nit­te­lun Pop Up -ta­pah­tu­ma Kim­pi­sen lu­ki­os­sa. Kuva: Juho Moi­la­nen.

Case niityt yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin ympäristötoimen kanssa 

Lu­ki­oi­den nii­tyt. Ku­vis­sa Vil­ho Pet­ter Ne­no­sen puis­ton niit­ty. Kuva: Juho Moi­la­nen.

Kom­men­toi­des­sam­me Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin ym­pä­ris­tö­toi­men luon­non moni­muo­toi­suus­oh­jel­maa lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen osal­ta, he­rä­si aja­tus sii­tä, että mo­lem­mat lu­ki­ot voi­si­vat saa­da lä­hei­syy­des­tään ni­mik­ko­nii­tyt ope­tus­tar­koi­tuk­seen.  

Läh­tö­ti­lan­ne:

Niit­ty­jen li­sää­mi­nen kau­pun­ki­ku­vaan on osa luon­non moni­muo­toi­suu­den yllä­pi­tä­mis­tä. Miet­ties­säm­me yh­teis­työ­tä ym­pä­ris­tö­toi­men kans­sa, he­rä­si aja­tus nii­tyis­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä. Mo­lem­mat kau­pun­gin lu­ki­ot sai­vat omat ni­mik­ko­niit­tyn­sä lu­ki­oi­den vä­lit­tö­mäs­tä lä­hei­syy­des­tä.  

1. vai­he: 

Kä­vim­me yh­des­sä ym­pä­ris­tö­toi­men edus­ta­jan kans­sa tu­tus­tu­mas­sa niit­tyi­hin ja suun­nit­te­le­mas­sa op­pi­mis­ko­ko­nai­suut­ta. 

2. vai­he: 

Ym­pä­ris­tö­toi­men edus­ta­jal­ta saa­dun ma­te­ri­aa­lin ja tu­tus­tu­mis­käyn­nin poh­jal­ta laa­dit­tiin oh­jeis­tus hyö­dyn­net­tä­väk­si bi­o­lo­gi­an opin­to­jak­soil­la kos­kien luon­non moni­muo­toi­suut­ta. 

3. vai­he: 

Mo­lem­pien lu­ki­oi­den bi­o­lo­gi­an opin­to­jak­soil­la tu­tus­tut­tiin niit­ty­eko­sys­tee­miin ja sen mer­ki­tyk­seen luon­non moni­muo­toi­suu­den kan­nal­ta. 

Lop­pu­ti­lan­ne: 

Opis­ke­li­joi­den nä­ke­mys kas­vaa nii­tyn mer­ki­tyk­ses­tä kau­pun­ki­ym­pä­ris­tös­sä ”hoi­ta­mat­to­ma­na alu­ee­na” tie­toi­se­na va­lin­ta­na luon­non moni­muo­toi­suu­den kan­nal­ta. Opis­ke­li­jat ym­mär­tä­vät mi­ten niit­ty li­sää luon­non moni­muo­toi­suut­ta ha­vain­noi­mal­la kas­vi- ja mui­ta eliö­la­je­ja. Li­säk­si opis­ke­li­jat nä­ke­vät vuo­den­ai­ko­jen mer­ki­tyk­sen esim. vie­ras­la­jien pois­ta­mi­ses­sa ja pit­käl­lä täh­täi­mel­lä hä­vit­tä­mi­ses­tä nii­tyil­tä. Toi­min­nan avul­la tie­toi­suus Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin laa­jas­ta niit­ty­ver­kos­tos­ta laa­je­nee kun­ta­lai­sil­le. 

Lu­ki­oi­den nii­tyt. Ku­vis­sa Ar­bo­re­tu­min Pap­pi­lan­pel­lon niit­ty. Ku­vat: Juho Moi­la­nen.

Lu­ki­oi­den nii­tyt. Ku­vis­sa Ar­bo­re­tu­min Pap­pi­lan­pel­lon niit­ty. Ku­vat: Juho Moi­la­nen.

Lu­ki­oi­den kes­tä­vyys­tie­kar­tas­toReit­te­jä koh­ti hy­vin­voi­vaa ja kes­tä­vää yh­tei­söä28.3.2024