Lappeenrannan kaupungin lukiokoulutus on valinnut omat painopisteensä Lappeenrannan kaupungin strategiasta. Nämä painopisteet ovat laadukas kestävyyskasvatus, lukioiden Tiedelinja, tiede- ja kestävyyskasvatuksen Lappeenranta Junior University (Uniori) sekä yrittäjyyskasvatus. Laadukasta kestävyyskasvatusta kehitämme hankkeessa Kestävä opinvirta –toimintamallit lukion ilmasto- ja kestävyyskasvatukseen. Lisäksi kestävyyskasvatus on integroituna Uniori –kokonaisuuksiin. Lisäksi on pyritty huomioimaan saavutettavuus, esteettömyys sekä sosiaalinen kehitys. Molemmat lukiot ovat julistautuneet syrjinnästä vapaaksi alueeksi.
Huomioimme kestävyyskarttatyössä eri oppiaineiden moninaiset näkökulmat kestävyyskasvatuksen kokonaisuudessa. Tarkastelimme erityisesti eettisyys- ja ympäristöosaamista eri oppiaineiden paikallisissa tarkennuksissa.
Nostamme tässä artikkelissa esiin tekemäämme sidosryhmäyhteistyötä.
Case Makea Coffee
Case Makea Coffee (linkki yrityksen sivulle)
Lähtökohtana on ollut tuoda esille tuote, jonka tuotantoon liittyy kestävyyshaasteita. Valitsimme tuotteeksi kahvin, jota suomalaiset kuluttavat paljon ja jonka käytössä kuluttajan valinnoilla ja teoilla on merkitystä. Opiskelijoille rakennetaan kokonaisuus, jonka kautta tuodaan esille paikallisen toimijan kestävyysvalinnat sekä kahvipapujen hankinnassa (hankintaketjun läpinäkyvyys) kuin yritystoiminnassa (vaikuttaminen tuottajamaassa).
Tuote:
Kahvi, jota kulutetaan paljon ja jonka kokonaiskuormitus tuottajamaassa otetaan tarkasteluun. Esimerkkinä käytetään paikallista kahvipaahtimoa, jonka kahvinpaahtajaa on videohaastateltu.
1. vaihe:
Kahvinpaahtajan videohaastattelu, jonka pohjalta opiskelijoille rakennetaan tehtäväpaketti.
2. vaihe:
Tehtäväpaketti opiskelijoille
- vastuullisuudesta
-
- hankintaketjun läpinäkyvyys
-
- kahvin maailmanmarkkinahinnasta
-
- miten se muodostuu ja mistä se koostuu
-
- miten opiskelija itse voi vaikuttaa oman kulutustottumuksen kestävyyteen
3. vaihe:
- Laajennetaan opiskelijoiden näkökulmaa kahvista kaikkiin kulutusvalintoihin.
Opiskelijan lopputilanne:
- ymmärtää vastuunsa kuluttajana ja osaa soveltaa oppimaansa
- tiedostaa tuotteiden elinkaaren vaikutuksen kestävyyteen
- tuotanto
- hankinta
- kulutus
Lappeenrannan kaupungin kanssa tehtävä yhteistyö
Yhteistyö on aloitettu keskustelemalla Lappeenrannan kaupungin ympäristötoimen ja kaupunkisuunnittelun kanssa. Keskustelujen pohjalta löysimme yhtymäkohtia niin lukion opetussuunnitelmaan kuin laaja-alaiseen taitoon eettisyys ja ympäristöosaaminen.
Kaikki lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ovat osallistuneet ohjausryhmänä Greenreality -lupauksen antamiseen. Greenreality -toiminnassa huomioidaan kaikki kestävän kehityksen ulottuvuudet, jotka ovat ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävä kehitys. Toimintaa on jäsennetty YK:n Agenda 2030 -pohjalta. Greenreality -lupaukset tekevät kestävän kehityksen tavoitteista konkreettisia lukioiden arjessa. Lupaukset ovat nuorista lähtöisin, mutta esim. opintojaksojen sisällöt voivat johdattaa tiettyihin aihealueisiin.
Ohjausryhmien Greenreality -lupauksiin palataan esim. fysiikan ja maantieteen pakollisilla opintojaksoilla.
Case yhteistyö Lappeenrannan kaupungin kaupunkisuunnittelun kanssa
Lappeenrannan kaupungin kaupunkisuunnittelun kanssa keskustelimme nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista ja järjestimme molempiin lukioihin tapahtuman, jossa kaupunkisuunnittelun työntekijät olivat paikalla esittelemässä toimintaansa ja osallistamassa lukiolaisia. Mikko Holm, Lappeenrannan kaupungin kaupunkisuunnittelun vuorovaikutussuunnittelija totesi, että jalkautuminen oli heille hyödyllinen ja he saivat erityisesti asuntopoliittiseen ohjelmaan liittyen kiitettävästi vastauksia opiskelijoilta. Muutoinkin mukana olleet suunnittelijat pitivät kokonaisuudesta ja nuorten tavoittaminen tuntui merkitykselliseltä.
Lähtötilanne:
Toive näyttää opiskelijoille vaikuttamisen ja osallistumisen keinoja (Agenda 2030 Kestävät kaupungit ja yhteisöt)
1. vaihe:
Keskustelu ja yhteisideointi Lappeenrannan kaupungin kaupunkisuunnittelun kanssa.
2. vaihe:
Kaupunkisuunnittelun jalkautuminen molempiin lukioihin.
3. vaihe:
Opiskelijat tutustuivat alueiden suunnitteluun ja suunnitteluprosessiin vaikuttamiseen. Opiskelijat pääsivät antamaan mielipiteensä esim. asuntopoliittiseen ohjelmaan.
Lopputilanne:
Opiskelijoille konkretisoituu erilaiset vaikuttamisen ja osallistumisen keinot oman elinympäristönsä kehittämisessä, suunnittelussa ja päätöksenteossa. Kaupunkisuunnittelu saa kaipaamiansa nuorten näkökulmia kehitteillä oleviin suunnitelmiin. Lukiot saavat merkittävän sidosryhmäyhteistyön jalkautettua lukioihin ja heidän tarjoamansa tieto taidon käyttöönsä.Pidemmällä tähtäimellä nuoret kiinnittyvät asuinympäristöönsä paremmin, tiedostaessaan heille tarjolla olevat vaikuttamisen keinot.
Case niityt yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin ympäristötoimen kanssa
Kommentoidessamme Lappeenrannan kaupungin ympäristötoimen luonnon monimuotoisuusohjelmaa lukiokoulutuksen osalta, heräsi ajatus siitä, että molemmat lukiot voisivat saada läheisyydestään nimikkoniityt opetustarkoitukseen.
Lähtötilanne:
Niittyjen lisääminen kaupunkikuvaan on osa luonnon monimuotoisuuden ylläpitämistä. Miettiessämme yhteistyötä ympäristötoimen kanssa, heräsi ajatus niityistä oppimisympäristönä. Molemmat kaupungin lukiot saivat omat nimikkoniittynsä lukioiden välittömästä läheisyydestä.
1. vaihe:
Kävimme yhdessä ympäristötoimen edustajan kanssa tutustumassa niittyihin ja suunnittelemassa oppimiskokonaisuutta.
2. vaihe:
Ympäristötoimen edustajalta saadun materiaalin ja tutustumiskäynnin pohjalta laadittiin ohjeistus hyödynnettäväksi biologian opintojaksoilla koskien luonnon monimuotoisuutta.
3. vaihe:
Molempien lukioiden biologian opintojaksoilla tutustuttiin niittyekosysteemiin ja sen merkitykseen luonnon monimuotoisuuden kannalta.
Lopputilanne:
Opiskelijoiden näkemys kasvaa niityn merkityksestä kaupunkiympäristössä ”hoitamattomana alueena” tietoisena valintana luonnon monimuotoisuuden kannalta. Opiskelijat ymmärtävät miten niitty lisää luonnon monimuotoisuutta havainnoimalla kasvi- ja muita eliölajeja. Lisäksi opiskelijat näkevät vuodenaikojen merkityksen esim. vieraslajien poistamisessa ja pitkällä tähtäimellä hävittämisestä niityiltä. Toiminnan avulla tietoisuus Lappeenrannan kaupungin laajasta niittyverkostosta laajenee kuntalaisille.
Lukioiden kestävyystiekartastoReittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä28.3.2024