Hyvät lukiokoulutuksen kehittäjät!
Elämme nyt 2010-luvun jälkipuoliskolla suomalaisessa lukiomaailmassa ennennäkemätöntä uudistuskautta. Sen aluksi otettiin käyttöön lukioiden uudet opetussuunnitelmat elokuussa 2016. Samana syksynä aloitettiin ylioppilaskokeiden asteittainen digitalisointiprosessi, joka jatkuu kevääseen 2019.
Eikä tässä vielä kaikki. Lukiokoulutus pääsi myönteisen huomion kohteeksi hallituksen puoliväliriihessä keväällä 2017 sillä seurauksella, että aloitettiin #uusilukio-hanke: se sisältää lukiolain uusimisen ja lukion toiminnallisen uudistamisen, kuten myös lukioasetuksen ja yo-tutkintosäännösten muuttamisen.
Hallituksen esitys lukiolaiksi hyväksyttäneen eduskunnassa aivan lähiaikoina. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkamme lukiokoulutuksen uudistamista uudella ops-prosessilla. Tämän hetken tiedon mukaan uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön syksyllä 2021. Aika edellisen ops:n ja uuden ops:n välillä on ennätyksellisen lyhyt 5 vuotta. Tätä voitaneen pitää eräänlaisena ajankuvana ja toisaalta merkkinä siitä, että dynaaminen kehittämistyö on tullut osaksi arkeamme.
Tällaisten uudistustuulten puhaltaessa on Lukioiden kehittämisverkoston eli tuttavallisesti LUKE-verkoston toiminnalla entistäkin suurempi merkitys. Juuri suuren uudistuskauden alussa aloittaneeseen Opetushallituksen LUKE-verkostoon valikoitui 165 hakijan joukosta 84 erityisen kehittämismyönteistä koulua kautta maan. LUKE-verkosto organisoitui 8 alueelliseen kehittämisverkostoon, joille nimettiin 12 aluekoordinaattoria. Maamme kaikki lukiot ja koulutuksen järjestäjät ovat halutessaan päässet mukaan alueelliseen toimintaan. Kehittämistyöhön on monin paikoin osallistettu myös lukioiden opiskelijoita, joilta on saatu tärkeitä ja arvokkaita näkökulmia lukiokoulutuksen uudistamiseen.
LUKE-verkosto on tehnyt suurenmoista työtä perehtyessään lukion pedagogiikan, toimintakulttuurin ja oppimisympäristöjen uudistamiseen. Suomalainen lukio tarvitsee ”ropelipäitä”, jotka uskaltavat ennakkoluulottomasti kokeilla uutta ja tuoda tuoreita näkökulmia koulun kehittämiseen. Joskus maailmaa on hyvä katsella kuvaannollisesti päällään seisten ja joskus edelläkävijöiden roolina on myös lyödä päätään seinään. Sinnikkyys ja ennakkoluulottomuus kuitenkin yleensä palkitaan.
Nyt saamme maistella LUKE-verkoston kehittämistyön hedelmiä tässä verkkojulkaisussa, joka julkaisunakin edustaa uudenlaista ketterää lähestymistapaa. Tarkastelussa on LUKE-verkostokoulujen kokemuksia keskeisiltä lukiokoulutuksen osa-alueilta: 1) Rakenteet ja toimintakulttuuri, 2) Korkeakouluyhteistyö, yrittäjyys ja työelämäyhteistyö, 3) Oppimisen arvioinnin monipuolistaminen, 4) Digitaalisuus ja oppimisympäristöt ja 5) Kansainvälisyys.
Suuret kiitokset kaikille julkaisun laatimiseen osallistuneille. Kiitokset hyvästä yhteistyöstä myös kaikille LUKE-verkoston kouluille ja etenkin erityistä vastuuta kantaneille aluekoordinaattoreille, kuten myös Opetushallituksen omille LUKE-kehittäjille. Inspiroivia lukutuokioita LUKE-julkaisun parissa!
Helsingissä 4. toukokuuta 2018
Petri Lehikoinen, Opetusneuvos
Opetushallituksen Lukiokoulutus ja taiteen perusopetus -yksikön päällikkö