Ainetutor-kurssi on vastaus ajan haasteisiin
Syksyllä 2016 Kimpisen kampuksella aloitettiin ainetutor-toiminta, jossa Kimpisen lukio opiskelijat toimivat perusopetuksen luokissa auttamassa oppilaita luokanopettajien apuna. Tutorointia on mahdollista suorittaa myös lukion omilla polkutunneilla. Mahdollisuus tutorointiin valmistaa opettamisen lisäksi kaikenlaiseen sosiaaliseen toimintaan tämän päivän työelämässä ja yhteiskunnassa.
Ainetutor-kurssin suorittaneett Anniina Vainikka ja Tuomas Seppänen ovat tutoroidessaan päässeet katsomaan koulua opettajan näkökulmasta. Seppänen on ollut yläkoulun erityisopetuspuolella päivystämässä mahdollisen avun tarpeen varalta ja lukiossa englannin polkukurssilla avustamassa kirjoitelmien laatimisessa.
Tärkeää työtä
Hänelle oli kerrottu kiireisistä oppitunneista, mutta opetustilanteet ovat olleet leppoisia. Hän kuitenkin uskoo, että meno voi tunneilla käydä kiireiseksi, minkä Vainikka vahvistaa.
”Oli positiivinen yllätys, kuinka paljon apua on tarvittu”, peruskoulun neljännellä luokalla matematiikkaa ja äidinkieltä tutoroinut Vainikka kertoo. ”En ymmärrä, kuinka opettaja voi pärjätä, kun 15 kättä kysyy samaa asiaa. Tutoroinille olisi nykyään tarvetta.”
Seppänen hakeutui tutoriksi valmistautuakseen kaavailemaansa opettajan ammattiin ja varusmiespalvelukseen. Vainikka taas tähtää erityisopettajaksi. Kumpikin on tyytyväinen työkokemuksen saamisesta aikaisin verrattuna moniin muihin samaan aikaan työmarkkinoille tuleviin.
Avuliaisuus palkitaan
Kysyttäessä ainetutorille tärkeistä ominaisuuksista molemmat mainitsevat avoimuuden ja avuliaisuuden. Hyvä tutor rakentaa Vainikan mukaan luokkaan tsemppaavaa ilmapiiriä. Hän on oppinut, että on tärkeää luoda oppilaisiin rento ja luottamusta herättävä suhde, jotta he uskaltaisivat kysyä apua opettajan lisäksi tutorilta.
Seppäsen mielestä on hienoa, jos ainetutor uskaltaa olla oma persoonansa. ”On helppoa pyytää apua sellaiselta, joka vaikuttaa ihmiseltä.” Erityisopetuksessa tarvitaan häneen mukaansa myös empatiaa ja selkeyttä.
Seppänen myöntää, että liian vaikeat kysymykset ovat mahdollisia tutoroidessa itselle vaikeaa ainetta. ”Mokiin ei maailma kaadu”, Vainikka sanoo ja muistuttaa haastavia tilanteita pelkääville, että luokassa on aina myös osaava opettaja, ja monesti käytössä on esim. tarkistuskirjoja.
Opettajat arvostavat
Ainolan luokanopettaja Paula Havukainen, jonka luokassa Vainikka tutoroi, kertoo ”kaapanneensa” luokkaansa ainetutorin marraskuussa 2017, kun hän sai kuulla ainetutortoiminnasta. Vainikka pääsi aloittamaan jo joulukuussa, ja koko kevään tutorointiaikataulu sovittiin kerralla.
Parasta tutoroinnissa oli Havukaisen mielestä konkreettinen apu, jota oppilaat saivat. He pitivät helposti lähestyttävästä nuoresta apuopettajasta. Havukainen ei keksi parempaa tilaisuutta tutustua esim. matematiikan ja äidinkielen opetukseen, jonka lukiolainen voisi saada.
Havukainen pitää tutorointia tarpeellisena ja toimivana siitäkin syystä, että lukiolaiset ymmärtävät koulunkäynnistä. Hän olettaa, että tutorit tietävät jo kaikki hänen opettamansa matematiikan ja äidinkielen asiat.
Tärkeinä tutorin ominaisuuksina hän mainitsee oma-aloitteisuuden lisäksi yritteliäisyyden. ”Pitää jaksaa neuvoa uudestaan, vaikka kolme kertaa – niin pitkää kuin asian ymmärtäminen vaatii”, hän sanoo. ”Toisaalta jollekin oppilaalle riittää, että istuu vieressä ja sanoo, että ’Tuo seuraavaksi’.”
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018