ViLLE on Turun yliopistossa kehitetty sähköinen oppimisjärjestelmä.
Opettajat voivat ViLLEn avulla luoda omia kursseja ja kursseille automaattisesti arvioitavia tehtäviä. Vaihtoehtoisesti opettajat voivat kopioida muiden opettajien tai ViLLE Teamin tekemiä valmiita kursseja ja tehtäviä käyttöönsä. Opiskelijat voivat vastata ViLLE-tehtäviin ajasta ja paikasta riippumattomasti millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys ja nettiselain. Kaikki matematiikan tehtävät ovat automaattisesti arvioituja ja opiskelija saa niistä välittömän palautteen. Minimissään välitön palaute on tieto siitä, oliko ratkaisu oikein vai väärin, mutta usein palautteessa on myös tarkempaa tietoa esimerkiksi siitä, mikä tehtävässä meni väärin tai vinkkejä opiskelijalle tehtävässä etenemiseen. Jokaista tehtävää saa yrittää niin monta kertaa kuin haluaa parhaan palautuksen jäädessä voimaan.
Opiskelijat keräävät tehtävistä pisteitä ja vaaditun pistemäärän ylitettyään virtuaalisia pokaaleja. Opettaja näkee milloin tahansa järjestelmän tilastoista opiskelijoiden suoritukset yksilötasolla tai ryhmänä. ViLLEn kattava oppimisanalytiikka tarjoaa opettajalle myös automaattisesti tietoa esimerkiksi opiskelijoiden oppimisvaikeuksista matematiikan eri osa-alueilla ja opiskelijoiden ajankäytöstä kurssin aikana.
Syksyllä 2017 ensimmäinen lukion matematiikan ViLLE-kurssi oli testikäytössä kahdessa Turun lukiossa. Opiskelijoiden lähtötaso oli molemmissa tutkimukseen osallistuvissa lukioissa sama. Ensimmäisessä lukiossa kaikki syksyn MAY1-kurssit pidettiin ViLLEn sähköisiä tehtäviä hyödyntäen, kun toisessa vain osa kursseista pidettiin ViLLEn avulla. Kurssin aluksi kaikilta opiskelijoilta kysyttiin, aikovatko he valita yhteisen kurssin jälkeen pitkän vai lyhyen matematiikan. Kurssin lopputentin yhteydessä opiskelijoilta kysyttiin, kumman he päätyivät valitsemaan.
Kaikista opiskelijoista noin 90 % pysyi kurssin aluksi esittämässään aikomuksessa. Lopuksi mielensä muuttaneista, ViLLEä käyttäneistä opiskelijoista 44,4 % siirtyi lyhyeen matematiikkaan ja 55,6 % siirtyi pitkään matematiikkaan. Ilman ViLLEä opiskelleista 71,4 % siirtyi lyhyeen matematiikkaan ja 28,6 % siirtyi pitkään. Tuloksen perusteella näyttää siis siltä, että tarjoamalla opiskelijoille riittävästi motivoivia tehtäviä ja tarpeeksi välitöntä, rakentavaa palautetta voidaan matematiikan oppimisesta tehdä mielekkäämpää ja lisätä kiinnostusta matematiikan jatko-opintoihin.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018