Virtuaalitodellisuus oppimisessa -hanke on toteuttanut tavoitteitaan pian kolmen vuoden ajan.
- Saadaan kokemuksia virtuaalitodellisuuden elämyksellisistä oppimisympäristöistä sekä tietoa oppijan ja opettajan roolista oppimisprosessissa.
- Antaa opiskelijoille ja opettajille välineet tuottaa 360 -kuva- ja videomateriaalia virtuaalitodellisuuden alustoille sekä mallintaa tuotantoprosessi.
- Pilotoida virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä lukion oppiaineissa, ilmiöissä, tiimikursseilla sekä yrittäjyyskasvatuksessa.
- Avata suomalaiselle koulutuksen kentälle virtuaalitodellisuuden toimijoiden, Oculus Rift, Sony, Samsung, Google, Valve sekä Microsoft, luomat elämyksellisen oppimisen mahdollisuudet. Vuoden 2015 aikana jokainen toimija tuo markkinoille kehittyneet VR-lasit
- Pilotoida virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet oppilaitosten markkinoinnissa. Esimerkkeinä virtuaaliset kiertokävelyt, oppimistilanteiden simuloinnit, oppilaitosten tapahtumat. Lisäksi tuotetaan virtuaalisia oppimisympäristöjä.
- Järjestetään opiskelijoiden yhteisöllisiä virtuaalitodellisuuden oppimis- ja pelitapahtumia, joissa tuotetaan omaa videomateriaalia ja analysoidaan oppimiskokemusta. Järjestämme opiskelijoiden kanssa valtakunnalliset virtuaalioppimisen lanit.
- Yrityskumppaneiden Samsung ja Edutukku tuella tutkitaan Samsung Gear VR -virtuaalilasien mahdollisuudet oppimisessa ja oppilaiden 360-kuva- ja videomateriaalin virtuaalisena oppimisympäristönä. Samsungin uusimmat älypuhelimet sekä VR-lasit luovat yhdessä elämyksellisen virtuaalimaailman.
- Hankkeessa tutkitaan myös edullista Google Cardboard -konseptia, jossa älypuhelin asennetaan noin 15 euroa maksaviin kehyksiin ja ladataan ilmaisia Google Cardboard -sovelluksia Googlen Play-kaupasta.
Yksi Opetushallituksen rahoittaman FinEduVR-hankkeen pedagogisista mielenkiintoisimmista toteutuksista ja toimintatavoista on Kuopiossa klassillisessa lukiossa kolmesti vuodessa järjestettävä Kuopio Health Game Jam ja Global Game Jam.
Health Game Jam -tapahtuma yhdistää ammattikorkeakoulun pelintekijät ja koodarit 48 tunnin pelitapahtumaan yhdessä lukiolaisten kanssa. Tavoitteena on kehittää pelejä annetusta teemasta, esimerkiksi tämän vuoden maailmanlaajuisena teemana oli transmission, ja sen parissa ahkeroi yli 800 Game Jam -tapahtumaa ympäri maailmaa. Kuopiossa Game Jam on pidetty vuodesta 2011, viimeiset neljä vuotta tapahtuma on järjestetty Kuopion klassillisen lukion tiloissa. Hankkeen tavoitteiden näkökulmasta Game Jameilla on toteutettu Unity-kielellä koodattuja virtuaalitodellisuuspelejä HTCvive-alustalle. Tapahtumassa rakennetaan tiimejä, joissa on erilaisia rooleja, kuten tiiminjohtaja, suunnittelija, graafikko, pelimuusikko. Lukiolaisten rooli on tässä vaiheessa ollut seurata, kuinka tiimit toimivat ja miten pelejä rakennetaan. Lukiolaisten rooli on ollut antaa palautetta asiakasnäkökulmasta. Lopuksi tiimit pitävät myyntipuheen, joita lukiolaiset ovat kuuntelemassa. Katso tästä viimeisin GameJam pitcaus 360 videona.
Tämä vuonna tapahtumaan osallistui Muuramen lukion kahdeksan hengen VR-tiimi, joka osallistui viikonlopun aikana virtuaalitodellisuuspelien pelaamiseen ja vierailivat toteuttajatiimeissä. Kuopion klassikasta on myös vuosittain osallistunut lukiolaistiimejä. Tapahtuma on suunnattu virtuaalitodellisuudesta kiinnostuneille lukiolaisille. Tapahtuma antaa lukiolaiselle näkemystä pelinkehittämiseen ammattina, pelikoodarin työhön, graafikon työhön, tiimityöskentelyyn sekä verkostoitumisen tärkeyteen ja HTCVive-ympäristön käyttöön virtuaalitodellisuuden kokemisessa.
Tulevissa Game Jam – viikonlopuissa lukiolaisten osuutta tiimien jäseninä lisätään, lukiolaiset antavat tiimille pelaajan näkemystä, toimivat tiedonhakijana, jonkun pienen palasen tuottajina (matemaattinen peli – haasteet, historian tiedon hyödyntäminen). Ensi kerralla mukana on myös Lego-education Lego-robotin koodausta ja miehittämättömien lentolaitteiden seminaari. Lisäksi jatkokehityksenä on Unity-kielen opetusta lukiolaisille.
Katso tästä viimeisin #FinEduVr tiimin pitämä prezi esitys NORDEFCO ADL seminaarissa Tanskassa.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018