Seinäjoen lukiossa on toteutettu oppiainerajat ylittävää ilmiökeskeistä oppimiskokonaisuutta vuodesta 2010. Ajatus syntyi ennen ”ilmiöoppimisbuumia” ja ennen teemaopintojen olemassaoloa, kun mietittiin miten globalisaatioon liittyviä haasteita voisi parhaalla mahdollisella tavalla tehdä ymmärrettäväksi. Aiheen moninäkökulmaisuudesta johtuen eri oppiaineiden yhteistyö tuntui välttämättömältä, jotta ilmiöstä syntyisi jonkinlainen selkeä skeema ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita voisi ymmärtää. Teoreettisen tiedon lisäksi aihe tuntui vaativan osallistavaa toimintaa. Kokonaisuutta kehitellessä mietimme, miten globaaleja ongelmia voisi käsitellä niin, että avuttomuuden, välinpitämättömyyden ja toivottomuuden sijaan opiskelijoissa syttyisi myötätunto, halu oikeudenmukaisuuden edistämiseen ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.
Luokattoman lukion työtavasta kokonaisuus poikkeaa siten, että Globaali maailma-globaali vastuu – kokonaisuuden valitseva opiskelija keskittyy yhden jakson ajan (kuusi viikkoa) globaalien ilmiöiden ajankohtaisiin kysymyksiin. Opiskelijalla ei ole jakson aikana muita opiskeltavia kursseja. Globaalikasvatuksen kokonaisuus koostuu pakollisesta yhteiskuntaopin kurssista (YH3), valtakunnallisista lukion syventävistä teemaopinnoista (TO1, TO2 ja TO3) ja koulukohtaisesta soveltavasta kurssista (UE7). Kaikkia viittä kurssia tarkastellaan globalisaation näkökulmasta ja opetuksessa painotetaan YK:n Agenda 2030 tavoitteita.
Kun sama opiskelijaryhmä pysyy yhdessä kuusi viikkoa, tämä mahdollistaa ryhmäytymisen, vierailut ja tutkivan oppimisen. Monilla kansalaisjärjestöillä on myös loistavasti suunniteltuja oppimateriaaleja, oppituntikokonaisuuksia ja kouluyhteistyötä, jonka täysimittainen hyödyntäminen mahdollistuu, kun oppitunnin mitta ei rajoita toimintaa. Yhteistyötä olemme tehneet mm. seuraavien kansalaisjärjestöjen kanssa: YK-liitto, Rauhankasvatusinstituutti, Plan, Kirkon Ulkomaanapu, Unicef, Taksvärkki, Allianssi, Kepa, SPR, Amnesty, Väestöliitto, Reilu Kauppa, Rasmus, WWF, Zimbabwen Aids-orvot Ry.
Kun opiskelijat ovat tiiviisti yhdessä, he uskaltavat osallistua rohkeammin keskusteluun ja ilmiöön luodaan suhdetta myös tunnetasolla. Kun kaikki opetus rakentuu saman keskusteeman ympärille pohdinnoissa päästään syvemmälle. kun aiheeseen liittyvä tietopohja karttuu nopeammin ja asiat linkittyvät toisiinsa. Kun lukujärjestyksen oppituntimainen kaava ei rajoita on mahdollista toimia ja kokeilla erilaisia taitoja.
Jotain olemme ehkä tehneet oikein, koska kokonaisuus jatkuu vuodesta toiseen ja halukkaita opiskelijoita on enemmän, kuin kokonaisuuteen mahtuu mukaan. Kerran vuodessa toteutettavaan kokonaisuuteen on kahdeksan vuoden aikana osallistunut n. 250 opiskelijaa. Saamme viestejä aikaisempien vuosikurssien opiskelijoilta – kokonaisuus on vaikuttanut useiden nuorten ura- ja elämänvalintoihin. Seinäjoen lukion globaalikasvatuskokonaisuus on palkittu mm. OAJ:n Osaa & jaa-palkinnolla ja Kirkon ulkomaanavun vuoden globaalikasvattaja palkinnolla ja opintokokonaisuudesta vastaavat opettajat ovat saaneet mahdollisuuden osallistuneet opetushallituksen erilaisiin kansainvälistymishankkeisiin.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018