Uskontoa yksilöllisellä opintopolulla opiskellen
Lukion ykköset opiskelevat nyt kolmatta kertaa pakollista UE2-kurssiaan yksilöllisillä opintopoluilla. Työlästä kuulemma on mutta niin kohtuudella pitääkin olla. Opintopoluilla opiskelun yhtenä keskeisenä tavoitteena oli opiskelijan vastuun vahvistaminen hänen omasta oppimisestaan. Opiskelijan omalle oppimiselleen asettamat tavoitteet ohjaavat häntä valitsemaan polkunsa. Tarjolla on perustietojen osaamiseen tähtäävä polku, tiedon syvälliseen ymmärtämiseen, soveltamiseen, arviointiin ja tiedon käyttämiseen ohjaava polku – sekä näiden sekoitus. Kurssin ja oppimisen edetessä opiskelija tarkistaa useaan otteeseen osaamistaan suhteessa tavoitteisiinsa. Arviointikeskusteluissa tarkastellaan opiskelijan tavoitteiden realistisuutta, hänen käyttämiensä opiskelustrategioiden toimivuutta, opiskelijan onnistumisen kokemuksia ja vahvuuksiaan oppijana. Tämän itse- ja vertaisarvioinnin sekä opettajan antaman palautteen tavoitteena oli lisätä arvioinnin läpinäkyvyyttä ja lisätä opiskelijan onnistumisen kokemuksia kun hän saavuttaa itselleen asettamansa tavoitteet – tai saa välineitä siihen.
Keväällä 2017 opiskelimme ensimmäisen kerran uuden opsin mukaisen UE2-kurssin. Kurssi toteutettiin silloin yhdessä opettajaopiskelijoiden kanssa niin, että oppilaat opiskelivat lähes kokonaan itsenäisillä opintopoluilla. Tavoitteeksi asetimme silloin
- arvioinnin läpinäkyvyyden lisääntymisen
- opiskelijan mahdollisuuden opiskella omalla tavoitetasollaan, saada onnistumiskokemuksia
- vahvistaa minäpystyvyyttä ja lisätä motivaatiota
- vastuuttaa opiskelija omasta oppimisestaan
- itse- ja vertaisarvioinnin harjoittelemisen ja oppimisen
- formatiivisen arvioinnin vahvistamisen oppimisprosessin ohjaajana
Ensimmäisellä kokeilukerralla kurssin edetessä esiin nousi pulmia, joita ei suunnitteluvaiheessa osattu ennakoida. Näitä sitten ratkottiin opettajaopiskelijoiden ja lukio-opiskelijoiden kanssa yhdessä sitä mukaa kun uusi ongelma tuli eteen. Kurssin lopussa kootun palautteen perusteella kokeilu onnistui niin hyvin, että jatkamme nyt kutakuinkin samoilla linjoilla. Viime keväänä opiskelijat arvioivat opiskelutavan työlääksi, koska joutuivat itse tekemään töitä- mikä oli siis tavoitekkin. Samaa palautetta on tullut nytkin. Kevään palautteessa oltiin tyytyväisiä itsearviointiin ja vertaispalautteeseen. Ne koettiin mielekkäänä ja erityisen mukavaa opiskelijoista oli se, että he tiesivät koko ajan mitä pitää oppia ja mitä arvioidaan. Nyt kolmannella kerralla olemme saadun palautteen pohjalta vähentäneet jonkin verran tehtävien määrää ja lisänneet yhteistä opiskelua kunkin teeman alkuun ja loppuun.
Oppimispolkujen tehtävien perustana on B. Bloomin taksonomian pohjalta rakennetut osaamistavoitteet ja niiden edellyttämät ajattelun taidot. Opiskelijat osaavat ennestään Bloomin idean ajattelun taidoista ja ovat harjoitelleet taksonomian soveltamista oppimisessaan aikaisemmilla lukion kursseilla. UE2 -kurssin alussa opiskelijat siis asettivat osaamisellen Bloomia hyödyntäen osaamistavoitteen (arvosana), pohtivat omia vahvuuksiaan oppijana ja niitä opiskelutapoja, joilla saavuttaisivat tavoitetasonsa tällä kurssilla.
Kurssi etenee siten, että oppitunneilla/opintokokonaisuuksissa on kaksi yhteistä osuutta. Opiskeltavan teeman alussa luodaan opiskeltavalle asialle kehys, motivoidaan aiheeseen ja tiivistetysti tarkastellaan opiskeltavan kokonaisuuden ydinasiat. Jokaiselle oppitunnille tai aihekokonaisuudelle on asetettu osaamistavoitteet perustasolle (arvosana 7) ja syventävälle tasolle (yli 7). Nämä osaamistavoitteet käydään yhdessä suullisesti läpi ja ne ovat näkyvissä myös moodle alustalla. Tämän jälkeen opiskelijat siirtyvät opiskelemaan aihetta omilla tavoitetasoillaan. Vaihdellen opiskellaan yksin, parin kanssa tai pienissä ryhmissä. Kuitenkin niin, ettei ole mahdollista opiskella koko kurssia samalla kokoonpanolla. Ryhmät ovat välillä tavoitetason mukaisia, välillä tavoitetasoltaan heterogeenisiä, välillä itse vapaasti valittuja. Oppimispolkujen tehtävät jakaantuivat yleensä perustehtäviin ja syventäviin tehtäviin. Ohjeistuksen mukaan useimmiten kaikki aloittavat yhteisestä perustehtävästä, jonka jälkeen jatketaan työskentelyä tekemällä 2-4 muuta oppimistehtävää. Materiaalina opiskelijoilla on oppikirja ja opettajien moodleen kokoama lisämateriaali, esim. aiheesta tehty tiivistelmä, havainnollistavia videoita, kaavioita, karttoja, kuvia, taulukoita, musiikkia jne. Opettaja on käytettävissä koko opiskeluvaiheen ajan. Kokonaisuuden lopussa tsekataan vielä yhdessä opettajan kanssa ydinasiat ja sellaiset kysymykset, joista oppilaat haluavat keskustella tai jotka ovat vielä epäselviä. Opiskelijoilla oli myös mahdollisuus tarkistaa osaamistasonsa aihepiirin osaamista mittaavalla välitestillä. Tavoitteena on, että asia ehditään opiskella oppituntien aikana ja läksyksi tulee alustava tutustuminen seuraavaan oppimiskokonaisuuteen.
Kurssi on jaettu osakokonaisuuksiin siten, että kunkin kokonaisuuden jälkeen on joustotunti. Joustotunnilla vertaisarvioidaan opintopolun tehtävät, käydään mahdollinen arviointikeskustelu opettajan kanssa ja tehdään välikoe.
Osakokonaisuuksien jälkeen opiskelijat arvioivat toistensa oppimistehtävät arviointitaulukon avulla. Arviointitaulukkoon on tutustuttu kurssin alussa ja se on esillä moodlessa. Opiskelija voi jatkuvasti tarkistaa ja arvioida omaa työskentelyään. Arvioinnin kohteena on tehtyjen tehtävien määrä, se miten hyvin ne noudattavat tehtävänantoja, tehtävissä osoitettu käsitteiden ja tiedon hallinta sekä vastausten osoittamat ajattelun taidot (vrt.bloom). Vertaispalautetta harjoitellaan kurssin alussa ja siihen on kirjalliset ohjeet moodlessa. Kunkin arviointikerran alussa ohjeet kerrataan. Palautekeskustelun jälkeen opiskelijat jatkavat välikokeeseen, josta saavat välittömän palautteen osaamisestaan suhteessa omiin tavoitteisiinsa. Kokeen jälkeen palataan tarkastelemaan omia osaamistavoitteita ja omien opiskelutapojen reflektointiin.
Opettaja lukee opiskelijoiden oppimistehtäviä satunnaisesti. Mikäli opiskelijan itselleen asettama osaamistavoite eroaa merkittävästi vertaisarvioinnista ja välikokeen arvosanasta, opettaja käy tehtävät opiskelijan kanssa yhdessä läpi. Loppukoetta ei kurssilla ole vaan kurssin arvioinnin perusteena ovat opiskelijoiden oppimistehtävät, välikokeet sekä itse-ja vertaisarviointi sekä opettajan kanssa käydyt arviointikeskustelut.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018