Opettajat yhteisvoimin lukiokurssia toteuttamassa
Pekka Peura, Meri-Maaria Kivekäs ja Anne Rongas, Viisari-hanke
Lukiokurssin arvioinnin suunnittelussa mietitään tavoitteita, keinoja, arvioinnin eri tehtäviä, eri henkilöiden rooleja arvioinnissa ja oikeaa ajoitusta. Näitä on ensin hyvä jäsentää kokonaisuudesta käsin. Kuvasimme vuosina 2015-2017 toteutetussa lukion arviointikulttuurin kehittämishanke Viisarissa lukiokurssin kokonaisuutta kaaviokuvalla. Tämän artikkelin esimerkki kertoo, miten systeemisellä, kokonaisuudesta lähtevällä suunnittelulla voidaan löytää uusia yllättäviä mahdollisuuksia hyödyntää käytössä olevia ihmisiä, heidän aikaansa ja osaamistaan sekä teknologiaa.
Lukiokurssin aikajana ja arvioinnin suunnittelun elementit
Lukiokurssin ajallinen työstäminen etenee niin, että ennen kurssin alkua opettaja tekee valmisteluja. Hänellä voi olla apunaan kokemuksia edellisiltä kursseilta ja opiskelijoistakin voi olla ennakkotietoja. Aineryhmittäin saatetaan tehdä opettajien yhteissuunnittelua ja muu meneillään oleva kehittämistyö voi olla apuna kurssin valmistelussa.
Kurssin aikajanalle asettuu kolmenlaista arviointimuotoa: lähtötasoa ja lähtötilannetta selvittävä diagnostinen arviointi, oppimista edistävä formatiivinen arviointi ja osaamista arvioiva summatiivinen arviointi. Näyttöä osaamisesta voi kertyä jo kurssin kuluessa, jos arvosanaan vaikuttavia arvioitavia tehtäviä palautetaan kurssin kuluessa. Aiempia tietoja ja oppimisen edellytyksiä voidaan puntaroida myös kurssin kuluessa siirryttäessä osiosta toiseen. Pääsääntöisesti paino kurssin aikana on oppimista edistävässä formatiivisessa arvioinnissa.
Lukiokursseilla tiedot lisääntyvät, mutta samalla opitaan myös laaja-alaisempia osaamisia, tietämisen ja opiskelun taitoja. Kurssin tavoitteet rakentuvat sisältötavoitteista ja taidollisista tavoitteista. Sisältöjen hahmottaminen on lukiolaiselle itselleen selkeämpää kuin taidollisten tavoitteiden hahmottaminen. Kuitenkin jälkimmäisen painoarvo on kasvanut ja onkin tärkeää oppia tietojen rinnalla sitä, miten kutakin aihetta opitaan jatkossa ja miten minä itse kasvan ja kehityn tämän aiheen oppijana. Myös yhteisöllinen työskentely on vahvasti laaja-alaisten taitojen keskiössä ja sitä oppii harjoittelemalla.
Arvioinnin tehtäviä ovat muun muassa ennakointi, palautteen antaminen, oppimisen ohjaaminen, motivointi ja opiskelijoiden oppimisen tukeminen sekä arvosanan osalta myös valikointi ja kontrollointi. Opettajan ja lukiolaisten välinen keskustelu erityisesti kurssin alussa auttaa opiskelijaa ymmärtämään arvioinnin merkitystä. Pelisäännöistä ja menettelytavoista on hyvä sopia lukiolaisten omia ajatuksia kuunnellen ja tätä keskustelua on hyvä käydä kurssin edetessä, sillä moni lukiolainen kokee, ettei heillä ole vielä arvioinnista oikein sanottavaa kurssin alussa. Myös opettaja voi reflektoida kollegansa kanssa tai vaikkapa opettajien verkostoissa havaintojaan ja kokemuksiaan. Opettajan oma oppiva asenne ja kyky kuunnella opiskelijoita ja toteuttaa heidän ideoitaan vahvistaa aitoa osallisuutta.
Lukion rakenteessa on ongelmana se, että valtaosa palautteesta ja varsinkin arvosanan antaminen ajoittuu niin, että siihen ei päästä saman opettajan ja ryhmän kanssa palaamaan. Arvioinnista pitäisi aina seurata jotakin ja arvioinnista pitäisi oppia. Jakson vaihtuessa lukion kiivas rytmi vie jo uusiin ryhmiin, uusille kursseille. Siksi arviointipalautteen käsittelyä on hyvä tuoda jossakin muodossa kurssin aikana toteutettavaksi.
Lukiokurssilla opiskelua voi organisoida yllättävillä tavoilla
Martinlaakson lukion ensimmäisessä jaksossa syksyllä 2016 kaksi eri aineryhmiin kuuluvaa opettajaa yhdisti voimansa. Martinlaakson lukiossa Meri Maarit Kivekäs ja Pekka Peura toteuttivat yhteistuumin yhdistelmäkurssina ykkösluokan aloituskurssit ÄI1 ja MAY1. Yhdistelmäkurssia opiskeltiin 6 x 75 minuuttia viikossa kahdessa eri opetuspalkissa. Näin he kuvailevat kurssitoteutustaan:
Kokeilukurssi toteutettiin tiimioppimisen ja yksilöllisen oppimisen menetelmiä hyödyntäen. Päätavoitteitteemme olivat muodostuneet uuden OPS:n inspiroimina:
- itseluottamuksen, itsetuntemuksen ja kyvykkyyden tunteen lisääntyminen
- omien vahvuuksien tunnistaminen ja kehittäminen
- kyky asettaa itselle oppimistavoitteita ja ottaa vastuuta niiden toteutumisesta
- kyky oppia arvioimaan omaa työskentelyä, oppimista ja taitojen karttumista
- sosiaalisten taitojen, ryhmässä toimimisen ja ryhmässä oppimisen taitojen kehittyminen.
Kurssia opiskeltiin noin viiden henkilön tiimeissä, joissa työskenneltiin yhteisöllistä oppimista hyödyntäen. Jokainen opiskelija sai kuitenkin sekä matematiikassa että äidinkielessä käyttöönsä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan, jonka avulla yksilöllinen eteneminen sisältöjen osalta oli mahdollista. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että yksittäisellä opiskelijalla saattoi olla omat henkilökohtaiset tavoitteet sisältöjen oppimisen suhteen, mutta hän pystyi tukeutumaan ryhmään tai opettajaan aina tarvittaessa.
Punaisen langan kurssille muodostivat teemajaksot (elämänpolku, uutistoimisto ja nuoruus), joista kukin kesti noin kaksi viikkoa ja sisälsi erilaisia teemaan kytkeytyviä tehtäviä. Tulostimme luokan seinälle A3-kokoisen aikatauluseuranta-/itsearviointilomakkeen, joka auttoi tiimejä rytmittämään omaa opiskeluaan.
Koska opiskelijat suunnittelivat itse ajankäyttöään, heillä oli useilla tunneilla mahdollisuus hyödyntää käytettävissä oleva aika parhaaksi katsomallaan tavalla joko äidinkieleen, matematiikkaan tai molempiin. Aina kun tiimi sai suoritettua jonkin osatehtävän (äidinkielen, matematiikan tai ryhmäytymistehtävän), he tekivät lyhyen tiimi-itsearvion ja merkitsivät sen lomakkeeseen (kuva).
Kahden opettajan kurssimuoto antoi normaalia enemmän liikkumatilaa kokeilla erilaisia arviointiin liittyviä menetelmiä. Opiskelijoilla oli muun muassa mahdollisuus parannella arvioitavia tekstejään saadun palautteen perusteella, mikäli he eivät olleet tyytyväisiä suoritukseensa tai tekstistä saamaansa arvosanaan. Erityisesti tämä tuntui palvelevan sellaisia opiskelijoita, jotka olivat olettaneet osaavansa asiat paremmin kuin he todellisuudessa osasivat.
Lisäksi kävimme jonkin verran arviointikeskusteluja Googlen Hangouts-ohjelman välityksellä. Välillä opiskelijat saivat ruutunäkymään oman tekstinsä ja heitä pyydettiin esimerkiksi etsimään virkkeestään kolme yhdyssanavirhettä tai kertomaan, minkä ongelman he tunnistivat tietystä tekstinpätkästä. Moni opiskelija koki pystyneensä keskittymään tekstinsä korjaamiseen paremmin, kun opettajan kysymykset kuuli vain äänenä, eikä hän ollut fyysisesti vieressä ”hiillostamassa”.
Opettajan näkökulmasta tämä kurssimuoto toi ilahduttavaa vaihtelua arkeen. Se antoi vapautta kokeilla ja mahdollisuuden oppia toisen työtavoista, sillä usein olimme paikalla yhtä aikaa. Tämä tosin tarkoitti myös sitä, että teimme kenties hieman normaalia enemmän ajallista työtä kurssin eteen. Eteen tulevat ongelmatkin tuntuivat aina normaalia pienemmiltä, kun niitä oli ratkomassa kaksi ihmistä yhden sijaan.
Tällainen kurssimuoto tosin edellyttää, että opettajaparin keskinäiset kemiat ja tavat työskennellä kohtaavat. Tällöin ei kulu ylimääräistä aikaa väärinymmärryksiin tai keskinäiseen kompromissien etsimiseen.
Mitä edellisessä esimerkissä toteutui?
Meri-Maarian Kivekkään ja Pekan Peuran kokeilussa oli monta oivallusta lukiokurssin systeemistä. Ensinnäkin oli innovatiivista, että he eivät millään tavalla yrittäneet yhdistää kahta lukiokurssia, vaan yhdistivät omaa suunnittelu- ja ohjaustyötään.
Kurssit oli osioitu selkeästi. Rinnakkain kulkivat oppiaineiden sisällölliset tavoitteet ja laaja-alaiset osaamistavoitteet. Yksilöllinen ja tiimityöskentely rytmitettiin kulkemaan sopivasti. Kaikki tavoitteet oli nimetty selkeästi opiskelijan ymmärtämällä tavalla. Tiimityöskentelyyn oli valittu merkitykselliset ja mielekkäät teemat. Itse- ja vertaisarviointi oli kytketty opiskelun ajalliseen etenemiseen.
Kurssiarvosanaan vaikuttavaa osaamisen arviointia toteutettiin opiskelun edetessä ja opiskelijoilla oli mahdollisuus reagoida saamaansa palautteeseen. Näin kurssin aikana tarjoutui tilaisuuksia oppia palautteesta. Arvioinnin emotionaalisuutta huomioitiin toteuttamalla arviointia erilaisilla keinoilla, kuten verkon kautta.
Opettajat toimivat myös toinen toisensa tukena kurssilla. Käytetyt apuvälineet julkaistiin vapaasti saataville. Opettajat antoivat opiskelijoilleen ja kollegoilleen antoivat hyvän esimerkin tiimityön taidoista ja jaetusta asiantuntijuudesta.
Kurssin toteutus on tarkemmin kuvattu Pekka Peuran blogissa: http://maot.fi/2016/10/aidinkielen-ja-matematiikan-yhteistyokurssi-ja-tiimioppiminen/
Kurssilla käytetyt apuvälineet (lisenssi CC0 eli saa vapaasti käyttää, muokata ja jakaa https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.fi):
Sisällöllinen eteneminen
MA1 Polku-palvelu http://polku.opetus.tv/lukio#matematiikka
ÄI1 Viikkotehtävät https://docs.google.com/document/d/1MB8Z42n6m8LUsgGOO6EVQ2dKEU2BhAs6uzyU9Y6D_aw/edit
Laaja-alaiset osaamiset:
Viikkopolku 1: Elämänpolku https://docs.google.com/drawings/d/1P9wOOeuKkmf9rnHPiRO__-LrAqX9-xJdpG7OAuamL3U/edit
Viikkopolku 2: Uutistoimisto https://docs.google.com/drawings/d/1fYT9bAvQZ0QvX8RJn1Uio1zXKMan-tWhRSRfl_SpE5s/edit
Viikkopolku 3: Nuoruus https://docs.google.com/drawings/d/1hf9xxb-_aFNIhVgiyCzE86aBWlCRT-pNMpoQ1sOgKAY/edit
Ryhmäytymisen apuna:
Treenikirjoittaminen https://docs.google.com/presentation/d/1AILecrUbd-IxPcMPaSNrc2oQoHq2jbPKK54DRMrHwRk/edit?usp=sharing
Luottamuskeskustelu ja eVihko https://docs.google.com/document/d/1obzbxxWE-kJlvBOEcknL7a1Lk1lIJ9iUvUckjl_xQZo/edit
Tiimityön tukena:
Viikkokeskustelu https://docs.google.com/presentation/d/19GYNvVYi_pdsm5TIXjrn1btgwVLL0Y5IquzS1IDJAk0/edit#slide=id.p
Itsesäätelyn ja itsearvioinnin säätelyn kehittämistä tukevat työkalut (ks. Pekka Peuran bloggaus http://maot.fi/2016/09/itsesaatelyn-ja-itsearviointitaitojen-kehittymista-tukevien-tyokalujen-kaytto-opetuksessa/)
Oppimispäiväkirja https://drive.google.com/file/d/0B0cSDnTihu1dMGJBNzd5MGpkR00/view
Osaamisen tunnistamisen välitesti (tekijä Johanna Parviainen) https://drive.google.com/file/d/0B-rT7lX6imSUVjI0eFBiUGloNWM/view
Kurssin itsearviointi https://drive.google.com/file/d/0B-rT7lX6imSUQUhFS1ZaMEstVzA/view
Katso myös Pekka Peura ja Lauri Hellsten: Yhteisöllisen oppimisen harjoittelua sähköisten työkalujen avulla http://maot.fi/2016/05/yhteisollisen-oppimisen-harjoittelua-sahkoisten-tyokalujen-avulla/
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018