Teamwork ny arbetsmetod i biologi
Nedanstående dokument fungerar som introduktionsdokument för de studerande till det som vi kallar Teamwork och som görs i kurs 2 i biologi. Inom ämnesgruppen har vi tillsammans utarbetat arbetsmetoden och den ingår som en obligatorisk del i kursen. Idén att jobba på detta sätt kom i samband med ett studiebesök till Hanken i Åbo där något liknande användes av vissa lektorer som arbetsmetod för de blivande ekonomerna.
Våra huvudsakliga mål med denna arbetsmetod är att:
- minska andelen direkt lärarledd undervisning (föreläsning)
- lägga ett större ansvar på de studerande
- få in den formativa bedömningen på ett konkret sätt
- inkludera självvärdering och kamratvärdering som en del av den totala kursutvärderingen.
Eftersom vi är tre olika lärare som håller kursen skiljer sig förstås utförandet något mellan olika kurser, men grunden är den samma för oss alla. I och med att vi samlar på oss erfarenhet kontinuerligt ”lever” utformningen av metoden också kontinuerligt.
BIOLOGI KURS 2. EKOLOGI OCH MILJÖ
TEAMWORK
Under de kommande 5 blocken (1 block = 75 minuter) kommer ni att arbeta i mindre grupper. Varje grupp består av fem eller sex personer. Ni kommer själva att ansvara för er egen och era gruppmedlemmars inlärning. Ni ansvarar också som grupp för att lösa möjliga problem och komplikationer. Er lärare kommer att fungera som handledare vid behov. Vi kommer att arbeta med följande teman utgående från kursboken och andra källor.
Tema 1. Olika typer av ekosystem. Tid 2 block. Som bas fungerar kapitel 3 och 4 i kursboken men ni kan fritt välja andra kunskapskällor också. Rekommendationen är att ni avhandlar temat genom samarbetsinlärning. Starta en gemensam powerpoint i office 365 (eller annan delad presentation) som alla använder sig av. Dela upp gruppens medlemmar så att följande ansvarsområden blir behandlade: vattenekosystemen, skogsekosystemen, myrekosystemen, stadens ekosystem samt Östersjön. Alla ansvarsområden behandlar endast finländska ekosystem. Använd det första blocket för att jobba med ert eget ekosystem och det andra blocket för att presentera vad ni har kommit fram till för de övriga medlemmarna. Diskutera noga igenom hur ni lägger upp arbetet före ni tar itu med det praktiska. Hur mycket text? Bilder? Hur länge har man på sig att presentera? Ska alla anteckna då ni presenterar? Den färdiga presentationen lämnas sedan in i inlämningsmappen i Fronter.
Tema 2. Hoten mot och skyddet av biodiversiteten. Tid 2 block (1 block = 75 minuter). Som bas fungerar kapitel 9 och 10 i kursboken. Instruktioner finns i Fronterrummet. Den färdiga presentationen lämnas in i Fronterrummet.
Under hela projektet är det på ert eget ansvar att ni kontinuerligt lär er det behandlade stoffet. Ni ger er själva läxor dels genom slutföra uppgifter ni möjligen inte hinner med under lektionstid och dels genom att ni läser de kapitel som fungerar som kunskapsbas i de olika temaområdena. Ni har också ansvar för de övriga gruppmedlemmarnas inlärning. Om någon, oberoende av anledning, är frånvarande under projektet är det er skyldighet att vara i kontakt med resten av gruppen och diskutera möjliga lösningar.
En av de viktigaste aspekterna i projektet är att ni faktiskt samarbetar med varandra, vilket innebär att ni diskuterar, planerar, kompromissar, genomför och stöder varandra vid behov. Förhoppningsvis kommer det arbete ni gör under projektet att leda till att ni får större insikt i hur ni själva fungerar samt hur andra människor fungerar i en dynamisk grupp med ett gemensamt mål.
Er insats under projektets gång kommer att bedömas. Bedömningen kommer att baseras på er egen utvärdering, era gruppmedlemmars utvärdering samt lärarens utvärdering av er insats under projektet. Under det sista blocket i sekvensen kommer vi gruppvis att diskutera och utvärdera (20 minuter) hur det fungerar att arbeta i team i en gymnasiekurs i biologi. Ni kommer också då att fylla i en utvärdering i socrative där ni gör en kamratvärdering samt en självvärdering. Denna del av kursen kommer att utgöra 20 % av grunden för ert kursvitsord.
Kursbedömning
Teamwork 20 procent
Minitest 20–30 procent
Kursprov 50–60 procent