Gruppförhör och litterär diskussion i modersmål
Litterär diskussion
Det är värdefullt att diskutera texter man läst med andra som läst samma text. Jag provade på att spela in dessa litterära diskussioner, som pågick i ett annat rum, för att kunna se på dem efteråt. Detta möjliggjorde också en mångsidig kamratrespons och självvärdering.
I kurs 5 i den gamla läroplanen skulle de studerande föra en litterär diskussion. Jag provade på att inte ha resten av klassen som publik, utan gjorde så här i stället:
- Grupperna (5–6 studerande/grupp) spelade in sin diskussion (färdiga frågor) i ett separat rum.
- Varje grupp såg sin egen video och en annan grupps video. Bägge grupperna hade läst samma novell.
- De studerande reflekterade över sitt eget agerande och gav kamratrespons.
Följande frågor besvarades
A När du ser på din egen grupps diskussion:
- Hur tyckte du att diskussionen gick? Vad gick bra? Vad kunde ha gått bättre?
- Hurdan var din egen insats? Vad ska du tänka på en annan gång?
- Vad lärde du dig om att diskutera kring färdiga frågor om en novell? Vad annat lärde du dig?B När du ser på den andra gruppens diskussion:
- Vilka deltog i diskussionen? Vilken novell diskuterades?
- Hur tyckte du att diskussionen gick? Vad gick bra? Vad kunde ha gått bättre?
- Hurdant var samspelet, fördelningen av talturer?
- Vilka aspekter tänkte din grupp inte på då ni diskuterade novellen?
- Ge vitsordet 1–3 åt gruppen.
Mina reflektioner efteråt var att kamratrespons och självvärdering är värdefullt, men att jag borde ha varit närvarande under diskussionen, för nu visade det sig att alla inte förstått sin novell tillräckligt bra. Jag kunde ha rättat till missförstånd eller kunde ha kommit med tilläggsfrågor.
Gruppförhör
Ett förhör kan ge mera än bara ett bevis på vad den studerande kan. I ett gruppförhör kan alla bidra med något och ett gemensamt resonemang resulterar ofta i ett mångsidigare svar. Tänk om ett förhör också blir ett tillfälle då de studerande lär sig något nytt!
I två kurser (gamla och nya kurs 3) har jag provat på att dela in klassen i grupper på 3–4 studerande som tillsammans får svara på del A i ett förhör/prov. I år i kurs 3 handlade det om diktanalys. Tillsammans skapade de ett svar. I del B, som sedan besvarades individuellt, skulle de också skriva om hur de själva och de andra i gruppen bidrog till det gemensamma svaret i del A. Grupperna fick olika dikter att analysera, eftersom alla grupper satt i samma klassrum.
Del A i grupper:
Analysera dikten Svenskan och Finskan.
Svara med ett gemensamt svar. Tid max 30 minuter.
När gruppen lämnat in, får ni börja med del B (individuellt). Det är viktigt att alla får komma till tals. Fråga varandra, diskutera fram en mångsidig analys.
Del B individuellt:
Utvärdera ert arbete med del A.
Hur bra kunde du? Hur bra kunde de andra?
Återge lite hur alla kunde och arbetade (med namn, konfidentiellt).
Mina reflektioner efteråt har varit att de arbetar bra och att de är nöjda över gruppens svar. De som är svaga lär sig under förhöret, de som är medelbra eller bra, men kanske lite osäkra får bekräftelse. Inte ens de duktiga har klagat, antagligen för att de i del B fått svara individuellt. En enda gång skrev en studerande att hon tyckte att hon var den enda som bidrog med något. Det intressanta var att de andra i hennes grupp skrev att de inte fick säga något, utan att hon bara skrev ett eget svar.
Text: Irina Andersson, Kyrkslätts gymnasium
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018