Korkeakouluopintojen integroiminen lukioon
Haapaveden lukio aloitti yhteistyön korkeakoulujen kanssa jo 90-luvun lopulla. Tavoitteena oli antaa opiskelijoille mahdollisuus ”kurkistaa” korkeakouluopintoihin jo lukioaikana. Pisimmälle yhteistyö vietiin Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kanssa, jonka kanssa lukiomme oli mukana 2000-luvun alussa ESR-projekteissa Le@rn ja Le@rn+. Näissä projekteissa pilotoitiin sitä, kuinka yliopisto-opinnot voitaisiin muuttaa sellaisiksi, että opiskelijat voisivat niitä suorittaa helpommin jo lukioaikana. Haapaveden lukioon perustettiin tuolloin tietotekninen linja, jonka opiskelijat saattoivat kolmen lukiovuoden aikana opiskella koko tietojenkäsittelytieteen silloisen approbatur -opintokokonaisuuden eli 15 ov. Tämä onnistui siten, että yliopisto-opinnot muutettiin lukiokursseiksi, joita saattoi suorittaa lukio-opettajan tutoroimana päiväsaikaan, kun yleensä yliopisto-opintoja saattoi suorittaa vain ilta-aikaan avoimen yliopiston kautta. Iltaopiskelut oli jo aiemmin todettu lukiolaisille liian raskaiksi jo sinänsä vaativien lukio-opintojen lisäksi. Le@rn –projektien kautta tietojenkäsittelytieteen laitos muunsi opintonsa sellaiseen muotoon , että lukiolaiset saattoivat opiskella niitä monimuoto-opiskeluna: tärkeimmät luennot saattoi katsoa milloin hyvänsä verkosta ja kurssitehtävät ja tentit suoritettiin myös verkon kautta. Näiden muutosten mahdollistamana Haapaveden lukiossa suoritti vuosina 2000-2012 yli 30 opiskelijaa koko 15 opintoviikon opintokokonaisuuden ja yli 100 opiskelijaa osia siitä.
Tietojenkäsittelytieteiden lisäksi Haapaveden lukiossa on tarjottu opintokokonaisuuden osia myös kasvatustieteestä ja oikeustieteestä. Kemian opiskelijat ovat vuosittain vierailleet Oulun yliopiston kemian laitoksen laboratoriossa tehden yhden päivän ajan kemian kokeita. Viimeisen kolmen lukuvuoden ajan lukiossa on voinut suorittaa myös ammattikorkeakouluopintoja AVERKON kautta useilta eri aloilta.
Kaikessa korkeakouluyhteistyössä olennaista on ollut tutoroinnin järjestäminen lukiolaisen korkeakouluopintojen tukemiseksi. Sekä korkeakoulussa että lukiossa opiskelijan käytettävissä on ollut tutoropettaja. Korkeakoulun tutor on ollut yleensä ko. oppiaineen opettaja, joka on ohjannut aineenhallintaan liittyvissä kysymyksissä ja lukion tutoropettaja verkko-opintojen on antanut ohjausta opiskelujen tekniseen puoleen ja opiskelijan motivointiin liittyvissä asioissa.
Kaiken kaikkiaan korkeakouluopinnot ovat tukeneet myös lukio-opintoja. Opiskelija on päässyt opintojen kautta tutustumaan korkeakoulumaisiin työtapoihin, kuten etä- ja monimuoto-opiskeluun. Korkeakouluopinnot ovat valmentaneet myös kyseisen alan pääsykokeisiin mm. alan käsitteistön oppimisen kautta ja madaltaneet myös opiskelijan kynnystä hakea korkeakouluun.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018