HACKING THE 6TH WAVE
Lauttakylän lukio osallistuu lukuvuonna 2017-2018 Educraftor Oy:n yhdessä Turun Normaalikoulun kanssa organisoimaan Hacking the 6th Wave-projektiin. Projektin tarkoituksena on lukion opiskelijoiden yhteistyö paikallisten yritysten kanssa ja pyrkimys löytää ratkaisu kumppaniyrityksen asettamaan ongelmaan tai haasteeseen. Osa työskentelystä tapahtuu etenkin IT-maailmasta tutulla, intensiivisellä hackathon-työskentelyllä. Omaksi kumppaniksemme valikoitui Huittisten säästöpankki, jonka asettamaa ongelmaa nelihenkinen tiimimme ryhtyi syksyn mittaan ratkaisemaan. Varsinainen porkkana oli 27.–29.10 Tampereella pidetty hackathon-viikonloppu,”Eduhack”, jossa kaikkien osanottajakoulujen ryhmät kokoontuivat yhteen ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa ratkomaan kumppaniyritysten haasteita.
Eduhackia voisi kuvailla mielenkiintoiseksi vaihteluksi perinteiseen, luokkahuoneessa tapahtuvaan koulutyöskentelyyn. Vaikka hackathonit ovat jo isoja tapahtumia IT-alalla, on tällainen konsepti täysin uutta oppimis- ja koulutusympäristössä. Vaikka Tampereen Eduhackin alku oli epätietoisuuden täyttämää sähellystä, lähti projekti kuitenkin sujumaan melko nopeasti. Etenkin opiskelijat olivat tapahtuman alussa hieman hukassa vapaamuotoisen työskentelyn ja puutteellisen ohjeistuksen kanssa, johtuen pitkälti siitä, että näin vapaita käsiä projektin toteuttamiseen ei ole koulussa yleensä totuttu saamaan. Alkushokin jälkeen niin opiskelijat kuin ohjaajatkin pääsivät vauhtiin työskentelyssä, ja viikonlopun aikana he onnistuivat pureutumaan kiinni omaan ongelmaansa sekä saivat loppupitchauksessa esitettyä ajatuksiaan sen ratkaisemiseksi.
Myös opettajalle Eduhack oli mielenkiintoinen ja hyödyllinen kokemus. Hackathoneille tyypillistä, avointa ongelmanratkaisua ja luovaa tiimityöskentelyä voitaisiin pienemmässä mittakaavassa hyödyntää jollakin tavoin sovellettuna myös perinteisessä kouluympäristössäkin. Hackathonit sopivat sisällöltään laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia, tiimityöskentelyä ja myös ICT-teknologian monimuotoista käyttöä korostavien, uusien opetussuunnitelmien puitteisiin.
Hackathonin suurimpia vahvuuksia ovat ehdottomasti tekijöiden ja asiantuntijoiden verkostoituminen vapaassa toimintaympäristössä. Tässäkin tapauksessa oppilaitokset usealta eri paikkakunnalta, niin henkilökunnan kuin opiskelijoidenkin osalta, tutustuivat uusiin ihmisiin ja loivat verkostoja muiden oppilaitosten ja yritysmaailman asiantuntijoiden kanssa. Koska tilaisuus oli käytännössä ensimmäinen laatuaan, eivät kaikki käytännön järjestelyt toimineet aina optimaalisella tavalla, mutta kaikesta selvittiin kuitenkin tavalla tai toisella.
Oma projektimme jatkuu vuoden 2018 toukokuulle asti, jolloin Tampereella aloitettuja ideoita kehitetään Turun Eduhackissa pidemmälle ja niistä koitetaan luoda kumppaniyritykselle jonkinlainen kouriintuntuva ratkaisu.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018