Lukiolaiset luonnontieteellisten ilmiöiden esittelijöinä
Haapajärven lukion matemaattis-luonnontieteellisistä aineista kiinnostuneet opiskelijat ovat kuvanneet ahkerasti videoita viime kevään ja syksyn aikana. Tämän on mahdollistanut Opetushallituksen rahoittama Tubeta Tiedettä hanke, joka jatkuu kevätlukukauden 2018 loppuun saakka. Hankkeen tavoitteena on kannustaa opiskelijaa syventymään itseä kiinnostavaan tieteelliseen aiheeseen ja oppia tekemään siitä innostava videoesitys.
”Yleensä lukiokursseilla opettajat päättävät tutkittavat aiheet opetussuunnitelman perusteella. Tubeta Tiedettä kurssilla näkökanta on käännetty toisin päin. Opiskelija päättää tutkittavan ilmiön ja sen esitystavan vapaasti. Riittää, että aihe liittyy lukiossa opetettaviin tiedeaineisiin. On tärkeää, että opiskelija voi itse vaikuttaa siihen, mitä opiskelee” fysiikan esityksiä ohjaava Matti Gröhn kuvailee. Videoita on tehty vesimelonin hajottamisesta, kaupungin ja maaseudun eroavaisuuksista, metsien monimuotoisuudesta ja veden elektrolyysistä. Kurssin lopussa valmiit videot on käyty esittämässä Haapajärven alakouluilla pienten tiedepajojen kera.
Polku ideasta valmiiksi videoksi on pitkä ja vaatii sekä opiskelijalta että opettajalta suunnitelmallisuutta, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Jotta ilmiön pystyy esittämään, se pitää ymmärtää ja hahmottaa. Kun tieteellinen puoli on hallussa, pitää pohtia miten ilmiön saa esitettyä katsojalle. Vasta lopuksi tulee kuvaus ja editointi. Editointi vie paljon aikaa ja voimia, vaikka sen tekisi mahdollisimman yksinkertaisesti. Luova prosessi vaatii paljon pohtimista ja kokeilua.
Vaikka nykyajan lukiolainen viettää suuren osan päivästään nettivideoiden äärellä, eivät kaikki ole valmiita tekemään omia videoita – ainakaan tieteellisistä aiheista. Hankkeen kautta on opittu, että kynnys ilmoittautua erilliselle videointikurssille on korkea ja jatkossa videoiden tekoa otetaankin mieluummin osaksi lukiokursseja ja niiden sisältöjä.
Videon tekeminen on todettu toimivaksi tavaksi perehtyä tutkittavaan aiheeseen. Ilmiöiden ympärille tehdyt esitykset ja videot tuovat oppimiseen syvällisyyttä ja hauskuutta, jota ei voi saavuttaa vain laskemalla ja lukemalla. ”Luontoa on helpompi ymmärtää, kun sen kokee omakohtaisesti. Videon tekijä joutuu ja pääsee subjektiksi pohtimaan luonnon toimintaa” Gröhn tuumailee.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018