Valtakunnallinen kehittämistehtävä lukiokoulutuksessa
Savonlinnan Taidelukio sai lukiokoulutuksen kehittämistehtävän lukioiden erityistehtävähaun yhteydessä. Näitä tehtäviä tuli erikseen hakea ja niitä myönnettiin yhteensä 11 kappaletta. Tehtävistä peräti kahdeksan jäi pääkaupunkiseudulle ja ”maakuntiin” niitä saatiin vain kolme. Savonlinnan Taidelukion saama kuvataiteen valtakunnallinen kehittämistehtävä oli ainoa Itä-Suomeen saatu.
Savonlinnan Taidelukio suunnitteli sisällöt 10.4. pidettyä suunnittelutilaisuutta varten. Tämän tilaisuuden oli kutsunut koolle opetus- ja kulttuuriministeriö. Siellä käsiteltiin nämä ajatukset ja annettiin niille vihreää valoa. Samassa yhteydessä paljastettiin tehtävien rahoitus, 1.8.2018 – 31.7.2025 jokaista tehtävää hoitavaa lukiota tuetaan ylimääräisellä valtionosuudella, joka on suuruudeltaan 150 000 – 180 000 € / lukuvuosi. Lopullinen summa riippuu tehtävän laajuudesta ja tavoitteellisuudesta.
Savonlinnan Taidelukio toteuttaa tätä alla olevaa agendaa yhdessä helsinkiläisen Tölö Gymnasiumin kanssa, jolla on myös vastaava tehtävä.
1.Toimintakulttuurin kehittäminen
Toimintakulttuuria aiotaan kehittää yhteisöllisyyden, ihmisiä osallistavan taiteen ja ilmiöpohjaisen oppimisen keinoin. Nämä pyritään saamaan lähtökohtaisesti osaksi koulutusrakennetta ja kurssisisältöjä.
a) YHTEISÖLLISYYS: KUVATAIDELUKIOISTA YHTEISÖJÄ YKSILÖILLE
- kuvataidejatkumo kuvataidelukiopaikkakunnille
- yhteisproduktiot
- terveyden edistäminen
- suvaitsevaisuus osana toimintakulttuuria
- monikanavaisempi ja vuorovaikutteisempi some, somenäkyvyys
- ”avoimet ovet” – kuvataide- lukioista avoimempia yhteisöille
Yhteisöllisyyden eri osa-alueet:
- yhteisöllisyys lukion sisällä (ilmapiiri, tiiimityö, suvaitsevaisuus)
- yhteisöllisyys kaupungissa ja lähiseudulla (yhteistyöprojektit, osallistavataide)
- yhteisöllisyys valtakunnallisesti (sosiaalinen media, tapahtumat, alumniyhteisö)
- yhteisöllisyys globaalisti (kansainväliset yhteistyöprojektit, opintomatkat)
b) OSALLISTAVA TAIDE: KUVATAIDELUKIOT OSANA YMPÄRÖIVÄÄ YHTEISÖÄ
- jalkautuminen ympäröivään yhteiskuntaan
- osallistava kaupunkitaide- (näyttely)
- näyttelytoiminnan lisääminen
- seutukunnan huomioiminen
- mediakanavien monipuolinen hyödyntäminen, esim. Youtube
- taide ja kulttuuri osana hyvinvointia
c) ILMIÖPOHJAISUUS: KUVATAIDELUKIOT UUDEN OPS:N AIRUEINA
- ulos luokasta
- oppimisympäristön muutos
- moniaistillisuus
- mediakanavien monipuolinen hyödyntäminen, esim. Youtube
- pelillisyys
Keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi
- integroiminen kurssisisältöihin
- pedagoginen jatkuvuus: ei irrallisia kursseja vaan opintopolut rakentuvat toistensa varaan
- valmiiden yhteistyömallien luominen
- tiivis yhteistyö sidosryhmien kanssa
- näkyvyyden lisääminen somessa
- yhteissuunnittelu: opettajat, opiskelijat, alumnit, sidosryhmät
2. Kuvataideopettajien täydennyskoulutus
Tarjoamme kehittämistehtävän mukaista täydennyskoulutusta opetushallituksen tarjoamana koulutuksena. Koulutus toteutetaan Savonlinnan Taidelukiossa. Ensimmäinen koulutusjakso suunnataan maan muihin kuvataidelukioihin. Saamamme palautteen perusteella laadimme maan lukioille tarjottavan koulutusaihion.
- tavoitteena uuden toimintakulttuurin pilotointi ja juurruttaminen muihin lukioihin
- ”työkalujen” päivittäminen 3D-osaaminen, digitaalisuus, opiskelijoiden digiosaamisen hyödyntäminen, monialainen yhteistyö, osallistava taide
- täydennyskoulutukselle erityistarvetta Itä-Suomessa
Keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi
- muiden lukioiden tarpeiden kuuleminen ja kartoittaminen
- Savonlinnan Taidelukion tilojen ja laitekannan hyödyntäminen
3. Alumniyhteisö
Haluamme kehittää yhteistyötä taidelukiosta jo valmistuneiden opiskelijoiden kanssa, jotka ovat jatkaneet opintoja esimerkiksi taidekorkeakouluihin. Näin kartoitamme taidelukion käyneiden opintopolkua, mikä puolestaan voisi helpottaa myös lukiolaisia jatko-opintojen valinnassa. Kun tietoisuus lisääntyy siitä, kuinka hyvä pohja kuvataidelukio on jatko-opinnoille, myös kynnys hakea oppilaitokseen madaltuu.
- mentorointisuhteet (henkilökohtainen kohtaaminen)
- alumniesikuvat
- (digitaalinen ympäristö)
- jalkautuminen ympäröivään yhteiskuntaan *
- seniorialumnit ja heidän osaamisen hyödyntäminen, arvon anto
- opintopolku, monipuolisuuden
Keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi
- alumniverkoston kehittäminen ja yhteydenpidon mahdollistaminen
- digitaalisen alustan luominen alumniesikuville
- tilaisuudet tietoisuuden jakamiselle ja kohtaamiselle, esim. Taikkari TALK -keskustelufoorumi
SAVONLINNAN TAIDELUKIO ei toteuta tehtävää omin päin
- kehittämistä suunnitellaan yhteistyössä Tölö Gymnasiumin kanssa
- keväällä 2018 kartoitetaan myös muiden kuvataidelukioiden sekä sidosryhmien näkemyksiä
- oppilaitoksessa tehtävää kehittämistyötä täydennetään mm. luovaa ja innovatiivista ajattelua hyödyntävin ulkopuolisin avuin
- täydennyskoulutusta tarjotaan valtakunnallisesti kuvataidelukioille ja muiden lukioiden kuvataideopettajille.