Päivällä lukiossa, illalla etälukiossa – etäopetusta pitkin Pohjanmaata
Jo parikymmentä vuotta toiminut Pohjois-Pohjanmaan lukioiden verkosto, eLukio, kehitettiin alun perin syrjäseuduilla asuvien aikuisten tarpeisiin, ihmisille, joille aikuislukio oli aivan liian kaukana ja työelämä vei valtaosan päivän tunneista. Lukion suorittaminen oli ollut monelle saavuttamaton unelma, joka nyt oli mahdollista toteuttaa. Vuosien myötä eLukion toiminta laajeni Pohjois-Pohjanmaalta etelää ja koillista kohti: verkostoon kuuluu lukioita Kannuksesta Taivalkoskelle. Sivutuotteena verkko-opinnot tarjottiin verkoston lukioiden päiväopiskelijoillekin, ja tähän mahdollisuuteen opiskelijat ovat myös tarttuneet.
Parin viime vuoden ajan eLukio on ollut avoin kaikille Oulun päivälukioiden opiskelijoille, mikä on lisännyt opiskelijamäärää entisestään – valtaosa opiskelijoista on nyt päivälukiolaisia. He valitsevat eLukiosta kursseja, joita heidän omassa koulussaan ei ole tarjolla tai jotka ovat vaikeasti sovitettavissa heidän aikatauluunsa esimerkiksi aikaa vievien harrastusten takia.
Samassa tahdissa opiskelijoiden määrän kanssa on karttunut kurssitarjonta. eLukio tarjoaa paitsi kaikki pakolliset ja valtakunnalliset syventävät kurssit, myös esimerkiksi lukioissa harvinaisempien kielten kursseja, kuten japania, kiinaa, italiaa ja saamea, sekä erilaisia kertauskursseja ylioppilaskirjoituksiin valmistautuville opiskelijoille.
Mitä eLukio-opetus ja -opiskelu on?
eLukiossa opetus ja opiskelu tapahtuu iltaisin. Oppitunnit pidetään verkossa: opettaja on omalla koneellaan kotona, samoin opiskelijat. Suurin osa kurssin sisältöjen opiskelusta on kuitenkin itsenäistä työskentelyä, sillä kontaktiopetusta on noin 200 minuuttia kurssia kohden. Oppituntien lisäksi opiskelijat tekevät viikoittaisia etätehtäviä, joilla katetaan itsenäisesti opiskeltava kurssin sisältö. Samalla opettaja voi seurata opiskelijoiden edistymistä, antaa palautetta ja tarjota ohjausta. Kurssin lopussa pidetään kurssikoe – eLukiossa on koeviikko, kuten melkein kaikissa Suomen lukioissa.
Mitä miettii eLukion opettaja?
eLukio tarjoaa opettajalle monia mahdollisuuksia kokeilla ja kehittyä. Verkko-opetuksessa opettaja oppii luonnollisella tavalla hyödyntämään teknologiaa. Laitteet eivät kuitenkaan määritä tai kahlitse opettajan työtä, päin vastoin: opetustaan saa kehittää pedagogiikka ja opiskelija edellä. On mietittävä tarkoituksenmukaisia opetuksen toteuttamistapoja tilanteessa, jossa opiskelijat ja opettaja eivät koskaan kohtaa reaalielämässä. Koska kontaktiopetusta on vähän, olennaisen seulominen kurssisisällöistä on tärkeää. On kyettävä tarjoamaan yksiselitteiset ohjeet opiskelijan itsenäistä työskentelyä varten. On mietittävä työskentelytapoja, jotka palvelevat erilaisia oppimisen tapoja mutta toimivat myös verkossa.
Yksi eLukio-opettajan työn haaste on opiskelijan kohtaaminen: emme tapaa kasvotusten, ja suuri osa viestinnästä tapahtuu kirjallisesti. Siksi opiskelijan ja opettajan välille syntyvä vuorovaikutus voi jäädä muodolliseksi ja kankeaksi, ellei sen eteen tehdä paljon töitä puolin ja toisin. Niinpä opiskelija keskeyttää kurssin helpommin kuin päivälukiossa, jos hän kokee jäävänsä opinnoissaan yksin ilman opettajan tukea.
Haasteista huolimatta työ eLukiossa on hyvin palkitsevaa: kun opettaja voi käyttää verkko-opetuksessa hyviksi havaitsemiaan toimintatapoja myös luokkaopetuksessa, opettajuus muokkautuu uudenlaiseksi. Parhaimmillaan tästä on tuloksena uudenlaisen opettajuuden synteesi, josta hyötyvät sekä opettajat että oppijat.
Uutta lukiota rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #14.4.2018