Opettajien osaamiskuvaukset osana ryhmäkehityskeskusteluja Kallaveden lukiossa

Ensio Vatanen, Kallaveden lukio, Kuopio

Kal­la­ve­den lu­ki­os­sa opet­ta­jien osaa­mis­ku­vauk­sia käy­tet­tiin osa­na ryh­mä­ke­hi­tys­kes­kus­te­lu­ja. Kal­la­ve­den lu­ki­os­sa ke­hi­tys­kes­kus­te­lut käy­dään vuo­sit­tain niin, että joka toi­nen vuo­si on vain hen­ki­lö­koh­tai­set ke­hi­tys­kes­kus­te­lut ja joka toi­nen vuo­si pi­de­tään ryh­mä­ke­hi­tys­kes­kus­te­lut. Ryh­mä­kes­kus­te­lu­jen li­säk­si opet­ta­ja voi ha­lu­tes­saan pyy­tää myös hen­ki­lö­koh­tai­sen kes­kus­te­lun.

Reh­to­ri kut­sui opet­ta­jat ke­hi­tys­kes­kus­te­luun aine­ryh­mit­täin. Joi­hin­kin aine­ryh­miin kuu­luu Kal­la­ve­del­lä vain 23 opet­ta­jaa, jo­ten ryh­mät saat­toi­vat olla ko­vin pie­ni­ä­kin. Kut­sus­sa ker­rot­tiin kes­kus­te­lun ta­voit­teet ja an­net­tiin etu­kä­teis­teh­tä­vä:

”Näi­den kes­kus­te­lu­jen tar­koi­tuk­se­na on kä­si­tel­lä aine­ryh­mit­täin laa­tu­hank­kees­sa val­mis­tel­tua luon­nos­ta opet­ta­jien osaa­mis­ku­vauk­sis­ta ja käy­dä sen poh­jal­ta ke­hit­tä­mis­kes­kus­te­lua. Toi­nen iso tee­ma on ensi vuo­den ope­tus alus­ta­vien va­lin­to­jen poh­jal­ta. Alla ryh­mä­ke­hi­tys­kes­kus­te­lu­jen alus­ta­va run­ko:

  1. Aine­ryh­män kuu­lu­mi­set ja ke­hi­tys­kes­kus­te­lun ta­voi­te
  2. Ryh­män osaa­mis­ku­vaus­ten tar­kas­te­lua
    1. kes­kus­te­lua osaa­mi­sen­ku­vaus­lo­mak­kees­ta
    2. 2-3 osaa­mis­a­lu­een tar­kem­paa tar­kas­te­lua
    3. aine­ryh­män ke­hit­ty­mis- ja kou­lut­tau­tu­mis­suun­nit­te­lua
  3. Seu­raa­van luku­vuo­den opin­to­jak­sot (alus­ta­vien va­lin­to­jen poh­jal­ta) ja toi­veet
  4. Aine­ryh­män toi­min­ta ja ke­hi­tys­toi­veet

Toi­von, että val­mis­tau­dut kes­kus­te­luun tut­ki­mal­la liit­tee­nä ole­vaa tau­luk­koa osaa­mis­ku­vauk­sis­ta ja ras­ti­mal­la siel­tä laa­ti­kois­ta ne ku­vauk­set, jot­ka so­pi­vat si­nuun. Tuo ras­ti­tet­tu tau­luk­ko mu­ka­na­si kes­kus­te­luun. Li­säk­si toi­von si­nun miet­ti­vän val­miik­si myös toi­vei­ta­si ensi vuo­den ope­tus­jär­jes­te­ly­jen suh­teen.”

Kes­kus­te­luis­sa opet­ta­jat suh­tau­tui­vat opet­ta­jien osaa­mis­ku­vauk­siin pää­sään­töi­ses­ti myön­tei­sen kiin­nos­tu­nees­ti. Vaik­ka osaa­mis­kes­kus­te­lu­jen oh­jeis­sa ker­rot­tiin ku­vaus­lo­mak­keen käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­ta, niin sil­ti kes­kus­te­luis­sa nou­si jon­kun ver­ran esiin aja­tuk­sia oman osaa­mi­sen riit­tä­mät­tö­myy­des­tä. Lo­mak­keen osaa­mi­sen ta­so­ja jou­tui se­lit­tä­mään ja ko­ros­ta­maan sitä, ett­ei tar­koi­tus ole­kaan olla ke­hit­tä­mis­o­saa­mi­sen ta­sol­la kai­kis­sa tai edes jos­sain vaan että hyvä pe­rus­o­saa­mi­nen­kin on riit­tä­vää osaa­mis­ta.

Toi­nen ylei­nen huo­mio oli se, että opet­ta­jat ras­tit­ti­vat it­sel­leen ”yleis­arvo­sa­nan” osaa­mi­sen ta­sos­ta eri osa-alu­eis­sa. Aja­tus voi­si kui­ten­kin olla se, että osa-alu­eit­tain osaa­mis­ta voi­si olla jopa joka ta­sol­ta. Mie­len­kiin­tois­ta oli myös jois­sain ryh­mis­sä opet­ta­jien te­ke­mä osaa­mi­sen ver­tai­lu. Ne teh­tiin hy­väs­sä hen­ges­sä ja toi­si­aan tu­kien ja ym­mär­tä­en. Eri aine­ryh­mis­sä käy­tiin läpi tar­kem­min eri osa-alu­ei­ta, jos­ta sit­ten joh­det­tiin ryh­mil­le ke­hit­ty­mis­ta­voit­tei­ta.

Ko­ko­nai­suu­des­saan osaa­mis­ku­vauk­set oli­vat hyvä apu­kei­no sa­noit­taa lu­kio-opet­ta­jan työn mo­ni­nai­sia vaa­ti­muk­sia ja tuo­da nii­tä mu­kaan ke­hi­tys­kes­kus­te­luun. Ta­voit­tee­na oli, että nyt en­sim­mäi­sel­lä ker­ral­la opet­ta­jat tu­tus­tu­vat kaik­kiin osa-alu­ei­siin, jot­ta ku­vauk­sis­ta saa­daan myös pa­lau­tet­ta. Jat­kos­sa on syy­tä kes­kit­tyä vuo­sit­tain vain muu­ta­maan osa-alu­ee­seen ja käy­dä kes­kus­te­lut niis­tä. Muu­ta­man vuo­den kier­rol­la kaik­ki osaa­mis­ku­vaus­ten osa-alu­eet saa­daan näin kä­si­tel­tyä.

Osaa­mis­ku­vauk­set ovat ko­ko­nai­suu­des­saan aoe.fi-si­vus­tol­la.

Laa­tu teh­dään yh­des­säLaa­tu­a­pi­la-hank­keen lop­pu­jul­kai­su13.11.2024