LOPPUSANAT: Miten laatutyötä jatketaan Laatuapila-hankkeen jälkeen?

Samuli Laitinen, Gradia-lukiot, Jyväskylä

Laa­tu­a­pi­la – Laa­tu teh­dään yh­des­sä -yh­teis­han­ke lä­hes­tyy pää­tös­tään. Pal­jon olem­me kak­si vuot­ta su­ju­vas­ti työs­ken­nel­len toi­sis­tam­me hyö­ty­neet ja yh­teis­tä hy­vää saa­neet ai­kai­sek­si.  Olem­me op­pi­neet val­ta­vas­ti omas­ta ja tois­tem­me ta­vas­ta jär­jes­tää lu­ki­o­kou­lu­tus­ta ja saa­neet val­miik­si pai­kal­li­set lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gi­at. Pal­kit­se­vaa on ol­lut ja on pait­si yh­tei­nen han­ke­mat­ka myös ta­voit­tee­na ol­leen pää­mää­rän to­teu­tu­mi­nen. 

Hank­keen päät­ty­es­sä on kii­tos­ten aika. Jy­väs­ky­län kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Gra­di­an lu­ki­oi­den pit­kä­ai­kais­ten yh­teis­työ­kump­pa­nei­den Kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Ta­vas­ti­an lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen sekä Kuo­pi­on ja Lah­den lu­ki­o­kou­lu­tus­ten kans­sa on aina suu­ri ilo ja kun­nia pääs­tä ke­hit­tä­mään asi­oi­ta yh­des­sä. Tut­tu­jen toi­mi­joi­den yh­teis­työs­sä is­key­dy­tään yleen­sä no­pe­as­ti ja te­hok­kaas­ti suo­raan asi­an yti­meen, ja niin kävi myös täl­lä ker­taa.  

Kii­tos kai­kil­le han­ke­kump­pa­neil­le ja eri­tyi­ses­ti toi­min­taan ak­tii­vi­ses­ti osal­lis­tu­neel­le han­ke­vä­el­le. Hank­keen veto­vas­tuus­sa ol­leen Gra­di­an omien lu­ki­oi­den väki an­sait­see myös suu­ret kii­tok­set an­si­ok­kaas­ta työs­tä. Eri­tyis­kii­tok­set ha­lu­an täs­sä yh­tey­des­sä lau­sua laa­jan yh­teis­hank­keen pro­jek­ti­pääl­li­kök­si roh­ke­as­ti heit­täy­ty­neel­le Sa­tu­ma­ri Lou­ki­a­lal­le. To­del­la upe­as­ti, päät­tä­väi­ses­ti ja am­mat­ti­mai­ses­ti on Sa­tu­ma­ri hom­maa hoi­ta­nut ja han­ket­ta vie­nyt koh­ti maa­lia! 

Laa­tu­han­ke päät­tyy, mut­ta lu­ki­oi­den laa­tu­työ ei – nyt se oi­ke­as­taan vas­ta al­kaa. Laa­tua voi­daan pa­ran­taa vain jat­ku­vas­ti sen eteen työs­ken­nel­len. Han­ke­kau­den ai­ka­na olem­me val­ta­kun­nal­li­sen lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gi­an mu­kai­ses­ti luo­neet pai­kal­li­set mal­lit laa­dun suun­nit­te­lul­le ja laa­dun­val­von­nal­le. Var­si­nai­ses­ti lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tua ale­taan pa­ran­taa tä­män työn poh­jal­ta nyt hank­keen pää­tyt­tyä.  

Jo­kai­nen kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jä on suun­ni­tel­lut itse, mi­ten työ­tä kou­lu­tuk­sen laa­dun ja sen ke­hit­tä­mi­sen var­mis­ta­mi­sek­si te­kee. Lu­ki­o­laa­tua ra­ken­ta­maan on esi­mer­kik­si ni­met­ty laa­tu­a­gent­te­ja tai pe­rus­tet­tu laa­tu­ryh­mä, ku­ten vaik­ka­pa meil­lä Gra­dia-lu­ki­ois­sa teh­tiin. Oli­pa toi­min­ta­mal­li mikä ta­han­sa, on tär­ke­ää, että lu­ki­oi­den laa­tu­työ on suun­ni­tel­mal­lis­ta, or­ga­ni­soi­tua ja sii­hen on va­rat­tu riit­tä­väs­ti työ­ai­kaa. Olen­nais­ta on näh­dä laa­tu­työ myös pit­kä­jän­tei­se­nä ke­hit­tä­mi­se­nä koko lu­ki­o­yh­tei­sös­sä. Kyse ei ole vain yk­sit­täis­ten hen­ki­löi­den – hal­lin­non, laa­tu­a­gent­tien tai laa­tu­ryh­män – työs­tä vaan koko lu­ki­o­yh­tei­sön jat­ku­vas­ta ha­lus­ta pa­ran­taa yh­teis­tä työ­tä opis­ke­li­joi­den hy­väk­si. 

Meil­lä kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jil­lä on koko ajan yhä moni­puo­li­sem­min mah­dol­li­suuk­sia hyö­dyn­tää eri läh­teis­tä saa­maam­me tie­toa lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä. Sään­nön­mu­kai­ses­ti ke­rät­ty pa­lau­te sekä opin­to­jak­soil­la että laa­jem­min luku­vuo­den ai­ka­na, val­ta­kun­nal­li­set ky­se­lyt ja jos­sain vai­hees­sa myös toi­sen as­teen ura­seu­ran­ta­ky­se­lyt tuot­ta­vat meil­le run­saas­ti tie­toa laa­dun ke­hit­tä­mi­sek­si. Op­pi­mis­ym­pä­ris­töt mah­dol­lis­ta­vat myös yhä enem­män ja enem­män op­pi­mi­sen laa­dus­ta ja opis­ke­li­joi­den osaa­mi­sen ke­hit­ty­mi­ses­tä ker­ty­vän tie­don seu­raa­mi­sen.  

Unoh­taa ei sovi myös­kään päi­vit­täi­siä kes­kus­te­lu­ja lu­ki­o­yh­teisöis­sä: niis­tä nou­se­vat usein hie­nos­ti esiin laa­duk­kaan lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen su­ju­van ar­jen näkö­kul­mat. Ar­jen su­ju­voit­ta­mi­nen lie­nee­kin yksi laa­tu­työn kes­kei­siä ta­voit­tei­ta. Kaik­ki lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­te­ki­jät – laa­du­kas op­pi­mi­nen, hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus, saa­vu­tet­ta­va lu­ki­o­kou­lu­tus ja ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri – kyt­key­ty­vät ym­mär­ret­tä­väs­ti ta­val­la tai toi­sel­la päi­vit­täi­seen lu­ki­o­ar­keen. Kaik­kea lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun ke­hit­tä­mi­ses­sä tar­vit­ta­vaa tie­toa emme saa ky­se­lyis­tä tai op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ana­ly­tiik­ka­da­tas­ta. On­nis­tu­ak­sem­me tu­le­vai­suu­den laa­tu­työs­sä tar­vit­sem­me päi­vit­täi­siä koh­taa­mi­sia, kes­kus­te­lu­ja ja ar­jes­sa mu­ka­na elä­mis­tä – hil­jai­sen tie­don ja­non on laa­dun ke­hit­tä­mi­ses­sä ol­ta­va lo­pu­ton. 

Lu­ki­oi­den laa­tu­jär­jes­tel­mät on ra­ken­net­tu ana­ly­soi­maan ke­rät­tyä tie­toa, koos­ta­maan se lu­et­ta­vaan muo­toon, joh­ta­maan pu­res­kel­lus­ta tie­dos­ta ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta ja ar­vi­oi­maan ke­hi­tys­työn ja ko­ko­nai­suu­den toi­mi­vuut­ta. Pai­kal­li­siin laa­tu­jär­jes­tel­miin on myös ra­ken­net­tu ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta ku­vaa­via mit­ta­rei­ta toi­min­nan ke­hit­tä­mi­sen tu­ek­si sekä ver­tais­ar­vi­oin­nin mah­dol­lis­ta­mi­sek­si. Täl­lais­ta jär­jes­tel­mäl­lis­tä laa­tu­työ­tä teh­dään pian toi­vot­ta­vas­ti kai­kis­sa Suo­men lu­ki­ois­sa. 

Mie­len­kiin­toi­nen ja in­nos­ta­va osa Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sam­me ke­hi­tet­tyä laa­tu­työ­tä on lu­ki­oi­den ver­tais­ar­vi­oin­ti­mal­li ja -kri­tee­rit. Oman laa­tu­työn li­säk­si lu­ki­oi­den laa­tua pääs­tään pa­ran­ta­maan myös yh­teis­työs­sä mui­den kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jien kans­sa vä­lit­tö­mäs­ti hank­keen pää­tyt­tyä. Ver­tais­ar­vi­oin­ti ei ole kil­pai­lua pa­rem­muu­des­ta tai laa­duk­kuu­des­ta vaan en­nen kaik­kea oman toi­min­nan ke­hit­tä­mis­tä itse­ar­vi­oin­nin ja hy­vien käy­tän­tei­den avul­la. Ver­tais­ar­vi­oin­tia on toi­vot­ta­vas­ti tu­le­vai­suu­des­sa mah­dol­lis­ta laa­jen­taa han­ke­ver­kos­tom­me lu­ki­oi­den ulko­puo­lel­le­kin. 

Kau­an kai­vat­tu suo­ma­lai­sen lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­työ on vih­doin pää­se­mäs­sä täy­teen vauh­tiin. Val­ta­kun­nal­li­nen lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gia ja sen poh­jal­ta laa­di­tut pai­kal­li­set lu­ki­oi­den laa­tu­jär­jes­tel­mät mah­dol­lis­ta­vat lu­ki­oi­den ke­hit­tä­mi­sen jat­kos­sa myös laa­tu­työn näkö­kul­mas­ta. Pai­kal­li­sen ke­hi­tys­työn li­säk­si val­ta­kun­nal­li­nen laa­tu­stra­te­gia tar­jo­aa ver­tais­ar­vi­oin­nin kei­noin mah­dol­li­suu­den lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen yh­teis­työs­sä mui­den kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jien kans­sa. Tä­hän ti­lai­suu­teen toi­voi­si mah­dol­li­sim­man mo­nen lu­ki­on tart­tu­van. 

Laa­tu teh­dään yh­des­säLaa­tu­a­pi­la-hank­keen lop­pu­jul­kai­su13.11.2024