Askeleita hyvään arkeen -hyvinvointimallin käyttöönotto Laatuapilaverkoston lukioissa

Satu Nylander, Ammattiopisto Tavastia, Hämeenlinna & Juuso Repo, Gradia-lukiot, Jyväskylä

Laa­tu­a­pi­la­ver­kos­ton lu­ki­ois­sa otet­tiin käyt­töön As­ke­lei­ta hy­vään ar­keen -hy­vin­voin­ti­mal­li luku­vuo­den 2024 al­ka­es­sa. Hy­vin­voin­ti­mal­lia käyt­tä­mäl­lä ote­taan as­ke­lei­ta eteen­päin kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­rin ja opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nin ke­hit­tä­mi­ses­sä. Mal­lin joh­ta­va aja­tus on to­teut­taa lu­ki­oi­den ar­jes­sa hy­vin­voin­tia ja osal­li­suut­ta edis­tä­viä ar­jen te­ko­ja. Hy­vin­voin­ti­mal­lia voi­daan käyt­tää työ­ka­lu­na hen­ki­lös­tön pe­reh­dyt­tä­mi­ses­sä sekä lu­ki­on vuo­si­suun­nit­te­lus­sa hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den huo­mi­oi­mi­sek­si. Li­säk­si se voi olla tu­ke­na opis­ke­li­ja­e­dus­ta­jien kans­sa käy­tä­vis­sä kes­kus­te­luis­sa ja yh­tei­söl­li­sen hy­vin­voin­ti­ryh­män toi­min­nas­sa. 

Käyt­töön­otto ete­ni Laa­tu­a­pi­la-ver­kos­ton lu­ki­ois­sa lu­ki­oi­den va­lit­se­mil­la ta­voil­la, jois­ta seu­raa­vak­si hie­man esi­merk­ke­jä.  

Kuo­pi­on klas­sil­li­ses­sa lu­ki­os­sa hy­vin­voin­ti­mal­li esi­tel­tiin huh­ti­kuus­sa sekä opet­ta­ja­kun­nal­le että opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sel­le. Luku­vuo­den 2024–2025 yh­te­nä pai­no­pis­tee­nä ovat opis­ke­lu­tai­dot ja vuo­ro­vai­ku­tus. Hy­vin­voin­ti­mal­lin avul­la aloi­tet­tiin toi­men­pi­tei­den ide­oin­ti. Työs­ken­te­lys­tä syn­tyi kir­jauk­sia, jot­ka toi­mi­vat poh­ja­na luku­vuo­den pai­no­pis­te­a­lu­een käy­tän­nön to­teu­tuk­sel­le Klas­si­kal­la. Li­säk­si opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus poi­mi hy­vin­voin­ti­mal­lis­ta muu­ta­mia ta­voit­tei­ta, joi­ta se ha­lu­aa tuo­da esil­le omas­sa toi­min­nas­saan luku­vuo­den 2024–2025 ai­ka­na. 

Kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Ta­vas­ti­an lu­ki­ois­sa hy­vin­voin­ti­mal­lia otet­tiin käyt­töön mo­nin ta­voin. Kaik­kien Hä­meen­lin­nan lu­ki­oi­den (Ly­seo, Kau­ri­a­la, Pa­ro­la ja Lam­mi) kes­ken opis­ke­li­joil­le pi­det­tiin alku­vuo­des­ta 2024 Tu­le­vai­suus­aa­mi­ai­nen, jon­ka ai­ka­na ti­lai­suu­teen osal­lis­tu­neet opis­ke­li­jat sai­vat ly­hy­en tie­to­is­kun laa­tu­työs­tä ja laa­dun mer­ki­tyk­ses­tä, ja sen jäl­keen pää­si­vät työ­paja­työs­ken­te­lyn ma­kuun. Li­sää tu­le­vai­suus­aa­mi­ai­nen-työ­pa­jan to­teu­tuk­ses­ta Laa­tu­a­pi­la-blo­gis­sa: https://blo­git.gra­dia.fi/laa­tu­a­pi­la/. 

Kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Ta­vas­ti­an lu­ki­oi­den ope­tus- ja oh­jaus­hen­ki­lö­kun­nal­le pi­det­tiin li­säk­si opis­ke­li­ja­huol­to­ryh­män (OHR) päi­vä, jon­ka ta­voit­tee­na oli jal­kaut­taa idea hy­vin­voin­ti­mal­lis­ta opet­ta­jil­le, opin­to-oh­jaa­jil­le, eri­tyis­tä tu­kea tar­jo­a­vil­le kou­lun ta­hoil­le sekä opis­ke­li­joil­le. OHR-päi­vän ai­ka­na käy­tiin läpi hy­vin­voin­ti­mal­lin idea, ja tä­män jäl­keen pien­ryh­mät al­koi­vat en­sin tut­ki­maan ja sit­ten kä­sit­te­le­mään hy­vin­voin­ti­mal­lin osa-alu­ei­ta (esim. opis­ke­li­ja­hy­vin­voin­ti). Tar­koi­tuk­se­na oli pie­nis­sä ryh­mis­sä ke­hit­tää ja nos­taa esil­le kou­lun ar­jes­sa jo toi­mi­via asi­oi­ta sekä haas­te­koh­tia, joi­ta voi­si teh­dä vie­lä pa­rem­min, jot­ta laa­tu­te­ki­jät ke­hit­tyi­si­vät. Lo­puk­si oli ryh­mit­täin pur­ku­kes­kus­te­lu hy­vin­voin­ti­mal­lin osa-alu­eis­ta. 

Hä­meen­lin­nan Ly­se­on lu­ki­ol­la aloi­tet­tiin ke­vääl­lä 2024 muo­dos­ta­maan tii­me­jä opet­ta­jien kes­kuu­des­ta hy­vin­voin­ti­mal­lin poh­jal­ta. Jo­kai­sel­le tii­mil­le oli poi­mit­tu osa-alu­ei­ta hy­vin­voin­ti­mal­lis­ta, jois­ta tii­mien teh­tä­vä­nä on tuo­da enem­män nä­ky­väk­si kou­lun ar­keen luku­vuon­na 2024–2025. Tar­koi­tuk­se­na on saa­da mah­dol­li­sim­man laa­ja kos­ke­tus­pin­ta hy­vin­voin­ti­mal­lin kaik­kien kol­men loh­kon osa-alu­ei­siin, joil­la voi­si nos­taa Ly­se­on lu­ki­on toi­min­nan laa­tua.  

Eri tii­mit to­teut­ta­vat eri­lai­sin kei­noin näi­tä ryh­män­sä osa-alu­ei­ta. Vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ja yh­tei­söl­li­syy­den tii­mi to­teut­ti syk­syl­lä 2024 ns. ope­kor­tit, joi­den tar­koi­tuk­se­na on tuo­da opet­ta­jis­ta tie­toa enem­män opis­ke­li­joil­le. Toi­se­na toi­me­na oli opet­ta­jien jal­kaut­ta­mi­nen hy­vin­voin­ti­oh­jaa­jien mu­kaan. Ta­voit­tee­na oli saa­da enem­män koh­taa­mi­sia opis­ke­li­joi­den kans­sa aina kul­loi­sen­kin hy­vin­voin­ti­oh­jaa­jien tee­man (mm. tu­le­vai­suus, lau­ta­pe­lit) mu­kaan. Luku­vuo­den lo­pus­sa ke­rä­tään täs­tä ko­ke­muk­sia ja ke­hi­te­tään puu­te­koh­tia sekä vah­vis­te­taan jo hy­väk­si ha­vait­tu­ja toi­min­ta­mal­le­ja. 

Jy­väs­ky­läs­sä Gra­dia-lu­ki­oi­den hen­ki­lö­kun­nal­le val­mis mal­li esi­tel­tiin elo­kuus­sa 2024. Alku­syk­syn ai­ka­na pi­det­tiin kuu­si­tois­ta työ­pa­jaa, jois­sa opet­ta­jat tu­tus­tui­vat hy­vin­voin­ti­mal­liin.  

Opet­ta­jien työ­pa­jois­sa kä­si­tel­lyt tee­mat

Työpajojen keskusteluissa syntyi monia ehdotuksia käytännön hyvinvointiteoiksi, esimerkiksi läppäreihin kiinnitettävien nimitarrojen käyttö opiskelijoiden nimien nopeamman oppimisen edistämiseksi. Lisäksi rehtoreille oli oma työpaja, jossa malliin tutustuttiin tarkemmin ja suunniteltiin, miten mallia integroidaan järjestelmällisesti osaksi lukioiden toimintaa. 

KUVA: Hy­vin­voin­ti­mal­lin tu­tus­tu­mis­ta ja ide­oin­tia Gra­dia-lu­ki­oi­den työ­pa­jois­sa.

Osal­lis­tu­jat an­toi­vat työ­pa­jois­ta po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta. 

”Hyvä ja pis­ti poh­ti­maan asi­oi­ta.” 

”Mu­ka­va oli pa­lau­tel­la mie­leen tut­tu­ja, olen­nai­sia asi­oi­ta kol­le­goi­den kans­sa.” 

”Kes­kus­te­lu tär­keis­tä asi­ois­ta py­säyt­ti mu­ka­vas­ti.” 

Hy­vin­voin­ti­mal­li he­rät­ti lu­ki­ois­sam­me vä­lit­tö­mäs­ti ope­tus­hen­ki­lö­kun­nan kiin­nos­tuk­sen, ja sii­tä löy­det­tiin hel­pos­ti eri­lai­sia kä­sit­te­ly­ta­po­ja ar­jen työ­hön, mikä edis­ti sen su­ju­vaa in­teg­roin­tia lu­ki­oi­den toi­min­taan. Mal­lin ta­voit­tee­na on ol­lut edis­tää lu­ki­oi­den toi­min­ta­kult­tuu­ria ja opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia ar­jen te­ko­jen kaut­ta. Jo täs­sä vai­hees­sa, hank­keen päät­ty­es­sä, voim­me to­de­ta, että hy­vin­voin­ti­mal­lin jal­kau­tus­työ on läh­te­nyt kai­kis­sa ver­kos­to­lu­ki­ois­sam­me hie­nos­ti vauh­tiin. 

Hy­vin­voin­ti­mal­li on ko­ko­nai­suu­des­saan aoe.fi-si­vus­tol­la.

Hy­vin­voin­ti­mal­liin tu­tus­tu­mis­ta ja ide­oin­tia Gra­dia-lu­ki­oi­den työ­pa­jois­sa.

Laa­tu teh­dään yh­des­säLaa­tu­a­pi­la-hank­keen lop­pu­jul­kai­su13.11.2024