Vertaisarviointi laadun kehittämisen välineenä

Satumari Loukiala, Gradia-lukiot, Jyväskylä

Ver­tais­ar­vi­oin­ti on te­ho­kas me­ne­tel­mä laa­dun ke­hit­tä­mi­seen, ja täs­tä syys­tä Laa­tu­a­pi­la-lu­ki­ois­sa ver­tais­ar­vi­oin­ti tu­lee ole­maan osa laa­dun­hal­lin­taa. Se toi­mii vä­li­nee­nä, jon­ka avul­la lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen asi­an­tun­ti­jat ar­vi­oi­vat tois­ten­sa toi­min­taa ja ja­ka­vat ko­ke­muk­si­aan sekä hy­viä käy­tän­tö­jään. Ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mä poh­jau­tuu avoi­muu­teen, luot­ta­muk­seen ja ra­ken­ta­vaan am­ma­til­li­seen kes­kus­te­luun, ja sen ta­voit­tee­na on tu­kea oppi­lai­tos­ten vä­lis­tä yh­teis­työ­tä, tun­nis­taa ke­hi­tys­koh­tei­ta ja pa­ran­taa toi­min­nan laa­tua. 

Ver­tais­ar­vi­oin­ti ete­nee vai­heit­tain, ja jo­kai­nen vai­he on suun­ni­tel­tu si­ten, että pro­ses­si tuo lisä­ar­voa osal­lis­tu­vil­le oppi­lai­tok­sil­le. En­sim­mäi­nen vai­he on itse­ar­vi­oin­ti, jos­sa oppi­lai­tok­set tar­kas­te­le­vat omaa toi­min­taan­sa ar­vi­oin­ti­a­lu­ei­den ja -kri­tee­rien poh­jal­ta. Val­mii­den ar­vi­oin­ti­kri­tee­rien puut­tu­es­sa on Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa mää­ri­tel­ty han­ke­lu­ki­oil­le yh­tei­set ver­tais­ar­vi­oin­ti­kri­tee­rit. Ar­vi­oin­ti­a­lu­eet pe­rus­tu­vat hank­kees­sa mää­ri­tel­tyi­hin lu­ki­oi­den ydin­pro­ses­sei­hin sekä mui­hin han­ke­työn kes­kei­siin ele­ment­tei­hin: laa­dun­hal­lin­taan, opet­ta­jien osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen sekä hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den pa­ran­ta­mi­seen. Itse­ar­vi­oin­ti­vai­he an­taa oppi­lai­tok­sil­le mah­dol­li­suu­den tun­nis­taa omat vah­vuu­ten­sa ja ke­hit­tä­mis­tar­peen­sa sekä val­mis­tau­tua ulko­puo­li­seen ar­vi­oin­tiin. Itse­ar­vi­oin­ti aut­taa myös ar­vi­oin­ti­ryh­mää muo­dos­ta­maan alus­ta­van ku­van oppi­lai­tok­sen ti­las­ta ja suun­taa­maan vie­rai­lun­sa kes­kei­siin tee­moi­hin.  

Itse­ar­vi­oin­tia seu­raa­vat ar­vi­oin­ti­ryh­mien vie­rai­lut ar­vi­oi­ta­vas­sa oppi­lai­tok­ses­sa. Näi­den vie­rai­lu­jen ai­ka­na ar­vi­oi­jat haas­tat­te­le­vat hen­ki­lös­töä ja opis­ke­li­joi­ta, tar­kas­te­le­vat oppi­lai­tok­sen ti­lo­ja ja toi­min­to­ja sekä pe­reh­ty­vät do­ku­ment­tei­hin ja muu­hun ai­neis­toon. Ta­voit­tee­na on luo­da mah­dol­li­sim­man moni­puo­li­nen ja re­a­lis­ti­nen kuva oppi­lai­tok­sen toi­min­nas­ta ja tun­nis­taa te­ki­jöi­tä, jot­ka edis­tä­vät tai es­tä­vät laa­du­kas­ta toi­min­taa. Vie­rai­lut tar­jo­a­vat myös mah­dol­li­suu­den avoi­meen di­a­lo­giin ar­vi­oi­jien ja ar­vi­oi­ta­van oppi­lai­tok­sen edus­ta­jien vä­lil­lä, mikä aut­taa sy­ven­tä­mään ar­vi­oin­nis­ta syn­ty­vää ym­mär­rys­tä.  

Ar­vi­oin­ti­vie­rai­lu­jen jäl­keen ar­vi­oin­ti­ryh­mät laa­ti­vat ra­por­tin, jos­sa he esit­tä­vät ha­vain­ton­sa sekä konk­reet­ti­sia ke­hi­tys­eh­do­tuk­sia. Ra­port­ti si­säl­tää myös vah­vuuk­sia, jot­ka oppi­lai­tos on osoit­ta­nut ar­vi­oin­nin ai­ka­na. Tämä pa­lau­te aut­taa oppi­lai­tok­sia tar­kas­te­le­maan omaa toi­min­taan­sa uu­sis­ta näkö­kul­mis­ta ja pri­o­ri­soi­maan ke­hi­tys­toi­men­pi­tei­tä. Ver­tais­ar­vi­oin­ti ei pää­ty ra­port­tiin, vaan sen poh­jal­ta ar­vi­oi­ta­va oppi­lai­tos laa­tii ke­hi­tys­suun­ni­tel­man, jos­sa mää­ri­tel­lään tar­vit­ta­vat toi­men­pi­teet toi­min­nan pa­ran­ta­mi­sek­si. Suun­ni­tel­ma si­säl­tää konk­reet­ti­sia as­kel­merk­ke­jä, joi­den avul­la voi­daan vas­ta­ta ar­vi­oin­nin esiin nos­ta­miin tar­pei­siin.  

Ke­hi­tys­toi­men­pi­tei­den seu­ran­ta ja ar­vi­oin­ti ovat tär­keä osa ver­tais­ar­vi­oin­ti­pro­ses­sia. Tämä var­mis­taa, että ar­vi­oin­nin tu­lok­set ei­vät jää ir­ral­li­sik­si ha­vain­noik­si, vaan ne siir­ty­vät osak­si oppi­lai­tok­sen jat­ku­vaa ke­hi­tys­työ­tä. Seu­ran­nan avul­la oppi­lai­tok­set voi­vat myös ar­vi­oi­da toi­men­pi­tei­den­sä vai­kut­ta­vuut­ta ja tar­vit­ta­es­sa teh­dä nii­hin tar­ken­nuk­sia. Näin ver­tais­ar­vi­oin­ti ei ole vain het­kel­li­nen pro­ses­si, vaan se tu­kee oppi­lai­tos­ten pit­kä­jän­teis­tä ke­hit­ty­mis­tä.  

Laa­tu­a­pi­la-lu­ki­ois­sa ver­tais­ar­vi­oin­ti kes­kit­tyy moni­puo­li­ses­ti lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kes­kei­siin osa-alu­ei­siin. Li­säk­si ar­vi­oin­ti­kri­tee­rit ulot­tu­vat hy­vin­voin­nin, vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ja osal­li­suu­den tee­moi­hin, jot­ka ovat kes­kei­siä oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­ses­sä. Tämä laa­ja-alai­nen lä­hes­ty­mis­tapa var­mis­taa, että ar­vi­oin­ti kat­taa kes­kei­set te­ki­jät, jot­ka vai­kut­ta­vat oppi­lai­tok­sen toi­min­nan laa­tuun ja opis­ke­li­joi­den ko­ke­muk­siin.  

Ver­tais­ar­vi­oin­nil­la on mo­nia hyö­ty­jä sekä ar­vi­oi­ta­vil­le oppi­lai­tok­sil­le että ar­vi­oi­jil­le. Oppi­lai­tok­set saa­vat ulko­puo­li­sen nä­ke­myk­sen omas­ta toi­min­nas­taan, mikä aut­taa tun­nis­ta­maan ke­hi­tys­koh­tei­ta ja hyö­dyn­tä­mään par­hai­ta käy­tän­tö­jä. Sa­mal­la pro­ses­si li­sää oppi­lai­tos­ten vä­lis­tä läpi­nä­ky­vyyt­tä ja yh­teis­työ­tä. Ar­vi­oi­jat puo­les­taan op­pi­vat pro­ses­sin ai­ka­na uu­sia toi­min­ta­ta­po­ja ja saa­vat ti­lai­suu­den ke­hit­tää omaa am­ma­til­lis­ta osaa­mis­taan. Opis­ke­li­joil­le ja hei­dän per­heil­leen ver­tais­ar­vi­oin­ti tuo var­muu­den sii­tä, että hei­dän saa­maan­sa kou­lu­tuk­seen kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta ja että kou­lu­tuk­sen laa­tu on jat­ku­van ke­hit­tä­mis­työn koh­tee­na.  

Laa­tu­a­pi­la-lu­ki­oi­den ver­tais­ar­vi­oin­ti luo myös ar­vok­kaan foo­ru­min am­ma­til­li­sel­le vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le ja in­no­vaa­ti­oi­den ja­ka­mi­sel­le. Tämä pro­ses­si edis­tää lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tua ja var­mis­taa, että se vas­taa sekä opis­ke­li­joi­den että yh­teis­kun­nan tar­pei­siin muut­tu­vas­sa toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä.  

Ver­tais­ar­vi­oin­ti­mal­li on ko­ko­nai­suu­des­saan aoe.fi-si­vus­tol­la.

Laa­tu teh­dään yh­des­säLaa­tu­a­pi­la-hank­keen lop­pu­jul­kai­su13.11.2024