Mittarit mahdollistavat tietoon perustuvan laadun kehittämisen

Sanna Eskelinen & Jarkko Sairanen, Gradia-lukiot, Jyväskylä

Mit­ta­reil­la on kes­kei­nen roo­li laa­dun­hal­lin­nas­sa, sil­lä ne tar­jo­a­vat ob­jek­tii­vi­sia ja mi­tat­ta­via tie­to­ja pro­ses­sien toi­mi­vuu­des­ta ja laa­tu­ta­voit­tei­den to­teu­tu­mi­ses­ta. Mit­ta­rit aut­ta­vat myös tun­nis­ta­maan ke­hi­tys­koh­tei­ta ja seu­raa­maan muu­tok­sia. Mit­ta­rit siis mah­dol­lis­ta­vat tie­toon poh­jau­tu­van laa­dun var­mis­ta­mi­sen ja ke­hit­tä­mi­sen.  

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sel­la on käy­tös­sään val­ta­kun­nal­li­sia tie­to­läh­tei­tä, jois­ta on saa­ta­vil­la kou­lu­tuk­seen liit­ty­vää ti­las­to­tie­toa. Näi­den poh­jal­ta Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa laa­dit­tiin laa­tu­ta­voit­tei­den to­teu­tu­mi­sen ja toi­min­nan ydin­pro­ses­sien ar­vi­oi­mi­sek­si 39 lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tua mit­taa­vaa mit­ta­ria. Näis­tä mit­ta­reis­ta koot­tiin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen tu­los­kort­ti.  

Pää­sään­töi­ses­ti tu­los­kor­tin mit­ta­rit poh­jau­tu­vat ole­mas­sa ole­vaan pai­kal­li­seen sekä val­ta­kun­nal­li­seen tie­don­ke­ruu­seen, ku­ten Pri­muk­ses­ta saa­ta­vaan tie­toon, Lu­ki­o­lais­ba­ro­met­riin, Kou­lu­ter­veys­ky­se­lyyn, TE­A­vii­sa­riin, Vi­pu­seen ja Laa­tu­a­pi­lan lu­ki­ois­sa teh­tä­viin opis­ke­li­ja-, huol­ta­ja- ja hen­ki­lös­tö­ky­se­lyi­hin. Mit­ta­ris­to ke­rää kar­ke­as­ti ja­et­tu­na kol­mea eri­lais­ta da­taa: eri­lai­sia in­dek­se­jä, toi­min­taan ja ta­pah­tu­miin liit­ty­vää in­for­maa­ti­o­ta sekä sub­jek­tii­vi­sia ko­ke­muk­sia. Tu­los­kor­til­le mit­ta­rit on ja­et­tu lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gi­as­sa mää­ri­tel­ty­jen laa­tu­te­ki­jöi­den mu­kaan. Eri tie­to­läh­teis­tä on poi­mit­tu yh­des­sä so­vi­tut ky­sy­myk­set, jot­ka an­ta­vat tie­toa laa­duk­kaas­ta op­pi­mi­ses­ta, hy­vin­voin­nis­ta ja osal­li­suu­des­ta, saa­vu­tet­ta­vas­ta lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­ta sekä ke­hit­ty­väs­tä toi­min­ta­kult­tuu­ris­ta. 

Mit­ta­ris­to an­taa tie­toa ydin­pro­ses­sien toi­mi­vuu­des­ta ja laa­tu­te­ki­jöi­den to­teu­tu­mi­ses­ta lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa. Tulos­ten ha­vain­nol­lis­ta­mis­ta var­ten ke­hi­tet­tiin Po­wer BI-ra­port­ti, jon­ka avul­la voi­daan teh­dä hel­pos­ti ver­tai­lu­ja Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa mu­ka­na ol­lei­den lu­ki­oi­den sekä kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jien ta­sol­la. Mi­kä­li mit­ta­rei­den pe­rus­teel­la to­de­taan sel­ke­äs­ti suun­taan tai toi­seen ver­tai­lu­ar­vos­ta poik­ke­a­via tu­lok­sia, voi­daan esi­mer­kik­si lu­ki­o­ta­sol­la toi­min­to­ja läh­teä tar­kis­ta­maan tai to­de­ta tie­tyn laa­tu­ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­sen on­nis­tu­neen hy­vin. Mit­ta­ris­to toi­mii myös ver­tais­ar­vi­oin­nin apu­na.  

Alla ole­vis­sa ku­vis­sa on esi­merk­ke­jä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­mit­ta­rei­ta vi­su­a­li­soi­vas­ta Po­wer BI -ra­por­tis­ta. Kos­ka ra­port­ti on vie­lä ke­hi­tys­as­teel­la eikä kaik­kea tar­vit­ta­vaa tie­toa ole vie­lä saa­tu tu­los­kor­til­le, ovat esi­merk­ki­ku­van lu­vut kek­sit­ty­jä. Ku­vis­ta ha­vain­nol­lis­tuu kui­ten­kin Po­wer BI-ra­por­tin vi­su­aa­li­suus sekä se, että Po­wer BI -ra­por­til­la tie­to­ja ja nä­ky­mää voi suo­dat­taa ha­lu­a­mal­laan ta­val­la. Eri nä­ky­mis­sä tu­lok­sia voi ver­tail­la kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jit­täin, kou­luit­tain, laa­tu­te­ki­jöit­täin tai laa­tu­ta­voit­teit­tain.  

Laa­tu­a­pi­la-lu­ki­ot kar­tal­la ja koon mu­kaan vi­su­a­li­soi­tu­na

Laa­tu teh­dään yh­des­säLaa­tu­a­pi­la-hank­keen lop­pu­jul­kai­su13.11.2024