Lukiokoulutuksen laadunhallinta yleisesti

Samuli Laitinen, Gradia-lukiot, Jyväskylä

Laa­dun­hal­lin­nal­la tar­koi­te­taan yleen­sä or­ga­ni­saa­ti­oon ra­ken­net­tua pit­kä­jän­tei­seen toi­min­nan ja tu­los­ten seu­raa­mi­seen sekä ke­hit­tä­mi­seen ra­ken­net­tua mal­lia. Laa­dun­hal­lin­nan on aina syy­tä olla ta­voit­teel­lis­ta, koko­nais­val­tais­ta ja ihan jo­kai­sen yh­tei­sön jä­se­nen teh­tä­vä. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun­hal­lin­nal­la on ta­val­laan pit­kät pe­rin­teet, sil­lä esi­mer­kik­si Kun­ta­liit­to loi jo vuo­si­na 2009–2010 lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen laa­dun­hal­lin­nan itse­ar­vi­oin­nin vii­te­ke­hyk­sen. Koko suo­ma­lai­sen lu­ki­o­ken­tän kat­ta­van ja jär­jes­tel­mäl­li­sen lu­ki­oi­den laa­tu­työn voi kat­soa kui­ten­kin al­ka­neen val­ta­kun­nal­li­sen laa­tu­stra­te­gi­an jul­kai­se­mi­ses­ta. 

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun­hal­lin­nas­sa voi­daan so­vel­taa pal­jon ylei­siä, vaik­ka­pa yri­tys­e­lä­mäs­tä tut­tu­ja laa­tu­työn peri­aat­tei­ta. Kos­ka lu­ki­ois­sa toi­min­taa jär­jes­te­tään jul­ki­sen sek­to­rin toi­min­ta­peri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti eikä lu­ki­oi­den luku­vuo­si­ryt­mi muu­ten­kaan ai­na­kaan kvar­taa­li­ta­lou­teen ko­vin hy­vin istu, laa­dun­hal­lin­ta­mal­le­ja on ra­ken­net­tu oppi­lai­tos­muo­don tar­peet ja toi­min­nan ta­voit­teet huo­mi­oi­den – kes­kei­sis­tä laa­tu­työn peri­aat­teis­ta tin­ki­mät­tä. 

Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa laa­dun­hal­lin­taa lä­hes­tyt­tiin myös ni­men­o­maan juu­ri lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen tar­pei­den näkö­kul­mas­ta. Ta­voit­tee­na oli ra­ken­taa mal­li, jos­sa ku­va­taan yti­mek­kääs­ti lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kes­kei­set pro­ses­sit, pro­ses­sei­hin liit­ty­vät laa­tu­kri­tee­rit mit­ta­rei­neen sekä mit­ta­rei­den käyt­tö ja tu­los­ten huo­mi­oin­ti toi­min­taa ja sen ke­hit­tä­mis­tä oh­jaa­va­na te­ki­jä­nä. Laa­dun­hal­lin­ta­mal­lia luo­ta­es­sa huo­mi­oi­tiin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä käy­tet­tä­vis­sä ole­va val­ta­kun­nal­li­nen ja pai­kal­li­nen tie­to­ai­nes, ku­ten kou­lu­ter­veys­ky­se­lyn, lu­ki­o­lais­ba­ro­met­rin, yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­nan ja pai­kal­lis­ten opis­ke­li­ja-, hen­ki­lös­tö- ja si­dos­ryh­mä­ky­se­lyi­den tuot­ta­ma tie­to.  

Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa luo­tu laa­dun­hal­lin­ta­mal­li nou­dat­te­lee toi­min­ta­peri­aat­teil­taan ylei­ses­ti tun­ne­tun laa­tu­ke­hän kes­kei­siä aja­tuk­sia: toi­min­nan pa­ran­ta­mi­nen ra­ken­tuu suun­nit­te­lun, to­teu­tuk­sen, ar­vi­oin­nin ja ke­hit­tä­mi­sen kier­to­ku­lun va­raan. Laa­dun­hal­lin­ta­mal­lis­sam­me on ku­vat­tu jo­kai­sen ke­hän osa-alu­een kes­kei­set si­säl­löt ja toi­min­taan vai­kut­ta­vat te­ki­jät. Li­säk­si laa­dun­hal­lin­ta­mal­lis­sa on var­mis­tet­tu lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun kes­keis­ten te­ki­jöi­den, laa­duk­kaan op­pi­mi­sen, hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den, lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den sekä ke­hit­ty­vän toi­min­ta­kult­tuu­rin, lin­kit­ty­mi­nen pai­kal­li­seen laa­tu­työ­hön kai­kis­sa sen vai­heis­sa. 

Ku­ten to­det­tua, Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa luo­tu lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun­hal­lin­ta­mal­li nou­dat­te­lee mo­nin osin ylei­siä laa­tu­työn peri­aat­tei­ta. Kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jien laa­dun­hal­lin­ta­mal­leis­sa ja lu­ki­oi­den laa­tu­työs­sä yli­pää­tään on kui­ten­kin tär­ke­ää muis­taa kou­lu­tus­or­ga­ni­saa­ti­on toi­min­nan oma­lei­mai­suus ja se, että laa­dun var­mis­ta­mi­sen ja toi­min­nan ke­hit­tä­mi­sen kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na on aina ol­ta­va opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen mah­dol­li­suuk­sien ja lu­ki­o­yh­tei­sön ar­jen su­ju­vuu­den pa­ran­ta­mi­nen. Näi­hin laa­tu­työn ta­voit­tei­siin jo­kai­sen lu­ki­o­yh­tei­sön jä­se­nen on help­po si­tou­tua pit­kä­jän­teis­tä työ­tä te­ke­mään.   

Laa­tu teh­dään yh­des­säLaa­tu­a­pi­la-hank­keen lop­pu­jul­kai­su13.11.2024