Lukiokoulutuksen laatua parannetaan yhdessä

He­le­na An­ti­kai­nen, San­na Kat­te­lus-Mäki­salo ja Nina Währn

Hel­sin­gin kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun ke­hit­tä­mis­tä teh­dään yh­des­sä kau­pun­gin lu­ki­oi­den hen­ki­lös­tön, opis­ke­li­joi­den sekä huol­ta­jien kans­sa Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­mas­sa hank­kees­sa vuo­si­na 2023–2025. Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­jat saa­vat saa­vu­tet­ta­vam­paa, tasa­ver­tai­sem­paa ja laa­duk­kaam­paa ope­tus­ta.

Tätä kou­lu­tuk­sen laa­dun ke­hit­tä­mis­tä on hank­kees­sa lä­hes­tyt­ty kol­mes­ta eri näkö­kul­mas­ta:

  1. Laa­tu­jär­jes­tel­mä ja tie­dol­la joh­ta­mi­nen
  2. Pe­da­go­gi­nen ke­hit­tä­mi­nen
  3. Opis­ke­lu­kyky ja hy­vin­voin­ti

Hank­kees­sa on ra­ken­net­tu Hel­sin­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen laa­tu­jär­jes­tel­mä, jos­sa on mää­ri­tel­ty stra­te­gi­set ta­voit­teet, laa­tu­kri­tee­rit ja mit­ta­rit sekä pro­ses­si näi­den ar­vi­oin­tiin ja tie­don hyö­dyn­tä­mi­seen. Pe­da­go­gis­ta ja hy­vin­voin­tiin liit­ty­vää ke­hit­tä­mis­tä on teh­ty lu­ki­oi­den omis­sa ko­kei­luis­sa, jois­ta koo­taan hy­viä käy­tän­tei­tä mal­lin­net­ta­vik­si. Ko­kei­luis­sa pai­not­tu­vat mm. yh­teis­o­pet­ta­juus ja uu­det ryh­män­oh­jauk­sen käy­tän­teet. Li­säk­si aloi­tet­tiin kau­pun­gin lu­ki­oi­den yh­tei­set oppi­aine­koh­tai­set työ­pa­jat tu­ke­maan pe­da­go­gii­kan ke­hit­tä­mis­tä. Hy­vin­voin­nin ja opis­ke­lu­ky­vyn tee­mo­ja on edis­tet­ty mm. moni­am­ma­til­lis­ta yh­teis­työ­tä si­säl­tä­vis­sä opin­to­jak­sois­sa sekä huol­ta­ja­yh­teis­työn ke­hit­tä­mi­ses­sä.

Alla muu­ta­mia poi­min­to­ja toi­min­nas­ta. Tu­tus­tut­te­han myös eril­li­seen ruot­sin­kie­li­seen ar­tik­ke­liim­me, jos­sa ker­rom­me ruot­si toi­se­na kie­le­nä -ope­tuk­sen pa­ris­sa teh­tä­väs­tä työs­tä: 11. Att ut­veck­la till­sam­mans: de svensksprå­ki­ga gym­na­sier­nas S2-ut­veck­ling­sar­be­te i Hel­sing­fors

Opiskelijat mukana laatujärjestelmän kehittämisessä

Hel­sin­gis­sä laa­tu­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mi­sen ta­voit­tee­na on yh­te­näis­tää laa­tu­työn käy­tän­tei­tä kau­pun­gin lu­ki­os­sa ja teh­dä laa­dun ar­vi­oin­nis­ta ja ke­hit­tä­mi­ses­tä en­tis­tä sys­te­maat­ti­sem­paa ja pit­kä­jän­tei­sem­pää. Jär­jes­tel­män työs­tä­mi­nen aloi­tet­tiin kesä­kuus­sa 2023.

Kuva1: Hel­sin­gin kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­työn ke­hit­tä­misp­ros­si 2023-2024

Seu­raa­van syk­syn ai­ka­na reh­to­rit ja apu­lais­reh­to­rit suun­nit­te­li­vat lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen yh­tei­siä stra­te­gi­sia ta­voit­tei­ta ja nos­ti­vat eri­tyi­ses­ti esiin oppi­lai­tos­ten hy­vin­voin­nin, toi­min­ta­kult­tuu­rin sekä op­pi­van ja ke­hit­ty­vän lu­ki­on. Lop­pu­syk­syn ja alku­tal­ven ai­ka­na laa­tu­työ­hön tu­li­vat mu­kaan lu­ki­oi­den opet­ta­ja- ja opis­ke­li­ja­jä­se­net.

Tam­mi­kuus­sa jär­jes­tet­tiin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­jär­jes­tel­män suun­nit­te­lu­päi­vä, jo­hon osal­lis­tui kai­kis­ta 15 suo­men- ja ruot­sin­kie­li­sis­tä lu­ki­ois­ta yh­teen­sä 100 hen­keä: reh­to­rei­ta, apu­lais­reh­to­rei­ta, opet­ta­jia, opis­ke­li­joi­ta sekä opis­ke­lu­huol­lon ja hal­lin­non edus­ta­jia. Päi­vän ai­ka­na työs­tet­tiin yh­des­sä ta­voit­tei­ta sekä niil­le konk­reet­ti­sia kri­tee­rei­tä ja mit­ta­rei­ta, joi­den avul­la laa­dun­ar­vi­oin­tia teh­dään kau­pun­gin lu­ki­ois­sa tu­le­vi­na vuo­si­na.

Ta­pah­tu­ma oli kak­si­kie­li­nen ja pien­ryh­miä oli sekä suo­mek­si että ruot­sik­si. Päi­vän ai­ka­na sy­ven­nyt­tiin yh­teis­ten ta­voit­tei­den li­säk­si myös kun­kin lu­ki­on omiin lu­ki­o­koh­tai­siin ta­voit­tei­siin. Gym­na­siet Lär­ka­nin opis­ke­li­ja Sara Fei­ring sai tie­tää tam­mi­kuun 2024 laa­tu­jär­jes­tel­män suun­nit­te­lu­päi­väs­tä opis­ke­li­ja­kun­nan kaut­ta.

Päi­vä vai­kut­ti kiin­nos­ta­val­le ja haus­kal­le mah­dol­li­suu­del­le osal­lis­tua, ker­too Sara.

Res­sun lu­ki­on opis­ke­li­ja See­la Vei­jo­lan mie­les­tä opis­ke­li­joi­ta kuun­nel­tiin suun­nit­te­lu­päi­väs­sä ja heis­tä oli oi­ke­as­ti hyö­tyä työs­ken­te­lys­sä.

Opis­ke­li­jat voi­si­vat olla pal­jon enem­män mu­ka­na lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä ihan ar­jes­sa­kin, roh­kai­see See­la Vei­jo­la. On tär­ke­ää, että nuo­ret osal­lis­tu­vat vas­taa­viin ti­lai­suuk­siin lu­ki­o­ai­ka­na, kos­ka heil­lä on tuo­reim­mat ko­ke­muk­set. Moni asia on eh­ti­nyt muut­tua ja ai­kui­se­na ei edes vält­tä­mät­tä enää muis­ta kaik­kea.

Osal­lis­tui­sin mie­lel­lään myös tu­le­vai­suu­des­sa vas­taa­viin ti­lai­suuk­siin. Tun­tui, että tein jo­tain tär­ke­ää, Sara Fei­ring to­te­aa.

Kuva 2. Paa­si­tor­nin Sil­ta­vuo­ri­sa­lis­sa kävi ku­hi­na, kun pien­ryh­mät työs­ti­vät lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen yh­tei­siä ta­voit­tei­ta, kri­tee­rei­tä ja mit­ta­rei­ta. Kuva: He­le­na An­ti­kai­nen

Pro­ses­si jat­kui huh­ti­kuus­sa, kun lu­ki­ot har­joit­te­li­vat eri­lai­sia laa­dun­ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­miä käy­tän­nös­sä ja sa­mal­la tes­tat­tiin tam­mi­kuus­sa laa­dit­tu­ja kri­tee­rei­tä ja mit­ta­rei­ta. Työ­pa­jas­sa saa­tu­jen ko­ke­mus­ten ja tie­to­jen pe­rus­teel­la kri­tee­rei­tä ja mit­ta­rei­ta työs­tet­tiin eteen­päin. Syk­syn 2024 ai­ka­na kau­pun­gin lu­ki­ot ovat kir­jan­neet laa­tu­ta­voit­teen­sa ja toi­men­pi­teen­sä toi­min­ta­suun­ni­tel­maan ja en­sim­mäi­nen vi­ral­li­nen laa­dun­ar­vi­oin­ti teh­dään ke­vään 2025 ai­ka­na.

Photo Voice-menetelmällä kohti saavutettavuuden ydintä

Osa­na hank­keen hy­vin­voin­ti -ta­voi­tet­ta to­teu­tet­tiin Sta­din am­mat­ti­o­pis­ton kans­sa yh­teis­työs­sä Pho­to Voi­ce -pro­ses­si. Pro­ses­sin ta­voit­tee­na oli saa­da nä­ky­väk­si lu­ki­o­lais­ten aja­tuk­sia kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­des­ta. Pho­to Voi­ce on laa­dul­li­nen me­ne­tel­mä, jon­ka avul­la voi­daan do­ku­men­toi­da ja ref­lek­toi­da to­del­li­suut­ta. Me­ne­tel­mä yh­dis­tää ta­ri­nan­ker­ron­nan ja valo­ku­vauk­sen. Pho­to Voi­cen avul­la on tar­koi­tus edis­tää kuul­luk­si tu­le­mis­ta ja osal­li­suu­den ko­ke­mus­ta. Pho­to Voi­ce -pro­ses­sia oh­ja­si­vat Sta­din am­mat­ti­o­pis­ton me­dia-alan opet­ta­ja Tom Ser­rat­ti ja laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­hank­keen pro­jek­ti­suun­nit­te­li­ja San­na Kat­te­lus-Mäki­salo. Pho­to Voi­cen joh­dan­nos­sa käy­tiin Lu­ki­o­lais­ten kans­sa läpi saa­vu­tet­ta­vuu­den kä­si­tet­tä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen näkö­kul­mas­ta (kuva 2).

Kuva 3. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den ulot­tu­vuu­det.

Tä­män jäl­keen opis­ke­li­joil­le lä­he­tet­tiin saa­vu­tet­ta­vuu­teen liit­ty­viä ky­sy­myk­siä, joi­hin he vas­ta­si­vat valo­ku­vin ja pie­nin teks­tein.

Kuva 4. Kide Rin­teen kuva ja teks­ti esi­merk­ki­nä saa­vu­tet­ta­vuu­den haas­teis­ta.

Tär­ke­ä­nä osa­na pro­ses­sia oli ilta­päi­vän mit­tai­nen pop up -näyt­te­ly, jo­hon kut­sut­tiin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­sen kan­nal­ta mer­kit­tä­viä hen­ki­löi­tä. Näyt­te­lyn tuli avaa­maan Hel­sin­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen pääl­lik­kö Tar­ja Aro-Kuus­kos­ki. Ku­vat pää­si­vät myös esil­le pai­ne­tun leh­ti­sen muo­dos­sa, jon­ka Sta­din am­mat­ti­o­pis­ton opis­ke­li­jat tait­toi­vat ja suun­nit­te­li­vat osa­na opin­to­jaan. Näyt­te­ly on ol­lut esil­lä myös LUKE-se­mi­naa­reis­sa. Opis­ke­li­jat sai­vat opis­ke­lu­suo­ri­tuk­sen osal­lis­tu­mi­ses­taan ja työs­tään. Ko­kei­lu tu­kee­kin kau­pun­gin en­tis­tä laa­jem­paa pa­nos­tus­ta ris­tii­no­pis­ke­luun ja sen eri muo­toi­hin.

Oppiainekohtaisissa työpajoissa kehitetään pedagogiikkaa

Lu­kio-opet­ta­jat ovat Hel­sin­gis­sä pit­kään toi­vo­neet yh­teis­tä ai­kaa oppi­aine­koh­tai­seen työs­ken­te­lyyn. Hank­keen puit­teis­sa läh­det­tiin­kin ko­kei­le­maan oppi­aine­koh­tai­sia työ­pa­jo­ja. Työ­pa­jo­jen suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta vas­ta­si­vat kun­kin oppi­ai­neen tu­tor­o­pet­ta­jat lu­ki­ois­ta.

Opet­ta­jat ovat kai­van­neet yh­tei­siä oman aine­ryh­män ta­paa­mi­sia, jois­sa on mah­dol­lis­ta kes­kus­tel­la, ja­kaa ko­ke­muk­sia ja osaa­mis­ta sekä ke­hit­tää ope­tus­ta, ker­too ke­mi­an tu­tor­o­pet­ta­ja Heli Kyl­mä­lä.

Työ­pa­jo­ja on nyt jär­jes­tet­ty 17 oppi­ai­nees­sa yh­teen­sä kol­me ker­taa. Ti­lai­suu­det ovat koon­neet yh­teen yli 400 ai­neen­o­pet­ta­jaa Hel­sin­gin kau­pun­gin lu­ki­ois­ta ja niis­sä on pu­reu­dut­tu muun mu­as­sa kie­li­tie­toi­suu­teen, hy­vin­voin­tiin ja ar­vi­oin­tiin.

Kuva 5. Hel­sin­gin yli­o­pis­ton kans­sa jär­jes­te­tyis­sä työ­pa­jois­sa lu­ki­oi­den aine­o­pet­ta­jat tu­tus­tui­vat muun mu­as­sa Kum­pu­lan kam­puk­sen tie­de­luok­kiin. Kuva: Eve­lii­na Hie­ta­kymi.

Koko lu­ki­o­ver­kos­ton ta­sol­la teh­ty ke­hit­tä­mi­nen vie ope­tus­ta eteen­päin ja edis­tää opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­ta ja hy­vin­voin­tia. Oppi­aine­koh­tai­set työ­pa­jat on ko­et­tu hyö­dyl­li­sik­si ja ne ovat jat­ku­mas­sa myös hank­keen jäl­keen.
Hank­keen tu­lok­set ja ma­te­ri­aa­lit jul­kais­taan www.aoe.fi-alus­tal­la.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024