Sabina Donner
Inom kvalitets- och tillgänglighetsprojektet för gymnasieutbildningen i Helsingfors har ett utvecklingsarbete kring svenska som andraspråk inletts. Detta arbete bedrivs tillsammans med modersmålslärare från stadens svenskspråkiga gymnasier, däribland Jacob Töringe från Gymnasiet Lärkan och Ilse Fabritius från Tölö gymnasium, samt projektplanerare Sabina Donner för kvalitets- och tillgänglighetsprojektet och planerare Ylva Hellgren-Tibaldi från sektorn för fostran och utbildning i Helsingfors. Arbetet påbörjades under läsåret 2023-2024 och pågår till årets slut.
Det växande antalet gymnasiestuderande med annat modersmål än de inhemska språken har varit en central drivkraft för utvecklingsarbetet. S2-undervisningen bedrivs ofta genom att två parallella lärokurser kombineras i en och samma undervisningsgrupp, vilket skapar utmaningar att möta olika språknivåer hos studerande. En central målsättning är därför att utveckla metoder som ger lärarna verktyg för att på bästa sätt stödja de studerandes språkutveckling.
Granska strukturer och hitta gemensamma arbetssätt
Initiativet är ett direkt svar på de behov och önskemål som modersmålslärare och rektorer har lyft fram. Utvecklingsarbetet syftar till att granska de nuvarande strukturerna i de svenskspråkiga gymnasierna i Helsingfors och identifiera gemensamma arbetssätt. Målet är att ge modersmålslärarna verktyg som underlättar olika delar av undervisningsarbetet, inklusive materialutveckling, bedömning och en djupare förståelse för S2-studentexamensprovet.
Samarbete och erfarenhetsutbyte för ökad kompetens
Arbetet har genomförts genom lokala möten och med starkt engagemang från våra modersmålslärare. Vid dessa möten har vi haft förmånen att samarbeta med experter inom svenska som andraspråk, inklusive representanter från grundskolan, andra gymnasier, Arbis, Helsingfors universitet, Utbildningsstyrelsen och Nationella centret för utbildningsutvärdering.
Dessa möten har möjliggjort diskussioner om S2-undervisningens utmaningar och identifiering av viktiga utvecklingsområden, såsom förbättrad informationsöverföring från grundskolan till gymnasiet och stöd för tidig identifiering av studerande som har S2-behov. Vi arbetar med årliga träffar för att stödja denna övergång och att tidigt informera om S2-undervisningen på exempelvis niornas infokvällar.
Mötena har också konkretiserat utvecklingsarbetet ytterligare. Bristen på svenskspråkigt läromedel ledde till en differentieringsverkstad, ledd av universitetslektor Kirsi Wallinheimo, där modersmålslärare fick utveckla verktyg för anpassad undervisning. Vidare arbetar modersmålslärarna med att skapa en struktur för en S2-prepkurs. För att möta behovet av specifika läromedel har vi kontaktat förlag för att föra fram behovet av läromedel för gymnasiestuderande som läser svenska som andraspråk.
Samtalen med sakkunniga inom svenska som andraspråk har visat att många utmaningar delas med andra svenskspråkiga gymnasier i Finland. Detta bekräftar behovet av ett nätverk för erfarenhetsutbyte och kollegialt stöd om S2-undervisningen.
Kuva 1: Ylva Hellgren-Tibaldi och Sabina Donner presenterar programmet för det första mötet, på bilden syns också Nina Malaska. Bilden är tagen av Helena Antikainen.
Gemensamt engagemang för en inkluderande skolmiljö
Genom fortsatt samarbete, i både Helsingfors och i hela Svenskfinland, kan vi göra positiv skillnad för studerande som har svenska som andraspråk. En viktig insikt från utvecklingsarbetet är att S2-undervisningen inte enbart är modersmålslärarnas ansvar, utan att hela skolans kollegium har en viktig roll. Fortsatt utvecklingsarbete börde omfatta språkmedveten undervisning i alla ämnen. På så sätt kan vi tillsammans eftersträva en mer inkluderande lärandemiljö på andra stadiet.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024