Att utveckla tillsammans: de svenskspråkiga gymnasiernas S2-utvecklingsarbete i Helsingfors

Sa­bi­na Don­ner

Inom kva­li­tets- och till­gäng­lig­hets­pro­jek­tet för gym­na­sie­ut­bild­ning­en i Hel­sing­fors har ett ut­veck­lings­ar­be­te kring svens­ka som andra­språk in­letts. Det­ta ar­be­te be­drivs till­sam­mans med mo­ders­måls­lä­ra­re från sta­dens svensk­språ­ki­ga gym­na­si­er, där­i­bland Jacob Tö­ringe från Gym­na­si­et Lär­kan och Ilse Fa­bri­ti­us från Tölö gym­na­si­um, samt pro­jekt­pla­ne­ra­re Sa­bi­na Don­ner för kva­li­tets- och till­gäng­lig­hets­pro­jek­tet och pla­ne­ra­re Ylva Hell­gren-Ti­bal­di från sek­torn för fost­ran och ut­bild­ning i Hel­sing­fors. Ar­be­tet på­bör­ja­des un­der läs­året 2023-2024 och på­går till årets slut.

Det väx­an­de an­ta­let gym­na­sie­stu­de­ran­de med an­nat mo­ders­mål än de in­hems­ka språ­ken har va­rit en cen­tral driv­kraft för ut­veck­lings­ar­be­tet. S2-un­der­vis­ning­en be­drivs ofta ge­nom att två pa­ral­lel­la lä­ro­kur­ser kom­bi­ne­ras i en och sam­ma un­der­vis­nings­grupp, vil­ket ska­par ut­ma­ning­ar att mö­ta oli­ka språk­ni­vå­er hos stu­de­ran­de. En cen­tral mål­sätt­ning är där­för att ut­veck­la me­to­der som ger lä­rar­na verk­tyg för att på bäs­ta sätt stöd­ja de stu­de­ran­des språ­k­ut­veck­ling.

Granska strukturer och hitta gemensamma arbetssätt

Ini­ti­a­ti­vet är ett di­rekt svar på de be­hov och öns­ke­mål som mo­ders­måls­lä­ra­re och rek­to­rer har lyft fram. Ut­veck­lings­ar­be­tet syf­tar till att grans­ka de nu­va­ran­de struk­tu­rer­na i de svensk­språ­ki­ga gym­na­si­er­na i Hel­sing­fors och iden­ti­fi­e­ra ge­men­sam­ma ar­bets­sätt. Må­let är att ge mo­ders­måls­lä­rar­na verk­tyg som un­der­lät­tar oli­ka de­lar av un­der­vis­nings­ar­be­tet, in­klu­si­ve ma­te­ri­al­ut­veck­ling, be­döm­ning och en dju­pa­re för­stå­el­se för S2-stu­den­tex­a­mens­pro­vet.

Samarbete och erfarenhetsutbyte för ökad kompetens

Ar­be­tet har ge­nom­förts ge­nom lo­ka­la mö­ten och med starkt en­ga­ge­mang från vå­ra mo­ders­måls­lä­ra­re. Vid des­sa mö­ten har vi haft för­må­nen att sam­ar­be­ta med ex­per­ter inom svens­ka som andra­språk, in­klu­si­ve re­pre­sen­tan­ter från grund­sko­lan, and­ra gym­na­si­er, Ar­bis, Hel­sing­fors uni­ver­si­tet, Ut­bild­nings­sty­rel­sen och Na­tio­nel­la cen­tret för ut­bild­nings­ut­vär­de­ring.

Des­sa mö­ten har möj­lig­gjort dis­kus­sio­ner om S2-un­der­vis­ning­ens ut­ma­ning­ar och iden­ti­fi­e­ring av vik­ti­ga ut­veck­lings­om­rå­den, så­som för­bätt­rad in­for­ma­tions­över­fö­ring från grund­sko­lan till gym­na­si­et och stöd för ti­dig iden­ti­fi­e­ring av stu­de­ran­de som har S2-be­hov.  Vi ar­be­tar med år­li­ga träf­far för att stöd­ja den­na över­gång och att ti­digt in­for­me­ra om S2-un­der­vis­ning­en på ex­em­pel­vis ni­or­nas in­fo­kväl­lar.

Mö­te­na har ock­så kon­kre­ti­se­rat ut­veck­lings­ar­be­tet yt­ter­li­ga­re. Bris­ten på svensk­språ­kigt lä­ro­me­del led­de till en dif­fe­ren­ti­e­rings­verk­stad, ledd av uni­ver­si­tets­lek­tor Kir­si Wal­lin­hei­mo, där mo­ders­måls­lä­ra­re fick ut­veck­la verk­tyg för an­pas­sad un­der­vis­ning. Vi­da­re ar­be­tar mo­ders­måls­lä­rar­na med att ska­pa en struk­tur för en S2-prep­kurs. För att mö­ta be­ho­vet av spe­ci­fi­ka lä­ro­me­del har vi kon­tak­tat för­lag för att föra fram be­ho­vet av lä­ro­me­del för gym­na­sie­stu­de­ran­de som lä­ser svens­ka som andra­språk.

Sam­ta­len med sak­kun­ni­ga inom svens­ka som andra­språk har vi­sat att många ut­ma­ning­ar de­las med and­ra svensk­språ­ki­ga gym­na­si­er i Fin­land. Det­ta be­kräf­tar be­ho­vet av ett nät­verk för er­fa­ren­hets­ut­by­te och kol­le­gi­alt stöd om S2-un­der­vis­ning­en.

Kuva 1: Ylva Hell­gren-Ti­bal­di och Sa­bi­na Don­ner pre­sen­te­rar pro­gram­met för det förs­ta mö­tet, på bil­den syns ock­så Nina Ma­las­ka. Bil­den är ta­gen av Hele­na An­ti­ka­i­nen.

Gemensamt engagemang för en inkluderande skolmiljö

Ge­nom fort­satt sam­ar­be­te, i bå­de Hel­sing­fors och i hela Svensk­fin­land, kan vi gö­ra po­si­tiv skill­nad för stu­de­ran­de som har svens­ka som andra­språk. En vik­tig in­sikt från ut­veck­lings­ar­be­tet är att S2-un­der­vis­ning­en inte en­bart är mo­ders­måls­lä­rar­nas an­svar, utan att hela sko­lans kol­le­gi­um har en vik­tig roll. Fort­satt ut­veck­lings­ar­be­te bör­de om­fat­ta språk­med­ve­ten un­der­vis­ning i alla äm­nen. På så sätt kan vi till­sam­mans ef­ter­strä­va en mer in­klu­de­ran­de lä­ran­de­mil­jö på and­ra sta­di­et.

La­a­duk­ka­as­ti lu­ki­o­i­s­sa – Kva­li­tet i gym­na­si­etIn­spi­ra­atio­i­ta ja in­no­va­a­tio­i­ta la­a­tu­hank­keis­ta – in­spi­ra­tion och in­no­va­tion från kva­li­tets­pro­jek­ten28.10.2024