Miten toteutetaan lukio-opetusta maaseutualueilla, joilla nuori väki vähenee?
Miten varmistetaan riittävä opintotarjonta ja laadukas opetus?
Miten nuori voi kotoaan käsin kokea aitoa lukiolaisen elämää, johon kuuluvat omat lukiokaverit, opettajat ja lukioajan tapahtumat?
Nämä kysymykset ovat entistäkin ajankohtaisempia isossa osassa Suomen maaseutua. Koulukaupunki Kuopiossakin viheraluetta riittää, ja siellä lukiokoulutusta tarjoamassa kaksi pientä lukiota, Nilsiä ja Juankoski. Ratkaisuja haasteisiin lähdettiin etsimään näiden kahden lukion tavanomaista tiiviimmästä yhteistyöstä, ja näin sai alkunsa Kuopion Viherkampus.
Nyt, huhtikuussa 2023, meillä on kohta ensimmäinen lukuvuosi viherkampuselämää takana. Hyvillä mielin voimme todeta, että kaikki on sujunut oikeastaan aika jouhevasti, vaikka melkoisella vauhdilla tähän ihmiskokeeseen lähdimmekin. Koulua on saatu pidettyä, kaikki ovat vielä tolkuissaan, uusia opiskelijoita on tulossa syksyllä ja ylioppilaitakin valmistuu, joten perusasiat lienevät kunnossa.
Mitä Viherkampus käytännössä tarkoittaa?
Hallinto ja henkilöstö
Meillä on edelleen hallinnollisesti kaksi erillistä lukiota. Toimimme eri kiinteistöissä, kumpikin perusopetuksen kanssa samoissa tiloissa ja noin 25 km etäisyydellä toisistamme. Myös YTL:n ja opetushallinnon näkökulmasta olemme itsenäisiä oppilaitoksia, vaikka järjestämmekin yo-kirjoitukset fyysisesti yhdistettynä. Hallinnon tiimin muodostavat yhteinen rehtori, apulaisrehtori ja opinto-ohjaaja sekä perusopetuksen kanssa yhteiset koulusihteerit.
Kaikki opettajamme työskentelevät molemmissa lukioissa, ja heidän työnsä koostuu vain lukion opetuksesta ja tehtävistä. Lisäksi taito-taideaineiden opetusta hoitaa muutama yläkoulun kanssa yhteinen opettaja. Opettajakunnan yhteiset asiat toteutetaan yhdessä eli esimerkiksi kokoukset ja koulutukset sekä tiimit ja erityisvastuut sovitaan koko Viherkampusta tarkastellen.
Opetus
Opetus toteutuu yhteisellä tarjottimella ja tuntikaaviolla. Tarjonnasta kaikkiaan reilut 20 % on yhteisiä opintojaksoja, joista suurin osa valinnaisia opintojaksoja. Yhteiset opintojaksot toteutuvat pääosin hybridimuotoisina. Pakolliset opinnot on ainakin toistaiseksi pyritty toteuttamaan lukioiden omina lähiryhminä.
Opettajat liikkuvat työjärjestyksensä mukaan lukioiden väliä ja opettavat paljon myös etänä ja hybridinä. Olemme sopineet, että opetuksessa pyritään tasapuolisuuteen niin, että kummankin koulun ryhmä on vuoroin lähiryhmänä. Joskus opettaja ei ehdi siirtyä ja opettaa siksi myös koulukohtaisen ryhmän etänä toiselta koululta käsin. Opettaja saa itse suunnitella työviikkonsa siirtymien ja etätoteutusten osalta pedagogisesti parhaalla tavalla, koska hän on siinä paras asiantuntija. Eri aineryhmissä liikkumisen määrä vaihtelee paljon ja samallakin opettajalla jaksojen välillä.
Opettajien työn jaksottaminen niin, että hän olisi vaikkapa tietyt päivät, saati kokonaiset jaksot vain toisella koululla, ei oikein onnistu tällaisessa mallissa, jossa kaikki toimivat molemmissa kouluissa – ei ainakaan ilman, että opetusjärjestelyjen laatu kärsisi.
Opiskelijat
On kivempi toimia etäopiskelussa ihmisen kanssa, jonka joskus on tavannut. Tämä on yksi tavoite Viherkampuksen opiskelijoiden yhteisessä tekemisessä. Uusien opiskelijoiden tiimijaksolla tehdään yhteistyötä, samoin vaikkapa liikuntapäivissä, opintovierailuilla ja kansainvälisissä hankkeissa. Samalla toivomme, että viheralueen nuorille tarjoutuu uusia mahdollisuuksia kontakteihin oman tutun joukon lisäksi.
Vastapainona yhteiselle tekemiselle tärkeäksi on koettu myös oman lukion identiteetin ja perinteiden säilyttäminen. Kaikki lukiovuoden tärkeät tapahtumat on ehdottomasti haluttu säilyttää kouluittaisina ja tässä on toki noudatettu opiskelijoiden toivetta.
Plussat ja miinukset
Opettajat
+ opet saavat keskittyä lukiotyöhön
+ tiimit ja työparit toimivat hyvin
– siirtymiset kuormittavat erityisesti talvikeleillä
– hybridiopetuksen suunnittelu vaatii uudenlaista osaamista ja aikaa
– liikkuminen vähentää spontaaneja kohtaamisia
Opiskelijat
+ opetustarjonnan laajentuminen
+ osaavat ja innostuneet opettajat
– etäopiskelu haastaa itseohjautuvuutta
Saavutettavuus ja laatu
+ laadukkaat lukio-opinnot mahdollistuvat lähellä kotia
+ opiskelijat saavat hyvät jatko-opiskeluvalmiudet (itseohjautuvuus ja etäopiskelu!)
+ opettajien pedagogiset taidot monipuolistuvat
Katse kohti tulevaa
Pian Vihersirkus suuntaa ansaitulle kesätauolle, mutta sen jälkeen ollaan taas liikkeessä tien päällä ja bittivirtoina. Tulevana lukuvuonna tulemme kiinnittämään vielä enemmän huomiota opiskelijoiden tutustumiseen, hyvinvointiin etäopiskelussa sekä itseohjautuvuuden tukemiseen. Henkilökunnan kesken kalenteroimme hieman enemmän lähitapaamisia ja kirkastamme viestintää ja yhteisiä toimintatapojamme. Laatuhankkeen puitteissa hiomme edelleen etäpedagogiikan osaamistamme ja kokoamme opettajan tueksi hybridiopetuksen käsikirjaa.
Jos kiinnostuit mallistamme, ota rohkeasti yhteyttä! Otamme oikein mielellään vieraita vastaan ja kerromme tekemisistämme, niin onnistumisista kuin mokista. Ehkäpä Viherkampuksen ideasta on poimittavissa ajatuksen poikasia muillekin lukiosirkuksille.
Laadukasta meininkiä lukioissaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #34.4.2023