Gradia-lukioissa Jyväskylässä kehitetään määrätietoisesti erilaisia digioppimisen malleja, joista tässä artikkelissa käsiteltävä lukioiden yhteinen verkko-opintotarjotin on joustavin. Verkko-opintotarjotin tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden rakentaa opiskeluarkeaan omiin aikatauluihinsa sopivaksi. Se tulee myös avuksi tilanteisiin, joissa opiskelijan ei ole ollut mahdollista sijoittaa opintoa osaksi lähiopintoja tai jokin opintojakso puuttuu valmistumista ajatellen. Osa opiskelijoista suorittaakin huomattavan osan opinnoistaan puhtaina verkko-opintojaksoina. Verkko-opintotarjotin mahdollistaa niin aikuis- kuin päivälukion opiskelijoille opintojen suorittamisen yksilöllisen opiskelusuunnitelman mukaan. Tarjotinta hyödyntävät Gradia-lukioiden (Jyväskylän Lyseon lukio, Schildtin lukio ja Jyväskylän aikuislukio) opiskelijoiden lisäksi myös yhteistyöverkostojen opiskelijat. Osaa verkko-opintojaksoista tarjotaan EduFuturan (www.edufutura.fi) kautta myös korkea-asteen opiskelijoille Jyväskylässä. Kehittämistyötä tehdään myös laajemmin esimerkiksi maakunnallisen yhteistyön ja lukiokoulutuksen entistä paremman saavutettavuuden tarpeisiin vastaamiseksi.
Gradia-lukioiden verkko-opintotarjotin on kiinteä osa eGradiaa, joka koordinoi Gradian tasolla verkossa ohjatusti tapahtuvaa ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua. Verkko-opinnot tuotetaan yhteisesti sovittujen eGradian laatukriteerien mukaan, joissa huomioidaan mm. ohjaus, palautteen anto, arviointi, saavutettavuus, tekninen toteutus ja tekijänoikeudet. Ohjauksen ja tuen verkko-opintojaksojen rakentamiseen opettajat saavat mm. Gradian Digipalveluiden ja erilaisten hankkeiden järjestämistä koulutuksista. Opettajat voivat hyödyntää myös tukimateriaalia “Opas verkko-opetuksen toteuttajalle”, joka tuotettiin eGradian sisäisessä hankkeessa.
Verkko-opintojaksot ovat pedagogisesti huolellisesti suunniteltuja kokonaisuuksia, joissa on kiinnitetty erityistä huomioita verkko-opintojakson ohjaavaan rakenteeseen. eGradiassa on tuotettu Moodleen esitäytetty verkko-opintojaksopohja, jota opettaja lähtee muokkaamaan omalle verkko-opintojaksolleen sopivaksi. Yhteisellä rakenteella varmistetaan se, että opintojaksolta löytyvät keskeiset elementit, joiden tarkoituksena on helpottaa opiskelijan työskentelyä verkko-opintojaksolla. Verkko-opintojakson Moodle-sivuilta löytyvät mm. seuraavat asiat: opiskelusuunnitelmalomake, suositus suoritusaikataulusta, ohjausajat ja -tavat, opettajan yhteystiedot, oppimateriaalitiedot, ohjeet opiskeluun, arviointitiedot ja palautelomake opintojakson jatkokehittämisen tueksi.
Erityisen tärkeitä ohjauksen työvälineitä verkko-opintojaksoilla ovat opettajan antamana palaute ja yhteydenpito opiskelijoihin. Henkilökohtaista palautetta opiskelija saa tekemistään harjoitustehtävistä. Palautetta pyritään antamaan mahdollisimman ajantasaisesti opiskelijan opiskelutahtia myötäillen ja rakentavaan sävyyn, mikä edistää opintojaksolla etenemistä. Mahdollisuuksien mukaan tehtävissä voidaan käyttää myös vertaispalautetta sekä opiskelijan itsearviointia. Lisäksi opettaja voi hyödyntää palautteenannossa oppimisympäristöön rakennettavaa automaattista palautetta, joka antaa opiskelijalle välittömän palautteen. Yhteyttä pidetään opiskelijoihin muutenkin esimerkiksi Wilman avulla, kun annetaan opiskelun aloittamisohjeita, tiedotetaan ohjausajoista ja kannustetaan opiskeluun. Opettaja voi halutessaan myös tarjota lähiohjausta luokassa tai olla tiettyinä etäohjausaikoina tavattavissa Teams-yhteyden välityksellä.
Aivan yhtä tärkeää kuin verkko-opintojakson aikainen ohjaus on ohjaus, joka tapahtuu ennen verkko-opintovalinnan tekemistä. Opiskelijat voivat esimerkiksi hyödyntää oppimisympäristössä olevaa opasta ”Opas verkko-opintojaksolla opiskeluun”, kun he pohtivat verkko-opinnon soveltuvuutta osaksi opintojaan. Myös opinto-ohjaajat ja ryhmänohjaajat ohjaavat opiskelijoita erityisesti verkko-opintojen valintavaiheessa. Opiskelija ei pääse tekemään verkko-opintovalintoja itsenäisesti, vaan hän tekee ne yhdessä opinto-ohjaajansa kanssa. Opintoihin kiinnittymistä ja aikatauluttamista tukee myös toimintatapa, jossa opiskelija määrittelee verkko-opintovalinnan tehdessään, missä jaksossa tai minä ajanjaksona hän suorittaa verkko-opinnon. Opinto-ohjaaja kirjaa valitun verkko-opinnon Wilmaan opiskelijan ohjauksen seurantalomakkeelle. Lisäksi Wilmassa valitaan opiskelijan opintotarjottimelta vapaa palkki, johon verkko-opintojakso kyseiselle opiskelijalle sijoitetaan. Näin opiskelija näkee viikkokalenterissaan myös verkko-opintovalinnan lähiopintojaksojen ohella.
Gradia-lukioiden verkko-opintotarjotin on avoinna Wilmassa koko lukuvuoden, ja opiskelija voi aloittaa verkko-opinnon tekemisen siinä jaksossa, mikä on hänen opintosuunnitelmansa näkökulmasta soveltuvin. Opiskelija määrittelee siis itse opinto-ohjaajansa kanssa oman suoritusaikansa siten, että opintojakso tulee tehdyksi enintään kahden peräkkäisen jakson aikana. Verkko-opintojaksot ovat tarjolla moduuleittain, jotta valintojen tekeminen olisi mahdollisimman joustavaa myös tilanteissa, joissa opiskelijalta puuttuu vain osa laajemmasta opintojaksosta esimerkiksi lukion vaihdon jälkeen. Verkko-opintojaksoja on tällä hetkellä tarjottimella 80.
Gradia-lukioiden yhteistä verkko-opintotarjotinta ylläpitää Jyväskylän aikuislukio. Tarjottimen ylläpitäminen vaatii lukuvuoden mittaan monien eri tahojen yhteistyötä, viestintää ja toimenpiteitä. Erityisen tärkeänä osana verkko-opintotarjottimen ylläpidossa ovat yhteiset käytänteet. Verkko-opintojaksojen opettajia varten on laadittu omat ohjeet, joissa käydään läpi verkko-opintojakson opettamisessa huomioitavat asiat. Näiden lisäksi on laadittu myös yleisohjeet opinto-ohjaajia, ryhmänohjaajia ja opiskelijoita varten.
Gradia-lukioiden verkko-opintotarjottimen kehitystyö jatkuu. Kuluvan lukuvuoden aikana saatujen kokemusten perusteella verkko-opintojaksojen jaottelu syys- ja kevätlukukaudelle ei ole ollut toimivin ratkaisu, sillä tarve opintojen ristiin tekemiselle kausien välillä on ollut suuri. Niinpä lukuvuonna 2023–2024 verkko-opintojaksot ovat avoinna artikkelissa aikaisemmin kuvatusti koko lukuvuoden ajan. Verkko-opintojaksolle kiinnittymistä ja opintojen aikatauluttamista tukemaan kehitetään edelleen opiskelusuunnitelmaa, jonka opiskelija täyttää oppimisympäristössä verkko-opintojaksokohtaisesti heti verkko-opinnon alkaessa. Opiskelusuunnitelmien toteutumisen seuraaminen korostuu entisestään ohjaustyössä tulevana lukuvuonna. Lisäksi pyritään lisäämään ryhmänohjaajien tietoisuutta verkko-opintotarjottimen toimintaperiaatteista ja näin lisäämään ryhmänohjaajien kykyä ohjata opiskelijoita verkko-opinnoissa. Myös verkko-opintojaksokohtaisten kuvausten tekeminen opinto-ohjauksen työvälineeksi on tämän kevään työlistalla. Yhteisten käytänteiden juurruttaminen ja ohjauksen jäntevöittäminen ovat myös keskeisiä kehittämiskohteita verkko-opintotarjottimen toimivuuden kannalta.
Laadukasta meininkiä lukioissaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #34.4.2023