Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukiokoulutuksessa on käynnissä OTUS-hanke, jonka kautta tavoitellaan opiskelijoiden hyvinvoinnin lisääntymistä lisäämällä oppimisen tukea. Lähtökohtana hankkeelle toimi se, että oppivelvollisuuden laajentuessa toiselle asteelle oppimisen tuki ja sen strategian nähtiin olevan ratkaiseva tekijä/kulmakivi lukiokoulutuksessa. Tavoitteena oli luoda Tavastian lukioihin oppimisen tuen strategia yhteistyössä opettajien ja opiskelijahuollon toimijoiden kanssa.
Opiskelijoiden psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tukeminen jo varhaisessa vaiheessa, ennaltaehkäisevästi, nähtiin tarpeelliseksi. Useista eri peruskouluista siirtyvien opiskelijoiden ryhmäyttämisen osaksi uutta kouluyhteisöä ja osallistavan toimintakulttuurin rakentamisen katsottiin vaikuttavan poissaoloja vähentävästi ja turvallisuutta lisäävästi. Tavoitteen saavuttamiseksi opiskelijoille on tarjottu koulupäiviä katkaisevia ja keventäviä yhteisöllisiä toimintoja kuten erilaisia pelimahdollisuuksia ja mindfullness-tuokioita. Myös hyvinvointiaiheisia asiantuntijaluentoja Teamsin välityksellä on tuotu kaikille opiskelijoille. Myös huoltajille järjestettiin etävanhempainilta hyvinvoinnin teemoista. Kerhomuotoista opiskelijavoimin tapahtuvaa toimintaa on järjestetty esimerkiksi lautapelikerhon ja välituntikisailujen muodossa. Oppitunneille on ostettu ”näpräilyeläimiä”, piikkityynyjä keskittymistä auttamaan. Päättöviikolla opiskelijahuollon terveydenhuollon ammattilaiset ovat järjestäneet aulassa päättöviikkokahveja ja siten jututtaneet nuorisoa ja olleet heille läsnä.
Viikoittaisia ryhmänohjaustuokioita on pidetty tärkeinä, jotta yksittäinen opiskelija on voinut tiukemmin tuntea kuuluvansa isommassakin lukiossa johonkin porukkaan. Positiivisen pedagogiikan kautta haettiin ryhmänohjauksessa vahvuusajattelua sekä opeteltiin tunnistamaan omia vahvuuksia. Ryhmänohjaukseen onkin lukioissa rakennettu vuosiluokittain vuosikello ja tuotettu yhteisöllisesti mielekkäitä sisältöjä. Merkityksellisenä on pidetty ryhmänohjaajan roolia yksittäisen opiskelijan näkökulmasta koulun luotettavana aikuisena.
Ehkä merkittävin oppimista edistävä teko on ollut yksittäisiin oppiaineisiin tai aineryhmiin liittyvän oppimisen tuen pohtiminen ja oppimisen reseptien laatiminen. Neuropsykologi Heli Isomäki johdatteli opettajat oppimisen vaikeuksien äärelle sekä asioihin, joita jokainen opettaja voi omassa opetuksessaan tehdä helpottaakseen opiskelijaa, jonka oppimisen taidot eivät ole riittävän kehittyneet. Herättelevää oli, kuinka suuri osa lukion aloittavista opiskelijoista tarvitsee hyvin seikkaperäistä, yksityiskohtaista ja toistettavaa ohjeistusta esimerkiksi kotitehtävistä selviytymiseen. Väitän, että lukiossa meillä on perinteisesti ollut liian ruusuinen kuva opiskelijoitten oppimisvalmiuksista ja itseohjautuvuudesta. Nyt kaikki Tavastian lukiokoulutuksen opettajat pystyvät paremmin tunnistamaan opiskelijan oppimisen hankaluudet ja ohjaamaan tätä reseptien pariin, jotka ovat kaikkien saatavilla. Pienen erityisopettajaresurssin vuoksi tämä on merkittävä parannus aikaisempaan tilanteeseen.
Hankkeen aikana olemme myös laatineet lukiokoulutukselle oppimisen tuen strategian. Työryhmään kuului eri aineiden opettajia eri lukioista, erityisopettaja sekä rehtorit. Strategian laadinnassa saatiin apua erään konsulttipalvelun palveluna, jotta saimme myös ulkopuolista näkemystä työstämiseen. Koulun rakenteisiin on raivattu paikkoja tuelle, perustettu tukipajoja ja tehostettu ohjaamista oppimisen tuen piiriin.
Tänä keväänä saamme vielä vieraaksi Tiia-Maria Päivänsalon aiheenaan Opettajan keinot lukiolaisen oppimisen taitojen tukemisessa. Odotamme iltapäivää mielenkiinnolla.
Laadukasta meininkiä lukioissaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #34.4.2023