Helsingin verkkolukiosta joustavuutta ja monipuolisuutta lukio-opintoihin
Opetushallituksen rahoittama LOOK – lukio-opiskelijoiden oppimisympäristöjen kehittämishanke on kaksivuotinen hanke, jonka tavoitteena on kehittää Helsingin verkkolukion palvelutarjontaa ja tätä kautta lisätä opiskelijoiden mahdollisuuksia yksilöllisiin ja joustaviin oppimuspolkuihin. Hanke päättyy 31.7.2023.
Helsingin verkkolukio käsittää Helsingin kaupungin lukioiden yhteisen opintotarjonnan, ja sen kautta opintoja tarjotaan noin 9500 opiskelijalle kaupungin 15:sta eri lukiosta. Lisäksi helsinkiläisten yksityisten sopimuskoulujen opiskelijat sekä Stadin ammatti- ja aikuisoppilaitoksen opiskelijat suorittavat opintoja Helsingin verkkolukion kautta.
Helsingin verkkolukion tarjonta koostuu pääosin läpi vuoden järjestettävistä etä- ja verkko-opinnoista. Lukuvuonna 2022–2023 tarjolla oli yli 100 etä-, yli 100 verkko- ja noin 60 kesäopintojaksoa. Hankkeessa on myös pilotoitu mahdollisuutta suorittaa opintoja Helsingin työväenopistossa ja Stadin ammatti- ja aikuisopistossa (Stadin AO) osana lukiotutkintoa. Tavoitteena on ollut rakentaa entistä kattavampi yhteistyömalli oppilaitosten välille. Myös lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä on kehitetty.
Ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu
Helsingin verkkolukion etäopinoissa opiskelijat opiskelevat päivisin lukujärjestykseen merkittynä aikana kaupungin yhteisillä tuntipaikoilla. Etäopetuksessa oppitunnit pidetään opettajan johdolla etäopetusalustalla Google Meetissä tai Microsoft Teamsissä. Osa etäopintojaksoista toteutetaan ns. hybridiopetuksena, jolloin osa opiskelijoista on paikalla luokassa ja osa etänä. Suurin osa etäopintotarjonnasta on kielten opintoja, ja tarjolla on esim. italian, latinan, kiinan ja japanin opintoja. Yhteisillä etäopinnoilla pyritään mahdollistamaan laajempi opintotarjonta kaupungin kaikille lukiolaisille.
Helsingin verkkolukion verkko-opinnoissa opiskelijat voivat suorittaa lukio-opintoja joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta, kuitenkin verkkoperiodeihin sidotusti. Opiskelu on mahdollista myös kesällä. Verkko-opetuksen tarkoitus on mahdollistaa opiskelijalle joustavia oppimispolkuja sekä laajempi opintotarjonta. Verkko-opinnot eivät ole itsenäisiä opintoja – opettaja ja opiskelija ovat vuorovaikutuksessa heti periodin alusta alkaen. Opiskelija ja opettaja asettavat yhdessä opiskelulle tavoitteet, ja opettaja tukee oppimista antamalla palautetta periodin aikana sekä ohjaamalla opiskelijan oppimista.
Esimerkki verkkoperiodin kulusta (Erkki Kulovesi).
Helsingin verkkolukio mahdollistaa opiskelun myös kesällä. Verkko-opintoja voi käydä viidennessä verkkoperiodissa kesän aikana. Kesäopintoja järjestetään tämän lisäksi myös kesäkuussa ja elokuussa. Kesäkuun opetus järjestetään lähiopetuksena ja tarjolla on lukion pakollisia ja valinnaisia opintoja kattavasti eri aineista. Elokuussa tarjotaan kertaavia etäopintoja syksyn yo-kirjoittajille.
Helsingin verkkolukion kautta tarjotaan myös lukioiden yhteisiä lähiopintoja. Yhteiset lähiopinnot ovat lukioiden järjestämiä opintojaksoja, joihin ovat tervetulleita oman lukion opiskelijoiden lisäksi kaikki kaupungin lukiolaiset. Nämä opinnot ovat opiskelijoille hyvä keino tutustua muihin lukioihin ja käydä opintojaksoja, joita ei ole tarjolla omassa lukiossa. Oppitunnit pidetään päivisin lukujärjestykseen merkittynä aikana kaupungin yhteisillä tuntipaikoilla.
Helsingin työväenopiston kautta lukiolaisilla on ollut mahdollisuus suorittaa esimerkiksi erilaisia kielten ja musiikin opintoja sekä merenkulkuun liittyviä opintoja. Työväenopiston kursseille on varattu lukiolaiskiintiöt ja ilmoittautumiset tehdään opiston Ilmonet-järjestelmän kautta. Lukiolaiset voivat hyväksilukea työväenopistossa suoritetut opinnot osaksi lukio-opintoja ja liittää niitä esimerkiksi lukiodiplomeihin.
Stadin AO on tarjonnut lukiolaisille mm. lupakorttikoulutusta ja testausta. Stadin AO:n järjestämät hygieniapassikoulutukset ja testit ovat olleet erittäin suosittuja. Myös mahdollisuus vierailla oppilaitoksissa ja “kurkistaa” opiskeluun on herättänyt kiinnostusta. Olemme pilotoinneet myös yhteistyöopintoja lukion ja ammattioppilaitoksen välillä osana lukion oppiaineiden opintoja.
Lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä on vahvistettu erillisessä Lukioiden korkeakouluyhteistyö pääkaupunkiseudulla -hankkeessa ja yhteistyötä on jatkettu Helsingin verkkolukion kautta hankkeen päättymisen jälkeen. Käytännössä korkeakoulujen väliset yhteistyöopinnot löytyvät Helsingin verkkolukion kotisivuilta, ja verkkolukion kautta tiedotetaan lukioiden rehtoreita ja opinto-ohjaajia korkeakouluyhteistyöstä ja opintojen hyväksilukemiskäytänteistä.
Lisää yhteistyötä toiselle asteelle
Hankkeen myötä yhteistyö Stadin AO:n kanssa on alkanut, mutta kehitettävää on vielä paljon. Helsingin kaupunki on esimerkiksi pohtinut toisen asteen yhteisen Primuksen rakentamista, mutta konkreettisia toimenpiteitä tämän edistämiseksi ei ole vielä tehty. Helsingin kaupunki haluaa vahvistaa toisen asteen toimijoiden välistä yhteistyötä. Tähtäämme hyvin suunniteltuihin toimintatapoihin ja mielekkääseen yhteistyöhön, niin että opiskelijoiden on tulevaisuudessa entistä helpompi sisällyttää erilaisia toisen asteen opintoja omaan oppimispolkuunsa.
Opiskelijat ja opinto-ohjaajat ovat toivoneet toiseen asteen välistä yhteistyötä erityisesti taito- ja taideaineisiin liittyen. Erityisesti media-alaan ja taiteisiin liittyvät opinnot kiinnostavat lukiolaisia. Toiveita on tullut myös esimerkiksi ruuanlaittoon, kauneudenhoitoon, ompeluun ja pyörän kunnostamiseen liittyen. Esimerkiksi monia lukioissa vietettäviä perinteitä (mm. vanhojentanssit, penkkarit) voisi tukea ammatillisen oppilaitoksen kanssa tehtävällä yhteistyöllä.
Verkkolukion tarjottimet on rakennettu Wilmaan
Verkkolukion opintotarjottimet on rakennettu Wilmaan. Kaikki kaupungin lukiolaiset näkevät oman lukion tarjonnan lisäksi verkkolukion tarjonnan ja voivat valita Wilman kautta itselle mieluisia opintojaksoja. Verkkolukiota varten on oma virtuaalinen Primus, ja sen Kurren kautta hallinnoidaan etä- ja verkkotarjontaa erillisissä tiedostoissa. Koulun tiedot -rekisterin asetukset on säädetty siten, että opettajat eivät pääse näkemään mitään ylimääräisiä tietoja muiden lukioiden opiskelijoista: Opettajat näkevät ainoastaan oman aineensa arvosanat, pystyvät lähettämään Wilma-viestejä oman opintojakson opiskelijoille sekä hoitamaan arvioinnin. Opiskelijoille lisätään tämä virtuaalinen koulu automaattisesti toiseksi kouluksi Primuksen Opiskelijat-rekisterissä ja näin heille tulee Wilmassa näkyville Verkkolukion opetustarjonta.
Helsingin verkkolukion tarjottimet Wilmassa lv 2023-2024
Kehittäjäopettajat ja vertaismentorit opettajien tukena
LOOK-hankkeessa on kehitetty Helsingin verkkolukion tarjonnan ja eri koulutusten järjestäjien välisen yhteistyön lisäksi etä- ja verkko-opetuksen laatua ja digitaalisia ratkaisuja. Opiskelijat, opettajat ja kaupungin tietohallinto ovat olleet vahvasti mukana kehittämistyön eri vaiheissa. Hankkeessa on luotu kehittäjäopettajatoiminnan ja vertaismentoroinnin mallit.
Helsingin verkkolukion kuusi kehittäjäopettajaa ovat toimineet opettajien tukena, päivittäneet verkkolukion laatukäsikirjan sekä testanneet erilaisia digitaalisia ratkaisuja etä- ja verkko-opetuksen kehittämiseksi. Laatukäsikirja julkaistaan toukokuussa 2023 ja se jaetaan aoe.fi- ja Helsinki oppii -sivustoilla vapaasti hyödynnettäväksi.
Hankkeessa on kokeiltu myös vertaismentorointia, jossa opettajaparit osallistuvat toistensa opintojaksoille ja sparraavat toisiaan opintojaksojen kehittämiseksi.
Kehittäjäopettatoiminnan ja vertaismentoroinnin kautta opintojaksojen laatu on parantunut, mutta kehitettävää on edelleen. Helsingin tavoite on, että jokaisella helsinkiläisellä toisen asteen opiskelijalla olisi yhtenevät mahdollisuudet suorittaa etä- ja verkko-opintojaksoja osana tutkintoaan. Helsinkiläisistä lukiolaisista 15 % puhuu kotikielenään jotain muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia, ja 11 % opiskelijoista on oppimisen tuen päätös. Heitä verkkolukion tarjonta ei vielä saavuta riittävän hyvin ja keskeyttämisprosentit ovat edelleen korkeat.
Helsingin verkkolukion tarjonta kiinteä osa uutta opetussuunnitelmaa
LOOK-hanke on tukenut opiskelijoiden yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia mahdollisuuksia suorittaa lukio-opintoja. Lukion opiskeluympäristöt ovat laajentuneet digitaalisten ratkaisujen ja eri oppiasteiden välisen yhteistyön kautta. Verkko- ja etäopintoja kehittämällä opiskelijat ovat voineet hyödyntää entistä paremmin ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön, korkeakoulujen ja muiden oppilaitosten opetustarjontaa, jolloin mahdollisuudet yksilölliseen etenemiseen ja henkilökohtaisiin oppimispolkuihin ovat parantuneet, ja jatko-opintovalmiudet ja työelämäosaaminen vahvistuneet. Hanke on tukenut myös opiskelijan laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja opettajat ja opiskelijat osaavat hyödyntää digitaalisia opiskeluympäristöjä, oppimateriaaleja ja työvälineitä aiempaa paremmin.
Lopuksi
Helsingin verkkolukion kautta tarjotut opintojaksot ovat erittäin suosittuja. Verkko- ja etäopinnot tuovat joustavuutta ja monipuolisuutta opintoihin ja opiskelijapalautteen mukaan ovat opiskelijoille mieluisa tapa suorittaa lukio-opintoja (kyselyt verkko- ja etäopetuksesta vuosilta 2021-2023, n=3 490). Opiskelijoille ja muiden muassa koulujen opinto-ohjaajille järjestettyjen kehittämistyöpajojen ja kyselyiden tulosten perusteella etä- ja verkko-opetuksen saavutettavuuteen, erilaisten oppijoiden huomioimiseen ja digitaalisiin ja teknologisiin ratkaisuihin tulee kiinnittää kuitenkin vielä huomiota. Myös toisen asteen välistä ja valtakunnallista yhteistyötä tulee kehittää.
Helsingin verkkolukion kotisivut:
https://www.hel.fi/fi/kasvatus-ja-koulutus/helsingin-verkkolukio
Videot:
Helsingin verkkolukio: https://youtu.be/41qvodHLQhg
Kuvaus etäopinnoista: https://youtu.be/tPn__Xts_hU
Kuvaus verkko-opinnoista: https://youtu.be/z_KAIcya1hE