Vuosi 2020 oli monella tapaa käänteentekevä Suomen kouluissa. Pandemia sulki koulut, opettajat siirtyivät yhdessä yössä lähiopetuksesta etäopetukseen ja opiskelijoiden oppimisympäristö muuttui radikaalisti. Tämän maailmantilanteen ajaman muutoksen seuraukset näkyvät kouluissamme edelleen.
Vaikka etä- ja hybridiopetus jakaa vahvasti mielipiteitä, on opetuksen monimuotoistamisessa paljon hyvää ja opiskelijoita hyödyttävää. Pandemia toi koulut etäopetustilanteeseen pyytämättä ja yllättäen, mutta strukturoitu etä-, hybridi-, monimuoto- ja verkko-opiskelun suunnittelu ja tarjonta avaa lukiokoulutuksen kehittämiseen paljon uusia mahdollisuuksia. Jyväskylän Gradia-lukioissa syksyllä 2020 käynnistynyt hanke Astetta enemmän etänä – monimuotoisesti tulevaisuuden lukiossa on pyrkinyt rakentamaan Jyväskylän kahteen suureen päivälukioon ja Jyväskylän Aikuislukioon koordinoidun digioppimisen mallin, jonka avulla luodaan tarvittavaa, suunniteltua valinnanvaraa ja joustoa opiskelijan yksilöllisiin opinpolkuihin.
Digioppimista kehitettäessä on keskityttävä useaan eri osa-alueeseen, jotka kaikki vaikuttavat toisiinsa. Suomen koulutusjärjestelmä on kauan pohjautunut vahvaan pedagogiseen osaamiseen, joten myös opetus- ja oppimistapojen muutoksen tukemisessa opettajien pedagoginen kehittäminen on keskiössä. Suomessa toimii niin perus- kuin korkeakouluja, joissa opetusta on järjestetty verkon välityksellä jo ennen pandemiaa, ja verkko-opetuksen asiantuntijoiden arvokasta osaamista ja vuosien kokemusta on hankkeen kautta jaettu Jyväskylän lukiokoulutuksen henkilöstön käyttöön. Opettajille järjestetyn digipedagogisen iltapäivän ja erilaisten hybridipedagogiikkaan ja verkkopedagogiikkaan keskittyvien koulutusten anti monimuotoisten opetustapojen kehittämisessä on ollut avainasemassa luodessamme pohjaa Gradia-lukioiden digioppimiselle.
Pedagogiikan lisäksi opetustilojen fyysinen ympäristö ja varustelu on keskeinen osa tehokasta digioppimista. Etenkin hybridiopetus asettaa uudenlaisia vaatimuksia luokkatilalle ja sen laitteistolle, sillä kuvan ja äänen välittäminen monella eri tapaa luokkatilan ja kodin välillä mahdollistaa etä- ja lähiryhmän tasavertaiset opetus- ja oppimismahdollisuudet. AEE-hankkeen avulla oli mahdollista varustaa Jyväskylän lukiokampuksille yhteensä neljä hybridiopetukseen soveltuvaa luokkaa, joissa luokan kattoon sijoitetut mikrofonit välittävät äänet, mm. myös takarivistä esitetyt kysymykset, verkon välityksellä opiskeleville ja luokkakaiuttimet tuovat etäosallistujien äänen kuuluviin luokassa. Opettajaa seuraava kamera auttaa etäopiskelijoita seuraamaan opetusta lähes kuten luokassa fyysisesti läsnä oleva opiskelija.
Kolmas keskeisistä digioppimisen rakennuspalikoista on opintotarjottimen ja sitä kautta opintotarjonnan kehittäminen. Hanke on kannustanut opettajia kokeilemaan, pilotoimaan ja jakamaan niin onnistumisiaan kuin epäonnistumisiaan kollegoidensa kanssa. Päivälukioiden tarjontaan on pystytty lisäämään mm. äidinkielen, biologian, fysiikan, historian, englannin, filosofian ja kuvataiteen opintojaksoja monimuoto- ja hybridiopetuksena, mikä on tuonut mukanaan monenlaista vaihtelua oppimistapoihin ja joustoa lukiolaisen arkeen. Lisäksi Aikuislukion kehittämä verkko-opintotarjotin mahdollistaa verkko-opinnot uuden opetussuunnitelman opintojaksoilla ajasta ja paikasta riippumatta.
Jyväskylän lukiossa opiskelee lähes 4000 opiskelijaa, joiden joukossa on satoja urheilijoita ja kauempaa maakunnasta kaupungin lukioihin liikkuvia nuoria. Osalle heistä mahdollisuus suorittaa opintojakson iltapäivän tunnit tuovat tarvittavan jouston vaikkapa aikaisiin harjoituksiin siirtymiseen tai bussiaikataulujen haasteisiin; toiset voivat opiskella hybridi- ja monimuoto-opintojaksoilla kokonaisen päivän tai viikon ajan kotoa tai harjoitusleiriltä käsin. Lukujärjestykseen sidottuja opintoja on mahdollista täydentää verkko-opintojaksoilla, joiden suorittaminen on mahdollista lähes täysin opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Astetta enemmän etänä on nimensä mukaisesti tuonut opiskelijalle mahdollisuuden opiskella astetta enemmän etänä, monimuotoisesti, striimausta seuraten tai verkko-opintojaksolla itsenäisesti opiskellen.
Lisää tietoa Gradia-lukioiden digioppimisen mallista, hankkeen aikana järjestetyistä koulutuksista ja tuotetuista materiaaleista löydät AEE-hankkeen blogista: Astetta enemmän etänä -blogi.
Laadukasta meininkiä lukioissaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #34.4.2023