Lähes 700 lukion kakkosvuosikurssilaista istuu kello 8.30 Lahden Mukkulankadun korkeakoulukampuksen auditoriossa. Uutisraportti pyörähtää käyntiin: on tapahtunut suuronnettomuus, ympäristökatastrofi, jonka syistä ei vielä tiedetä mitään ja seurauksistakin vain se, että vesi on jollain tavalla saastunut. Asiantuntijat tarvitsevat erinäisiä tiimejä ratkaisemaan ja pohtimaan ympäristökatastrofiin liittyviä ongelmia. Lukiolaiset ovat ilmoittautuneet mielenkiintoisilta kuulostaviin tiimeihin etukäteen. Vaihtoehtoina ovat olleet muiden muassa ympäristökemia, mikrobiologia, viestintä, tekoäly, kaupunkisuunnittelu, ohjelmointi, johtaminen ja ravitsemustiede. Päivän kuluessa uutisraportteja nähdään lisää ja mysteeri alkaa selvitä.
Lahdessa toteutettiin pitkän suunnittelun jälkeen syksyllä 2022 ainutlaatuinen pelillinen tiedetapahtuma, johon osallistuivat samanaikaisesti kaikki Lahden kaupungin lukioiden kakkosluokkalaiset. Veden armoilla -tapahtumassa lukiolaiset osallistuivat työpajoihin, joissa käsiteltiin kuvitteellista ympäristökriisiä vaihtelevista näkökulmista. Tapahtuman tavoitteena oli tehdä korkeakoulumaailma lukiolaisille näkyväksi ja luoda kiinnostusta tieteeseen, samalla tiivistäen lukiokoulutuksen ja alueen korkeakoulujen yhteistyötä.
Miten tapahtuma järjestettiin käytännössä?
Tapahtumassa asiantuntijoita eli pajojen vetäjiä olivat korkeakoulujen opettajat ja opiskelijat, ja jatkossa etenkin korkeakouluopiskelijoita yritetään saada vahvemmin mukaan, jotta pajan suunnittelu ja vetäminen saataisiin sisällytettyä luontevasti osaksi korkeakouluopintoja. Asiantuntijoita rekrytoitiin sekä Päijät-Hämeestä että kauempaa. Asiantuntijat saivat pajojensa suunnitteluun vapaat kädet, ainoana vaatimuksena pajoille oli toiminnallisuus ja jonkinlainen linkki ympäristökatastrofiin. Yhteisiä suunnittelupalavereita pidettiin muutamia – niissä asiantuntijoilla oli mahdollisuus myös yhteissuunnitteluun.
Päivän toteutuksesta vastasivat Lahden kaupunki ja Päijät-Hämeen LUMA-keskus sekä alueen korkeakoulutoimijat LAB-ammattikorkeakoulu, LUT-yliopisto ja Helsingin yliopisto. Nämä toimijat muodostavat yhdessä Lahden JunnuYliopiston, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on rakentaa tiedekasvatuspolku varhaiskasvatuksesta lukioon ja tarjota innostavia oppimiskokemuksia kokonaisille ikäluokille. Suuren tapahtuman suunnittelu oli haastava tehtävä, johon onneksi saatiin Opetushallitukselta rahoitusta, jolla projektiin mm. palkattiin pelisuunnittelija Jori Pitkänen ja projektikoordinaattori Saara Vauhkonen.
Missä onnistuttiin ja missä jäi parantamisen varaa?
LUT-yliopiston tutkijoiden keräämän ja koostaman palautteen mukaan tapahtumassa ja työpajoissa onnistuttiin kokonaisuutena erittäin hyvin. Opiskelijoille arvokasta oli erityisesti se, että he pääsivät paikan päälle tutustumaan korkeakoulukampukseen ja saivat ohjausta oikeilta asiantuntijoilta. Kiitosta saivat erityisesti laboratoriopajat, joita ei ikävä kyllä tilojen puutteen takia ollut mahdollista järjestää kuin pienelle joukolle osallistujia. Laboratoriopajat liittyivät kiinteästi pelin juoneen ja tutkimustulokset saivat pelin etenemään, mikä lisäsi työskentelyn merkityksellisyyttä. Osa pajoista jouduttiin sitomaan juoneen löyhemmin, ja merkityksellisyyden puute näissä pajoissa heikensi kokemusta.
Ulkopuolinen, tapahtumaa päätyökseen järjestävä koordinaattori osoittautui elintärkeäksi. Hyvin järjestetty ruokailu, kymmenien asiantuntijoiden ohjeistaminen, tilojen hallinta ja muut onnistuneesti hoidetut käytännön asiat varmistivat sen, että opiskelijat pystyivät päivän aikana keskittymään olennaiseen. Myös vuotta aikaisemmin noin 80 opiskelijalle järjestetty pilottitapahtuma oli tärkeä kokemus, josta opittiin paljon. Peliä kevennettiin ja virtaviivaistettiin pilotista ja esimerkiksi haastavaksi koetusta roolipelaamisesta luovuttiin.
Pelillisyys on kiinnostava ja motivoiva konsepti, mutta haastava toteuttaa onnistuneesti isolla väkimäärällä. Pelillisyyttä lisätäksemme kokeilimme tapahtuman aikana myös sovellusta, jossa pystyi ratkaisemaan salakielisiä koodeja. Tekniset ongelmat kaatoivat sovelluksen juuri kriittisellä hetkellä, ja opiskelijoiden pettymys näkyi palautteissa. ”Peli” on hyvin latautunut sana, joka on helppo ymmärtää liian kapeasti. Tärkeä oppi tapahtumasta olikin se, että opiskelijoiden ennakko-odotusten hallinta on tapahtuman onnistumisen kannalta kriittisen tärkeää. Jos viestintä ja ennakkomarkkinointi on harhaanjohtavaa tai puutteellista, opiskelijoita on vaikea saada innostumaan enää tapahtumapäivänä. Myös lukioiden opettajien sitouttaminen ja informointi on tärkeää. Lukion kiireisessä arjessa sekä moni kunnianhimoinen opiskelija että opettaja saattaa pitää tapahtumaa vain häiriötekijänä ja ajanhukkana, jos ei pääse itse kokemaan sen hyötyjä.
Jatkossa haasteena on saada tapahtuma toteutettua yhtä laadukkaasti kuin ensimmäisellä kerralla mutta ilman hankerahoitusta. Kaikki toimijat kuitenkin vakuuttuivat tapahtuman hyödyistä sekä opiskelijoille että korkeakoulutoimijoille ja ovat sitoutuneet sen jatkokehittämiseen. Veden armoilla -tapahtuma järjestetään seuraavan kerran Lahdessa keväällä 2024.
Laadukasta meininkiä lukioissaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #34.4.2023