Hyvät lukiokoulutuksen kehittäjät!
Olemme saaneet lukiokoulutuksen järjestämisen ja paikallisten opetussuunnitelmien toimeenpanon tueksi lukiokoulutuksen laatustrategian. Sitä laati pitkäjänteisesti opetus- ja kulttuuriministeriön johtama lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman seurantaryhmä. Valmis tuotos luovutettiin opetusministerille marraskuussa 2022. Nyt on aika kääriä hihat ja ryhtyä hyödyntämään tätä laatustrategiaa päivittäisessä työssämme. Virikkeeksi tätä työtä varten Lukioiden kehittämisverkosto järjesti toukokuussa 2023 LUKE-seminaaripäivän. Sen yhteydessä julkaistiin myös tämä Laadukasta meininkiä lukioissa -julkaisu eli LUKE-verkoston julkaisu #3, jonka teemana on nimenomaan laatustrategian toteuttaminen.
Lukiokoulutuksen laatustrategian laatimisessa kantavana ajatuksena oli, että se tukee paikallisesti tehtävää opetussuunnitelmien sisäänajoa ja samalla laadukkaan lukiokoulutuksen tuotekehittelyä. Periaate on sama kuin ops-perusteissa: valtakunnallisesti annetaan raamit ja suuntaviivat, paikallisesti tehdään omaan tekemiseen ja paikallisiin olosuhteisiin sopivat tarkennukset strategian toimeenpanemiseksi.
Tulevaisuuden tahtotilana eli visiona on, että vuoteen 2030 mennessä lukiokoulutuksen laadunhallinta on systemaattista, vakiintunutta ja tietoperustaista toimintaa, jolla on yhteisesti sovitut tavoitteet. Tällöin laatustrategian linjaukset viitoittavat suuntaa lukiokoulutuksen paikalliselle kehittämiselle. Lisäksi sujuvat laatuprosessit vahvistavat laajaa yleissivistystä ja laadukasta oppimista, lukiokoulutuksen saavutettavuutta, koulutuksellista tasa-arvoa, opiskelijalähtöisyyttä ja hyvinvointia sekä toimintakulttuurin kehittämistä.
Laatustrategiaan on kirjattu neljä lukiokoulutuksen laatutekijää, jotka liittyvät toiminnan rakenteisiin, prosesseihin tai tuloksiin. Nämä laatutekijät ovat 1) laadukas oppiminen, 2) hyvinvointi ja osallisuus, 3) kehittyvä toimintakulttuuri ja 4) saavutettava lukiokoulutus. Vaatimustaso laatutekijöille määrittyy muun muassa lainsäädännöstä ja opetussuunnitelman perusteista. Koulutuksen järjestäjä asettaa paikallisesti tarkempia tavoitteita oman toimintansa laadun kehittämiseksi. Laatutekijöihin liittyvien tavoitteiden saavuttamisesta saadaan tietoa esimerkiksi prosessikuvauksilla, itsearvioinneilla, vertaisarvioinneilla tai ulkopuolisen arvioinnin avulla.
Koko lukiokoulutuksen laatu- ja saavuttavuusohjelman edistämiseen on varattu 15 miljoonaa euroa valtionavustuksina jaettavaksi lukiokoulutuksen järjestäjille. Ensimmäiset avustukset myönnettiin helmikuussa 2022 (3,8 miljoonaa euroa) ja ne osoitettiin opinto-ohjauksen kehittämiseen. Avustusta myönnettiin yhteensä 38 hankkeelle. Niissä kehitetään muun muassa digitaalisia työkaluja ohjaukseen, ryhmänohjausta, ohjausmalleja tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen (TUVA) sekä pohditaan opinto-ohjauksen tulevaisuusnäkökulmia.
Toinen erä avustuksia jaettiin joulukuussa 2022 (8,4 miljoonaa euroa). Näillä avustuksilla edistetään erityisesti lukiokoulutuksen laatustrategian toimeenpanoa. Rahoitetuissa hankkeissa laaditaan koulutuksen järjestäjien laatukäsikirjoja, kehitetään paikallisia tai seudullisia laatukriteereitä sekä tehdään prosessikuvauksia lukiokoulutuksen ydintoiminnoista. Lisäksi kokeillaan erilaisia opetuksen järjestämisen tapoja kuten yhteisopettajuutta, verkko- ja hybridiopetusta sekä useamman oppiaineen integroituja opintojaksoja. Joissakin hankkeissa kehitetään laatututor-toimintaa. Hankkeita on kaiken kaikkiaan 58, joista puolet on verkostohankkeita. Kussakin verkostossa on mukana 2–20 lukiota tai lukiokoulutuksen järjestäjää, mikä merkitsee sitä, että käynnissä olevien hankkeiden piirissä on lähes 2/3 Suomen lukioista. Verkostoina toteutettavissa hankkeissa on monia etuja. Ensinnäkin hankkeiden työmäärä ja vastuu jakaantuu useammille hartioille. Myös hankkeen ideoinnissa voidaan hyödyntää monipuolista asiantuntemusta ja osaamista. Toisaalta hankkeiden tulokset ja tuotokset leviävät jo lähtökohtaisesti laajemmalle kuin yhden toimijan hankkeessa.
Keväällä 2023 jaetaan vielä kolmas erä avustuksia laatu- ja saavutettavuusohjelman edistämiseen. Käynnissä olevien ja jo päättyneiden hankkeiden tuloksia ja tuotoksia jaetaan verkkosivuilla sekä erilaisissa tilaisuuksissa kuten LUKE-tapaamisissa ja lukiokoulutuksen toimijoille järjestettävissä muissa tapahtumissa.
Jatketaan yhdessä työtä laadukkaan lukiokoulutuksen hyväksi. Siinä auttaa osaltaan tämä LUKE-julkaisu, jonka kaikille kirjoittajille ja sisällön tuottajille esitämme parhaat kiitokset. Lämpimät kiitokset myös teoksen toimittajille, Itä-Suomen LUKE-aluekoordinaattoreille Päivi Kiiskille ja Ensio Vataselle, jotka kokosivat oivallisen kokonaisuuden laatustrategian toimeenpanon tueksi. Antoisia lukutuokioita tämän verkkojulkaisun parissa!
Helsingissä 15. toukokuuta 2023
Petri Lehikoinen
Opetusneuvos, yksikön päällikkö
Opetushallitus
Teijo Koljonen
Opetusneuvos
Opetushallitus