Idemo vid Vasa övningsskolas gymnasium
Idemo är ett projekt knutet till Undervisnings- och kulturministeriet. Projektet utvecklar ämnesövergripande pedagogik som baserar sig på samverkan och demokratifostran. Genom insatser i lärarutbildningen främjar projektteamet ämneslärarstuderandes kompetens att kombinera värdegrund, ämnesundervisning och ämnesövergripande pedagogik i sin framtida undervisning. På gymnasienivå – som t.ex. vid Vasa övningsskolas gymnasium – bedrivs ämnesövergripande utvecklingsarbete i samarbete med projektgymnasier runtom i landet.
Konkreta exempel – Konsten att förstå historia (HI08)
I kursen har studerande på ett ämnesövergripande sätt tangerat nya forskningsgrepp inom historieämnet. De studerande har fått lära känna historien genom att studera filmer, texter och andra spännande minnesföremål samt platser. Studerande har fått lära sig hur maktstrukturer skapas, varför vi har de könsroller vi har idag samt fördjupa sig i olika aktuella spörsmål (framtidsforskning, poststrukturalism, klimatförändringar och miljö). De studerande har arbetat med källkritik och fått en inblick i hur historia skapas och formas. En av kursens målsättningar har varit att förbereda den studerande för fortsatta akademiska studier.
Under kursen har gästföreläsare figurerar (bla. Nils-Erik Villstrand) och studiebesök till Svenska litteratursällskapet gjorts. Istället för ett slutprov presenterade de studerande egna alster – allt från programmerade spel, till musikkompositioner och målningar – under en vernissage vid Academill. Ett av kriterierna för studerandebidragen var att man skulle kunna härleda demokratibegreppet ur slutprodukten.
Ur lärarsynvinkel fanns också en ambition att testa på ämnesövergripande undervisning på egen hand – utan stöd från andra ämneskollegor. Upplägget var givande men mycket planeringstungt.
Hållbart företagande (TS1)
Inom ramen för den ämnesövergripande och arbetslivsförberedande kursen bollas begrepp som hållbarhet, mångfald, kommunikation, teknologi och kreativitet.
Denna kurs är ett samarbete mellan ämneslärare i historia, samhällslära, filosofi (Anders Fransén) samt modersmål/litteratur (Moja Ladvelin) och psykologi och religion (Mikael Lax). Ämneslärarskaran besitter också specialkunnande (t.ex. redovisning, finska, arbetsplatspsykologi och utbildningsledarskap) som kommer att inkluderas i den ämnesövergripande och demokratibetonande kursen
Några av de centrala målsättningarna är att inkludera affärslivet genom en offentlig shark tank tillställning och att utvärdera ämnesövergripande samarbete mellan nämnda ämnesområden.
Global Social Leaders Global Goals
(United Nations’ Global Goals for Sustainable Development)
The aim of the competition is to develop students’ understanding of global citizenship and how to turn their ideas into reality. We support young people to develop and implement a project that helps to achieve the United Nations’ Global Goals and join a global movement of socially conscious leaders.
The competition is free to enter, but requires schools to appoint a member of staff who will coordinate the competition within your school and act as our main point of contact. We require schools to register before starting projects and for teams to submit projects for feedback before implementing them.
Från Vasa övningsskolas gymnasium deltar två projektgrupper, där den ena till exempel arbetar på en temahelhet kring ungas välmående.
Ämneslärarutbildningen
I ämneslärarutbildningen har vi övat oss på ämnesövergripande planering av ett läsår med temat ”I ekokrisens tidevarv” inspirerat av prof. Veli-Matti Värris bok Kasvatus ekokriisin aikakaudella (2018). Stark betoning på hållbar utveckling och relaterade utmaningar i gymnasieutbildningen.
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020